BACK TO
TOP
Food insider

Σε σημείο καμπής το λιανεμπόριο, ζητείται μετρήσιμο αφήγημα αξίας

Η βιοµηχανία καταναλωτικών προϊόντων βρίσκεται σε κρίσιµη καµπή, µε την εµπιστοσύνη στον τοµέα να µειώνεται, καθώς πολλές επιχειρήσεις έχουν επικεντρωθεί στη µείωση του κόστους, της καινοτοµίας και στη βελτίωση των στρατηγικών τακτικής τιµολόγησης.

33a_10

Μαρία Γιουρουκέλη

10
0

Η έκθεση «EY State of Consumer Products», που βασίζεται σε δείγµα άνω των 500 παραγωγών και λιανεµπόρων, 190 CEOs του κλάδου και περισσότερων από 20.000 καταναλωτών παγκοσµίως, και σε συνεντεύξεις µε 24 ανώτατα στελέχη της αγοράς, αποτυπώνει τις ανησυχίες του κλάδου. ∆εν είναι τυχαίο ότι το 65% των επικεφαλής δηλώνουν πως οι προσδοκίες των κεφαλαιαγορών επηρεάζουν πλέον καθοριστικά τις επιχειρησιακές τους αποφάσεις.

Με πολλές εταιρείες να καταγράφουν χαµηλές επιδόσεις σε όγκους πωλήσεων, αλλά και µε την ανάπτυξη των εσόδων και του κύκλου εργασιών να εµποδίζεται από ένα δυσµενές περιβάλλον τιµολόγησης, οι επικεφαλής του κλάδου στρέφονται στις συγχωνεύσεις και εξαγορές (M&A). 

Η έκθεση αναδεικνύει µια µετατόπιση στη σχέση ισχύος µεταξύ εταιρειών καταναλωτικών προϊόντων και λιανεµπόρων, µε τους δεύτερους να ενισχύουν καθοριστικά τη διαπραγµατευτική τους θέση και επιρροή, αξιοποιώντας την επέκταση των ιδιωτικών ετικετών (private label), τον έλεγχο των δεδοµένων καταναλωτών, αλλά και των διαφηµιστικών δικτύων (retail media networks).

Μάλιστα, το 78% των λιανεµπόρων προβλέπουν ότι, σε βάθος χρόνου, στα ράφια θα παραµείνει µόνο ένα µαζικό brand, ενώ ο υπόλοιπος χώρος θα καταληφθεί από ιδιωτικές ετικέτες, premium ή niche προϊόντα. Την πρόβλεψη αυτή συµµερίζεται και το 65% των εταιρειών συσκευασµένων καταναλωτικών προϊόντων (CPG) - επιβεβαιώνοντας ότι η εποχή του «ένα µέγεθος για όλους» πλησιάζει στο τέλος της. Το 76% των λιανεµπόρων αναφέρουν ότι ο διαθέσιµος χώρος στο ράφι αποκτά στρατηγική σηµασία στις διαπραγµατεύσεις µε τους προµηθευτές, ενώ το 78% σκοπεύουν να επεκταθούν περαιτέρω σε premium και niche κατηγορίες προϊόντων. Παράλληλα, το 67% δηλώνουν ότι θα δώσουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη δικών τους brands µέσα στην επόµενη τριετία.

Ας σηµειωθεί ότι µόνο το 33% των πολύ µεγάλων εταιρειών (ετήσια έσοδα άνω του 1 δισ.δολαρίων) προτεραιοποιούν τις πωλήσεις µέσω λιανεµπόρων,  το υπόλοιπο 67% στοχεύουν στη δηµιουργία δικών τους καναλιών διανοµής, για να ανακτήσουν την εµπορική τους δύναµη.

Παρά τη µεταβολή των ισορροπιών µεταξύ εταιρειών καταναλωτικών αγαθών και λιανεµπόρων, η ανάγκη για συνεργασία παραµένει κοινή:

  • Το 75% των λιανεµπόρων και το 77% των εταιρειών αναγνωρίζουν ότι η αποτελεσµατική συνεργασία είναι κρίσιµη.
  • Η καινοτοµία αποτελεί βασικό µοχλό των στρατηγικών M&As για τις εταιρείες.
  • Οι λιανέµποροι δίνουν µεγαλύτερη προτεραιότητα στην καινοτοµία ως πεδίο συνεργασίας, ωστόσο, το 21% των εταιρειών δεν συµµετέχουν σε κοινές πρωτοβουλίες καινοτοµίας.
  • Το 76% των επικεφαλής εταιρειών συµφωνούν ότι η καινοτοµία γίνεται πιο σύνθετη και απαιτεί προηγµένες δυνατότητες ανάλυσης δεδοµένων και τεχνητής νοηµοσύνης (AI), ωστόσο, λιγότερο από το 32% θεωρούν ότι διαθέτουν εκεί ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα.

Κρίσιµο να ενσωµατωθεί τεχνητή νοηµοσύνη

Η αξιοποίηση της τεχνολογίας, οι ενισχυµένες εµπορικές πρακτικές και η επιτάχυνση της καινοτοµίας των προϊόντων αποτελούν τρεις κρίσιµους καταλύτες αλλαγής, σύµφωνα µε την έκθεση της ΕΥ.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις στην AI βοηθούν τις εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά, µειώνοντας τις χρονοβόρες διαδικασίες ανάπτυξης νέων προϊόντων και εντοπίζοντας πιο αποδοτικές επενδυτικές ευκαιρίες.

Η AI, τα δεδοµένα και τα analytics αποτελούν στρατηγική προτεραιότητα για το 52% των λιανεµπόρων και το 45% των εταιρειών, για την ενίσχυση της επιχειρησιακής τους απόδοσης την επόµενη τριετία. Σχολιάζοντας τα ευρήµατα της έκθεσης, ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τοµέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεµπορίου της ΕΥ στη ΝΑ Ευρώπη, δήλωσε: «Οι επενδυτές δεν αποζητούν απλώς ανάπτυξη - αναζητούν ένα πειστικό και µετρήσιµο αφήγηµα αξίας. Όπως επιβεβαιώνει η έκθεση, οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων που θα ξεχωρίσουν δεν θα είναι κατ’ ανάγκη οι µεγαλύτερες, αλλά εκείνες που ξέρουν να κινούνται µε ακρίβεια».


 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία