Τα επίμαχα σημεία στην τροποποιητική απόφαση (διαθέσιμη εδώ) που φέρει την υπογραφή της υφυπουργού Φωτεινής Αραμπατζή, είναι δύο. Το πρώτο αφορά στο 3ο άρθρο του κανονισμού το οποίο αφορά στην διαμόρφωση περιφερειακών ζωνών ώστε να διασφαλίζεται η επαρκής αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων εργασίας. Εδώ προβλέπεται ότι και οι δύο περιφερειακές ζώνες δικαιούνται μέγιστο ποσό χρηματοδότησης στα 800.000 ευρώ, από 500.000 και 250.000 αντίστοιχα που προέβλεπε η αρχική απόφαση.
Υπενθυμίζεται ότι η ενωσιακή χρηματοδότηση ύψους 21.332.000 ευρώ κατανέμεται στις περιφερειακές ζώνες λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος, την ποικιλία των οικονομικών καταστάσεων και την προτεραιότητα στήριξης του ελαιοκομικού τομέα ανά περιφερειακή ζώνη, ως εξής:
1) ηπειρωτική χώρα συν Κρήτη και Εύβοια 90%
2) υπόλοιπη νησιωτική χώρα 10%
Πλέον, για την περιφερειακή ζώνη (1), ως ελάχιστος αιτούμενος προϋπολογισμός συνολικής ενωσιακής χρηματοδότησης ανά πρόγραμμα, ορίζεται το ποσό των 250.000 ευρώ και ως μέγιστος αιτούμενος προϋπολογισμός συνολικής ενωσιακής χρηματοδότησης ανά πρόγραμμα το ποσό των 800.000 ευρώ.
Για την περιφερειακή ζώνη (2), ως ελάχιστος αιτούμενος προϋπολογισμός συνολικής ενωσιακής χρηματοδότησης ανά πρόγραμμα ορίζεται το ποσό των 100.000 ευρώ και ως μέγιστος αιτούμενος προϋπολογισμός συνολικής ενωσιακής χρηματοδότησης ανά πρόγραμμα το ποσό των 800.000 ευρώ.
Το δεύτερο εντοπίζεται στο άρθρο 6 και έχει να κάνει με τις εγγυήσεις προκειμένου να εγκριθεί το πρόγραμμα εργασίας, κάτι που λύνει το ζήτημα που είχε προκύψει τις προηγούμενες ημέρες, όπου συµβουλευτικές εταιρείες μοίρασαν εγγυητικές επιστολές σε αγροτικούς συνεταιρισµούς και Ενώσεις για συµµετοχή στα νέα προγράµµατα ΟΕΦ, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του προγράµµατος εργασίας. Η νέα τροποποίηση προβλέπει:
«Eγγύηση η οποία συστήνεται υπέρ Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. με ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 10% επί της συνολικά αιτούμενης ενωσιακής χρηματοδότησης, με διάρκεια ισχύος έως την 31-12-2023 που να καλύπτει την ημερο- μηνία υποβολής της αίτησης. Η πρωτότυπη εγγυητική επιστολή διαβιβάζεται από την Ο.Ε.Φ. απευθείας στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. την επόμενη της κατάθεσης της στην ψη- φιακή εφαρμογή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Εγγυητής δύναται να είναι τρίτος μόνο υπό την προϋπόθεση ότι για την επιλογή του εγγυητή η Ο.Ε.Φ. λαμβάνει όλα τα μέτρα για την αποτροπή κάθε ενδεχομένου να διακυβευθεί η αμερόληπτη και αντικει- μενική υλοποίηση του προγράμματος για λόγους οικο- νομικού συμφέροντος, πολιτικής ή εθνικής συγγένειας, οικογενειακών ή συναισθηματικών δεσμών ή κάθε άλλης ταύτισης συμφερόντων («σύγκρουση συμφερόντων»). Στην περίπτωση κατά την οποία εγγυητής δεν είναι η ίδια η Ο.Ε.Φ., η αίτηση συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 της Ο.Ε.Φ. ότι έχει λάβει τα προαναφε- ρόμενα μέτρα και υπεύθυνη δήλωση του τριτεγγυητή περί μη διακύβευσης της αμερόληπτης και αντικειμε- νικής υλοποίησης του προγράμματος για λόγους οικο- νομικού συμφέροντος, πολιτικής ή εθνικής συγγένειας, οικογενειακών ή συναισθηματικών δεσμών ή κάθε άλλης ταύτισης συμφερόντων, ως απαραίτητα δικαιολογητικά. Στην περίπτωση που κατά την ημερομηνία λήξης της ως άνω Εγγύησης υπάρχει εκκρεμότητα ελέγχου, η Ο.Ε.Φ. υποχρεούται να προβεί στην παράταση ισχύος της εγ- γύησης, ύστερα από έγγραφη ειδοποίησή της από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.».