Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Θεσμικά

Μείωση σε πρόστιμα φέρνει το νομοσχέδιο για σταβλικές εγκαταστάσεις

Σειρά αλλαγών που υπόσχονται λύσεις σε ζητήματα αδειοδότησης των κτηνοτροφικών μονάδων εισάγοντες τες σε νέα σύγχρονα δεδομένα και ενισχύουν την επιχειρηματικότητα στις ακριτικές περιοχές περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για τις σταβλικές εγκαταστάσεις που συζητείται στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

general_7

893
0

Το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, μειώνει το πρόστιμο διατήρησης αυθαίρετων κτιρίων από 20% σε 5%, εισάγει για πρώτη φορά τον ορισμό του πρόχειρου καταλύματος, λύνει ζητήματα που αφορούν στις αποστάσεις των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, ενώ δίνει κίνητρα στον κτηνοτρόφο για καθετοποίηση και επέκταση των δραστηριοτήτων του.

H ανακοίνωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης

Λύσεις σε χρόνια προβλήματα των κτηνοτρόφων και συγκεκριμένα στην ίδρυση, τον εκσυγχρονισμό και τη λειτουργία των κτηνοτροφικών τους εγκαταστάσεων, δίνει το νομοσχέδιο για τις σταβλικές εγκαταστάσεις που συζητείται στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιος Λιβανός, σε παρέμβασή του στην συνεδρίαση της Επιτροπής, τόνισε ότι το νομοσχέδιο:

  • Αντιμετωπίζει την διαχρονική πραγματικότητα και ακινησία και ξεπερνά τις αγκυλώσεις του χτες.
  • Αφήνει πίσω του τις αδυναμίες ενός συστήματος που για χρόνια δεν επέτρεπε ούτε την νομιμότητα ούτε τη φυγή προς τα εμπρός.
  • Συνδυάζει την παραδοσιακή κτηνοτροφία με την επιχειρηματικότητα και δίνει κίνητρα στον Έλληνα κτηνοτρόφο για καθετοποίηση και επέκταση των δραστηριοτήτων του.
  • Ενισχύει την παραγωγή και την μεταποίηση των προϊόντων του, επενδύοντας ταυτόχρονα στη βιώσιμη ανάπτυξη.
  • Υπηρετεί τον Έλληνα κτηνοτρόφο ενσκήπτοντας στα προβλήματά του και αυτό επιτυγχάνεται ουσιαστικά με μόλις 9 άρθρα.

Οι άξονες στους οποίους κινείται το νομοσχέδιο, όπως το παρουσίασε ο κ. Λίβανος, είναι οι εξής:

1ον:Προσαρμόζουμε το νομικό πλαίσιο στις πραγματικές συνθήκες παραγωγής, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ευζωία των ζώων!

  • ΕΙΣΑΓΟΥΜΕ για πρώτη φορά στον ορισμό του πρόχειρου καταλύματος, υλικά όπως το πάνελ πολυουρεθάνης και το μπετόν.

Τα υλικά αυτά, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τους κτηνοτρόφους, μέχρι σήμερα δεν γίνονταν αποδεκτά από το προηγούμενο πλαίσιο. Οι κτηνοτρόφοι μας τα χρησιμοποιούν, γιατί έχουν ιδιαίτερα πλεονεκτήματα ως προς τη μόνωση και την τήρηση της υγιεινής, βασικές προϋποθέσεις για τις καλές συνθήκες διαβίωσης των ζώων. Αυτό αλλάζει. Έτσι καταφέρνουμε και να επενδύσουμε στην ευζωία των ζώων και να ακούσουμε και να στηρίξουμε τους κτηνοτρόφους μας.

  • ΔΙΝΟΥΜΕ για πρώτη φορά τη δυνατότητα τροποποίησης των υφιστάμενων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων εντός ή πλησίον κατοικημένων περιοχών με μοναδικό σκοπό τη βελτίωση των υφιστάμενων συνθηκών υγιεινής του ζωϊκού κεφαλαίου ή τον εκσυγχρονισμό δραστηριοτήτων, όπως για παράδειγμα για να κατασκευάσουν αρμεκτήρια.

 2ον:      Απλοποιούμε τις διαδικασίες και χτυπάμε τη γραφειοκρατία!

  • ΕΞΑΙΡΟΥΜΕ ρητά τα πρόχειρα καταλύματα από την υποχρέωση βεβαίωσης απαλλαγής από την οικοδομική άδεια. Αίρουμε, δηλαδή, κάθε ζήτημα διοικητικού προσκόμματος ή νομικής ερμηνείας, που μέχρι σήμερα μπλόκαρε την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
  • ΘΕΤΟΥΜΕ ρητή προθεσμία 60 ημερών για την εισήγηση του δασαρχείου σε περίπτωση κτηνοτροφικής εγκατάστασης σε χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις όπου υπάρχουν κυρωμένοι δασικοί χάρτες.

Είναι ιδιαίτερα σημαντική αυτή η πρόβλεψη, δεδομένου ότι παρατηρούνταν τεράστιες καθυστερήσεις και χάσιμο πολύτιμου χρόνου.

  • ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕ την υποχρέωση υποβολής ειδικής οικολογικής αξιολόγησης, από τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις μικρής δυναμικότητας, όταν πρόκειται να εγκατασταθούν ή βρίσκονται ήδη σε περιοχές natura.

3ον:       Ελαχιστοποιούμε το κόστος για τους κτηνοτρόφους μας!

  • ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ το πρόστιμο διατήρησης αυθαίρετων κτιρίων από 20% σε 5% του προστίμου ανέγερσης και διατήρησης για όσα αυθαίρετα έχουν κατασκευασθεί μετά την 28η.07.2011 στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις.

Θα σας πω ένα παράδειγμα για να κατανοήσετε το όφελος που έχει αυτή η διάταξη.

Για μια κτηνοτροφική εκμετάλλευση 180m2 το πρόστιμο μέχρι σήμερα ανέρχεται σε 5.500€.

Με τη δική μας πρόβλεψη ο κτηνοτρόφος θα πληρώσει, για την ίδια ακριβώς νομιμοποίηση το ¼ του ποσού, δηλαδή, 1.375 ευρώ. Όπως αντιλαμβάνεστε το όφελος είναι τεράστιο για τους κτηνοτρόφους μας.

  • ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΟΥΜΕ τα αρχιτεκτονικά σχέδια των πρόχειρων καταλυμάτων με απλά σκαριφήματα, μειώνοντας το κόστος στο μισό. Αυτό έχει ως παράλληλο αποτέλεσμα και την μείωση του χρόνου για τη σύνταξή τους.

4ον:       Ενισχύουμε την επιχειρηματικότητα

  • ΔΙΝΟΥΜΕ τη δυνατότητα στους κτηνοτρόφους για καθετοποίηση της επιχείρησής τους, αφού θα μπορούν να επεξεργάζονται τόσο τα ζωικά προϊόντα (όπως γάλα, κρέας, αυγά) όσο και τα υποπροϊόντα (απόβλητα για παραγωγή βιοαερίου) ιδιοπαραγωγής τους, είτε εντός της κτηνοτροφικής εγκατάστασής τους είτε σε όμορο ακίνητο. Μέχρι σήμερα δεν επιτρεπόταν η δυνατότητα παραγωγής βιοαερίου από τα απόβλητα των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, καθώς και η λειτουργία ωοσκοπικών κέντρων, μέσα στην κτηνοτροφική εγκατάσταση ή σε όμορο ακίνητο, γιατί δεν αναφερόταν στη σχετική διάταξη.
  • ΠΡΟΒΑΙΝΟΥΜΕ σε μια σειρά αλλαγών που αφορούν στις αποστάσεις των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων από άλλα σημεία ενδιαφέροντος και συγκεκριμένα:
  • Εξαιρούμε τις αποθήκες και τους χώρους στέγασης των εργατών γης από τον λειτουργικό χώρο της κτηνοτροφικής εγκατάστασης από τον οποίο μετρούνται οι αποστάσεις.
  • Δίνουμε τη δυνατότητα μείωσης των αποστάσεων κατά 25%, όχι μόνο στον κτηνοτρόφο αλλά και στον επιχειρηματία, για παράδειγμα τον βιοτέχνη, τον βιομήχανο, που δραστηριοποιείται πλησίον του κτηνοτρόφου. Με τον τρόπο αυτό εξορθολογίζεται η διαδικασία.
  • Καταργούμε την απαίτηση τήρησης απόστασης από τα σφαγεία.

5ον:       Ενισχύουμε τις απομακρυσμένες ακριτικές περιοχές!

  • Επιτρέπουμε τη μείωση των αποστάσεων μέχρι 50%, δηλαδή στο μισό απ’ όσο επιτρέπεται μέχρι σήμερα, στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται κοντά στα σύνορα της χώρας μας και σε απόσταση έως 10 χιλιομέτρων απ’ αυτά.

Ο κ. Λιβανός είπε ότι το νομοσχέδιο είναι προϊόν ουσιαστικού, εξαντλητικού και παραγωγικού διαλόγου, τον οποίο είχε ξεκινήσει η πρώην υφυπουργός Φωτεινή Αραμπατζή.

Όπως είπε ο ΥΠΑΑΤ το μεγάλο στοίχημα της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να κάνει τομές και μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν το παραγωγικό μας μοντέλο και δίνουν αποτελεσματικές λύσεις στα προβλήματα των Ελλήνων παραγωγών. Και τόνισε ότι αυτό γίνεται και σήμερα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, καθώς αποτελεί μια ουσιαστική πολιτική μεταρρύθμιση.

 Για διευκολύνσεις κτηνοτρόφων μιλά ο Κέλλας

«Η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη που θεωρεί τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους “αίμα” της. Το πρόγραμμά μας για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα υλοποιείται με συνέπεια, παρά την παγκόσμια υγειονομική κρίση του κορονοϊού και τις απρόβλεπτες δημοσιονομικές δαπάνες που χρειάστηκαν για τη στήριξη της οικονομίας.»

Τα παραπάνω τόνισε, μεταξύ άλλων, ο αν. Γραμματέας της ΚΟ της ΝΔ, Βουλευτής Ν. Λάρισας, Χρήστος Κέλλας, από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, κατά την ομιλία του, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, προσθέτοντας:

«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχώρησε απ’ την πρώτη στιγμή σε σημαντικές μειώσεις φορολογίας και ασφαλιστικών εισφορών, που έδωσαν ανάσα στους κτηνοτρόφους και τους αγρότες μας και ενίσχυσαν την παραγωγή.

Πέραν των “κορονοενισχύσεων” που δόθηκαν στους κτηνοτρόφους, η κυβέρνησή μας ήταν εκείνη, που πλήρωσε τις αποζημιώσεις των κτηνοτρόφων της Λάρισας για τον καταρροϊκό πυρετό έπειτα από 6 χρόνια.

Η κυβέρνησή μας ήταν εκείνη που έδρασε με ασυνήθιστη ταχύτητα μετά τον “Ιανό” και έδωσε αποζημιώσεις στους πληγέντες, όπως αναλόγως συνέβη και με τον παγετό την περασμένη Άνοιξη».

Ο Λαρισαίος πολιτικός, αναλύοντας τον κορμό του νομοσχεδίου, σημείωσε ότι απλουστεύεται και επιταχύνεται η διαδικασία ίδρυσης κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, επισημαίνοντας τα ακόλουθα σημεία:

  • Δίνεται η δυνατότητα αδειοδότησης πρόχειρων καταλυμάτων ζώων.
  • Μειώνεται η ελάχιστη απόσταση κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων - μέχρι και 50% - από οικισμούς, χωριά, σιδηροδρομικές γραμμές κλπ. Για τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, που βρίσκονται πλησίον κατοικημένων περιοχών, δίνεται εκ νέου παράταση για την υποβολή αιτήματος συνέχισης λειτουργίας τους στις οικείες ΔΑΟΚ έως 31/12/2022.
  • Παρέχεται η δυνατότητα τροποποίησης των αδειών διατήρησης εγκατάστασης εντός ή πλησίον κατοικημένων περιοχών.
  • Απλοποιείται η διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων κατηγορίας Β΄ και κάτω.
  • Παρατείνεται το χρονικό διάστημα αναστολής κατεδάφισης αυθαίρετης κατασκευής κτηνοτροφικής εγκατάστασης σε 9 μήνες, με δυνατότητα παράτασης 3 μηνών.
  • Μειώνεται στο 5% το πρόστιμο ανέγερσης για όσους προβαίνουν σε νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών κτηνοτροφικής εγκατάστασης.

Παρατάσεις για σχέδια βόσκησης και αποζημιώσεις πληγέντων από παγετό

Ο Χρήστος Κέλλας αναφέρθηκε στις διατάξεις του νομοσχεδίου για την παράταση των προθεσμιών υποβολής των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης έως τις 31/12/2023 και εστίασε στις ρυθμίσεις για την παράταση προθεσμιών, οι οποίες αφορούν στις αποζημιώσεις αγροτών που υπέστησαν ζημιές από τον παγετό μεταξύ 15/2/2021 και 20/4/2021, τονίζοντας:

«Παρατείνεται έως τις 31/12/2021 η δυνατότητα του ΕΛΓΑ να χορηγεί στους δικαιούχους προκαταβολή έως και 40% της εκτιμηθείσας ζημιάς. Στην παρούσα ρύθμιση περιλαμβάνονται και όσοι υπέστησαν ζημιές στις καλλιέργειές τους, οι οποίες ήταν σε προανθικό στάδιο, από τον παγετό μεταξύ 15 Φεβρουαρίου και την 20 Απριλίου 2021.

Παρατείνεται έως τις 31/1/2022 ο χρόνος ολοκλήρωσης διεκπεραίωσης των δηλώσεων ζημίας – αιτήσεων οικονομικών ενισχύσεων από ζημιές, που προκλήθηκαν σε αγροτικές καλλιέργειες από τον παγετό, για τους ανταποκριτές του ΕΛΓΑ».

Κλείνοντας την ομιλία του, ο αν. Γραμματέας της ΚΟ της ΝΔ έκανε αναφορά και στην παράταση της θητείας του Προέδρου του ΕΛΓΑ, Ανδρέα Λυκουρέντζου, υπογραμμίζοντας πως ήταν στο πλευρό των αγροτών που επλήγησαν από τον «Ιανό» και τον παγετό.   


Η κυβέρνηση ζει σε παράλληλο σύμπαν σε σχέση με την πραγματικότητα λέει η Τελιγιορίδου

 Ομιλία Ολυμπίας Τελιγιορίδου ως εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων: «Μέτρα διευκόλυνσης και εκσυγχρονισμού της ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, διατάξεις για τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων».

 Ολυμπία Τελιγιορίδου: «Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοσχέδιο αυτό δεν έρχεται σε έναν ουδέτερο πολιτικά χρόνο. Και δεν είναι ουδέτερος πολιτικά ο χρόνος γενικά για τη χώρα, αλλά και ειδικά για την πρωτογενή παραγωγή και ακόμη πιο συγκεκριμένα και για την κτηνοτροφία.

Σε μία εποχή όπου η πανδημία έχει τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις καθώς επίσης και η κλιματική αλλαγή δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα στους Έλληνες παραγωγούς, η κυβέρνηση λέει ότι ασκεί πολιτικές στήριξης, ενώ την ίδια ώρα οι ενδιαφερόμενοι αγρότες βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση η οποία εγκυμονεί κινδύνους και για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων τους και για τη συνέχιση της εργασίας τους.

Σήμερα λοιπόν, στο δημόσιο διάλογο υπάρχουν δύο παράλληλοι κόσμοι: ο κυβερνητικός, όπου όλα γίνονται καλά και ο κόσμος της παραγωγής και της βιοπάλης που αγωνίζεται για να σταθεί σε αυτές τις πολύ δύσκολες συνθήκες όρθιος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της αντιφατικής και σε αντιδιαστολή περιγραφής της πραγματικότητας αποτελεί η πρόσφατη προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης που, λίγες μέρες πριν, αφαίρεσε από τους Έλληνες παραγωγούς 63 εκατομμύρια ευρώ και η κυβέρνηση λέει ότι έγινε σωστά. Οι αγρότες λένε ότι ήταν η χειρότερη πληρωμή των τελευταίων χρόνων και αυτό πυροδότησε μια σειρά κινητοποιήσεων και συνεχίζει να πυροδοτεί.  Και πώς να μην το λένε αυτό όταν βρέθηκαν εξαπίνης και λίγες μέρες πριν την πληρωμή έγινε μία νέα κοινή υπουργική απόφαση που είχε ως συνέπεια μειωμένες ή και καθόλου επιδοτήσεις για μεγάλη μερίδα των αγροτών και των κτηνοτρόφων.  Άλλη μια ενέργεια, λοιπόν, που άφησε ανυπεράσπιστους τους αγρότες μας απέναντι σε αυτή τη ζοφερή οικονομική κατάσταση που βιώνει όλη η κοινωνία.

Και ενώ η Νέα Δημοκρατία προπαγανδίζει ότι όλα βαίνουν καλώς, κάνει τη μείωση των επιδοτήσεων με το παράδειγμα που σας είπα πριν, καθυστερεί τις αποζημιώσεις από τις φυσικές καταστροφές παρά του αντιθέτου τα λεγόμενα, αδρανεί κι έχει ανεπαρκείς πολιτικές  για την αντιμετώπιση της ακρίβειας με περιορισμένα μέτρα που είναι σταγόνα στον ωκεανό των προβλημάτων, το υπουργείο ανάπτυξης φέρνει εμπόδια εισόδου των παραγωγών στις λαϊκές αγορές. Και όταν οι αγρότες διαμαρτύρονται η κυβέρνηση με περιφρονητικό ύφος τους αποκαλεί ακόμη και σκυλιά που αλυχτάνε.

Η γενικότερη πολιτική στον αγροτικό τομέα αποδεικνύει την αποστασιοποίηση της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας από την ελληνική πραγματικότητα καθώς οι αγρότες σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες προσπαθούν να παράγουν, στηρίζουνε την Ελληνική οικονομία και τη λαϊκή οικογένεια αλλά είναι αντιμέτωποι με την έκρηξη της ακρίβειας, το υψηλό κόστος της παραγωγής, στην ενέργεια, στο πετρέλαιο, στα αγροεφόδια, τις ελληνοποιήσεις, τα προβλήματα στην κατανομή που έχουν προκύψει από το Εθνικό απόθεμα - καταγγελίες που κάνουν οι Αγροτικοί φορείς - και επιπλέον έχουν να αντιμετωπίσουν και πολλές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.

Το παρόν νομοσχέδιο προσπαθεί να λύσει κάποιες από τις αγκυλώσεις αυτές. Και άπτεται ενός προβλήματος που είναι γεγονός πως πρέπει να επιλυθεί για να απελευθερώσει την κτηνοτροφική παραγωγή από ανασχετικούς και ανασταλτικούς γραφειοκρατικούς παράγοντες.

Η απλοποίηση της ίδρυσης και της λειτουργίας των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων επιχειρήθηκε από την κυβέρνηση σας και 16 μήνες πριν, με το νόμο 4711 /2020. Και τότε σας προειδοποιήσαμε ότι δεν θα λυθούν τα προβλήματα. Δεν μας ακούσατε. Σήμερα προσπαθείτε να κάνετε διορθωτικά βήματα, όμως και πάλι τα βήματα αυτά δεν ολοκληρώνουν την διαδρομή που πρέπει να διανυθεί. Κατά τα φαινόμενα απλοποιούνται οριστικά οι διαδικασίες, όμως πολλά από αυτά τα προβλήματα θα παραμείνουν.

Διατείνεστε πως δίνετε μόνιμες λύσεις για τη νομιμοποίηση των υφιστάμενων σταυλικών εγκαταστάσεων, ενώ στην πραγματικότητα απλοποιείτε διαδικασίες ως διόρθωση του προηγούμενου δικού σας νόμου, του 4711, γιατί και τότε δεν φέρατε ουσιαστικές αλλαγές.

Και όπως και τότε, έτσι και τώρα, διαφημίζετε μία απλοποίηση που καθυστερήσατε για δύο ολόκληρα χρόνια, καθώς πολλά στις υπηρεσίες του υπουργείου βρισκόταν στο τελικό στάδιο, αλλά δε λάβατε υπόψη ούτε και σήμερα το σύνολο των παραμέτρων του προβλήματος. Και κατά την προσφιλή τακτική σας, πολλά θέματα τα παραπέμπετε σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις.

Υπάρχουν αρκετά θετικά σημεία στο νομοσχέδιο. Υπάρχουν όμως και λάθη. Για παράδειγμα, οι διατάξεις που παρουσιάζετε δεν φαίνεται να διευκολύνουν ιδιαίτερα τους μικρούς κτηνοτρόφους, όπως αυτό δεν το έκανε ούτε ο 4711. Οι κτηνοτρόφοι με μικρό κύκλο εργασιών που αποτελούν την μεγάλη πλειοψηφία των κτηνοτρόφων της χώρας, επί της ουσίας θα ακολουθήσουν το καθεστώς της σημερινής αδειοδότησης του νόμου 4056, καθώς κατά το στάδιο της ίδρυσης ο κτηνοτρόφος είναι υποχρεωμένος να καταθέσει στην αρμόδια ΔΑΟΚ όλα τα έγγραφα που προβλέπονται από το σημερινό ισχύον καθεστώς – τη βεβαίωση της υπηρεσίας δόμησης, την πράξη του αποχαρακτηρισμού σε περιπτώσεις που χρειάζεται από τη δασική υπηρεσία, την αρχαιολογική υπηρεσία, προκειμένου να λάβει έγκριση. Και προχωρά στο επόμενο στάδιο της δημιουργίας και λειτουργίας καταθέτοντας και πάλι τα υπόλοιπα εκ του σημερινού καθεστώτος έγγραφα.

Το νομοσχέδιο δεν ισορροπεί ανάμεσα στην ανάγκη προστασίας των περιοχών Natura και την ταυτόχρονη διασφάλιση μιας βιώσιμης αγρο-δασικής οικονομίας με παρουσία της κτηνοτροφίας, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Αυτό βέβαια, για να μην είμαστε άδικοι, δεν οφείλεται σε ανεπάρκεια του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά στο γεγονός ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εδώ και δύο χρόνια υπονόμευσε το έργο των δασικών χαρτών και δεν έλαβε υπόψη τις απαιτήσεις του συντάγματος και της δασικής επιστήμης, ώστε να ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση των δασικών χαρτών που ξεκίνησε ουσιαστικά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μετά από 40 χρόνια απουσίας δασικής πολιτικής, προς όφελος των πολιτών, προς όφελος της ανάπτυξης και προς όφελος των δασικών οικοσυστημάτων.

Το νομοσχέδιο αγνοεί τα μεγάλα προβλήματα στην έκδοση άδειας ίδρυσης για εγκαταστάσεις εντός κοινοτήτων που χαρακτηρίζονται ορεινές, ενώ δίνει κάποιες λύσεις στις νησιωτικές.  Για τις ορεινές περιοχές, για παράδειγμα, για την αναγκαία μείωση των αποστάσεων απαιτείται αιτιολογημένη απόφαση από την Αρμόδια Αδειοδοτική Αρχή που αυτό από τη μια αυξάνει τη διοικητική δουλειά αλλά και από την άλλη δείχνει ότι στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει ενιαία κατεύθυνση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των ορεινών περιοχών.

Για την έγκριση μιας εκμετάλλευση αν η Αρμόδια Αδειοδοτική Αρχή δεν απαντήσει σε 50 ημέρες τότε ισχύει η σιωπηρώς χορηγηθείσα έγκριση. Αν μη κατάλληλες εγκαταστάσεις είτε για το περιβάλλον, είτε για τη δημόσια υγεία, δεν ελεγχθούν εντός 50 ημερών θα εγκρίνονται. Και εφόσον η σιωπηρή έγκριση υφίσταται και υπάρχει θα πρέπει να υπάρχει και ένας σαφής καθορισμός για το ποιος αναλαμβάνει την εποπτεία του έργου των Αρμοδίων Αδειοδοτικών Αρχών, ώστε να μην προκύπτουν γκρίζα σημεία για τις δύσκολες, εντός εισαγωγικών, περιπτώσεις που θα εγκρίνονται εάν δεν εξεταστούν στο διάστημα των 50 ημερών.

Πάει δηλαδή να λυθεί ένα πρόβλημα που πράγματι πρέπει να λυθεί, αλλά μπορεί να δημιουργηθούν περισσότερα.

Παράλληλα, στο παρόν νομοσχέδιο δεν υπάρχει καμία αναφορά στα κτηνοτροφικά πάρκα που χρειάζεται να οριοθετηθούν είτε σε δημόσιες είτε σε δημοτικές εκτάσεις, ώστε να υπάρχουν οι κατάλληλοι χώροι και οι κατάλληλες δημόσιες υποδομές σε ρεύμα, σε νερό, σε αποχέτευση, σε δρόμους, που θα απαλλάσσουν τους κτηνοτρόφους από γραφειοκρατικά και οικονομικά βάρη για την αδειοδότηση της νόμιμης λειτουργίας τους.

Αλλά για ποιες δημόσιες υποδομές να περιμένουμε από τη Νέα Δημοκρατία να ενδιαφερθεί; Όταν ακόμα και το αγαθό της ενέργειας το ιδιωτικοποιεί. Όταν ακόμη και τα αρδευτικά έργα και τα φράγματα, έργα κατεξοχήν δημοσίας χρήσης και κοινής ωφέλειας, τα κάνει μέσω ΣΔΙΤ.

Η κυβέρνησή σας, τελικά, δεν χάνει την ευκαιρία από κάθε κρίση,  από την πανδημία μέχρι την κλιματική αλλαγή, να τη χρησιμοποιήσει ως όχημα για να εισέλθουν ιδιώτες στις δημόσιες υποδομές.

Τα πρόχειρα καταλύματα, που αποτελούν το 60% και πλέον των κτηνοτροφικών μονάδων, δεν μπορούν να παραμένουν εντός ενός θολού θεσμικού πλαισίου, όσον αφορά για παράδειγμα το εμβαδόν τους ή το ύψος της κατασκευής. Οι συνθήκες λειτουργίας μιας μη εκτατικής εκτροφής είναι ασαφές αν δύναται να στεγαστούν σε ένα πρόχειρο κατάλυμα ακόμα κι αν αυτό πληροί συνθήκες ευζωίας. Για παράδειγμα, θα μπορούν ή όχι να εκδοθούν άδειες πρόχειρων καταλυμάτων σε μικρής δυναμικότητας πτηνοτροφεία εφόσον πληρούνται οι συνθήκες ευζωίας και οι κώδικες ορθής, μη εκτατικής όμως, εκτροφής;

Η μέτρηση των ελάχιστων αποστάσεων από το πλησιέστερο σημείο του ορίου του λειτουργικού χώρου μιας υφιστάμενης κτηνοτροφικής εγκατάστασης πρέπει και αυτή να γίνεται σε σχέση με τα εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια.

Η έλλειψη πολεοδομικών σχεδίων σε πολλούς δήμους δημιουργεί κτηνοτρόφους δύο ταχυτήτων. Αυτούς που λειτουργούν σε δήμους με γενικά πολεοδομικά σχέδια και αυτούς που λειτουργούν σε δήμους που δεν τα έχουν και δεν θα μπορούν να αδειοδοτούνται.

Ταυτόχρονα η καθετοποίηση της παραγωγής μέσω της μεταποίησης, πολύ σημαντικό σημείο του νομοσχεδίου και θετικό, αφήνει εκτός τις ομάδες παραγωγών και τους συνεταιρισμούς.

Στο νομοσχέδιο υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα που θα αναλύσουμε στην κατ’ άρθρον συζήτηση. Θα αναφερθούμε αναλυτικά και στο ζήτημα με τα ολοθούρια, που εμένα μου δίνει την εντύπωση και μιας πελατειακής διάταξης, γιατί για τους αλιείς  του ίδιου είδους άλλα ισχύουν για αυτούς που εφάρμοσαν το πρόγραμμα για να πάρουνε VMS-ERS και άλλα για αυτούς που δεν το έκαναν.

Όπως θα μιλήσουμε και για τον ΕΛΓΑ, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, καθώς η κυβέρνηση θετικά εξήγγειλε το 100% της ασφαλιζόμενης αξίας ως αποζημίωση αλλά στην πράξη δεν κατήργησε το 30% για ζημιές σε προανθικό και ανθικό στάδιο για παράδειγμα στον παγετό.

Όπως επίσης θα μιλήσουμε και για την προκαταβολή του 40%, που είναι σημαντική, αλλά την δίνετε εσείς που κατηγορούσατε την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ότι δίνει προκαταβολή 70 και 80% εν μέσω μνημονίων και εν μέσω  ασφυκτικού πλαισίου για τον προϋπολογισμό.

Θα τα πούμε με λεπτομέρειες στις επόμενες επιτροπές. Καλή η προσπάθεια αλλά δεν είναι αρκετή. Ευχαριστώ».

Η κυβέρνηση αυτοαναιρείται συνεχώς λέει ο Σταύρος Αραχωβίτης

Ούτε η τροποποίηση του πολύ πρόσφατου νόμου (ν.4711/2020) της ίδιας Κυβέρνησης της ΝΔ, ούτε τα αναποτελεσματικά “μπαλώματα” με τα οποία προσπαθεί να τον βελτιώσει, πρόκειται να φέρουν τελικά το νόμο που χρειάζεται αυτήν τη στιγμή η ελληνική κτηνοτροφία, προκειμένου να ξεπεράσει τα μεγάλα προβλήματα που έχει μπροστά της, ένα νόμο που θα επιφέρει  μία πραγματικά ριζοσπαστική απλοποίηση των διαδικασιών, έτσι ώστε να μπορέσει να “φύγει” μπροστά.

Η Κυβέρνηση των Αρίστων ας έχει υπόψιν της, ότι οι διαρκείς αναιρέσεις και τα πισωγυρίσματα στις αποφάσεις της, μόνο αξιοπιστία και εμπιστοσύνη δεν καλλιεργούν στον αγροτικό κόσμο της χώρας.

Αυτό υπογράμμισε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ο Τομεάρχης Αγροτ. Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στ. Αραχωβίτης, όπου συζητείται αυτές τις μέρες το σχέδιο νόμου για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. 

“Το βαθύτερο ζήτημα, όχι μόνο στην κτηνοτροφία, αλλά και σ΄όλη την παραγωγή, είναι ότι πολύ σύντομα δεν θα έχουμε παραγωγή. Κοπάδια σφάζονται, μονάδες καταργούνται. Η αύξηση του γάλακτος, αυτή τη στιγμή, δεν φτάνει ούτε σε ένα μικρό ποσοστό ν' αναπληρώσει την αύξηση του κόστους παραγωγής, με τις ανατιμήσεις στις ζωοτροφές, την κίνηση και την ηλεκτρική ενέργεια” τόνισε ο βουλευτής και πρόσθεσε: “Ο  αγροτικός κόσμος είχε μάθει σε ένα πρόγραμμα, να πληρώνεται παραμονή της 28ης Οκτωβρίου και πριν τα Χριστούγεννα συγκεκριμένα χρήματα, για πολλά χρόνια. Από την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μπήκαν σε μία τάξη οι πληρωμές και δεν είχαμε πρόστιμα και καταλογισμούς γι’ αυτήν την περίοδο. Αντίθετα, επιβεβαιώθηκε μόλις, ένα πρόστιμο ύψους σχεδόν 18 εκατ. που αφορούσε την διαχειριστική περίοδο 2007 -2013”.

Οι περικοπές είναι πολύ μεγαλύτερες, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τους ίδιους τους παραγωγούς, και δεν οφείλονται ούτε μόνο στην οριζόντια περικοπή του 4.5%, ούτε μόνο στην ΚΥΑ του γάλακτος, ούτε μόνο στους διασταυρωτικούς ελέγχους. Υπάρχουν μία σειρά από αστοχίες που συνέπεσαν όλες μαζί, με αποτέλεσμα αυτή την περικοπή των 63 εκατ. ευρώ.




 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία