BACK TO
TOP
Θεσμικά

Η μη ανταποδοτικότητα Υγειονομικών τελών φέρνει δικαστικές διενέξεις

Επικαιροποίηση της νομοθεσίας είσπραξης και απόδοσης των υγειονομικών τελών και απόδοση των ποσών που προβλέπονται για την κάλυψη των αναγκών ελέγχων ζώντων ζώων και προϊόντων ζωικής προέλευσης ζητούν οι γεωτεχνικοί του Δημοσίου.

kakavas_3

87
0

Σε επιστολή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης αναφέρουν πως λόγω της μη ανταποδοτικότητα των Υγειονομικών τελών οι επιχειρήσεις παραγωγής και επεξεργασίας τροφίμων ζωικής προέλευσης προσφεύγουν δικαστικά κατά των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών Είσπραξης των τελών.

Διεκδικούν έτσι την μη καταβολή τους, υποστηρίζοντας ότι αφού δεν τεκμηριώνεται ανταποδοτικότητα, θεωρείται επιπλέον φόρος. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω προκύπτει και η συνεχής εμπλοκή των υπηρεσιών σε δικαστικές διενέξεις.

Μάλιστα,  για την επικαιροποίηση της εν λόγω νομοθεσίας, η ΠΟΓΕΔΥ, θεωρεί απαραίτητη τη συγκρότηση επιτροπής που θα έχει ως μέλη Κτηνιάτρους και Γεωπόνους από τις Κεντρικές Αρμόδιες Αρχές του ΥπΑΑΤ και από τις Περιφέρειες, με εμπειρία στο αντίστοιχο πεδίο των επίσημων ελέγχων και την είσπραξη των τελών, καθώς Υπαλλήλους της Δ/νσης Οικονομικών του ΥπΑΑΤ.

Ολόκληρη η επιστολή της ΠΟΓΕΔΥ

 Κύριε, Υπουργέ

         Σε συνέχεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2019, με τα μέλη του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας μας, όσον αφορά το θέμα των Τελών επισήμων ελέγχων αρμοδιότητας του Υπ.Α.Α.Τ σας πληροφορούμε τα κάτωθι:

1.Κτηνιατρικά Τέλη.

Η υπ’ αριθμ.2896679/2008 ΚΥΑ(ΦΕΚ 1158,τεύχος Β, 20-06-2008), “Τέλη επισήμων ελέγχων ζώντων ζώων και τροφίμων ζωικής προέλευσης από τις αρμόδιες Κτηνιατρικές Αρχές” προέβλεπε:

  • Άρθρο 2 Τέλη ή επιβαρύνσεις: τα τέλη ή οι επιβαρύνσεις που εισπράττονται για την κάλυψη του κόστους των επισήμων ελέγχων σε ζώντα ζώα και τρόφιμα ζωικής προέλευσης από τις Αρμόδιες Κτηνιατρικές αρχές.
  • Άρθρο 4 Είσπραξη και απόδοση τελών ,παρ.3. Τα τέλη του παρόντος άρθρου αποτελούν έσοδα του Δημοσίου σύμφωνα με το άρθρο 23 παρ. 5 του Ν 3470/2006 (Α ́ 132), τα οποία αποδίδονται και κατατίθενται, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ.7 και 4 παρ. 1 και 2 της υπ’ αριθμ. 334133/2006 (Β ́ 1829) Απόφασης στον λογαριασμό 26670/0 κεφ. Γεωργίας Δασών (ΚΑ 82261) αφού προηγουμένως αποδοθεί ποσοστό 10% υπέρ του Κρατικού Προϋπολογισμού
  • Άρθρο 6 Ανταποδοτικότητα των τελών Τα τέλη, τα οποία αποδίδονται και κατατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 της παρούσης, έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και διατίθενται αποκλειστικά και μόνο για την χρηματοδότηση των επισήμων ελέγχων που διεξάγουν οι αρμόδιες Κτηνιατρικές αρχές και οι οποίοι αποσκοπούν στην προστασία της Δημόσιας Υγείας, της υγείας και της ευζωίας των ζώων.

2.Τέλη ποιοτικού ελέγχου εισαγωγών και εξαγωγών φυτικών προϊόντων.

Εισπράττονται τέλη κατά τον ποιοτικό έλεγχο εισαγωγών και εξαγωγών φυτικών προϊόντων βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) 669/2009 της  Επιτροπής της 24ης Ιουλίου 2009 για την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 882/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά το αυξημένο επίπεδο των επίσημων ελέγχων στις εισαγωγές ορισμένων ζωοτροφών και τροφίμων μη ζωικής προέλευσης και για την τροποποίηση της απόφασης 2006/504/ΕΚ

Να τονίσουμε ότι από την αρχή εφαρμογής του Ε.Κ 669/2009, δηλαδή το 2009, οι περισσότερες δειγματοληψίες για τον έλεγχο των φυτικής προέλευσης προϊόντων γίνονται σύμφωνα με τον Κανονισμό αυτό.

Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί πως η προαναφερόμενη 2896679/2008 ΚΥΑ και ο Ε.Κ 669/2009, εκδόθηκαν σε συνέχεια του 882/2004 Ε.Κ., ο οποίος όμως καταργείται από το Κανονισμό (EE) 2017/625 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαρτίου 2017, “για τους επίσημους ελέγχους και τις άλλες επίσημες δραστηριότητες…..”και θα εφαρμοστεί πλήρως στα κράτη μέλη της Ε.Ε από 14 Δεκεμβρίου 2019.

Ομοίως όμως και στον Καν. 2017/625, στο άρθρο 79-85 περιγράφεται η διαδικασία είσπραξης των τελών και συγκεκριμένα στο άρθρο 79 αναφέρεται:

“Οι αρμόδιες αρχές εισπράττουν τέλη ή επιβαρύνσεις για τους επίσημους ελέγχους που διενεργούνται  ………..”

:Οι αρμόδιες αρχές εισπράττουν τέλη ή επιβαρύνσεις για την ανάκτηση των εξόδων στα οποία υποβάλλονται σε σχέση με τους επίσημους ελέγχους .......:

3.Φυτοϋγειονομικά τέλη

Κατά αντιστοιχία με την Κτηνιατρική νομοθεσία, στην υπ’ αριθμ. 289666/2008 ΚΥΑ (ΦΕΚ Β/1159/2008) "Φυτοϋγειονοµικά τέλη επιθεωρήσεων εισαγωγών, σε συµµόρφωση προς το άρθρο 13δ παράγραφος 1 της Οδηγίας 2002/89/Ε.Κ. του Συµβουλίου και τέλη φυτοϋγειονοµικών επιθεωρήσεων διακίνησης και εξαγωγών" αναφέρεται:

  • Άρθρο 2, Ανταποδοτικότητα Φυτοϋγειονοµικών τελών,

Τα φυτοϋγειονοµικά τέλη:

α) καθορίζονται κατ’ αποκοπή, σύµφωνα µε τα Παραρτήµατα της παρούσας απόφασης, έχουν ανταποδοτικά χαρακτήρα και διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηµατοδότηση των ελέγχων.

β) αποδίδονται ως εξής: 1) 10% υπέρ του κρατικού προϋπολογισµού. 2) 60% υπέρ του Κεντρικού Ταµείου Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και ∆ασών (Κ.Τ.Γ.Γ. & ∆.) που κατατίθενται στον λογαριασµό 26670/0 για τις αρµόδιες φυτοϋγειονοµικές υπηρεσίες…...

  • Άρθρο 8 ,∆ιαχείριση φυτοϋγειονοµικών τελών

Με την επιφύλαξη του άρθρου 4 της υπ’ αριθµ. 334133/2006 (Β΄ 1829) απόφασης των Υπουργών Οικονοµίας και Οικονοµικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, η διαχείριση και η κατανοµή των φυτοϋγειονοµικών τελών γίνεται µε απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, µετά από εισήγηση της ∆ιεύθυνσης Προστασίας Φυτικής Παραγωγής του Υπουργείου αυτού.

 Με βάση τα ανωτέρω νομοθετήματα οι αρμόδιες Γεωτεχνικές αρχές εισέπρατταν και απέδιδαν κάθε χρόνο τέλη επισήμων ελέγχων της τάξεως των εκατομμυρίων ευρώ στο Κεντρικό Ταµείο Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και ∆ασών (Κ.Τ.Γ.Γ. & ∆.). Θα πρέπει να αναφερθεί ότι παρά την προβλεπόμενη νομοθετικά ανταποδοτικότητα των τελών, κυρίως μετά το έτος 2011, δε διατέθηκαν καθόλου χρήματα ή διατέθηκαν ελάχιστα χρήματα για την κάλυψη των αναγκών των επισήμων ελέγχων, με αποτέλεσμα, για το παραπάνω χρονικό διάστημα ,να μην έχουν καλυφθεί οι βασικές δαπάνες για τη διεξαγωγή των επισήμων ελέγχων που υλοποιούνται από τις Γεωτεχνικές υπηρεσίες Έτσι οι Υπηρεσίες καλούνται να ανταπεξέλθουν με ελάχιστα μέσα δουλεύοντας στα όρια του επιτρεπτού.

Πέραν των ανωτέρω, λόγω της μη ανταποδοτικότητα των Υγειονομικών τελών οι επιχειρήσεις παραγωγής και επεξεργασίας τροφίμων ζωικής προέλευσης προσφεύγουν δικαστικά κατά των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών Είσπραξης των τελών. Διεκδικούν έτσι την μη καταβολή τους, υποστηρίζοντας ότι αφού δεν τεκμηριώνεται ανταποδοτικότητα, θεωρείται επιπλέον φόρος. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω προκύπτει και η συνεχής εμπλοκή των υπηρεσιών σε δικαστικές διενέξεις.

Συνεπώς θα πρέπει αφενός να επικαιροποιηθεί η νομοθεσία είσπραξης καθώς και απόδοσης των τελών δεδομένης της εφαρμογής του Καν. 2017/625, αλλά και του αναχρονιστικού τρόπου λειτουργίας του Κεντρικού Ταµείου Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και ∆ασών (Κ.Τ.Γ.Γ. & ∆.) και αφετέρου να αποδίδονται τα ποσά που προβλέπονται για την κάλυψη των αναγκών των επισήμων ελέγχων,

Για την επικαιροποίηση αυτή της νομοθεσίας θεωρούμε απαραίτητη τη συγκρότηση επιτροπής που θα έχει ως μέλη Κτηνιάτρους και Γεωπόνους από τις Κεντρικές Αρμόδιες Αρχές του ΥπΑΑΤ και από τις Περιφέρειες, με εμπειρία στο αντίστοιχο πεδίο των επίσημων ελέγχων και την είσπραξη των τελών, καθώς Υπαλλήλους της Δ/νσης Οικονομικών του ΥπΑΑΤ.

Η Ομοσπονδία μας θα στηρίξει και θα συνδράμει κάθε προσπάθεια με στόχο την  προβλεπόμενη νομοθετικά ανταποδοτικότητα των τελών για την κάλυψη των αναγκών των επισήμων ελέγχων και την εύρυθμη λειτουργία των Γεωτεχνικών Υπηρεσιών.

Με εκτίμηση

Για  το  Δ.Σ. της Π.Ο.ΓΕ.Δ.Υ.

Ο  ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ν.  ΚΑΚΑΒΑΣ                    

Ο  ΓΕΝΙΚΟΣ  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Κ. ΔΟΓΑΝΗΣ

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Πληρωμές