BACK TO
TOP
Ζωϊκό Κεφάλαιο

To παράδειγμα της Νέας Ζηλανδίας για την τιμολόγηση των ρύπων στις αγροτοκτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις

Τι μπορούμε να μάθουμε από την εμπειρία της Νέας Ζηλανδίας σχετικά με την καθιέρωση ενός συστήματος τιμολόγησης των γεωργικών εκπομπών;

istockphoto-918244450-612x612

Άλαν Μάθιους

1
0

Η Ευρωπαϊκή Ένωση σκέφτεται την πιθανή εισαγωγή ενός συστήματος τιμολόγησης για τις γεωργικές εκπομπές ως τρόπο επιτάχυνσης της μείωσης των γεωργικών εκπομπών στην πορεία προς τις καθαρές ,μηδενικές εκπομπές έως το 2050.Στον απόηχο της κριτικής του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου στην έκθεσή του για το 2021 ,σχετικά με τις κλιματικές επιδόσεις της CAP (Κοινής Γεωργικής Πολιτικής) και υπό το πρίσμα της σύστασης του συνεδρίου ότι ,δηλαδή, η Επιτροπή πρέπει «να αξιολογήσει τη δυνατότητα της αρχής :«Ο ρυπαίνων πληρώνει» ,στις εκπομπές από γεωργικές δραστηριότητες και επιβραβεύστε τους αγρότες για μακροπρόθεσμη απομάκρυνση», η Επιτροπή ανέθεσε μία διερευνητική μελέτη για την τιμολόγηση των γεωργικών  εκπομπών και την επιβράβευση της δράσης για το κλίμα στον τομέα της γης. Μόλις ολοκληρώθηκε μια δημόσια διαβούλευση για διάφορες επιλογές ,την οποία σχεδίασε η ομάδα συμβούλων και η τελική της έκθεση θα πρέπει να δημοσιευτεί πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους.

Επιπλέον,ο Ευρωπαϊκός Νόμος για το Κλίμα απαιτεί από την Επιτροπή να προτείνει το 2024 έναν στόχο για το κλίμα του 2040. Μία πρώτη δημόσια διαβούλευση για τη συγκέντρωση απόψεων σχετικά με αυτόν τον στόχο, έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2023.Η διαβούλευση ζητούσε ,συγκεκριμένα, απόψεις σχετικά με τον ρόλο της τιμολόγησης του άνθρακα και τον ρόλο της μη-τιμολόγησης του άνθρακα, για τις γεωργικές εκπομπές και τις χερσαίες απομακρύνσεις.

Σε επίπεδο κρατών μελών , η σημερινή κυβέρνηση της Δανίας , η οποία ανέλαβε καθήκοντα τον Δεκέμβριο του 2022,περιέλαβε στο πρόγραμμά της για την κυβέρνηση ,τη δέσμευση να προτείνει ένα σύστημα τιμολόγησης για τις γεωργικές εκπομπές ,όταν μια Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για την Πράσινη Φορολογική Μεταρρύθμιση ,η οποία είναι ειδικά επιφορτισμένη με την εξέταση διαφορετικών μοντέλων τιμολόγησης ,δημοσιεύει ,αργότερα, τις συστάσεις της .Αυτήν τη χρονιά, οι Isermeyer, Heidecke,και Osterburg (2021) εξετάζουν την σκοπιμότητα συμπερίληψης του γεωργικού τομέα σε έναν μηχανισμό τιμολόγησης του άνθρακα στη Γερμανία, αλλά αυτό είναι ένα ερευνητικό έγγραφο και όχι μια επίσημη πρόταση πολιτικής.

Υπό το πρίσμα αυτού του έντονου ενδιαφέροντος για τη χρήση της τιμολόγησης ,με στόχο την  επιτάχυνση μείωσης των γεωργικών εκπομπών στην Ευρώπη, αυτή η ανάρτηση εξετάζει την εμπειρία της Νέας Ζηλανδίας ,της μοναδικής χώρας, δηλαδή,μέχρι στιγμής που έχει προτείνει τη συμπερίληψη των γεωργικών εκπομπών σε ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών ,ή σε ένα άλλο σύστημα ,για τον καθορισμό της τιμής για τις γεωργικές εκπομπές.Άλλες  οργανώσεις,όπως το Australian Carbon Farming Initiative, το Compliance Offset Program και το Low Carbon Fuel Standard και τα πρωτόκολλα αντιστάθμισης της Alberta,επιτρέπουν στις αντισταθμίσεις που δημιουργούνται, λόγω της μείωσης των γεωργικών εκπομπών ,να προσμετρώνται στις εκπομπές των αγορών συμμόρφωσης με τη μείωση των εκπομπών,αλλά στην πραγματικότητα ,πρόκειται για προγράμματα επιδοτήσεων και όχι για τα κατάλληλα συστήματα τιμολόγησης.

Η Νέα Ζηλανδία ανέπτυξε την προσέγγισή της για την τιμολόγηση των γεωργικών εκπομπών ,σε στενή συνεργασία με οργανισμούς του πρωτογενούς τομέα, και έχει υιοθετήσει ,σε μεγάλο βαθμό ,τον σχεδιασμό τιμολόγησης που προτείνεται από τον αγροδιατροφικό τομέα. Πρώτα, πρότεινε να συμπεριληφθούν οι γεωργικές εκπομπές στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της Νέας Ζηλανδίας (NZETS) το 2008, αλλά τώρα ,φαίνεται ότι αυτό θα γίνει τουλάχιστον το 2030 ,προτού δηλαδή, εισαχθεί ένα σύστημα τιμολόγησης ,και ορισμένοι σχολιαστές εκτιμούν ότι σε κάθε περίπτωση ,θα έχει μικρό αντίκτυπο . Η εμπειρία της Νέας Ζηλανδίας υπογραμμίζει τις δυσκολίες επίτευξης συμφωνίας για τη μονομερή εισαγωγή της τιμολόγησης των εκπομπών σε έναν τομέα που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές.

Η προέλευση της πολιτικής της Νέας Ζηλανδίας για την τιμολόγηση των γεωργικών εκπομπών 

Η προσπάθεια μείωσης των εκπομπών της Νέας Ζηλανδίας χρονολογείται από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν υπέγραψε το Πρωτόκολλο του Κιότο. Βάσει του Πρωτοκόλλου του Κιότο, η κυβέρνηση της Νέας Ζηλανδίας δεσμεύτηκε να διατηρήσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στα επίπεδα του 1990. Το Climate Change Response Act 2002 είναι η πρωτογενής νομοθεσία για τις κλιματικές πολιτικές με πολλαπλές τροποποιήσεις. Δημιούργησε το σύστημα εμπορίας εκπομπών της Νέας Ζηλανδίας (NZETS), ως κύριο μέσο πολιτικής για την εκπλήρωση της διεθνούς δέσμευσης της Νέας Ζηλανδίας, στο πλαίσιο του Πρωτοκόλλου του Κιότο. Το NZETS κυκλοφόρησε επίσημα το 2008 και είναι ένα από τα πρώτα συστήματα εμπορίας εκπομπών που βασίζονται στην αγορά στον κόσμο και λειτουργούν σε εθνικό επίπεδο.

Το NZETS είναι μοναδικό ,επειδή περιλαμβάνει ,επίσης, τη δασοκομία ,καθώς και τον γεωργικό τομέα (Τροπικός νόμος 2008 για την αλλαγή του κλίματος (Εμπορία εκπομπών). Οι γεωργικές εκπομπές καλύφθηκαν,επειδή αποτελούν το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών εκπομπών (48% το 2007 και 49% το 2021). Το γεωργικό ΣΕΔΕ (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών )είχε ως σημείο υποχρέωσης το επίπεδο μεταποιητή ,και όχι το επίπεδο μεμονωμένης εκμετάλλευσης (αν και οι αγρότες μπορούσαν να εισέλθουν στο ΣΕΔΕ για τη δασοκομία και ο νόμος επέτρεπε το σημείο υποχρέωσης ,τόσο για τα ζώα ,όσο και για τις εκπομπές λιπασμάτων να μετακινηθεί στο επίπεδο του αγρότη στο μέλλον με κανονισμό). Η εθελοντική αναφορά βιολογικών εκπομπών είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2011, με υποχρεωτική υποβολή εκθέσεων το επόμενο έτος και την υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων ETS (Μονάδες Νέας Ζηλανδίας ή NZU) να ξεκινά το 2013.

Για να μετριάσει τα προβλήματα σχετικά με την απώλεια ανταγωνιστικότητας και τη διαρροή άνθρακα, η κυβέρνηση σχεδίαζε να διαθέσει το 90% των δωρεάν NZU στους μεταποιητές, με βάση την ετήσια μέση παραγωγή εντός του κλάδου, καταργώντας ,σταδιακά, αυτά τα δωρεάν δικαιώματα από το 2016 με ετήσιο ποσοστό 1,3% (αυτές οι  παράμετροι τροποποιήθηκαν αργότερα σε 95% ,αρχική δωρεάν κατανομή και ποσοστό σταδιακής κατάργησης 1,0% τοις εκατό ετησίως). Η ημερομηνία υποχρέωσης μετατέθηκε ,στη συνέχεια ,για το 2015 το 2009 και το 2012 αναβλήθηκε επ' αόριστον. Οι Kerr και Sweet (2008) περιγράφουν πώς η κυβέρνηση της Νέας Ζηλανδίας σχεδίαζε ,αρχικά, να ενσωματώσει τις γεωργικές εκπομπές στο NZETS, ποια από τα κρίσιμα ζητήματα υπήρξαν και μερικές από τις εκκρεμείς προκλήσεις. Τα θέματα που συζητούν είναι όλα πολύ σχετικά με οποιαδήποτε πρόταση για τη δημιουργία ΣΕΔΕ για τη γεωργία στην ΕΕ.

Μεγαλύτερες φιλοδοξίες υπό την κυβέρνηση των Εργατικών/Πράσινων

Το ενδιαφέρον για προώθηση της δέσμευσης ,σχετικά με επιβολή τιμής στις γεωργικές εκπομπές ,αναζωπυρώθηκε μετά την εκλογή της Εργατικής/Πράσινης Κυβέρνησης στις εκλογές του 2017 ,με δέσμευση για πιο φιλόδοξες πολιτικές για το κλίμα. Τον Νοέμβριο του 2019, εγκρίθηκε ο Τροποποιητικός Νόμος για την Απόκριση στην Κλιματική Αλλαγή (Zero Carbon) 2019 (ZCA), ο οποίος έθεσε έναν νέο στόχο GHG (Υπολογισμοί Τιμών Άνθρακα) για το 2050, προβλέποντας πενταετείς προϋπολογισμούς εκπομπών και σχέδια μείωσης των εκπομπών και ιδρύοντας μια ανεξάρτητη συμβουλευτική επιτροπή για την αλλαγή του κλίματος (CCC). Σύμφωνα με τον στόχο του 2050, οι εκπομπές βιογενούς μεθανίου πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον 10% κάτω από τα επίπεδα του 2017 έως το 2030 και 24–47% κάτω από τα επίπεδα του 2017 έως και μετά το 2050, και όλα τα άλλα GHG πρέπει να φτάσουν το καθαρό μηδέν έως και μετά το 2050.

Ενώ η ZCA του 2019 έθεσε νομικούς στόχους μείωσης του διαχωρισμένου αερίου για τις γεωργικές εκπομπές, δεν ανέφερε τα μέσα για την επίτευξη αυτών των στόχων. Πριν από την υιοθέτηση του ZCA, η κυβέρνηση ίδρυσε μια Ενδιάμεση Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (ICCC) το 2018 ,με συγκεκριμένη εντολή να προτείνει πολιτικές για τη μείωση των γεωργικών εκπομπών. Η Επιτροπή δημοσίευσε την έκθεσή της τον Απρίλιο του 2019 και συνέστησε ένα καθεστώς εισφοράς/έκπτωσης σε επίπεδο εκμετάλλευσης για τις εκπομπές ζώων, αντί να συμπεριληφθούν οι εκμεταλλεύσεις στο NZETS, ενώ τιμολογούνται οι εκπομπές σε επίπεδο επεξεργαστή για τα λιπάσματα. Σημείωσε ότι ένα καθεστώς εισφορών/εκπτώσεων ήταν αρκετά ευέλικτο, ώστε εάν η κυβέρνηση πρότεινε χωριστούς στόχους για διαφορετικά αέρια, αυτό θα μπορούσε να αντικατοπτρίζεται σε διαφορετικές σχετικές τιμές. Πρότεινε την επιστροφή των εσόδων από την εισφορά στον τομέα για περαιτέρω προγράμματα μετριασμού με τη χρήση ειδικού Ταμείου Γεωργικών Εκπομπών.

Μια σημαντική πρωτοβουλία λήφθηκε τον Ιούλιο του 2019, όταν εκπρόσωποι της εταιρικής σχέσης του πρωτογενούς τομέα της NZ για το κλίμα, He Waka Eke Noa, δημοσίευσαν τη δέσμευσή της για την κλιματική αλλαγή. Ο τομέας δεσμεύτηκε να συνεργαστεί με την κυβέρνηση ,για να σχεδιάσει ένα πρακτικό και οικονομικά αποδοτικό σύστημα τιμολόγησης για τη μείωση των εκπομπών σε επίπεδο εκμετάλλευσης έως το 2025. Το έγγραφο ήταν περισσότερο δήλωση προθέσεων ,παρά λεπτομερής σχεδιασμός πολιτικής, αλλά ο τομέας προσφέρθηκε να συνεργαστεί με την κυβέρνηση για να αναπτύξει μια συμφωνημένη μεθοδολογία και συστήματα για τον υπολογισμό των καθαρών εκπομπών στο αγρόκτημα.

Η κυβέρνηση απάντησε με ένα έγγραφο διαβούλευσης τον Ιούλιο του 2019 ,που βασίστηκε στις ιδέες που περιγράφονται στην έκθεση του ICCC. Αναζήτησε απόψεις σχετικά με την καθιέρωση συστήματος εισφοράς/εκπτώσεων για τις εκπομπές ζώων ,σε επίπεδο εκμετάλλευσης με ταυτόχρονη τιμολόγηση των εκπομπών λιπασμάτων σε επίπεδο επεξεργαστή από το 2025. Πρότεινε η κυβέρνηση να υποβάλει έκθεση έως το 2022 σχετικά με τις περαιτέρω λεπτομέρειες της τιμολόγησης ,σε επίπεδο αγροκτήματος και τις ρυθμιστικές αλλαγές που απαιτούνται για την εφαρμογή του. Εάν αυτή η έκθεση έδειχνε ότι η τιμολόγηση σε επίπεδο αγροκτήματος έως το 2025 δεν είναι εφικτή, το έγγραφο διαβούλευσης θα πρότεινε ως εναλλακτική θέση ότι όλες οι εκπομπές θα τιμολογούνται σε επίπεδο επεξεργαστή ως μέρος του NZETS από το 2025.

Η πρόταση της κυβέρνησης της Νέας Ζηλανδίας για κοστολόγηση των γεωργικών εκπομπών

Τον Ιούνιο του 2020, ψηφίστηκε ο Τροποποιητικός Νόμος 2020 (ETRA) για την απόκριση στην αλλαγή του κλίματος (Μεταρρύθμιση της Εμπορίας Εκπομπών). Το ETRA προέβλεπε τις βιογενείς εκπομπές από τη γεωργία ,για να αντιμετωπίσουν μια τιμή εκπομπών το αργότερο την 1η Ιανουαρίου 2025 ,είτε βάσει του NZETS ,είτε βάσει ενός εναλλακτικού συστήματος για εκπομπές σε επίπεδο αγροκτήματος. Ενώ η συμπερίληψη στο NZETS παρέμεινε η προεπιλεγμένη επιλογή, η κυβέρνηση έπρεπε να προετοιμάσει μια έκθεση έως τον Δεκέμβριο του 2022 που θα περιέγραφε πώς θα έπρεπε να μοιάζει αυτό το εναλλακτικό σύστημα τιμολόγησης 

Η ETRA ενσωμάτωσε δεσμεύσεις για την κλιματική αλλαγή του πρωτογενούς τομέα ,για να προετοιμάσει τους αγρότες για την τιμολόγηση των εκπομπών. Συγκεκριμένοι ,χρονικά ,περιορισμένοι στόχοι ,σχετικά με το ποσοστό των εκμεταλλεύσεων που αναφέρουν εκπομπές και έχουν σχέδια εκμετάλλευσης για τη διαχείριση των εκπομπών κατά συγκεκριμένες ημερομηνίες ,σύμφωνα με μεθόδους και ορισμούς που γίνονται δεκτοί από τη σύμπραξη πρωτογενούς δράσης για το κλίμα He Waka Eke Noa συμπεριλήφθηκαν στον νόμο (Πρόγραμμα 5). Το CCC ανατέθηκε να πραγματοποιήσει μια ανασκόπηση της προόδου προς την επίτευξη αυτών των στόχων έως τις 30 Ιουνίου 2022 και να αξιολογήσει την ετοιμότητα του κλάδου να αναλάβει τις υποχρεώσεις του NZETS για τις εκπομπές ζώων. Εάν δεν είχε επιτευχθεί επαρκής πρόοδος, θα μπορούσαν να αρχίσουν οι υποχρεώσεις της μονάδας για εκπομπές τόσο από λιπάσματα όσο και από ζώα σε επίπεδο επεξεργαστή έως το 2025.

Σύμφωνα με τον νόμο, το CCC δημοσίευσε τη συμβουλή του σχετικά με την ετοιμότητα του γεωργικού τομέα να εφαρμόσει σύστημα τιμολόγησης για το 2025 τον Ιούνιο του 2022. Η εταιρική σχέση πρωτογενούς τομέα δράσης για το κλίμα He Waka Eke Noa έκανε τις συστάσεις της για την τιμολόγηση των γεωργικών εκπομπών ταυτόχρονα . Η κυβέρνηση δημοσίευσε ένα έγγραφο διαβούλευσης τον Οκτώβριο του 2022 ,το οποίο δήλωνε την πρόθεσή της να σχεδιάσει το σύστημά της σε μια ελαφρώς τροποποιημένη εκδοχή της προσέγγισης που πρότεινε η εταιρική σχέση και αναζητώντας τις απόψεις του κοινού. Το έγγραφο αναγνώρισε ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν πλεονεκτήματα στην τιμολόγηση των εκπομπών μεθανίου ,μέσω ενός συστήματος εμπορεύσιμων ποσοστώσεων, αλλά απέκλεισε το ενδεχόμενο να συνεχιστεί αυτή η επιλογή αυτή τη στιγμή. Μετά τη διαβούλευση (η οποία διεξήχθη σε 6 εβδομάδες και έλαβε σχεδόν 23.000 υποβολές), η κυβέρνηση δημοσίευσε την έκθεσή της ,στην οποία καθορίζει το προτιμώμενο σύστημά της για να βάλει τιμή στις εκπομπές από γεωργικές δραστηριότητες ως εναλλακτική της συμμετοχής στο NZETS τον Δεκέμβριο του 2022.

Η πρόταση της κυβέρνησης του Δεκεμβρίου 2022 συμφώνησε ,τόσο με την CCC, όσο και με τη σύμπραξη του πρωτογενούς τομέα ότι ένα σύστημα τιμολόγησης εκπομπών σε επίπεδο αγροκτήματος είναι η καλύτερη προσέγγιση για να δοθούν κίνητρα στους αγρότες και τους καλλιεργητές ,ώστε να μειώσουν τις γεωργικές εκπομπές. Πρότεινε τον καθορισμό χωριστών τιμών εισφοράς για το υποξείδιο του αζώτου και το βιογενές μεθάνιο (αποκλείοντας ένα σημείο υποχρέωσης που βασίζεται στον επεξεργαστή για τις εκπομπές λιπασμάτων). Το έγγραφο διαβούλευσης του Οκτωβρίου 2022 είχε προτείνει ότι οι τιμές του υποξειδίου του αζώτου θα καθορίζονται ετησίως και θα συνδέονται με την τιμή της NZU, με αναλογική έκπτωση, και ότι οι τιμές της εισφοράς βιογενούς μεθανίου θα επανεξετάζονται περιοδικά (ετησίως ή τρία χρόνια), με βάση την πρόοδο έναντι των στόχων εκπομπών και τη συμβουλή της Επιτροπής. Η τελική κυβερνητική πρόταση δεσμεύτηκε ρητά ότι θα καθορίσει σχετικά χαμηλές, μοναδικές τιμές ,αρχικά, τόσο για το βιογενές μεθάνιο ,όσο και για το οξείδιο του αζώτου για πέντε χρόνια ,βάσει καθορισμένων κριτηρίων, με την προϋπόθεση ότι η τιμή του μονοξειδίου του αζώτου θα περιοριστεί για τα πρώτα πέντε χρόνια ,σε επίπεδο που ο τομέας δεν θα ήταν χειρότερος από ό,τι αν ο τομέας είχε εισέλθει στο NZ ETS. Ο εκ των προτέρων καθορισμός των τιμών έχει το πλεονέκτημα ότι παρέχει στους αγρότες μεγαλύτερη βεβαιότητα.

Για να αντισταθμίσει τη χαμηλότερη κατ' αποκοπή εισφορά, η κυβέρνηση πρότεινε τη θέσπιση πληρωμών κινήτρων ,για να γίνει πιο αποτελεσματική η υιοθέτηση της τεχνολογίας. Θα αναπτυχθεί μια στρατηγική δέσμευσης για τον καθορισμό των λεπτομερειών ,σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η δέσμευση λογιστικοποιείται και ανταμείβεται στο πλαίσιο του συστήματος τιμολόγησης, με την πρόθεση ότι η αναγνώριση της δέσμευσης θα πρέπει να συμπεριληφθεί στο NZETS το συντομότερο δυνατό. Η νομοθεσία θα διευκρινίζει ότι σκοπός της εισφοράς είναι η δέσμευση της χρηματοδότησης. Οποιοδήποτε πλεόνασμα χρηματοδότησης που θα συγκεντρωθεί από την εισφορά θα ανακυκλωθεί για να χρηματοδοτηθούν οι μειώσεις των εκπομπών στον τομέα. Μόνο οι εκμεταλλεύσεις που υπερβαίνουν ένα ορισμένο όριο μεγέθους (που ισοδυναμεί με ~200 τόνους CO2e ετησίως) θα καλύπτονται από το καθεστώς εισφοράς. Αυτό θα κάλυπτε περίπου 23.000 αγρότες και περίπου το 96% των εκπομπών του γεωργικού τομέα. Η κυβέρνηση πρότεινε την ανάπτυξη ενός προσωρινού συστήματος εισφοράς ,σε επίπεδο επεξεργαστή ως μεταβατικό βήμα, σε περίπτωση που δεν θα ήταν δυνατό ένα σύστημα τιμολόγησης σε επίπεδο εκμετάλλευσης το 2025.

Οι προοπτικές υλοποίησης της κυβερνητικής πρότασης

Αν και οι τελικές αποφάσεις επρόκειτο να ληφθούν στις αρχές του 2023, μέχρι στιγμής δεν έχουν δημοσιευτεί περαιτέρω πληροφορίες, συμπεριλαμβανομένων των ποσοστών εισφοράς και των ημερομηνιών εφαρμογής. Θα απαιτηθεί ,επίσης, νομοθεσία για την υποστήριξη του συστήματος. Μεγάλο μέρος της συζήτησης ,σχετικά με την πολιτική εκπομπών στη Νέα Ζηλανδία το 2023 ,κυριαρχήθηκε από τη δημοσίευση ενός εγγράφου κυβερνητικής διαβούλευσης ,αναφορικά με τον ρόλο των δασικών αντισταθμίσεων στο NZETS, λόγω ανησυχιών ότι η πρόσφατη αύξηση της τιμής των δικαιωμάτων NZETS οδήγησε τις επενδύσεις σε δασοκομία, αντί να ενθαρρύνει τη μείωση στην πηγή.

Επιπλέον, η Νέα Ζηλανδία θα διεξαγάγει γενικές εκλογές στις 14 Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Οι τρέχουσες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το αντιπολιτευόμενο Εθνικό Κόμμα, με την υποστήριξη του φιλελεύθερου-συντηρητικού κόμματος ACT ,είναι πιθανό να νικήσει τον κυβερνών συνασπισμό Εργατικών/Πράσινων. Τόσο η National ,όσο και η ACT έχουν δηλώσει ότι θα καθυστερήσουν περαιτέρω (National), ή θα τροποποιήσουν σημαντικά (ACT- Australian Capital Territory ) την προτεινόμενη νομοθεσία για την τιμολόγηση των γεωργικών εκπομπών.

Η National έχει δεσμευτεί για τον στόχο της επίτευξης καθαρών ,μηδενικών εκπομπών σε ολόκληρη την οικονομία έως το 2050, κάτι που απαιτεί μείωση των γεωργικών εκπομπών. Υποστηρίζει τον μακροπρόθεσμο στόχο της τιμολόγησης των γεωργικών εκπομπών σε επίπεδο εκμετάλλευσης, αλλά επιμένει ότι η τιμολόγηση δεν θα πρέπει να καθιερωθεί ,προτού οι αγρότες έχουν τα εργαλεία για να πραγματοποιήσουν αυτές τις μειώσεις. Ως εκ τούτου, προτείνει να καθυστερήσουν οι εκπομπές τιμολόγησης έως το 2030, για να δοθεί περαιτέρω χρόνος για την ανάπτυξη τεχνολογιών μείωσης. Επιμένει ότι οι τιμές θα πρέπει να καθοριστούν στο χαμηλότερο επίπεδο που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών, αποφεύγοντας ταυτόχρονα οποιαδήποτε διαρροή. Η National θα περιορίσει ,επίσης, τις μετατροπές σε εκτροφή άνθρακα γεωργικής γης υψηλής ποιότητας.

Η ACT, η οποία είχε μια παράδοση σκεπτικισμού για το κλίμα, θα προχωρούσε περισσότερο από την National ,και προτείνει την κατάργηση του νόμου για το μηδενικό κλίμα. Ισχυρίζεται ότι οι εκπομπές στη Νέα Ζηλανδία πρέπει να περιοριστούν σύμφωνα με τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι εμπορικοί της εταίροι και ότι πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην προσαρμογή του κλίματος. Ειδικά για τις γεωργικές εκπομπές, υποστηρίζει ότι αντιτάχθηκε στον He Waka Eke Noa από την πρώτη μέρα. Δεν απορρίπτει την έννοια της τιμολόγησης των γεωργικών εκπομπών, αλλά θα συνέδεε οποιαδήποτε τιμή εκπομπών με αυτή των πέντε κύριων εμπορικών εταίρων της Νέας Ζηλανδίας ,για να διασφαλίσει ότι υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού για τους καλλιεργητές και τους παραγωγούς που ανταγωνίζονται στο εξωτερικό.

Στο παρασκήνιο, οι αγροτικές διαμαρτυρίες συνεχίζονται με μια αγροτική ομάδα διαμαρτυρίας Groundswell New Zealand, η οποία ,αρχικά, δημιουργήθηκε για να αντιταχθεί στους κανονισμούς για το νερό, ζητώντας την εγκατάλειψη της τιμολόγησης των γεωργικών εκπομπών. Φαίνεται ότι η αβεβαιότητα, σχετικά με το μέλλον της πρότασης της Νέας Ζηλανδίας για την τιμολόγηση των γεωργικών εκπομπών, θα συνεχιστεί έως ότου σχηματιστεί κυβέρνηση μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου 2023.

Συμπεράσματα

Μπορούμε να πάρουμε πολλά μαθήματα από την ανασκόπηση της εμπειρίας της Νέας Ζηλανδίας ,στην προσπάθεια εισαγωγής ενός συστήματος τιμολόγησης των γεωργικών εκπομπών. Η Νέα Ζηλανδία έχει αναλάβει το προβάδισμα σε αυτό ,απλώς και μόνο, επειδή μια καθαρή μηδενική δέσμευση δεν έχει νόημα ,έως ότου αντιμετωπιστούν οι γεωργικές εκπομπές σε μια χώρα όπου αποτελούν σχεδόν το ήμισυ των συνολικών εκπομπών. Υπήρξε η πρώτη χώρα που δεσμεύτηκε νομικά να εισαγάγει ένα σύστημα τιμολόγησης για τις γεωργικές εκπομπές.

Η αρχική προσέγγιση της Νέας Ζηλανδίας ήταν να ενσωματώσει τις γεωργικές εκπομπές στο σύστημα εμπορίας της με τους μεταποιητές ,ως το σημείο υποχρέωσης. Ωστόσο, καθοδηγούμενη ,κυρίως, από τις επιθυμίες των ίδιων των αγροτών, η κυβέρνηση πρότεινε τελικά ένα καθεστώς εισφοράς που θα εφαρμοστεί με το μεμονωμένο αγρόκτημα ως σημείο υποχρέωσης. Αυτό υπόκειται στην προϋπόθεση ότι θα μπορούσε να εφαρμοστεί η λογιστική του άνθρακα σε επίπεδο εκμετάλλευσης, αλλά αυτό ,βαθμιαία, γίνεται ολοένα πιο αποδεκτό ότι αυτό είναι πραγματοποιήσιμο.

Η προτίμηση για μια εισφορά ,και όχι για μια προσέγγιση συστήματος συναλλαγών, μπορεί να θεωρηθεί ως προτίμηση για σταθερότητα. Ένα σύστημα εμπορίας θέτει ανώτατο όριο στις εκπομπές, αλλά η τιμή των δικαιωμάτων είναι ασταθής. Οι αγρότες αντιπαθούν αυτή την αβεβαιότητα και, η ικανότητά τους να διαχειρίζονται ένα σύστημα συναλλαγών είναι επίσης αμφισβητήσιμη. Αντίθετα, η κυβέρνηση επέλεξε ένα σύστημα εισφορών. Το μειονέκτημα ενός συστήματος εισφοράς είναι ότι δεν εγγυάται ότι θα επιτευχθεί ένας συγκεκριμένος στόχος εκπομπών. Με την πάροδο του χρόνου, είναι δυνατή η προσαρμογή του ποσού της εισφοράς ,για να επιδιωχθεί μια συγκεκριμένη μείωση των εκπομπών. Η κριτική στην προσέγγιση της κυβέρνησης της Νέας Ζηλανδίας είναι ότι τα ποσά των εισφορών που έχει προτείνει είναι πολύ χαμηλά για να επιτευχθεί το ποσό της μείωσης που απαιτείται για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της χώρας.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της προσέγγισης της Νέας Ζηλανδίας ήταν η αποδοχή του επιχειρήματος ότι η επίδραση του βιογενούς μεθανίου στην παγκόσμια θερμοκρασία δεν αντικατοπτρίζεται σωστά (και είναι χαμηλότερη από) στις σταθμίσεις που υπονοούνται από την τυπική μέτρηση του Δυναμικού Υπερθέρμανσης του Πλανήτη για τα 100 χρόνια. Ως εκ τούτου, επέλεξε μια προσέγγιση διαχωρισμού αερίου ,στην οποία το βιογενές μεθάνιο θα τιμωρείται λιγότερο από το υποξείδιο του αζώτου ,σε σχέση με τους συντελεστές στάθμισης GWP100.

Η Νέα Ζηλανδία έχει αναπτύξει την προσέγγισή της για την τιμολόγηση των γεωργικών εκπομπών ,σε στενή συνεργασία με οργανισμούς του πρωτογενούς τομέα και έχει υιοθετήσει σε μεγάλο βαθμό τον σχεδιασμό τιμολόγησης που προτείνεται από τον αγροδιατροφικό τομέα. Αν και αυτό συνιστάται και υποστηρίζεται από προβληματισμούς σχετικά με τη διαχείριση μιας δίκαιης μετάβασης, ο συμβιβασμός είναι ένα σχετικά χαμηλό επίπεδο φιλοδοξίας που φαίνεται ότι θα μειωθεί περαιτέρω μετά τις γενικές εκλογές αργότερα αυτό το έτος.

Η Νέα Ζηλανδία πρότεινε για πρώτη φορά να συμπεριληφθούν οι γεωργικές εκπομπές στο NZETS το 2008, αλλά τώρα φαίνεται ότι τουλάχιστον το 2030 θα εισαχθεί ένα σύστημα τιμολόγησης, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες επίτευξης συμφωνίας για τη μονομερή εισαγωγή της τιμολόγησης εκπομπών σε ένα κυρίως εξαγωγικό εξαρτώμενο τομέα. Ο κύριος παράγοντας στη συζήτηση δεν ήταν τυχόν εμφανείς δυσκολίες, σχετικά με τη μέτρηση ή την αναφορά εκπομπών ,ακόμη και σε επίπεδο εκμετάλλευσης. Αντίθετα, ήταν το επιχείρημα ότι οι εκπομπές τιμολόγησης στη Νέα Ζηλανδία θα οδηγήσουν στη μετακίνηση της παραγωγής σε άλλες χώρες με δυνητικά λιγότερο αποδοτική παραγωγή εκπομπών, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες αντί για χαμηλότερες παγκόσμιες εκπομπές. Αυτό είναι επίσης το επιχείρημα που ακούγεται πιο συχνά στη συζήτηση για το κλίμα σχετικά με τις γεωργικές εκπομπές στην Ευρώπη.

Του Alan Matthews ,Αγροοικονομολόγου , καθηγητή του Πανεπιστημίου Trinity του Δουβλίνου.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων Ζωϊκό Κεφάλαιο Τυροκόμος