BACK TO
TOP
Προγράμματα

Αντιδράσεις για τον τιμοκατάλογο τρακτέρ στα Σχέδια Βελτίωσης

Αναστάτωση χωρίς προηγούμενο έχει προκαλέσει το τελευταίο 24ωρο ο τιμοκατάλογος των τρακτέρ που ανακοίνωσαν οι Διαχειριστικές Αρχές του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, βάσει του οποίου θα υπολογίζεται η επιδότηση των αγορών που είναι ενταγμένες σε Σχέδια Βελτίωσης.

New_Holland_T5_115

Γιάννης Πανάγος

313
11

Μια πρώτη προσέγγιση των τιμών που αναγράφονται στους επίσημους τιμοκαταλόγους των εταιρειών και των τιμών που προφανώς αυθαίρετα, όπως τονίζεται αρμοδίως, έχει αναρτήσει το υπουργείο, καταγράφει αποκλίσεις πάνω από 30% και φέρνει προ αδιεξόδου τους αγρότες που είχαν υπολογίσει αλλιώς τα πράγματα. Σημειωτέον ότι το αδιέξοδο γίνεται πολύ μεγαλύτερο στις περιπτώσεις που οι αγρότες έχουν ήδη προχωρήσει στην αγορά των μηχανημάτων, έχοντας μετρήσει τα πράγματα διαφορετικά και τώρα, βρίσκονται σε αχαρτογράφητα νερά.

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του θέματος που ανακύπτει αναφέρουμε το ακόλουθο παράδειγμα. Αν ο αγρότης έχει συμφωνήσει ή ακόμα χειρότερα έχει αγοράσει ένα τρακτέρ αξίας 50.000 ευρώ, υπολογίζοντας ότι θα έχει γι’ αυτό μια επιδότηση της τάξεως των 25.000 ευρώ (50%), σήμερα, με βάση τους αυθαίρετους τιμοκαταλόγους που υιοθέτησε το υπουργείο, το τρακτέρ που αγόρασε θα έχει τυπική τιμή π.χ. 30.000 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι η επιδότησή του θα είναι μόλις 15.000 ευρώ, άρα θα πρέπει να αναζητήσει εκ ιδίων πόρων άλλες 10.000 ευρώ επιπλέον. Οι πληροφορίες θέλουν τους θεωρητικούς τομοκαταλόγους του υπουργείου να μην έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα και σε πολλές περιπτώσεις να κινούνται πιο κάτω και από τις τιμές αγοράς των τρακτέρ από τις κατασκευάστριες εταιρείες.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι το θέμα αυτό ανακύπτει, ενώ δεν έχουν προχωρήσει οι αξιολογήσεις των Σχεδίων Βελτίωσης για τις οποίες συνεχίζει να υπάρχει διελκυστίνδα ανάμεσα στο υπουργείο (διαχειριστικές αρχές) και τις περιφέρειες, ενώ ο αριθμός των αιτήσεων υπερβαίνει κατά πολύ τις δυνατότητες του προϋπολογισμού που έχει προβλεφθεί για το συγκεκριμένο Πρόγραμμα. Καθίσταται σαφές ότι ο τιμοκατάλογος που ανακοίνωσε το υπουργείο, έρχεται με έναν περίεργο τρόπο να λύσει το θέμα της κατανομής των διαθέσιμων πόρων, μόνο που η «λύση» γίνεται μπούμεραγκ και απειλεί να τινάξει στον αέρα κάθε υπολογισμό από την πλευρά των αγροτών και των εκμεταλλεύσεών τους. 

Βρείτε εδώ τον Πίνακα με τις τιμές των τρακτέρ

Νωρίτερα  το Agronews έγραφε:

 

Τιμοκατάλογος τρακτέρ για τις εγκρίσεις στα Σχέδια Βελτίωσης

Τη μέγιστη τιμή ανά μοντέλο τρακτέρ που θα εγκρίνουν ως επιλέξιμη δαπάνη οι αξιολογητές στα Σχέδια Βελτίωσης, δημοσίευσε η Μονάδα Επενδύσεων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, δίνοντας παράλληλα οδηγίες να μην περνάνε προσφορές πάνω από αυτήν την τιμή.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση που υπογράφει ο γενικός γραμματέας Κοινοτικών Πόρων, Χαράλαμπος Κασίμης, κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης αιτήματος ενίσχυσης, το οποίο συμπεριλαμβάνει αίτημα για συγχρηματοδότηση αγοράς γεωργικού ελκυστήρα, ο αξιολογητής και η γνωμοδοτική επιτροπή εξετάζουν το εύλογο κόστος του εντοπίζοντας το ακριβές μοντέλο του αιτούμενου γεωργικού ελκυστήρα στον πίνακα.

Εφόσον το αιτούμενο μοντέλο αφορά την βασική (standard) έκδοση χωρίς επιπλέον εξοπλισμό, γίνεται σύγκριση της ανώτατης επιλέξιμης τιμής του συνημμένου πίνακα με τη χαμηλότερη προσφορά που υπάρχει στο συγκεκριμένο αίτημα ενίσχυσης:
1.Αν η ανώτατη επιλέξιμη τιμή του καταλόγου είναι μικρότερη της τιμής που υπάρχει στην χαμηλότερη προσφορά, τότε ως επιλέξιμη θεωρείται η τιμή του συνημμένου πίνακα.
2. Αν η ανώτατη επιλέξιμη τιμή του πίνακα είναι μεγαλύτερη της τιμής που υπάρχει στην χαμηλότερη προσφορά, τότε επιλέξιμη θεωρείται η τιμή της προσφοράς με το χαμηλότερο τίμημα.

Σημειώνεται εδώ πως προς το παρόν ο πίνακας καλύπτει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% τα μοντέλα ελκυστήρων τα οποία αιτούνται οι υποψήφιοι. Στο προσεχές διάστημα το ποσοστό κάλυψης θα φτάσει στο 100% και θα εμπλουτιστεί και με τις τιμές του επιπλέον εξοπλισμού (extra) που θα θεωρηθεί επιλέξιμος.

Σε περίπτωση τώρα που το τρακτέρ που αιτείται ο επενδυτής δεν βρίσκεται στον σχετικό κατάλογο, τότε θα πρέπει να γίνεται ερώτημα προς τη ΔΑΟ της Περιφέρειας (με αναφορά στο ΣΒΕΛ) ώστε να προσδιοριστεί η επιλέξιμη τιμή του αιτούμενου μοντέλου.

Οδηγίες για τα τρακτέρ προς τους αξιολογητές Σχεδίων Βελτίωσης

Τις οδηγίες προς τον τρόπο που θα αξιολογούν τις επενδύσεις για τα τρακτέρ διέθεσαν προς τους αξιολογητές οι διαχειριστικές αρχές, παράλληλα με το σχετικό τιμοκατάλογο, και τη μέθοδο εξέτασης των περιπτώσεων όπου το εύλογο κόστος για τα τρακτέρ είναι μικρότερο του αιτούμενου ποσού του εν δυνάμει δικαιούχου.

Συγκεκριμένα οι οδηγίες των διαχειριστικών αρχών είναι οι εξής:

Στο πλαίσιο της παραγράφου 9 του άρθρου 13 της ΥΑ 13158/28-11-2017, σας διαβιβάζονται, συνημμένα, ανώτατες επιλέξιμες τιμές ανά μοντέλο γεωργικού ελκυστήρα (πίνακας επιλέξιμων τιμών γεωργικών ελκυστήρων). Ο πίνακας αποτελείται από πέντε στήλες. Εκτός από την πρώτη που αφορά τον αύξοντα αριθμό (ταυτότητα) της γραμμής υπάρχουν και η εξής στήλες:

α) Η δεύτερη στήλη του πίνακα αφορά τον κατασκευαστικό οίκο.

β) Η τρίτη στήλη του πίνακα αφορά το ακριβές μοντέλο του ελκυστήρα (π.χ. Ronin 50). Όπου ήταν δυνατό έχει συμπεριληφθεί και μέρος του στάνταρντ εξοπλισμού που αφορά το συγκεκριμένο μοντέλο. Η περιγραφή αυτή μπορεί να αφορά την καμπίνα (Cab), το κιβώτιο ταχυτήτων (π.χ. 12/12 24+24, 3+6, HEXACTIV 24X24, Hi Lo, Creeper ή Cr, Powreverser, ραβέρσα κ.λπ.), τον αριθμό των κυλίνδρων (3 Cyl, 3 κυλ. κ.λπ), την τετρακίνηση (4WD), την ύπαρξη αψίδας προστασίας (ROPS) κ.λπ.

γ) Στην τέταρτη στήλη γίνεται αναφορά στην ύπαρξη ή όχι καμπίνας. Κάποια μοντέλα διαφέρουν μόνο ως προς την καμπίνα (συνήθως μικρότερα μοντέλα στα οποία η καμπίνα δεν είναι στον βασικό (standard) εξοπλισμό.

δ) Στην πέμπτη στήλη αναγράφεται η ανώτατη επιλέξιμη τιμή για το συγκεκριμένο μοντέλο ελκυστήρα. Η ανώτατη επιλέξιμη τιμή έχει υπολογιστεί ύστερα από έρευνα αγοράς στην οποία λήφθηκαν υπόψη στοιχεία που προέκυψαν κυρίως από ελληνικούς και ευρωπαϊκούς εξειδικευμένους ιστοτόπους, από τον εξειδικευμένο ελληνικό και ευρωπαϊκό περιοδικό τύπο, από τις προσφορές που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο της υποβολής των αιτημάτων ενίσχυσης στο Πληροφορικό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων.

Βρείτε ΕΔΩ τον πίνακα με τις τιμές των τρακτέρ

Εύλογο κόστος

Κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης αιτήματος ενίσχυσης, το οποίο συμπεριλαμβάνει αίτημα για συγχρηματοδότηση αγοράς γεωργικού ελκυστήρα, ο αξιολογητής και η γνωμοδοτική επιτροπή εξετάζουν το εύλογο κόστος του εντοπίζοντας το ακριβές μοντέλο του αιτούμενου γεωργικού ελκυστήρα στον συνημμένο πίνακα. Ο προσδιορισμός του αιτούμενου μοντέλου γίνεται από τα στοιχεία της αίτησης και συγκεκριμένα ανατρέχοντας α) στην περιγραφή του ελκυστήρα στην καρτέλα των επενδύσεων, β) στην περιγραφή των επενδύσεων στην ενότητα «Περιγραφή της προτεινόμενης επένδυσης και των επενδυτικών δαπανών», γ) στο προτιμολόγιο (προσφορά) και δ) στο prospectus. Στην περίπτωση που δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί από το αιτούμενο σχέδιο το ακριβές μοντέλο του ελκυστήρα πρέπει να γίνεται επικοινωνία με τον συντάκτη του αιτήματος ενίσχυσης.

Ταυτοποίηση μοντέλου

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ταυτοποίηση με απόλυτη ακρίβεια του μοντέλου του γεωργικού ελκυστήρα. Η έλλειψη ενός μοντέλου από τον πίνακα σημαίνει ότι ο πίνακας δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Ομοίως, η διαφοροποίηση του μοντέλου έστω και κατά ένα γράμμα ή αριθμό από εκείνο που υπάρχει στον πίνακα (π.χ. το R4.53FS είναι διαφορετικό μοντέλο από το R4.53S) οδηγεί στη μη δυνατότητα χρήσης του πίνακα καθώς οι περιγραφές μπορεί να αφορούν σε διαφορετικά μοντέλα. Σε αυτές τις δύο περιπτώσεις πρέπει να γίνεται ερώτημα προς τη ΔΑΟ της Περιφέρειας (με αναφορά στο ΣΒΕΛ) ώστε να προσδιοριστεί η επιλέξιμη τιμή του αιτούμενου μοντέλου. Η ΔΑΟ της Περιφέρειας διαβιβάζει αυτά τα ερωτήματα (με αναφορά στο ΣΒΕΛ) στην Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης προκειμένου να δοθεί μία επιλέξιμη τιμή ανά μοντέλο για όλες τις Περιφέρειες.

Ενδεχόμενο extra εξοπλισμού

Μετά τον ασφαλή εντοπισμό του μοντέλου εξετάζεται εάν το αιτούμενο μοντέλο έχει επιπλέον (extra) εξοπλισμό ο οποίος ενδέχεται να προκαλεί διαφοροποίηση από την ανώτατη επιλέξιμη τιμή του πίνακα. Ο προσδιορισμός του επιπλέον (extra) εξοπλισμού μπορεί να γίνει από την περιγραφή, τις προσφορές καθώς και τα prospectus. Από δειγματοληψία που έγινε στις αιτήσεις των υποψηφίων έχει προσδιοριστεί ότι περίπου τρία στα τέσσερα αιτήματα που συμπεριλαμβάνουν ελκυστήρα ζητούν την ενίσχυση του ελκυστήρα χωρίς να αιτούνται επιπλέον (extra) εξοπλισμό. Οι περισσότερο συνηθισμένες περιπτώσεις έξτρα εξοπλισμού αφορούν την ύπαρξη μπροστινών υδραυλικών και μπροστινού δυναμοδοτικού άξονα (PTO). Ωστόσο σε πολλές περιγραφές ή προτιμολόγια, χαρακτηριστικά που υπάρχουν στον standard εξοπλισμό αναγράφονται μαζί με το μοντέλο του ελκυστήρα (π.χ. ελκυστήρας Ronin 50 12/12 ή ελκυστήρας 5100 DF LS Cab κ.λπ.). Επομένως όταν στο σχέδιο βελτίωσης, επιπλέον του μοντέλου περιγράφεται και κάποιος εξοπλισμός, ο αξιολογητής ανατρέχει πρώτα στην δεύτερη στήλη του πίνακα και αν ο εξοπλισμός δεν αναφέρεται εκεί ότι συμπεριλαμβάνεται στην τιμή, ανατρέχει στο prospectus που έχει αναρτηθεί ώστε να προσδιορίσει αν ο εξοπλισμός που περιγράφεται στο προτιμολόγιο ανήκει ή όχι στον επιπλέον εξοπλισμό.

Προς το παρόν ο πίνακας καλύπτει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% τα μοντέλα ελκυστήρων τα οποία αιτούνται οι υποψήφιοι. Στο προσεχές διάστημα το ποσοστό κάλυψης θα φτάσει στο 100% και θα εμπλουτιστεί και με τις τιμές του επιπλέον εξοπλισμού (extra) που θα θεωρηθεί επιλέξιμος. Μέχρι να συμβεί αυτό ο συνημμένος πίνακας έχει εφαρμογή μόνο για την standard έκδοση (χωρίς επιπλέον εξοπλισμό) ελκυστήρων (όπως η standard έκδοση περιγράφεται στο prospectus που υπάρχει στο σχέδιο βελτίωσης).

Σύγκριση τιμών

Εφόσον το αιτούμενο μοντέλο αφορά την βασική (standard) έκδοση χωρίς επιπλέον εξοπλισμό, γίνεται σύγκριση της ανώτατης επιλέξιμης τιμής του συνημμένου πίνακα με τη χαμηλότερη προσφορά που υπάρχει στο συγκεκριμένο αίτημα ενίσχυσης:

1. Αν η ανώτατη επιλέξιμη τιμή του καταλόγου είναι μικρότερη της τιμής που υπάρχει στην χαμηλότερη προσφορά, τότε ως επιλέξιμη θεωρείται η τιμή του συνημμένου πίνακα.

2. Αν η ανώτατη επιλέξιμη τιμή του πίνακα είναι μεγαλύτερη της τιμής που υπάρχει στην χαμηλότερη προσφορά, τότε επιλέξιμη θεωρείται η τιμή της προσφοράς με το χαμηλότερο τίμημα.

Σχόλια (11)
Προσθήκη σχολίου

18-03-2019 21:56Τακης

Γιατι δεν μας λέει το υπουργείο πόσο Πουλιένται τα τρακτέρ στην ΓΑΛΙΑ ,ΔΑΝΙΑ , ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ,ΠΟΛΟΝΙΑ .Για να ξέρουμε και εμείς και έτσι να συγκρίνουμε ,για το ποιος μας δουλευει τόσο καιρό ...ΦΤανει ποια ......

Απάντηση

17-03-2019 17:42γιωργος δασκαλακης

δεν ειμαι ειδικος,αλλα στα δενδροκομικα,που εχω καποια γνωση,οι τιμες στην λιστα του υπουργειου θα ελεγα οτι ειναι και αρκετα γενναιόδωρες.Γενικα απο τους ελληνες εμπορους γινεται της κακομοιρας το καγκελο......

Απάντηση

16-03-2019 08:45ΙΩΑΝΝΗΣ

Επιτέλους να μπει ένα τέλος στην ασυδοσία των εμπόρων.Δεν είναι δυνατόν να πουλάμε τα αγροτικά προιόντα μας σε εξευτελιστικές τιμές και οι έμποροι να οικονομάνε 8.000-80.000 κέρδος σε κάθε τρακτέρ.Αυτό είναι ανήκουστο.Δεν γίνεται στις Ευρωπαίκες χώρες να είναι οι τιμές φυσιολογικές και εδώ για να πάρεις τρακτέρ πρέπει να πάρεις δάνειο.Και εκτός και από αυτό να πληρώνεις και νταβατζιλίκια σε κάθε μελέτη. Πάντως η βιώσιμη γεωργία μας έφαγε.Και η ευφυής για να συνεχίσουν να μας στραγγαλίζουν. Δεν βγαίνει. Μακάρι να το κρατήσουν οι Κύριοι του Υπουργείου και να πάνε και στα παρελκόμενα κιόλας. Εκεί και αν γίνεται γλέντι.

Απάντηση

15-03-2019 14:03Δημητρης

ολα τα κονδιλια πεφτουν στους καμπους, ο καθε αγροτης εχει απο 3 4 τρακτερ και εμεις στα βουνα παλευουμε σα μαλακες να παρουμε 1....μια ζωη τα ιδια σκατα..συνδικαλισμος και μαυρα λεφτα κατω απο τα τραπεζια..

Απάντηση

15-03-2019 07:05ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΙΦΝΙΟΣ

Νομίζω ότι λίγο-πολύ οι εταιρείες το περιμέναμε αυτό για αυτό ανέβαζαν και τις τιμές εκεί κοντά είναι οι πραγματικές αξίες τον τρακτέρ. Όσον αφορά αυτούς που προέτρεξαν και πήραν τρακτέρ νομίζω ότι την πάτησα η τους ξεγέλασε η εταιρεία

Απάντηση

15-03-2019 02:03Αγροσυμβουλος

Απάτη είναι να προκηρυχθούν από την αρχή τα σχέδια βελτίωσης

Απάντηση

15-03-2019 01:59Agrotis

Με λίγα λόγια επιβαρύνεται ο αγρότης που κάνει σχέδιο βελτίωσης για αγορά τρακτέρ σύμφωνα με τις τιμές του παραπάνω τιμοκαταλόγου με ένα ποσό της τάξεως κατά μέσο όρο 15.000€. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να αλλάξουν τις προσφορές τους οι υποψήφιοι..

Απάντηση

14-03-2019 23:19Τακης

Αν πραγματικά το κάθε τρακτέρ κοστίζει λιγότερα χρήματα από αυτό που πουλάνε τώρα οι εταιρίες καλά έκανε μετά το υπουργείο και έβγαλε την λίστα .Γιατι θα αποδεχθεί οτι οι εταιρίες δεν πήγαιναν απλά για ένα νόμιμο κέρδος αλλά για κερδοσκοπία σε βάρος των αγροτών .Αν όμως κάνει λάθος το υπουργείο την πατήσαμε Γιατι θα πληρώσουμε εμείς τα σπασμένα

Απάντηση

14-03-2019 21:18Γιώργος

Η επιδότηση πηγαίνει για την αγορά του τρακτέρ και όχι στη τσέπη του κάθε επενδυτή γιατί έτσι πρέπει να βλέπουμε το κάθε αγρότη που θέλει να εκσυγχρονίσει τη δουλειά του και δεν το αγοράζει για να πηγαίνει για καφέ στο καφενείο του χωριού του. Άλλωστε το 50% της επένδυσης είναι χρήματα από τη τσέπη του. Ο εγκλωβισμός όμως του κάθε επενδυτή στην Ελλάδα έχει γίνει αξίωμα για τη πολιτεία. Ξεκινάς την επένδυση με Χ όρους και καταλήγεις με ω και βλαστημάς την ώρα που ξεκίνησες. Όσο για τις τιμές στο εξωτερικό πράγματι είναι χαμηλότερες αλλά ειναι μέριμνα τις πολιτείας να προστατέψει τους αγοραστές πριν την αγορά και όχι να τους εγκλωβίσει ενώ έχουν καταθέσει και πληρώσει τη μελέτη ή ακόμη χειρότερα έχουν προχωρήσει σε αγορά γιατί απλά το χρειάζονταν σύντροφοι...

Απάντηση

14-03-2019 17:35ΠΙΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Πρέπει σαν εφημερίδα να δείτε τής τιμές που υπάρχουν στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη για να δείτε πόσα λεφτά βγάζουν η εταιρείες σε βάρος των αγροτών καλά έκανε το υπουργείο και έβαλε ανώτατη τιμή ευχαριστώ για το χρόνο σας και δεν είμαι φιλοκυβερνητηκος

Απάντηση
Περισσότερα σχόλια
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Profi Επενδύσεις