Η εβρίτικη γαλακτοβιομηχανία Εβροφάρμα, η οποία εκτός από τη συνεργασία με παραγωγούς διατηρεί και ιδιοπαραγωγή αγελαδινού γάλακτος, έχοντας συστήσει ομάδα παραγωγών με την ονομασία Αλ.μαρώ ΙΚΕ μαζί με κτηνοτρόφους της περιοχής, καταγράφει σημαντική αύξηση κόστους πρώτης ύλης κυρίως λόγω των αυξημένων τιμών στις ζωοτροφές που επηρεάζουν το σύνολο της αγοράς. Το γάλα που παράγει η συγκεκριμένη ομάδα κτηνοτροφων διοχετεύεται στο σύνολό του στην θυγατρική εταιρεία της Εβροφάρμα, Campus, η οποία προμηθεύεται γάλα από αγελάδες Jersey, με την παραγωγή να ανέρχεται σε 45 τόνους ημερησίως.
Η Εβροφάρμα σημειώνεται ότι από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και ύστερα όπως και το σύνολο των επιχειρήσεων που εμπλέκονται στον πρωτογενή τομέα, ήρθε αντιμέτωπη με ανατιμήσεις στον τομέα των πρώτων υλών, στην ηλεκτρική ενέργεια και στα καύσιμα, γεγονός που αύξησε το κόστος διάθεσης αλλά και το κόστος παραγωγής των προϊόντων.
Μετακυλύοντας κόστος στα σημεία πώλησης
Προκειμένου να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του αυξημένου κόστους μετακύλισε την επιβάρυνση στην τιμή των τελικών προϊόντων που φτάνουν στο ράφι, ενώ κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021 τα αποτελέσματά της ήταν ζημιογόνα. Μάλιστα από τον Μάρτιο του 2022 η εταιρεία προχώρησε σε σημαντικές ανατιμήσεις στα προϊόντα που διαθέτει στα ψυγεία. Όπως λέει το μέλος της διοίκησης της Εβροφάρμα, Χρήστος Παπαζηλάκης στο αγελαδινό γάλα η αύξηση τιμής στα τελικά σημεία είναι 5,5%, στο γιαούρτι περίπου 7% και στα τυροκομικά περίπου 11,5% σε ό,τι αφορά τα αγελαδινά προϊόντα, ενώ 15% είναι η ανατίμηση στη φέτα. «Το αγελαδινό γάλα αυτή τη στιγμή πληρώνεται στους παραγωγούς 0,50 ευρώ και το πρόβειο 1,30. Για το πρόβειο συνεργαζόμαστε με 523 κτηνοτρόφους από την ευρύτερη περιοχή της Θράκης, με τους οποίους διατηρούμε ετήσια συμβόλαια», σημειώνει.
Κτήμα Λαζαρίδη: Αναζήτηση νέων προμηθευτών για μπουκάλι, φελλό και συσκευασία
Από την πλευρά του το Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη με έδρα τη Δράμα εστιάζει στις σημαντικές ανατιμήσεις στο γυάλινο μπουκάλι, στους φελλούς και στα υλικά συσκευασίας. Ειδικότερα μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία η επιχείρηση προκειμένου να αντιμετωπίσει το αυξημένο κόστος προχώρησε στην αναζήτηση νέων προμηθευτών στα συγκεκριμένα προϊόντα. Στόχος της ήταν να διασφαλίσει καλύτερη τιμή, μειώνοντας την εξάρτησή της από επιμέρους προμηθευτές που επηρέαζαν την αύξηση του κόστους.
Αυξημένα τα αποθέματα σε πρώτες ύλες από τα 17 στα 28 εκατομμύρια ευρώ
Μία περίπτωση όπου αποτυπώνεται η αύξηση των τιμών στο σιτάρι αποτελούν οι Μύλοι Λούλη, οι οποίοι στο τέλος του 2021 είχαν αποθέματα πρώτων και βοηθητικών υλών αλλά και υλικών συσκευασίας, αξίας 28,67 εκατομμυρίων ευρώ, από 17,24 εκατομμύρια ευρώ που ήταν τα αντίστοιχα αποθέματα το 2020. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην αύξηση των τιμών στα σιτηρά, γεγονός που αύξησε ταυτόχρονα και την αξία των αποθεμάτων.
Πηγές κοντά στην επιχείρηση αναφέρουν ότι ουδείς μπορούσε να προβλέψει την περαιτέρω αύξηση των τιμών που σχετίζεται με τον πόλεμο στη Ρωσία. Επισημαίνουν ωστόσο ότι η αγορά τροφοδοτείται απρόσκοπτα με αγαθά, ενώ όπου έχει χρειαστεί έχουν περαστεί ανατιμήσεις σε προϊόντα τόσο στη χονδρική κατά την προμήθεια επιχειρήσεων όπως αρτοποιία, όσο και στη λιανική και στα σούπερ μάρκετ.
Οι αγορές σιτηρών από τη Ρωσία το 2021 αποτελούσαν το 17% της αξίας των συνολικών σιτηρών που άλεσε ο όμιλος. Μετά τη διακοπή των εξαγωγών σίτου από Ρωσία και Ουκρανία οι Μύλοι Λούλη εντόπισαν εναλλακτικές αγορές για τον εφοδιασμό από άλλες χώρες της Ευρώπης.
Nίκας: Πάνω από 10% οι αυξήσεις στα τελικά σημεία
Έντονα επηρεασμένη από τις ζωοτροφές είναι και η αλλαντοβιομηχανία Νίκας. Οι ανατιμήσεις έχει φέρει στα σούπερ μάρκετ αυτή τη στιγμή προκειμένου να αντιμετωπίσει τα αυξημένα κόστη σε ενέργεια, μεταφορές και πρώτες ύλες, ανέρχονται μεσοσταθμικά σε επίπεδα που υπερβαίνουν το 10%. Οι αυξήσεις στα τελικά προϊόντα προέρχονται κυρίως από τη γαλοπούλα, όπου η άνοδος της τιμής υπερβαίνει το 50%, ενώ στο χοιρινό η αύξηση βρίσκεται πάνω από το 20%. Σημαντικές είναι οι αυξήσεις σε υλικά συσκευασίας και χαρτί.