Η εταιρεία διατηρεί ευρεία γεωγραφική διασπορά στην ελληνική επικράτεια, σε ό,τι αφορά τις περιοχές από τις οποίες παραλαμβάνει βιομηχανική πατάτα. Όπως λέει στην Agrenda o Βασίλης Ευσταθίου, Γεωπόνος και Διευθυντής Αγροτικών Προγραμμάτων Ελλάδας & Κύπρου, της PepsiCo Hellas «αντλούμε ποσότητες από τον Άραξο έως την Αμαλιάδα με πρώιμη παραγωγή, από την Ξάνθη όπου διατηρούμε ένα ευρύ τμήμα καλλιέργειας, από την ευρύτερη περιοχή της Λιβαδειάς – μεταξύ Λιβαδειάς και Τιθορέας – με ενδιάμεση παραγωγή καθώς και από την περιοχή Φλώρινας – Αμυνταίου απ’ όπου παραλαμβάνουμε όψιμη πατάτα. Είναι δεδομένο άλλωστε ότι για να έχουμε κάλυψη θα πρέπει να ξεκινήσουμε από την πρώιμη παραγωγή για να καταλήξουμε στην όψιμη».
Για την πορεία της φετινής παραγωγής ο Βασίλης Ευσταθίου κάνει λόγο για μία δύσκολη χρονιά τόσο για την πρώιμη όσο και για τις καλλιέργειες που ακολούθησαν χρονικά, καθώς επηρεάστηκαν από τον παγετό που εκδηλώθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου και στις αρχές Απριλίου. «Στη συνέχεια οι καλλιέργειες επηρεάστηκαν από τον καύσωνα». Ο ίδιος επισημαίνει ωστόσο ότι όπου υπήρχαν απώλειες στην παραγωγή αναπληρώθηκαν από άλλες περιοχές με αποτέλεσμα η εταιρεία να παραλάβει ποσότητες ανάλογες με αυτές που ορίζουν τα συμβόλαια.
Ο ίδιος εξηγεί ότι στην Ελλάδα υφίσταται ένα σημαντικό εμπόδιο για την προμήθεια μεγαλύτερων ποσοτήτων βιομηχανικής πατάτας, που εντοπίζεται στην έλλειψη χώρων αποθήκευσης γεγονός που θα κάλυπτε τις ανάγκες της PepsiCo Hellas για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. «Υπάρχουν πολλοί χώροι αποθήκευσης για επιτραπέζια πατάτα, κάτι που δεν συμβαίνει στην περίπτωση της βιομηχανικής». Προϋπόθεση επίσης για την αύξηση των ποσοτήτων κατά την επόμενη παραγωγική περίοδο, ο προγραμματισμός της οποίας ξεκινάει εντός των επόμενων ημερών, είναι η ανοδική πορεία του τουρισμού, σε συνέχεια της ιδιαίτερα ικανοποιητικής φετινής πορείας, κάτι που κατά δική του εκτίμηση θα μπορούσε να οδηγήσει την Pepsico να παραλάβει έως και κατά 15% περισσότερες ποσότητες, εφόσον διευρυνθεί η χρονική διάρκεια της τουριστικής περιόδου εντός του 2022.
Οι υποχρεώσεις των παραγωγών – Προτεραιότητα η αμειψισπορά
Όπως διευκρινίζει τηρούνται συγκεκριμένες παράμετροι και προδιαγραφές σε ό,τι αφορά την διαδικασία προμήθειας πατάτας από τους παραγωγούς. «Υφίστανται απαιτήσεις σε διάφορα επίπεδα. Μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι θα πρέπει ο κάθε παραγωγός να έχει μία ικανή έκταση στη διάθεσή του – ιδιόκτητη ή ενοικιαζόμενη – ούτως ώστε να μπορεί να κάνει την απαιτούμενη αμειψισπορά. Ωστόσο υπάρχουν περιοχές όπως ο Άραξος, όπου δεν γίνεται αμειψισπορά όσο συχνά θα θέλαμε. Στον τομέα της βιώσιμης καλλιέργειας η PepsiCo διαθέτει ένα πρόγραμμα που ονομάζεται SFI (Sustainable Initiative Program. Συνεπώς οι παραγωγοί θα πρέπει να διαθέτουν οπωσδήποτε Global G.A.P. που περιλαμβάνει και τα συσκευαστήριά τους. Ξεκινάμε από το χωράφι και φτάνουμε σε άλλους πυλώνες όπως τα εργασιακά ζητήματα, η οικονομική βιωσιμότητα του παραγωγού και της κοινότητας στην οποία δραστηριοποιείται. Μέσω Global G.A.P. καλύπτονται το 70% των προϋποθέσεων του προγράμματος SFI. Για να καλύπτεται το υπόλοιπο 30% θα πρέπει οι παραγωγοί να δηλώνουν εάν τα χωράφια τους είναι ιδιόκτητα ή μισθωμένα και να μπορούν να επιδείξουν το συμφωνητικό στη δεύτερη περίπτωση, καθώς και εάν απασχολούν προσωπικό να μπορούν να επιδείξουν τα απαιτούμενα εργόσημα».
Ταυτόχρονα η PepsiCo έχει θέσει προϋποθέσεις που σχετίζονται με την καλλιέργεια, την συσκευασία και την μεταφορά της πατάτας. «Για παράδειγμα οι δικές μας πατάτες είναι λίγο πιο ευαίσθητες στα χτυπήματα γιατί έχουν περισσότερα στερεά. Επομένως θα πρέπει οι παραγωγοί να έχουν καλιμπραρισμένες τις μηχανές συσκευασίας και να κάνουν ποιοτικό έλεγχο. Μάλιστα τους έχουμε εξοπλίσει με μικρά εργαστήρια, στα οποία ελέγχουν την ποιότητα τηγανίζοντας και οι ίδιοι, διαθέτοντας έτσι μία βιομηχανική προσομοίωση», επισημαίνει ο κύριος Ευσταθίου.
Να σημειωθεί ότι η PepsiCo διαθέτει ένα κεντρικό ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης της καλλιέργειας που παρέχει τα στοιχεία για την βελτιστοποίηση της παραγωγής, βελτιστοποίηση των εισροών και για να επιτελέσει τους σκοπούς της σε σχέση με την αειφορική ανάπτυξη της καλλιέργειας. Ο λόγος για το πρόγραμμα Agro Digitalization. «Όλα τα χωράφια είναι καταγεγραμμένα σε μία κεντρική πλατφόρμα της PepsiCo Αμερικής καθώς οι παραγωγοί στέλνουν τα πρωτόλεια στοιχεία που διαθέτουν και καταγράφουμε τις εισροές αρχής γενομένης από τον πατατόσπορο έως και την αποθήκευση. Έτσι έχουμε όλες τις πληροφορίες για να εξάγουμε στατιστικά στοιχεία ανά ποικιλία και ανά περιοχή».
02-09-2021 16:53X
Tης τιμες
Απάντηση