BACK TO
TOP
Κοινοβουλευτικά

Προεργασία των αλλαγών που φέρνει η νέα ΚΑΠ η συζήτηση στη Βουλή

Αφετηρία μιας μεγάλης συζήτησης για τις αλλαγές που φέρνει στην ευρωπαϊκή γεωργία η στρατηγική «Farm to Fork» για ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, συνιστούν οι τοποθετήσεις στην Ολομέλεια της Βουλής για το λεγόμενο ερανιστικό πολυνομοσχέδιο, το οποίο έρχεται να επιλύσει μια σειρά από επί μέρους ζητήματα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

02f92b978243727aa6e7dc031f5c22a5_2

24
1

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι παρεμβάσεις που γίνονται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συνιστούν μια θεσμική προετοιμασία εν όψει των μεγάλων αλλαγών που θα πρέπει να υποστηρίξει η χώρα μας με τη νέα ΚΑΠ.
Σε αυτό το πνεύμα κινήθηκε η ομιλία της υφυπουργού Φωτεινής Αραμπατζή, η οποία διακρίνει μια ευκαιρία επαναθεμελίωσης του αγροδιατροφικού τομέα από το πακέτο 55-60 δισ. ευρώ, που εξασφαλίζει η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2027.



 «Ιστορική ευκαιρία για να καταστεί ο Αγροδιατροφικός Τομέας πρωταγωνιστής της νέας ελληνικής οικονομίας, στο πλαίσιο του γενικότερου αναπροσανατολισμού του παραγωγικού μοντέλου της χώρας μας», χαρακτήρισε το αναπτυξιακό «πακέτο» των 55-60 δις ευρώ, που εξασφαλίζει η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2027, η Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Φωτεινή Αραμπατζή μιλώντας στη Βουλή επί του νομοσχεδίου του ΥΠΑΑΤ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Αγροτικού Τομέα.

«Προφανώς δεν θα ξαναέχουμε τέτοια μεγάλη ευκαιρία, να επαναθεμελιώσουμε τον Πρωτογενή Τομέα σε γερές βάσεις όπως: η αυξημένη παραγωγικότητα, η ισχυρότερη εξωστρέφεια, η ψηφιοποίησή του και η υιοθέτηση εφαρμογών γεωργίας ακριβείας, -η σύνδεσή του με τη μεταποίησή, η ποιότητα, η πιστοποίηση, η καινοτομία, τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα συλλογικά σχήματα για επίτευξη οικονομιών κλίμακας και αύξηση της διαπραγματευτικής ισχύος στις αγορές. Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα για την ελληνική γεωργία», σημείωσε με έμφαση η κ. Αραμπατζή και συνέχισε

«Σ´ αυτή τη μεγάλη εικόνα προσθέτουμε – και με το παρόν Νομοσχέδιο – πολλές νέες ψηφίδες, τις ουσιαστικές διαρθρωτικές παρεμβάσεις, που αποτελούν έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα του ολοκληρωμένου σχεδίου που εφαρμόζουμε από την πρώτη ημέρα μας στο Υπουργείο».

 

Αυστηροί έλεγχοι και διαφάνεια, η νέα «κανονικότητα» στη χώρα

Η κ. Αραμπατζή ενέταξε την αντιμετώπιση των «ελληνοποιήσεων» στις στρατηγικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και έκανε ειδική αναφορά στον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος, όπως είπε, «διέβλεψε εγκαίρως την κρισιμότητα αυτού του ζητήματος και έδωσε ρητές κατευθύνσεις για την αντιμετώπιση αυτής της μάστιγας».

Αναλύοντας τις διατάξεις του νομοσχεδίου, η Υφυπουργός τόνισε ότι είναι η πρώτη φορά που: «νομοθετείται τέτοια αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου σε βάρος των «ελληνοποιητών», τα προϊόντα ΠΟΠ- ΠΓΕ-ΕΠΙΠ- ο εθνικός αυτός αγροτικός μας πλούτος, τυγχάνει τέτοιας ποινικής προστασίας, οι «ελληνοποιητές» απειλούνται με αφαίρεση της άδειας ΠΟΠ, ενώ μπορούν να «βγουν στα μανταλάκια» με διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα, υπάρχει ποινική προστασία της φήμης της χώρας στο εξωτερικό, ο σφετερισμός της επισήμανσης, η απάτη για την ταυτότητα αποκτούν τέτοια απαξία και οι παραβάτες απειλούνται με ποινές φυλάκισης έως 5 έτη, σωρευτικά με χρηματική ποινή και πρόστιμα που μπορούν να ξεπεράσουν τις 600.000 Ευρώ και να εξισωθούν με όσα αποκόμισαν, αισχροκερδώντας».

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε τις «ελληνοποιήσεις» να θεριέψουν

Η κ. Αραμπατζή αντιδιέστειλε την πολιτική της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας με την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία, «στους 54 μήνες της θητείας του έμεινε στο απόλυτο μηδέν», όπως είπε χαρακτηριστικά.

«Όχι μόνο μείνατε αδρανείς και απαθείς, όχι μόνο κλείνατε προκλητικά τα μάτια σε ό,τι παράνομο γινόταν στην αγορά εις βάρος βεβαίως των παραγωγών, των νομοταγών επιχειρηματιών και συνολικά της ελληνικής οικονομίας, αλλά στην πράξη αφήσατε τις ελληνοποιήσεις να θεριέψουν», επισήμανε απευθυνόμενη στους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης και συνέχισε:

«Το αποτέλεσμα το συναισθάνθηκαν όλοι οι παραγωγοί και κυρίως οι κτηνοτρόφοι στην τσέπη τους. Ειδικά στο αιγοπρόβειο γάλα οι τιμές κατέρρευσαν οδηγώντας ένα μεγάλο τμήμα κτηνοτρόφων εκτός της παραγωγής. Γι’ αυτό και το πιο δύσκολο για εμάς ως Κυβέρνηση είναι να ανακτήσουμε την αξιοπιστία του Κράτους έναντι των παραγωγών. Τώρα, όμως, η ενίσχυση των ελέγχων, η ενιαιοποίηση όλων των βάσεων δεδομένων και η πολύτιμη διασταυρωτική πληροφορία, που αυτομάτως συνάγεται για το ποιος, από πού με πόσα παράγει και τί δηλώνει θα κάνουν τους - αυστηρούς - ελέγχους και τη διαφάνεια, τη νέα κανονικότητα στη χώρα», υπογράμμισε.

Στη «βεντάλια» των ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των ελληνοποιήσεων η κ. Αραμπατζή ανέδειξε:

το Εθνικό Ηλεκτρονικό Μελισσοκομικό Μητρώο τη συμπερίληψη επιτέλους του δυναμικού κλάδου της

αυγοπαραγωγής στα ισοζύγια του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ. Η Υφυπουργός προανήγγειλε τη ρύθμιση που ετοιμάζει

το ΥΠΑΑΤ για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων ενώ αναφέρθηκε στην αποκατάσταση μιας χρόνιας αδικίας ως προς την επιβολή προστίμων εις βάρος των αλιέων.

Ενθαρρύνουμε την απασχόληση στον Αγροτικό Τομέα

«Ένα χρόνιο πρόβλημα, που επέτεινε η ιδεοληπτική στάση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την εγκαθίδρυση μιας πολιτικής πελατειακού συστήματος επαιτείας, υπό το μανδύα του κράτους πρόνοιας ανατρέπεται! Στηρίζουμε την εργασία, την παραγωγή και την πρόοδο επιδοτώντας την εργασία όχι την ανεργία» είπε, η Υφυπουργός αναφερόμενη στην τροπολογία, που επιτρέπει πλέον στους δικαιούχους επιδόματος ανεργίας να εργάζονται σε αγροτικές εργασίες χωρίς να χάνουν το επίδομα.

 



Κώστας Σκρέκας: Η πανδημία ευκαιρία για μεταστροφή σε μια πιο παραγωγική Ελλάδα


Την Πέμπτη 3 Ιουνόυ, μιλώντας στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, ο υφυπουργός Κώστας Σκρέκας, ανέφερε πως για την κυβέρνηση, ο αγροτικός τομέας συνδέεται άρρηκτα με την προστασία του περιβάλλοντος. Πέρα και πάνω από τη στρατηγική της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και τις κατευθύνσεις που δίνει, η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε δράσεις σε τρεις άξονες, προκειμένου να διασφαλίσει την προστασία των φυσικών πόρων και τη μείωση του κόστους παραγωγής:

 α) Μείωση του κόστους ενέργειας με κίνητρα για την αύξηση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην αγροτική παραγωγή.

β) Την προετοιμασία ενός σχεδίου για την ορθολογική διαχείριση των υδάτων, που θα οδηγήσει στη μείωση του κόστους άρδευσης.

γ) Την προώθηση των πρακτικών γεωργίας ακριβείας, ώστε να περιορισθεί η κατανάλωση νερού, λιπασμάτων και φαρμάκων, με προφανή οφέλη για το κόστος παραγωγής και την προστασία του περιβάλλοντος.

 Ευκαιρία για μεταστροφή σε μια πιο παραγωγική Ελλάδα χαρακτήρισε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,Κώστας Σκρέκας, μιλώντας την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής.

Η πανδημία του κορωνοϊού έδειξε ότι πρέπει να πάμε σε μια πιο παραγωγική Ελλάδα, με αιχμή τον πρωτογενή τομέα που εμφάνισε τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, επισήμανε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μιλώντας την Πέμπτη στην.

 Ο κ. Σκρέκας ήταν καλεσμένος της Προέδρου της Επιτροπής, Διονυσίας-Θεοδώρας Αυγερινοπούλου, για να παρουσιάσει στους βουλευτές τη νέα ευρωπαϊκή στρατηγική «από το αγρόκτημα στο πιάτο» και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας. Στη συνεδρίαση μίλησε και ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του ΥπΑΑΤ, Κ. Μπαγινέτας

 Στην περίοδο της πανδημίας έγινε ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα δεν μπορεί μόνο με τον τριτογενή τομέα να διασφαλίσει ένα σταθερό επίπεδο ευημερίας για όλους τους Έλληνες, σημείωσε ο Υφυπουργός, προσθέτοντας ότι είναι αναγκαίο πέρα από τον τουρισμό να ενισχύσουμε τον αγροτικό τομέα και τη μεταποίηση.

 Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στις αυξημένες εξαγωγές που παρουσίασαν πολλά αγροτικά προϊόντα μεσούσης της κρίσης του κορωνοϊού και στο πλεονέκτημα που έχει η Ελλάδα έναντι των ανταγωνιστών της, λόγω των εξαιρετικών ποιοτικών χαρακτηριστικών που διαθέτουν τα ελληνικά προϊόντα. Επιπλέον, ανέδειξε την αξία της καλής οργάνωσης για την προώθηση των αγροτικών προϊόντων, δηλαδή την οργάνωση των παραγωγών σε συνεργατικά σχήματα και συνεταιρισμούς που θα έχουν υγιείς βάσεις, μακριά από τις παθογένειες του παρελθόντος.

 

 

Μάξιμος Χαρακόπουλος: Αχίλλειος πτέρνα της γεωργίας η γήρανση αγροτών

«Αναμφίβολα η πανδημία μας έκανε σοφότερους. Κατέστησε ξεκάθαρο ότι η οικονομία της χώρας δεν μπορεί σε μέγιστο βαθμό να στηρίζεται στο τουριστικό προϊόν. Την ίδια ώρα είδαμε να αναπτύσσεται ένας “εθνικισμός των τροφίμων”. Χώρες που παράγουν αγροτικά προϊόντα ήταν αρνητικές στις εξαγωγές τους. Άρα, η κρίση αυτή αναδεικνύει την αξία της έστω στοιχειώδους αυτάρκειας της χώρας σε τρόφιμα. Εδώ προκύπτει το μείζον ερώτημα τι κάνουμε για την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα. Χρειάζεται να ξαναδούμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας και να στηρίξουμε τους ανθρώπους της πραγματικής παραγωγής, αγρότες και κτηνοτρόφους». Τα παραπάνω τόνισε ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος στην αγόρευσή επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης «Ρυθμίσεις για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα».

Γενναία μέτρα για κτηνοτρόφους

Ο Θεσσαλός πολιτικός κάλεσε τον υπουργό κ. Μάκη Βορίδη μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου να γνωστοποιήσει τα μέτρα στήριξης των κτηνοτρόφων, ιδιαίτερα των αιγοπροβατοτρόφων, «οι οποίοι υπέστησαν σημαντική ζημιά λόγω της πανδημίας και από τις ελληνοποιήσεις γάλακτος και κρέατος το προηγούμενο διάστημα, αλλά και από τη μειωμένη κατανάλωση κρέατος λόγω του ιδιαίτερου τρόπου με τον οποίο γιορτάσαμε φέτος το ορθόδοξο Πάσχα, χωρίς τον οβελία. Οι πληροφορίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας το προηγούμενο διάστημα δεν τους ικανοποιούσαν. Χάρηκα γιατί κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή, απαντώντας μου, δεσμεύτηκατε ότι θα είναι πολύ πιο γενναία και δεν θα έχουν καμία σχέση τα μέτρα που θα ανακοινώσετε με τα όσα μέχρι τούδε είδαν το φως της δημοσιότητας ως εικασίες στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης για 4 ευρώ την προβατίνα».

Σώσαμε τις επιδοτήσεις

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος αναφερθείς στη ρύθμιση για «το μέγα ζήτημα των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης που είχε βαλτώσει τα τελευταία πέντε χρόνια με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ» υπενθύμισε ότι «επί διακυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου  οριοθετήσαμε και πάλι το τι είναι βοσκότοπος και αυτό έσωσε επιδοτήσεις και οδήγησε στην επανάκτηση των προστίμων που επιβλήθηκαν από την ΕΕ ύψους 466 εκ. ευρώ. Βοσκότοπος δεν είναι μόνο τα λιβάδια στην Κεντρική και στη Βόρεια Ευρώπη, δεν είναι μόνο οι ποώδεις, αλλά είναι και οι φρυγανώδεις και οι ξυλώδεις καλλιέργειες. Για να το πω λαϊκά, για να το καταλάβουν όλοι, βοσκότοποι είναι και τα πουρνάρια στις πλαγιές ακόμη και στους γκρεμούς όπου βόσκουν τα κατσίκια».

 

Ελληνοποιήσεις

Χαιρέτησε την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου κυρώσεων για τις ελληνοποιήσεις. Όπως είπε «είδα τη δύσκολη θέση στην οποία βρέθηκε η Αξιωματική Αντιπολίτευση η οποία αρχικώς επιχείρησε να απαξιώσει τη ρύθμιση λέγοντας ότι ουσιαστικά είναι μια ενσωμάτωση κοινοτικού δικαίου, μια συμμόρφωση σε έναν ευρωπαϊκό κανονισμό. Και ήρθαν τα αποκαλυπτήρια, ο κανονισμός αυτός ήταν από το 2017. Είχε αραχνιάσει προφανώς στα συρτάρια της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης». Υποστήριξε ότι οι «ελληνοποιήσεις είναι πραγματικά μια αιμορραγία για τον πρωτογενή τομέα και ειδικότερα για την κτηνοτροφία μας», ενώ πρόσθεσε ότι «δεν αρκούν μόνο τα υψηλά πρόστιμα. Πρόστιμα ακούμε και για τη μόλυνση στον Τιταρήσιο, όπου πέφτουν τυρόγαλα από διάφορες επιχειρήσεις, στο ποτάμι. Πρόστιμα, ακούμε, αλλά πρόστιμα δεν βλέπουμε. Δεν ξέρουμε αν φτάνουν ποτέ στον κρατικό προϋπολογισμό». Ενώ πρόσθεσε ότι «προφανώς αυτά δεν λειτουργούν αποτρεπτικά και δεν συμμορφώνεται κανείς». Επ’ αυτού ζήτησε «ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού» με προσλήψεις κτηνιάτρων και εξειδικευμένου προσωπικού.

Αναδίπλωση για ΕΛΓΑ

Για τον ΕΛΓΑ τόνισε με έμφαση ότι «σήμερα είδαμε -ω του θαύματος- μια αναδίπλωση από την πλευρά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και του εισηγητή της. Λάβρος στις επιτροπές: “Ιδιωτικοποιείτε τον ΕΛΓΑ από την πίσω πόρτα” διαβάζω στο αγαπημένο τους “Ντοκουμέντο”, στο οποίο φερόμουν να έχω πει ότι “ευχήθηκα να παραμείνει ο δημόσιος χαρακτήρας του ΕΛΓΑ” λες και ο Βορίδης βγάζει στο σφυρί τον ΕΛΓΑ, λες και δημοπρατείται ο ΕΛΓΑ, λες και έχουμε πλειστηριασμό ποιος θα αγοράσει τον ΕΛΓΑ ή ότι αποκρατικοποιείται ο ΕΛΓΑ.

Μιλούμε για τη δυνατότητα και φορέων του ιδιωτικού τομέα να μπορούν να κάνουν και αυτοί ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής και να προσφέρουν ανταγωνιστικά πακέτα. Είπα: “Μακάρι να μπορέσουν να το κάνουν”. Προσωπικά είπα ότι έχω ερωτηματικά γιατί ο ΕΛΓΑ είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός. Τα ασφάλιστρα των αγροτών αναδιανέμει ως αποζημιώσεις.

Από εκεί, λοιπόν, που μιλούσαμε για ιδιωτικοποίηση, τώρα ετέθη ως ερώτημα η παραίνεσή μου να μείνει ο υποχρεωτικός χαρακτήρας της ασφάλισης της γεωργικής παραγωγής είτε στον κρατικό ΕΛΓΑ, είτε στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που ενδεχομένως θα θελήσουν να εμπλακούν στην αγροτική παραγωγή.

Θέλω να πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι η απάντηση θα είναι καταφατική, οπότε μέχρι τις εκλογές ευελπιστώ ότι δεν θα ξανακούσουμε πάλι συζήτηση περί ιδιωτικοποίησης του ΕΛΓΑ.

Η συζήτηση περί ΕΛΓΑ νομίζω ότι ήταν ενδιαφέρουσα, γιατί πρώτον είχαμε τη δέσμευση του Υπουργού ότι θα υπάρχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα επικαιροποίησης του νέου κανονισμού του ΕΛΓΑ, προκειμένου να αντιμετωπίζονται ασφαλιστικοί κίνδυνοι που σήμερα δεν αποζημιώνονται και η δέσμευσή σας ότι στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου θα υπάρξει μια ολοκληρωμένη συζήτηση, μια ανοιχτή κουβέντα να δούμε η Κυβέρνηση μας σε τι κατάσταση παρέλαβε τον ΕΛΓΑ, ποια τα οικονομικά του ΕΛΓΑ που ανάγκασαν την παρούσα ηγεσία να μειώσει την προκαταβολή από το 70% στο 65%».

Εντόκως ο καταρροϊκός

Ο κυβερνητικός βουλευτής επανέλαβε την πρότασή του για έντοκη καταβολή των αποζημιώσεων για τον καταρροϊκό στον Τύρναβο: «Δεν είναι τα ποσά σημαντικά, ευτελή είναι, αλλά είναι ένα μήνυμα που συμβάλλει στην αποκατάσταση της σχέσης εμπιστοσύνης κράτους και πολιτών, όταν και το κράτος οφείλει στους πολίτες τα καταβάλει εντόκως, όπως ζητάει εντόκως τις υποχρεώσεις των πολιτών προς αυτό».

Ο Γολγοθάς της δάσωσης

Έθεσε εκ νέου μετ’ επιτάσεως το ζήτημα της δάσωσης γαιών, καλώντας τον αρμόδιο υπουργό να δώσει λύση «στον Γολγοθά που υφίστανται παραγωγοί, αγρότες από τη Φλώρινα μέχρι την Κρήτη που καλούνται να επιστρέψουν το σύνολο των επιδοτήσεων που έλαβαν για το φιλοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα της δάσωσης αγροτικών γαιών, γιατί κάποιοι φωστήρες πριν είκοσι χρόνια έβαλαν αυθαίρετα στην Ελλάδα υπερβολικό αριθμό δέντρων ανά στρέμμα, κάτι που είναι αδύνατο να γίνει». Μάλιστα επανακατέθεσε «εν είδει τροπολογίας τη ρύθμιση του ακανθώδους αυτού προβλήματος, καθώς επίσης και μια παρόμοια απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για αντίστοιχη περίπτωση στην Λετονία, όπου δίνει νομίζω μια διέξοδο. Θέλω να πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι θα δώσετε μια λύση πριν ταλαιπωρηθούν και άλλο δικαστικά και εξουθενωθούν οικονομικά αυτοί οι άνθρωποι».

Χαρακτήρισε «πολύ θετική τη ρύθμιση για την καθολική εφαρμογή της συλλογής και καύσης νεκρών ζώων. Με τιμά ιδιαίτερα το γεγονός ότι συνεχίζεται αυτή η προσπάθεια, η οποία ξεκίνησε πιλοτικά με την πρώτη ΚΥΑ, που έφερε τη δική μου υπογραφή όταν ήμουν στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης».

Εργάτες γης

Τέλος, επαίνεσε την τροπολογία για τους εργάτες γης «που δίνει τη δυνατότητα να εργάζονται ως εποχιακοί εργάτες γης και όσοι λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως και για την θετική ρύθμιση με την καθιέρωση του εργόσημου, κατ’ επανάληψη έχουμε ασκήσει κοινοβουλευτικό έλεγχο δείχνοντας τον δρόμο για την επίλυση του ζητήματος.

Βεβαίως, αναμφίβολα θετικές είναι και παρόμοιες ρυθμίσεις για τη δυνατότητα απασχόλησης στον αγροτικό τομέα συνταξιούχων γεωργών χωρίς να χάνουν το 30% της σύνταξής τους, όπως επίσης και ετεροεπαγγελματιών συνταξιούχων, οι οποίοι δεν θα χάνουν την σύνταξή τους εάν το αγροτικό εισόδημα είναι έως 10.000.

Όλα αυτά όμως αναδεικνύουν την αχίλλειο πτέρνα του πρωτογενούς τομέα, που είναι η γήρανση του αγροτικού πληθυσμού, η ανάγκη ανανέωσης άμεσης, γρήγορης, με αξιοποίηση συγκεκριμένων πολιτικών και όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως είναι το πρόγραμμα νέων αγροτών».

 

Σταύρος Αραχωβίτης: Σε ένα νομοσχέδιο -“συρραφή” εισηγήσεων, οι αγωνίες των αγροτών, η αναπτυξιακή κατεύθυνση δε βρήκαν θέση, παρά μόνο η διάλυση των μηχανισμών ελέγχου

 Ο αγροτικός κόσμος χρειάζεται αποτελέσματα, τόσο στην τσέπη του, όσο και στη ζωή του, έμπρακτα. Με το νομοσχέδιο αυτό, που είναι ουσιαστικά μια “συρραφή” εισηγήσεων των Υπηρεσιών του Υπουργείου, χωρίς να δίνει μία κεντρική κατεύθυνση, χωρίς να απαντά στις αγωνίες των αγροτών, ιδιαίτερα μέσα στις συνθήκες της πανδημίας, ο στόχος αυτός δεν εξυπηρετείται. Είναι ένα νομοσχέδιο, που επί το πλείστον, είναι πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα.

 Διαλύοντας τους μηχανισμούς ελέγχου, δεν έχει κανένα νόημα αν αυξήσετε ή μειώσετε τις κυρώσεις. Μέσα στο νομοσχέδιο υπάρχει αυτή η αντίφαση: “από τη μία χαρίζετε πρόστιμα, και από την άλλη αυστηροποιείτε πρόστιμα και κυρώσεις”. Στο άρθρο π.χ. για την αλιεία, από τη μία χαρίζετε πρόστιμα -υψηλά, κακώς ή καλώς-  και από την άλλη, αυστηροποιείτε τα πρόστιμα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα επίσης, οι παραγωγοί της πατάτας που καταγγέλλουν ότι, αυτές τις μέρες, οι ελληνοποιήσεις κάνουν «πάρτυ». Ούτε εδώ είδαμε να έχει γίνει κανένας σοβαρός έλεγχος, να έχει πιαστεί κανένα κύκλωμα.  Αν εξετάσουμε επίσης την ΚΥΑ 838/21-3-2019 για τα μέτρα ελέγχου της αγοράς του γάλακτος, οι ποινές έχουν συνδεθεί με τους τζίρους και μάλιστα διαβάζουμε στο άρθρο 8 για τις κυρώσεις, ότι φτάνουν μέχρι το 3% του τζίρου, συν το πάγιο. Και μάλιστα στο ίδιο άρθρο, στο σημείο 4, προβλέπεται και αφαίρεση αδείας στην υποτροπή. Εδώ λοιπόν έχουμε ένα πλαίσιο κυρώσεων. Το ζήτημα είναι κατά πόσο γίνονται οι έλεγχοι.

 Σε ότι αφορά στην Κ.Α.Π, μαθαίνουμε ότι θα έχουμε μία αρκετά μεγάλη μείωση στον προϋπολογισμό, ιδιαίτερα στον δεύτερο πυλώνα που αφορά το κομμάτι των επενδύσεων. Το μεγάλο ζήτημα εδώ είναι ότι ο κ. Βοϊτσεχόφσκι, ο οποίος ανήκει στην πολιτική οικογένεια της Κυβέρνησης, στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, έχει δείξει ιδιαίτερη ατολμία για την αντιμετώπιση της πανδημίας και συνεχίζει, όχι μόνο να είναι άτολμος στη διαπραγμάτευση για τη νέα ΚΑΠ, αλλά και να δέχεται, χωρίς ουσιαστικές αντιδράσεις, τη μείωση του προϋπολογισμού της νέας ΚΑΠ. Οι επιπτώσεις, λοιπόν, τις οποίες θα δεχθεί η χώρα μας την επόμενη δεκαετία κρίνονται τώρα. Τώρα λαμβάνονται οι αποφάσεις και το Υπουργείο πρέπει να είναι πιο διεκδικητικό και με προτάσεις.

 Η τιμή του λαδιού και της βρώσιμης ελιάς βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πολλών ετών. Χρειάζονται στήριξη και λόγω της κλιματικής αλλαγής. Πριν από λίγες μέρες είχαμε καύσωνα και μετά χαλάζι. Είχαμε ρεκόρ θερμοκρασιών και με ρεκόρ πρωιμότητας, μέρες νωρίτερα, που δεν έχουν σημειωθεί ξανά. Τον μήνα Μάιο, από το 1800, έχει σημειωθεί δεκαοκτώ μόνο φορές στην ιστορία καύσωνας πάνω από 36 βαθμούς. Τόσο νωρίς και τόσο υψηλές θερμοκρασίες είναι ρεκόρ!

Εδώ, λοιπόν, έχουμε τον Κανονισμό του ΕΛΓΑ ο οποίος πράγματι δεν καλύπτει τις ζημιές από υψηλές θερμοκρασίες και χρειάζεται προσαρμογή. Εμείς είχαμε ξεκινήσει τη διαδικασία οργανωμένης αλλαγής του Κανονισμού, με την ανάθεση αναλογιστικής μελέτης, η οποία «πάγωσε». Γιατί «πάγωσε»; Γιατί δεν προχωρήσατε έγκαιρα στις προσλήψεις του προσωπικού όταν αυτές τις μέρες, μετά τον καύσωνα είχαμε χαλαζόπτωση, καιρικά φαινόμενα τα οποία υπάγονται στον Κανονισμό του ΕΛΓΑ και χρειάζεται προσωπικό ο ΕΛΓΑ και δεν έχει;

 Όσον αφορά δε την τιμή στη βρώσιμη ελιά, βλέπουμε ότι αυξάνεται κατά  58% το ασφάλιστρο σε ένα προϊόν που η τιμή του είναι στον πάτο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Και αυτή η αύξηση της τιμής του ασφαλίστρου δεν συμβαίνει μόνο στην ελιά, συμβαίνει σε μία σειρά από προϊόντα αυτήν την εποχή. Μήπως η προηγούμενη τιμή ήταν απαγορευτική για την είσοδο των ιδιωτών; Γιατί παρατηρούμε μία διαδικασία απαξίωσης του Οργανισμού;  Μήπως για να ανοίξουμε την πόρτα στους ιδιώτες;



Βαγγέλης Αποστόλου: Έωλη η ρύθμιση για ανακτήσεις χρεών Συνεταιρισμών

Άγνοια κινδύνου καταλογίζει στην ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ο πρώην υπουργός και Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Βαγγέλης Αποστόλου, αναφερόμενος στο θέμα των ανακτήσεων παλιών χρεών των Συνεταιρισμών.

Στην ομιλία του στη Βουλή την Τρίτη 2 Ιουνίου, ο κ. Αποστόλου εξήγησε ότι η κυβέρνηση δεν ολοκλήρωσε τις διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν επί του θέματος και δεν πήρε γραπτή έγκριση που είναι απαραίτητη προκειμένου να προβεί στη ρύθμιση αυτή.

«Δεν θα ψηφίσουμε όχι γιατί δεν θέλουμε να υπάρξει αίσιο τέλος στο θέμα των ανακτήσεων, αλλά γιατί δεν θέλουμε να ενισχύσουμε με την ψήφο μας την δική σας άγνοια κινδύνου να οδηγήσετε τη χώρα σε νέες περιπέτειες και καταλογισμούς» ανέφερε ο ίδιος χαρακτηριστικά.

 «Γνωρίζουμε τον κίνδυνο, αν δεν πάρουμε τα λεφτά πίσω. Αυτός όμως δεν είναι λόγος για να υπάρξει, άρον- άρον διαδικασία ανάκτησης, χωρίς την τελική έγκριση της Επιτροπής» συνέχισε ο ίδιος. 

 Ολόκληρη η ομιλία του πρώην Υπουργού:

 “Κύριε Πρόεδρε το ενδιαφέρον του ΣΥΡΙΖΑ για τους οινοποιούς αυτή την ώρα εκφράζεται με τη συνάντηση που έχει ο Πρόεδρος του με τους μικρούς οινοποιούς της εκλογικής σας Περιφέρειας.

Κύριε Βορίδη με την τοποθέτησή σας θυμηθήκατε τον εαυτό σας, νόμος και τάξη ακόμα και για τη φέτα. Ξέρετε πόση ζημιά κάνετε σε ένα προϊόν ΠΟΠ που θεωρείται η σημαία της Ελλάδας, όταν διαρκώς βάζετε και με τέτοιους τόνους θέματα; Ενδέχεται να οδηγήσουν την αγορά να αναζητεί εργαστηριακές αναλύσεις για ένα τέτοιο προϊόν.

Σήμερα θα σταθώ μόνο στο άρθρο 19, στους καταλογισμούς.

Κληρονομήσαμε από τους δικούς σας, πάνω από 1 δις πρόστιμα για κακή διαχείριση των ενισχύσεων και κοντά στο 1 δις καταλογισμούς για ανάκτηση χρημάτων από τους αγρότες.

Για τα πρόστιμα ήδη πετύχαμε, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εννοώ, τις πρώτες επιστροφές 450 εκατ. στον κρατικό προϋπολογισμό.

Τους καταλογισμούς δεν τους κρύψαμε κάτω από το χαλί. Γι αυτό κύριε Υπουργέ, δε θα ψηφίσουμε την διάταξη του άρθρου 19 που αφορά στο θέμα των ανακτήσεων, παρόλο που ενσωματώνει εν πολλοίς, όπως παραδεχτήκατε, προϊόν δικής μας διαπραγμάτευσης.

Δεν θα ψηφίσουμε όχι γιατί δεν θέλουμε να υπάρξει αίσιο τέλος στο θέμα των ανακτήσεων, αλλά γιατί δεν θέλουμε να ενισχύσουμε με την ψήφο μας την δική σας άγνοια κινδύνου να οδηγήσετε τη χώρα σε νέες περιπέτειες και καταλογισμούς.

Οι εκφράσεις σε ομιλία σας στην Επιτροπή ότι κλωτσάει το τενεκεδάκι, ο ΣΥΡΙΖΑ, για να πάει στον επόμενο η καυτή πατάτα των ανακτήσεων, αντιλαμβάνεστε ότι έρχεται σε πλήρη αντίφαση με την προηγούμενη παραδοχή σας.

Διαφωνούμε για το άρθρο αυτό γιατί δεν ολοκληρώσατε τις διαπραγματεύσεις που εμείς ξεκινήσαμε, γιατί δεν πήρατε την γραπτή έγκριση της Επιτροπής που είναι απαραίτητη προκειμένου να προβείτε στη ρύθμιση αυτή.

Γνωρίζουμε τον κίνδυνο, αν δεν πάρουμε τα λεφτά πίσω. Αυτός όμως δεν είναι λόγος για να υπάρξει, άρον- άρον διαδικασία ανάκτησης, χωρίς την τελική έγκριση της Επιτροπής.

Στις δικές μας διαπραγματεύσεις ο στόχος ήταν διπλός, από τη μια να μειώσουμε το ποσό κι από την άλλη να μεταθέσουμε το χρόνο αποπληρωμής, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να επαναδιαπραγματούμε.

Αυτό κάναμε για το πακέτο των δύο ανακτήσεων Χατζηγάκη  ύψους 421 εκατ. ευρώ με αποδέκτες 725.000 παραγωγούς και με τη μείωση που καταφέραμε έγιναν 320 εκατ. με 95.000 αγρότες.

Κι αν συνεχίσετε αυτό που είχαμε ξεκινήσει, να απαλλάξετε τους μικρούς αγρότες από την υποχρέωση επιστροφής ποσών μέχρι 2.000, τότε θα μείνουν 85.000 με ποσό έως 240 εκατ.

Οι καταλογισμοί όμως που συζητάμε σήμερα προέρχονται από την εφαρμογή των νόμων 2008/92 και 2237/94, και αφορούσαν ρυθμίσεις χρεών προς την ΑΤΕ (83) Αγροτικών Συνεταιρισμών και πρώην Ενώσεων, καθώς και (6) συνεταιριστικών εταιρειών, συνολικού ποσού ανάκτησης 465 εκ.ευρώ. Είναι γνωστές ως πακέτα Κοσκινά – Μωραϊτη. Τα ονόματα που αναφέρω αφορούν Υπουργούς που διαχειρίστηκαν αυτές τις ανακτήσεις.

Σε αυτές προστίθεται και το πακέτο Κοντού ύψους 108 εκατ., που αφορούσε την κατανομή το 2008 χρημάτων σε συνεταιρισμούς για αγορά δημητριακών, οπότε οι καταλογισμοί ξεπερνούν συνολικά τα 573 εκ. ευρώ.

Σας παραθέτω μία φράση από σχετική γνωμοδότηση του ΝΣΚ: Προκειμένου να αποφύγει η χώρα μας την επιβολή υπέρογκων προστίμων που θα βαρύνουν όλους τους φορολογούμενους πολίτες, καθώς και την αποφυγή στο μέλλον δυσάρεστων καταστάσεων που θα μας στερήσουν την χορήγηση νέων ενισχύσεων πρέπει να επιστραφούν όλες οι παραπάνω παράνομες και ασυμβίβαστες ενισχύσεις.

Προσθέστε σε αυτό και το ν. 4152/2013, άρθρο 202 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, με το οποίο εξειδικεύθηκαν και περιορίστηκαν, με λογική αυστηροποίησης, οι προϋποθέσεις για τη δικαστική αναστολή της εκτέλεσης πράξεων, που διατάσσουν την ανάκτησή τους.            

Τα ανέφερα αυτά γιατί όλες αυτές οι περιπτώσεις δε θα έφταναν σε καταλογισμούς, αν η χώρα μας έγκαιρα είχε κοινοποιήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις ενέργειες της και είχε την έγκριση της Επιτροπής. Είναι τεράστια η ευθύνη των προηγούμενων Υπουργών.

Όλα αυτά βέβαια, υπό τα έκπληκτα μάτια των υπόχρεων συνεταιρισμών, που, αιφνίδια, διαπίστωσαν ότι πρέπει να καταβάλουν, αναδρομικά και έντοκα, όσα πριν από χρόνια τους είχαν δοθεί τις περισσότερες φορές και με νόμο του κράτους.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πόσο περιορισμένο ήταν το περιθώριο κινήσεων που είχαμε στην διάθεση μας.

Εμείς όμως, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και τον Έλληνα φορολογούμενο, εξαντλήσαμε όλα τα περιθώρια και επιχειρήματα για την επίτευξη του καλύτερου αποτελέσματος σε όλες τις υποθέσεις.

Στόχος μας ήταν να προφυλάξουμε τους υγιείς συνεταιρισμούς καθώς και τα παραγωγικά ακίνητα των συνεταιρισμών.

Μαζί με ένα αντιπροσωπευτικό σώμα των υπόχρεων, αλλά και ενδιαφερόμενων  οργανώσεων τεκμηριώσαμε ότι το ποσό των 573 εκατ. ευρώ δεν ξεπερνά τα 95 εκατ., αφού οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις με την τότε ΑΤΕ αφορούσαν κυρίως σε τόκους και σε ανατοκισμούς και μάλιστα μιας περιόδου που τα επιτόκια ξεπερνούσαν το 30%.

Την τεκμηρίωση αυτή την αποδέχθηκε ο τότε Επίτροπος Γεωργίας ο κ. Χόγκαν σε συνάντηση που είχαμε τον Ιούνιο του 2018 και μας υποσχέθηκε ότι θα δώσει τη συναίνεσή του στη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής. Εκκρεμεί ακόμη η απάντηση.

Πάρτε λοιπόν πίσω την διάταξη αυτή και να επανέλθετε αφού ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με την Επιτροπή, όχι μόνο για τις συγκεκριμένες ανακτήσεις, τώρα πρέπει να βάλετε στο τραπέζι και το σύνολο των χρεών των συνεταιριστικών οργανώσεων. Η σημερινή συγκυρία είναι ευνοϊκή και σας το επιτρέπει.

Πρέπει να σας είναι γνωστό ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις συνεταιρισμών που έχουν χρέη σε πολλούς πιστωτές, εκτός των ανακτήσεων.

Η διαφορετική ρύθμιση από κάθε φορέα για την αποπληρωμή των χρεών, παγιδεύει τους συνεταιρισμούς στον λαβύρινθο των μη εξυπηρετούμενων δόσεων και τελικά καταλήγουν σε εκκαθάριση.

Μια τέτοια μεγάλη περίπτωση διαχείρισης χρέους είναι η εταιρία PQΗ, που ανέλαβε τη συνέχεια της εκκαθάρισης της Αγροτικής Τράπεζας και στην οποία έχουν περιέλθει τα χρέη  και η περιουσία 718 συνεταιρισμών. Οι συνεταιρισμοί δεν αντέχουν άλλο.

Κι εσείς να μη γίνετε μετά τους Χατζηγάκη, Κοσκινά, Μωραϊτη και Κοντό ο πέμπτος  Υπουργός που θα οδηγήσει την χώρα μας σε νέους καταλογισμούς.”

 

 

 Απόστολος Πάνας (ΚΙΝΑΛ) ‘’Παρεμβάσεις σε θετική κατεύθυνση αλλά χωρίς να επιλύονται τα μεγάλα προβλήματα του αγροτικού κόσμου’’

Με την τοποθέτησή του ως Ειδικός Αγορητής του Κινήματος Αλλαγής στην συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων με θέμα ‘’Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα’’, ο Βουλευτής Χαλκιδικής και Υπεύθυνος Κοινοβουλευτικού Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης, Απόστολος Πάνας, μίλησε για ένα σχέδιο νόμου που ναι μεν έρχεται να καλύψει κενά του παρελθόντος και να αντιμετωπίσει γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, αλλά επί της ουσίας δε δίνει λύσεις στα καθημερινά προβλήματα του αγρότη.

Αναλυτικά η Τοποθέτηση του κου Πάνα είχε ως εξής:

‘’Ευχαριστώ Κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής ένα σχέδιο νόμου με θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων.

Ένα νομοσχέδιο 31 άρθρων που θα συζητηθεί σε δύο συνεδριάσεις!!

Γεγονός που προκαλεί πραγματικά εντύπωση τη στιγμή που άλλα πολύ μεγαλύτερης βαρύτητας νομοσχέδια συζητήθηκαν σε μία μόνο συνεδρίαση, με προφανή πολιτική σκοπιμότητα.

Όπως και με προφανή σκοπιμότητα τεχνιέντως η Κυβέρνηση επέλεξε να καταθέσει ένα νομοσχέδιο για τα αγροτικά θέματα σε αυτή τη χρονική συγκυρία που επί της ουσίας δεν έχει να προσδώσει κάτι καινούργιο στον πρωτογενή τομέα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εμείς στο Κίνημα Αλλαγής αυτό το διάστημα των 10 μηνών θητείας της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, δεν έχουμε σταματήσει να αναδεικνύουμε τις παθογένειες που αναχαιτίζουν την πρόοδο του αγρότη και του αγροδιατροφικού τομέα εν γένει στη χώρα.

Έχουμε αναδείξει χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν τον αγροτικό κλάδο και δυσχεραίνουν την καθημερινότητα του αγρότη όπως:

             το υψηλό κόστος παραγωγής και ειδικά της ενέργειας,

             η υπερφορολόγηση των αγροτών και η σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με το αγροτικό εισόδημα,

             η ανυπαρξία στοιχειώδους λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος  και η έλλειψη ρευστότητας,

             η στοχοποίηση της κτηνοτροφίας και η έξαρση των ελληνοποιήσεων, 

             η μη προσαρμογή του ασφαλιστικού κανονισμού του ΕΛΓΑ και η ανυπαρξία στοιχειώδους προετοιμασίας για τις αυξανόμενες ζημιές από την κλιματική αλλαγή ενώ έχει αυξηθεί πάρα πολύ ο χρόνος πληρωμής των αποζημιώσεων,

             η αδιαφορία ή αδυναμία εφαρμογής στοιχειωδών κανόνων στην αγορά προϊόντων με αποτέλεσμα οι παραγωγοί γάλακτος, ελαιόλαδου, βάμβακος και άλλων προϊόντων να είναι έρμαια εναρμονισμένων πρακτικών που συνοδεύεται και από πολύ μεγάλο χρόνο για την εξόφληση των τιμολογίων πώλησης των προϊόντων τους,

             η μεγάλη καθυστέρηση στην εφαρμογή και αποτυχία της δακοκτονίας τα τελευταία χρόνια, που απαξιώνει την ελαιοκαλλιέργεια και μειώνει το εισόδημα των παραγωγών.

             η καθυστέρηση αξιοποίησης των πόρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020  αφού:

-              δεν έχουν προχωρήσει σε πολλές περιοχές ακόμη τα σχέδια βελτίωσης για τον εκσυγχρονισμό των αγροτικών εκμεταλλεύσεων,

-              τα εγγειοβελτιωτικά έργα για τη μείωση του κόστους της άρδευσης καθυστερούν,

-              καθυστερεί η  δημιουργία δικτύων εμπορίας των προϊόντων,

-              καθυστερούν τα προγράμματα για την προστασία από τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής,

-              υπήρξε αποτυχία των προγραμμάτων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας,

-              δεν ξεκίνησε το αναγκαίο μέτρο για τους γεωργικούς συμβούλους. Το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από νέους να ασχοληθούν με το αγροτικό επάγγελμα δεν αξιοποιείται από την Κυβέρνηση.

             η αδυναμία στήριξης των συμφερόντων των προϊόντων της χώρας στην ΕΕ και στις διεθνείς συμφωνίες, καθώς και η προστασία των ΠΟΠ προϊόντων, όπως η φέτα και η προστασία από υπό αθέμιτες προϋποθέσεις εισαγωγές ελαιόλαδου,

             Η  μη εκπόνηση του αναγκαίου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για τον πρωτογενή τομέα όχι μόνο για την ανάπτυξή του, αλλά και την είσπραξη των κοινοτικών ενισχύσεων την περίοδο 2021-2027.

Προτείνουμε παράλληλα λύσεις και εναλλακτικές πρακτικές, μέσα από ένα συνεκτικό πρόγραμμα.

Είμαστε από τους πρώτους που μίλησαν για την πράσινη ανάπτυξη, την ευφυή γεωργία, την εκπαίδευση του αγρότη σε νέες καλλιεργητικές μεθόδους, την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και την έγκαιρη προστασία των αγροτικών συμφερόντων από αυτές.

Έχουμε αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια και επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ ότι επιδίωξή μας ήταν πάντα ο πρωτογενής τομέας να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην οικονομία της χώρας, ο αγρότης να αντιμετωπίζεται από το Κράτος σαν επαγγελματίας με αξιοπρεπές εισόδημα, με προοπτικές εξέλιξης και όχι να βρίσκεται στα μετόπισθεν της κοινωνίας, παραγκωνισμένος και υποτιμημένος.

Η ελληνική ύπαιθρος ήταν ανέκαθεν το στήριγμα και ο συνεκτικός κρίκος των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών.

Την περίοδο της κρίσης, ωστόσο, προστέθηκαν και άλλες παράμετροι.

Με τη συνολική αναδιάταξη του οικονομικού μοντέλου λειτουργίας της χώρας και την επανεξέταση των παραγωγικών προοπτικών ανάπτυξης, ο πρωτογενής τομέας φαίνεται να αποτελεί ο κατεξοχήν κλάδος στον οποίο πρέπει να επενδύσουμε αν θέλουμε να βγούμε από την κρίση.

Την κρίση και της προηγούμενης δεκαετίας αλλά και την νέα κρίση που βιώνουμε, αυτή που προκάλεσαν τα περιοριστικά μέτρα κατά της εξάπλωσης του κορονοϊού.

Μπροστά στα εκάστοτε οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα, η αγροτική παραγωγή μπορεί να αναπροσαρμόζεται και με τα κατάλληλα εκπαιδευτικά και χρηματοδοτικά εργαλεία να αποτελέσει κερδοφόρα λύση, προσοδοφόρα διέξοδος.

Δε μπορούμε λοιπόν να μη μιλήσουμε επ’ αφορμή του εν λόγω νομοσχεδίου, για τη συνολική πολιτική της Κυβέρνησης στον αγροτικό τομέα τους τελευταίους δέκα μήνες.

Διότι, δεδομένου ότι το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου αποτελεί μια συρραφή διαδικαστικών ρυθμίσεων και τροποποιήσεων του ήδη υφιστάμενου πλαισίου χωρίς να αναιρούμε την θετική συμβολή πολλών εξ’ αυτών των τροποποιήσεων στην αντιμετώπιση πολλών γραφειοκρατικών αγκυλώσεων,

η διήμερη συζήτηση θεωρούμε ότι προσφέρεται για ανάδειξη των προβλημάτων του αγροτικού τομέα που διογκώνονται και λόγω της κρίσης του κορονοϊού και χρονίζουν και που η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ έχει φανεί ανεπαρκής ως προς την αντιμετώπισή τους.

Από την πρώτη στιγμή λοιπόν τοποθέτησής μας επί του εν λόγω νομοσχεδίου, εστιάσαμε την κριτική μας στην επιλογή της χρονικής στιγμής κατάθεσής του, με δεδομένο ότι η θεματολογία του δε λύνει το βασικό πρόβλημα του αγρότη αυτή τη στιγμή που είναι ένα : η απουσία επαρκούς χρηματοδότησης.

Κύριε Υπουργέ,

Τα 150 εκατ. Ευρώ που διέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών στο Υπουργείο Αγρ. Ανάπτυξης, χαρακτηρίστηκαν από το Κίνημα Αλλαγής ‘’σταγόνα στον ωκεανό’’, κοινώς ‘’ψίχουλα’’ και δικαίως…

Καθώς δεν υπάρχει καμία παράλληλη ρύθμιση για τις πάγιες υποχρεώσεις των αγροτών που τρέχουν (φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, λειτουργικά έξοδα, κόστος παραγωγής), ενώ για τις υπόλοιπες πληττόμενες  κατηγορίες επαγγελματιών έχουν εξαγγελθεί μέτρα ελάφρυνσης για να μπορούν να λειτουργήσουν.

Ο αγρότης είναι επαγγελματίας δεύτερης και τρίτης κατηγορίας;

Εσείς, κύριε Υπουργέ, είπατε από την πρώτη στιγμή ότι τα μέτρα στήριξης θα κατευθυνθούν στους αγρότες που πραγματικά πλήττονται.

Μάλιστα.

Μπορείτε σήμερα μετά από δυόμιση μήνες κρίσης, να πείτε με ασφάλεια ποιες κατηγορίες αγροτών δεν έχουν πληγεί;

Μπορεί να μην έχουν πληγεί όλες το ίδιο.

Το ακούμε αυτό.

Αλλά έχουν πληγεί ΟΛΟΙ ανεξαιρέτως σε κάποιο βαθμό.

Τα 150 εκατ. Ευρώ αρκούν για στηρίξουν τον κόσμο αυτό;

Οι κτηνοτρόφοι ήταν οι πρώτοι πληττόμενοι με την αδυναμία πώλησης των αμνοεριφίων και του συνόλου των προϊόντων τους το Πάσχα.

Οι αλιείς στη συνέχεια, με την αδυναμία πώλησης των αλιευμάτων τους στους χώρους εστίασης και στις τουριστικές επιχειρήσεις.

Σας έχουμε απευθύνει ερωτήματα και για το σύνολο των αγροτικών κλάδων και για τον καθένα επιμέρους, προτείνοντας παράλληλα λύσεις.

Όλο αυτό το διάστημα ερχόμαστε και σας ασκούμε κριτική, έχοντας ταυτόχρονα συγκεκριμένες προτάσεις για τον αγροτικό κόσμο.

Δυστυχώς όμως όχι μόνο τις δικές μας προτάσεις δε μπορείτε να εφαρμόσετε αλλά δεν έχουμε δει να εφαρμόζετε ούτε καλά καλά το πρόγραμμα της Κυβέρνησής σας στον αγροτικό τομέα.

Πού είναι η περιβόητη αναδιάρθρωση του Κανονισμού του ΕΛΓΑ, για την οποία τόσο λόγο και εσείς ο ίδιος έχετε κάνει;

Το θέμα που ρυθμίζει το εν λόγω νομοσχέδιο είναι η στελέχωση της νομικής του υπηρεσίας, ούτε λέξη για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αναδιάρθρωσης του κανονισμού.

Σαφώς και πρέπει να υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για την επαρκή στελέχωση της νομικής υπηρεσίας ενός οργανισμού με τέτοιο όγκο θεμάτων.

Αλλά δε μπορεί να είναι αυτό το πρωτεύον ζήτημα όταν ιδίως τα ακραία καιρικά φαινόμενα καταστρέφουν ολοσχερώς αγροτικές εκτάσεις, πετώντας στον κάδο των αχρήστων τους κόπους μιας χρονιάς.

Πριν λίγες μέρες, στον τόπο μου, στη Χαλκιδική είχαμε χαλαζόπτωση που κατέστρεψε, σύμφωνα με τα λεγόμενα των ίδιων των αγροτών, το 50% της καλλιέργειας.

Οι αποζημιώσεις των αγροτών από το καταστροφικό χαλάζι του περσινού Ιουλίου συνεχίζουν ακόμα να καταβάλλονται, μετά από 10 ολόκληρους μήνες.

Δε θα έπρεπε να υπάρχει ενεργοποίηση του μηχανισμού και επιτάχυνση αυτής της διαδικασίας ώστε οι αγρότες που πλήττονται να αποζημιώνονται όσο το δυνατόν γρηγορότερα και να μπαίνουν ξανά στην παραγωγική διαδικασία;

Δε μπορεί ο Κανονισμός του ΕΛΓΑ να παραμένει στα δεδομένα της προηγούμενης δεκαετίας, τη στιγμή που τα δεδομένα αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η τελευταία ουσιαστική μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου του Οργανισμού έγινε με τον ν. 3877/2010 επί Κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ.

Για το θέμα αυτό θα έπρεπε επομένως να υπάρξει ρύθμιση σε αυτό το νομοσχέδιο, αφού ο σκοπός του είναι να ρυθμίσει κενά και ελλείψεις του παρελθόντος που εμποδίζουν την ενάσκηση της πολιτικής από την ηγεσία του ΥΠΑΑΤ.

Άλλο μεγάλο θέμα είναι η αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.

Τα τελευταία χρόνια δίνεται η μια παράταση μετά την άλλη και το πρόβλημα δε λύνεται.

Υπάρχουν φωνές αγροτών που λένε ότι αυτό που χρειάζεται είναι μια συνολική αλλαγή στη διαδικασία της συγκέντρωσης και κατάθεσης των απαιτούμενων δικαιολογητικών.

Επίσης πολλοί μιλούν για αναγκαιότητα αλλαγής των πολεοδομικών σχεδίων από τους Δήμους, ενώ κατά κοινή ομολογία η ευθύνη ανήκει κατά κύριο λόγο στα δασαρχεία, τα οποία καθυστερούν αδικαιολόγητα στην διεκπεραίωση των διαδικασιών.

Λόγω αυτών των παλινωδιών και καθυστερήσεων, η διοίκηση του ΥΠΑΑΤ κατέληξε να ζητήσει την επιστροφή της ενίσχυσης που είχαν λάβει οι νέοι αγρότες και να τους καταστρέψει κυριολεκτικά την στιγμή που πλήττονται από την κρίση.

Επιπλέον, τα προβλήματα των νέων αγροτών δεν σταματούν εδώ, καθώς χαρακτηριστικά λένε ότι 10 μπαίνουν στο επάγγελμα, 9 βγαίνουν.

Δεν υπάρχουν προγράμματα χρηματοδότησης, η απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι περιορισμένη και τα κίνητρα διαρκώς φθίνουν.

Πού είναι λοιπόν επί της ουσίας το ενδιαφέρον του Κράτους για τον παραγωγό;

Για να συνοψίσουμε λοιπόν σε συγκεκριμένα ζητήματα, εκκρεμούν και περιμένουμε απαντήσεις σε μια σειρά από πρακτικά για τον αγρότη θέματα, τα  οποία αναδείξαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου λήψης περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού.

Μέτρα που θα διευκολύνουν την παραγωγή και θα δώσουν οικονομική ανάσα στον αγροτικό κόσμο όπως:

-η δανειοδότηση με χαμηλότοκα δάνεια ως κεφάλαια κίνησης, αξιοποιώντας αντίστοιχα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία,

-η εξειδίκευση των μέτρων στήριξης που έχετε εξαγγείλει για τους ιχθυοκαλλιεργητές και γενικότερα για την αλιεία , με δεδομένο ότι οι εξαγωγές έχουν ήδη δεχθεί μεγάλο πλήγμα;

- Τί θα γίνει, ακόμη, με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία;

-Θα υπάρξει άμεση καταβολή των αποζημιώσεων του 2019 που βρίσκονται σε εκκρεμότητα;

-Θα υπάρξει ταχύτερη καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων, ώστε με χρήση προκαταβολών, οι γεωργοί και κτηνοτρόφοι να εξασφαλίσουν την ταμειακή ρευστότητα που χρειάζονται;

-Θα αλλάξουν τα κριτήρια για την απόδοση των εξισωτικών αποζημιώσεων, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των δικαιούχων;

- Πώς θα αξιοποιηθεί, το ποσό των 446 εκ. ευρώ που επιστρέφεται στην Ελλάδα, με αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να ενισχυθεί πραγματικά η αγροτική οικονομία και να επεκταθούν οι δυνατότητες αγροτικών δραστηριοτήτων και παραγωγής μέσω της αύξησης των βοσκήσιμων εκτάσεων; 

- Από ποιο σκέλος του κρατικού προϋπολογισμού, τέλος, θα επιδοτηθούν οι κτηνοτρόφοι, καθώς έχετε εξαγγείλει ότι η εν λόγω κατηγορία αγροτών θα επιδοτηθεί από κρατικά κονδύλια, ενώ οι υπόλοιποι κλάδοι θα χρηματοδοτηθούν, (5.000 ευρώ/ αγρότη και 50.000 ευρώ/επιχείρηση),  όπως ανακοινώσατε, από κρατικά κονδύλια;

Και αφού αναφέρθηκα στους κτηνοτρόφους, έναν από τους περισσότερο πληττόμενους αγροτικούς κλάδους το τελευταίο ιδίως χρονικό διάστημα, γιατί δεν προτείνατε με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο κάποια ευνοϊκή καινοτόμα ρύθμιση για την κτηνοτροφία;

Να αναφερθώ, τέλος, στο άρθρο 28 του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου με τίτλο ‘’μη συμμορφώσεις ως προς τη σήμανση των ενδείξεων Π.Ο.Π, Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π.’’ το οποίο, όπως ισχυρίζεστε, αποτελεί καινοτομία.

Καινοτομία γιατί προβλέπει εκτός από διοικητικές και νέες ποινικές κυρώσεις για τις παράνομες ελληνοποιήσεις, όπως αναφέρει το άρθρο.

Η παράταξή μας έχει αναδείξει με κάθε πρόσφορο μέσο το φαινόμενο των ελληνοποιήσεων.

Έχουμε ζητήσει να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο ξεκινώντας από την εντατικοποίηση και αύξηση των ελέγχων των αρμόδιων αρχών και τη διασφάλιση της δημοσιότητας μέσω του ΕΦΕΤ.

Προφανώς και δεν διαφωνούμε με την αυστηροποίηση των προστίμων και με την ποινικοποίηση των ελληνοποιήσεων, θεωρούμε όμως ότι το νήμα πρέπει να το πιάσουμε από την αρχή και όχι από τη μέση ούτε από το τέλος φυσικά.

Χρειάζεται, επομένως, ολοκληρωμένο σχέδιο για την πάταξη του φαινομένου αυτού που αποτελεί πραγματική μάστιγα για το αγροτικό εισόδημα αλλά και για την προσπάθεια προστασίας των συμφερόντων του καταναλωτή.

Δεν αρκούν αποσπασματικές διατάξεις, είναι αναγκαία μια εφ΄ όλης της ύλης συζήτηση επί του θέματος με το άνοιγμα ενός δημοσίου διαλόγου για αυτό το διαχρονικό πρόβλημα;

Ως προς τα ειδικότερα σημεία επί των άρθρων του νομοσχεδίου που για μας παρουσιάζουν ενδιαφέρον σχολιασμού, θα αναφερθώ σχετικά στη δευτερολογία μου. ‘’

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

03-06-2020 14:31Δημητρης

Οτι και να κανετε ο ελγα παντα θα τα περνουν λιγη της αποζημίωσης.ψαχτε πισο 10 έτη και θα τα βρείτε τα λεφτα.εξιχρονησμος καντε αποσιρση γεοργηκον μιχανιματων. Νεα καπ σην καληεργια τα λεφτα οτι καλιεργισης μιοσι τα εφοδια και φορο επι του καθαρου.και προστημα στου απατεονες εχουμε πολλους στων κλαδο εξω απο την παραγογη εκτος ολοι μονο η κατα κιριο επάγγελμα αγρότες

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία