BACK TO
TOP
Θεσμικά

Αντίβαρο στο κόστος παραγωγής η ισχύς των αγροτικών συνεταιρισμών

Περισσότερες δυνατότητες για μετριασμό του κόστους παραγωγής δίνονται μέσω των Ομάδων Παραγωγών και εν γένει των συνεργατικών σχημάτων, όπως τόνισε στη Βουλή ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιώργος Γεωργαντάς, στα πλαίσια ομιλίας του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά την δεύτερη συνεδρίαση παρουσίασης των Εκθέσεων της Ernst & Young και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου για το μέλλον και τις προοπτικές του πρωτογενούς τομέα.

5638370_2

502
0

Ο υπουργός σημείωσε ότι η σημερινή κυβέρνηση στηρίζει την ένταξη των αγροτών σε Ομάδες Παραγωγών, σε Συνεταιρισμούς και στη συμβολαιακή γεωργία, καθώς έτσι «αντιμετωπίζεται σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα του μικρού κλήρου και της αύξησης του κόστους παραγωγής».

Άξιο αναφοράς είναι πως σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία στην Ελλάδα διακινείται μέσω των συνεργατικών σχημάτων μόλις το 18% των παραγομένων προϊόντων ενώ στην ΕΕ το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 65%.

Υπενθύμισε δε, ότι η κυβέρνηση δίνει επιπλέον ουσιαστικά κίνητρα για ένταξη των αγροτών σε συνεργατικά σχήματα με μείωση του φόρου των μετεχόντων σε αυτά κατά 50%.

Αναθεώρηση των πολιτικών ελέω συνθηκών, αύξηση της παραγωγής

Η κλιματική και ενεργειακή κρίση καθώς και ο πόλεμος στην Ουκρανία, επιβάλλουν την αναθεώρηση πολιτικών και δράσεων, σημείωσε ο Γιώργος Γεωργαντάς, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη επιτάχυνσης του ψηφιακού μετασχηματισμού στον πρωτογενή τομέα και την εφαρμογή πολιτικών που οδηγούν σε αύξηση της παραγωγής, ώστε να διασφαλισθεί η επισιτιστική επάρκεια. Ζήτημα, άλλωστε, επισιτιστικής επάρκειας και ομαλής λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν υφίσταται για τη χώρα μας και την ΕΕ, τόνισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, επισημαίνοντας, όμως, ότι η παράταση της κρίσης κανείς δεν γνωρίζει πώς θα επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία, συνεπώς και την Ευρώπη.

Έως τέλος Ιουλίου νέα στοχευμένα μέτρα 100 εκατ. ευρώ

Ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για άμβλυνση των επιπτώσεων της κρίσης, σημειώνοντας ότι από εθνικούς πόρους έχουν διατεθεί τους τελευταίους μήνες άνω των 220 εκατ. ευρώ, ενώ έως το τέλος Ιουλίου αναμένονται νέα στοχευμένα μέτρα, από ευρωπαϊκούς πόρους, περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα έγινε και αναφορά στα προγράμματα που είναι σε εξέλιξη, όπως αυτό των Νέων Αγροτών ύψους 525 εκατ. ευρώ και Βιολογικής Γεωργίας ύψους 705 εκατ. ευρώ, που είναι τα μεγαλύτερα που έχουν προκηρυχθεί μέχρι σήμερα.

Υπογραμμίστηκε ότι πρέπει να υπάρχει ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων και σε αυτό, σημείωσε ότι στοχεύουν μια σειρά λειτουργικών αρδευτικών έργων που έχει προκηρύξει το ΥπΑΑΤ. Αναφέρθηκε στα προγράμματα ενίσχυσης της εκπαίδευσης και κατάρτισης των αγροτών, καθώς και στην πολιτική επιλογή της κυβέρνησης να στηρίξει τον πρωτογενή τομέα και να ενισχύσει τους Έλληνες αγρότες. Θέλουμε, είπε, η επιλογή του αγροτικού επαγγέλματος να είναι συνειδητή επαγγελματική επιλογή με επιχειρηματικές προοπτικές και όχι λύση ανάγκης.

Σημείωσε, επίσης, ότι μέσω της στήριξης των αγροτών, ουσιαστικά η κυβέρνηση στηρίζει την ελληνική περιφέρεια, τονίζοντας ότι οι θεσμικές παρεμβάσεις και αλλαγές μπορούν να στηρίξουν σε μεγαλύτερο βαθμό και πιο μακροπρόθεσμα, το αγροτικό εισόδημα από ότι οι απλές ενισχύσεις, καθώς θα οδηγήσουν σε μείωση του κόστους παραγωγής και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων μας διεθνώς.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε δρομολογήσει αξιόπιστες λύσεις για τους καταλογισμούς στον αγροτικό χώρο λέει ο Βαγγέλης Αποστόλου

Στο θέμα των καταλογισμών στάθηκε κατά την διάρκεια της τοποθέτησης του ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.

Αναλυτικότερα: 

«Αξιέπαινη η παρουσίαση της δουλειάς της πρώτης συνεδρίασης για τον αγροδιατροφικό τομέα της χώρας μας. Ευχαριστούμε τους παρουσιαστές.
Το ίδιο αναμένεται και με τη σημερινή παρουσίαση από το ΓΠΑ της μελέτης και των προβλέψεων και των εκτιμήσεων του, για την ελληνική γεωργία του 2040.
Η άσκηση όμως της διοίκησης από εσάς κ. Υπουργέ απαιτεί σε κάθε ευκαιρία και απαντήσεις στα προβλήματα, τις οποίες αποφεύγετε.

Σε ένα πρόβλημα θα τοποθετηθώ γιατί το θεωρώ μείζον αυτή τη στιγμή.

Επιχειρείτε Κ.Υ. από κοινού με τον Υπουργό Οικονομικών, δήθεν να λύσετε με λάθος τρόπο, ως συνήθως, το πρόβλημα των καταλογισμών, που μας έχουν επιβληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 1992 μέχρι το 2009.

Μάλιστα βαπτίζοντας τις σχετικές ανακτήσεις, ως διαγραφές χρεών των συνεταιρισμών και αγροτών μας, όταν γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι καταλογισμοί προήλθαν από λάθη και παραλείψεις των δικών σας κυβερνήσεων, τα οποία επαναλαμβάνετε και σήμερα.

Σε σχετικό δημοσίευμα των Νέων 13/04/2022, αναφερθήκατε σε 812 εκατ., προβλέποντας μάλιστα ότι έτσι θα μπορούν μελλοντικά να λάβουν κι άλλες ευρωπαϊκές ενισχύσεις.

Και από όσα γνωρίζω στο συνεταιριστικό χώρο γίνονται συζητήσεις και προαλείφονται για εντάξεις στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Τα υλοποιείτε αυτά σε μια περίοδο που οι ανάγκες τόσο των αγροτών, όσο και των συνεταιρισμών απαιτούν όχι κατασυκοφάντηση, αλλά έμπρακτη στήριξη για να επιβιώσουν και να διασφαλίσουν την επισιτιστική επάρκεια της χώρας μας.
Ασφαλώς και πρέπει να λυθεί το πρόβλημα με τους καταλογισμούς. Η λύση είχε δρομολογηθεί από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και βρίσκεται σήμερα στα συρτάρια του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και του Επιτρόπου Γεωργίας.

Εμείς τους καταλογισμούς που επιβλήθηκαν στη χώρα μας εξαιτίας σας δεν τους κρύψαμε το 2015 κάτω από το χαλί.

Αφορούσαν βασικά 3 περιπτώσεις, το πακέτο Χατζηγάκη 421 εκατ. ευρώ και τις 2 ρυθμίσεις των συνεταιρισμών που προέκυψαν από την εφαρμογή των νόμων 2008/92 και 2237/94 και είναι γνωστές το ένα ως πακέτο Μωραΐτη- Κοσκινά και το άλλο ως πακέτο Κοντού ύψους 475 εκατ. και συνολικά 896 εκατ. Ήταν από τα πρώτα ζητήματα που διαπραγματευτήκαμε με την Ε. Επιτροπή και μάλιστα με τους εμπλεκόμενους συνεταιριστές.


Η Ε. Επιτροπή σε πρώτη φάση μας αντιμετώπισε με δυσπιστία, λόγω της αδιαφορίας που είχαν δείξει οι προηγούμενες δικές σας κυβερνήσεις (υπάρχει σχετική επιστολή) και επέμενε να επιστραφούν τα συγκεκριμένα χρήματα έντοκα, αλλιώς η χώρα απειλείται με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και μάλιστα με επιβολή ημερήσιων προστίμων μέχρι την οριστική διευθέτηση του θέματος.
Αυτή λοιπόν τη δυσάρεστη πραγματικότητα βρήκαμε και αποφασίσαμε να τη διαχειριστούμε άμεσα.

Παραδώσαμε δρομολογημένες διαδικασίες που μείωναν αυτούς τους καταλογισμούς κατά 551 εκατ., δηλαδή στα 345εκατ., από τα οποία των συν/σμών ήταν 76 του πακέτου Κοσκινά- Μωραϊτη και 14 του Κοντού. Μάλιστα για την κάλυψη του υπολειπόμενου ποσού είχαμε ξεκινήσει τη διαπραγμάτευση για τη χρήση του DE MINIMIS που λόγω δημοσιονομικών δυσκολιών δεν μπορέσαμε να υλοποιήσουμε μέχρι την έξοδο από τα μνημόνια .

Αυτά τα παρακολούθησα ο ίδιος προσωπικά μέχρι το καλοκαίρι του 2018.
Η προσπάθεια αυτή φαίνεται ότι δεν ολοκληρώθηκε στην συνέχεια ή ασχοληθήκατε κατά μέρος. Δεν γνωρίζουμε περισσότερα.


Τελικά ποια είναι τα ακριβή ποσά των συνεταιρισμών και με ποια έγγραφα αποδεικνύονται;

Σήμερα επιχειρείτε μια γκρίζα νομοθέτηση, ακροβατώντας όχι μόνο με την περίπτωση που προανέφερα, αλλά και προσθέτοντας κι άλλες εκτροπές που έχουν πραγματοποιήσει στο παρελθόν οι κυβερνήσεις σας, τις οποίες επιχειρείτε να τις συμψηφίσετε κι αυτές με τις ενισχύσεις covid.

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Είμαι απόλυτα σύμφωνος, να ολοκληρωθεί αυτό που εμείς πετύχαμε αποβλέποντας στο συμφέρον των συν/σμών και των αγροτών.
Όμως είμαι κάθετα αντίθετος να ρίχνετε στάχτη στα μάτια του αγροτικού κόσμου γιατί όλα αυτά που κάνετε εξυπηρετούν μικροκομματικές σκοπιμότητες και συμφέροντα ημετέρων.

Γιατί έτσι θέλετε να κρατάτε όμηρους τους συνεταιρισμούς δια βίου, και να ζουν με τον φόβο πιθανής εμπλοκής στην Επιτροπή.

Τέλος είναι αδιανόητο να συμπεριλαμβάνετε στην συγκεκριμένη ρύθμιση ακόμη και την ονομαζόμενη, από τον προκάτοχό σας τον κ. Λιβανό, εποποιία της Ηλείας, όταν έπρεπε να γνωρίζετε ότι πρόσφατα εκδικάστηκε στο ευρωπαϊκό δικαστήριο η υπόθεση αυτή και αναμένουμε ως χώρα την απόφαση. Είναι πρωτοφανής η προχειρότητά σας.

Επισημαίνω ότι, η Ε. Επιτροπή μπορεί να δεχτεί τον συμψηφισμό απαιτήσεων μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και το επαναλαμβάνω, μόνον εφόσον έχει ενημερωθεί.
Παρακαλώ, επαναλαμβάνω με αγωνία, ρωτήστε πριν κάνετε οτιδήποτε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του Συμψηφισμού.

Διαφορετικά θα έχετε προξενήσει τεράστια ζημιά στη χώρα, μεταφέροντας στις πλάτες των φορολογουμένων νέες επιβαρύνσεις από νέους καταλογισμούς.

Είναι απορίας άξιο γιατί συνεχίζετε την ίδια τακτική και τα ίδια λάθη στην αντιμετώπιση τέτοιων σοβαρών θεμάτων.

Όταν μάλιστα τα λάθη αυτά έχουν σαν συνέπεια την διαφαινόμενη νέα εκτροπή, που θα οδηγήσει τον πιο ευαίσθητο τομέα της χώρας μας, τον αγροτικό σε καταστροφή.
Οι ευθύνες σας είναι μεγαλύτερες».



Σε αύξηση της παραγωγής καλεί και ο  αρμόδιος Τομέαρχης Αγροτ. Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στ. Αραχωβίτης

Στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου μίλησε και ο Τομέαρχης Αγροτ. Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στ. Αραχωβίτης, κατά τη χθεσινή ενημέρωση του Υπουργού ΑΑ&Τ στα μέλη της Επιτροπής με θέμα: «Πώς μπορεί ο αγροδιατροφικός τομέας ν' αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του αύριο, σήμερα».

Ο κ. Αραχωβίτης έκανε ειδική αναφορά στον καλπάζοντα πληθωρισμό που «τρέχει»  ήδη πάνω από το 12%  αλλά και στο κόστος παραγωγής που «τρέχει» πάνω από το 25%. “Αν προσθέσει κανείς ότι, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στοιχεία, είμαστε πια στην τελευταία θέση της Ευρώπης σε τιμές παραγωγού, βλέπουμε ότι το μίγμα είναι εκρηκτικό” σχολίασε σχετικά και πρόσθεσε: “Επομένως, αυτό που χρειάζεται αυτήν την ώρα είναι να διατηρήσουμε τον πρωτογενή τομέα που περνάει μία από τις χειρότερες στιγμές στην ιστορία του, ζωντανό”.

Οι σφαγές ζώων που ακούμε σε πολλές κτηνοτροφικές μοναδες είναι χαρακτηριστικές αποδείξεις της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου και της μείωσης του παραγόμενου γάλακτος με κίνδυνο απώλειας των γαλακτοκομικών προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ  (γραβιέρα Νάξου, φέτα, κλπ).

Την ίδια ώρα, ξεκινώντας η νέα καλλιεργητική περίοδος από τον Σεπτέμβριο, με βάση το αυξημένο κόστος παραγωγής που καταγράφεται, υπάρχει κίνδυνος να έχουμε μειωμένες εκτάσεις, μειωμένες παραγωγές, περαιτέρω εγκατάλειψη της αγροτικής γης, με συνέπειες μακροχρόνιες για την ελληνική οικονομία.

Γιατί, η ελληνική οικονομία, η πρωτογενής παραγωγή, δεν είναι μόνο η παραγόμενη αξία στο χωράφι. Είναι και το τρόφιμο, είναι οι μεταφορές που κινητοποιούνται, είναι οι εξαγωγές, είναι τα υλικά συσκευασίας και μια σειρά άλλα επαγγέλματα και δραστηριότητες που κινητοποιούνται γύρω από τον τομέα της παραγωγής τροφής. Άρα, λοιπόν, αυτό που κινητοποιείται από την παραγωγή στο χωράφι, στο στάβλο και στη θάλασσα δεν είναι μόνο αυτό που βγαίνει αλλά αυτό που  κινητοποιεί περίπου το 25% του ΑΕΠ και παράγει θέσεις εργασίας στην πρωτογενή παραγωγή και τη μεταποίηση, οι οποίες είναι όχι μόνο συγκρίσιμες με τον τουρισμό, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις είναι και μεγαλύτερες και μόνιμων σταθερών σχέσεων εργασίας και όχι εποχικά όπως στον τουρισμό.

«Επομένως,  η παραγωγή τροφής είναι ο τομέας στον οποίο μπορεί να στηριχθεί η χώρα μας για να βγει άλλη μια φορά από την κρίση. Όλες οι χώρες που αντιμετώπισαν αντίστοιχες καταστάσεις βασίστηκαν στον πρωτογενή τους τομέα. Στη χώρα μας δυστυχώς τα μέτρα τα οποία έχει πάρει η κυβέρνηση προς αυτήν την κατεύθυνση μέχρι τώρα, κρίνονται ανεπαρκή ακόμα και από τους ίδιους τους υπουργούς της σημερινής κυβέρνησης»  υπογράμμισε ο Τομέαρχης.  

Κλείνοντας την ομιλία του ο βουλευτής επισήμανε: «Την πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου -το οποίο και ευχαριστούμε θερμά- μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε ώστε να χαράξουμε στρατηγικές μέσα από αυτή, δεδομένου ότι το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο που  γύρισε πίσω με 260 παρατηρήσεις και οι παλινωδίες που υπάρχουν σχετικά με τις συνδεδεμένες ενισχύεις, δεν δείχνουν ότι υπάρχει μία σταθερότητα στη χάραξη πολιτικής στον πρωτογενή τομέα».

Σχετική Ομιλία της Ολυμπίας Τελιγιορίδου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για την πρωτογενή παραγωγή

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ολυμπία Τελιγιορίδου: «Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι πολύ θετική η παρουσίαση μελετών και ερευνών στην επιτροπή μας, προκαλεί όμως ερωτήματα το γεγονός ότι έχουμε σήμερα τη μελέτη από την Ernst Young, η οποία είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, έχουμε τη μελέτη από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, η οποία γίνεται σε εθελοντική βάση, αλλά δεν έχουμε τη μελέτη που έχει αναθέσει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία όπως ειπώθηκε και από τον κ. Αραχωβίτη, βγαίνει στον δημόσιο διάλογο αλλά δεν έρχεται στην καθ ’ύλην αρμόδια επιτροπή, παρά το γεγονός ότι ο Ελληνικός λαός έχει πληρώσει για αυτήν την μελέτη 1 εκατομμύριο ευρώ. Και από ότι φαίνεται από την παρουσίασή της στον δημόσιο χώρο, έχει αρκετά προβληματικά σημεία, τα οποία καλό θα ήτανε ο Υπουργός και το Υπουργείο γενικότερα, να τα φέρει στην επιτροπή για να τα συζητήσουμε.

Επικεντρωμένοι, τώρα, σε αυτήν την μελέτη που παρουσιάστηκε από την προηγούμενη επιτροπή μας, της Ernst Young, πράγματι αναδεικνύονται τα προβλήματα της πρωτογενούς παραγωγής, λίγο ή πολύ γνωστά σε όλους, και αναδεικνύονται και κάποιοι παράμετροι ανάπτυξης της πρωτογενούς παραγωγής, οι οποίοι είναι σημαντικοί, καθώς ιδιαίτερα στην εποχή μας, όπου έχουμε μια πολύπλευρη κρίση και πολλαπλές προκλήσεις, αναδεικνύεται η αξία της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού του πρωτογενούς τομέα, η αξία της προσπάθειας για την επισιτιστική ασφάλεια και επάρκεια στη χώρα μας, η ανάγκη ενίσχυσης των Ελλήνων παραγωγών, των τοπικών παραγωγικών συστημάτων, των βραχέων αλυσίδων αξίας, αλλά και της τοπικής και περιφερειακής κατανάλωσης των προϊόντων αυτών των συστημάτων.

Ιδιαίτερα σήμερα που έχουμε και τη συζήτηση για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, η συζήτηση για την χώρα μας θα πρέπει να γίνει με ιδιαίτερη σοβαρότητα και εμβάθυνση, καθώς από ότι φαίνεται δυστυχώς το στρατηγικό σχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση, επέστρεψε με 260 παρατηρήσεις και με 29 επιπλέον κομβικές παρατηρήσεις, όσον αφορά και την τεκμηρίωση των προτάσεών του αλλά και την αποτελεσματικότητα τους στο μέλλον.

Η χώρα μας πρέπει να στοχεύει, μέσα σε αυτό το πολύπλοκο περιβάλλον, στην παραγωγή προϊόντων ποιότητας και ταυτότητας, προϊόντων διατροφικής αξίας, γεωγραφικών ενδείξεων, βιολογικής γεωργίας, ασφάλειας και πιστοποίησης. Για να γίνει αυτό, απαιτείται η κατάργηση των στρεβλώσεων του παρελθόντος, η κατάργηση των ήδη υφιστάμενων ανισοτήτων, ιδιαίτερα εις βάρος των νέων γεωργών, η ενίσχυση των μικρών και μεσαίων εκμεταλλεύσεων, που ενώ η μελέτη, και εδώ είναι ένα σημείο αμφισβήτησης αυτού του στοιχείου, ενώ η μελέτη καταδεικνύει ότι αυτό είναι το μειονέκτημα της ελληνικής αγροτικής παραγωγής, εκτιμούμε σαν ΣΥΡΙΖΑ ότι μπορεί να γίνει το πλεονέκτημα, καθώς με αυτήν την υφιστάμενη κατάσταση μπορούμε να έχουμε μία παραγωγή μεγάλης ποικιλίας ανταγωνιστικών αγροτικών προϊόντων.

Παράλληλα, βέβαια, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν, απαιτείται η τόνωση της συλλογικής οργάνωσης των παραγωγών μας. Δεν το είδαμε αυτό τα τελευταία σχεδόν τρία χρόνια με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, καθώς ακόμη και ο νόμος για τους συνεταιρισμούς δεν εφαρμόζει τις επτά διεθνώς αναγνωρισμένες συνεταιριστικές αρχές και επιδιώκει από το παράθυρο να εισάγει σε αυτό το σύστημα τους ιδιώτες.  

Απαιτείται η ηλικιακή ανανέωση των αγροτών, απαιτείται η ενίσχυση συγκεκριμένων παραγωγικών κλάδων, όπως ενδεικτικά θα αναφέρω την κτηνοτροφία, η οποία αντιμετωπίζει πάρα πολλά προβλήματα και ήδη ως συνέπεια και επακόλουθο έχουμε την μεγάλη μείωση στην παραγωγή του γάλακτος, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να κινδυνεύσουν και τα ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντα μας, ιδιαίτερα η φέτα και η γραβιέρα. Χρειάζεται η στήριξη της γεωργικής δραστηριότητας σε ορεινές, μειονεκτικές και νησιωτικές περιοχές, η επένδυση στην αγροτική  εκπαίδευση, τη μεταφορά της γνώσης και την προώθηση της καινοτομίας στην γεωργική πρακτική και η ενδυνάμωση του Επενδυτικού Πυλώνα ΙΙ της νέας ΚΑΠ για τον πράσινο και ψηφιακό εκσυγχρονισμό του πρωτογενή τομέα.

Εδώ, λοιπόν, στην συζήτηση για την Κοινή Αγροτική Πολιτική θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε συγκεκριμένα σημεία, όπως είναι η αναδιανεμητική ενίσχυση, όπως είναι η διεύρυνση των συνδεδεμένων ενισχύσεων σε καλλιέργειες που μπορεί να συμβάλουν σε αυτή την κρίση στην επισιτιστική ασφάλεια της χώρας, όπως για παράδειγμα το μαλακό σιτάρι, ο αραβόσιτος, ή τα όσπρια για ανθρώπινη κατανάλωση. Επίσης, είναι χρήσιμη η κατάργηση του μέτρου της αγρανάπαυσης, χωρίς απώλεια επιδότησης, ώστε να μειωθεί το κόστος παραγωγής και να παραχθεί φθηνό προϊόν για τον καταναλωτή αλλά και τον κτηνοτρόφο, όπως αποφάσισε πρόσφατα και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Χρειάζεται, λοιπόν, η στήριξη και η παραγωγή κτηνοτροφικών φυτών για παραγωγή ζωοτροφών, ιδιαίτερα στην εποχή μας που αυτή η έκρηξη της ακρίβειας υπάρχει κυρίως στο τεράστιο κόστος των ζωοτροφών, των αγροεφοδίων, των λιπασμάτων, της ενέργειας. Θα πω, χωρίς διάθεση αντιπολιτευτική, αλλά επειδή πραγματικά οι αγρότες μας βιώνουν όλη αυτή τη κρίση σε πολύ μεγάλο βαθμό, ότι η κυβέρνηση δεν κατανοεί απολύτως το πρόβλημα και τα μέτρα που παίρνει είναι πενιχρά, ελλιπή και ανεπαρκή.

Θα πρέπει, λοιπόν, να υπάρξει μία ουσιαστική επιδότηση για την αγορά των ζωοτροφών και των μελισσοτροφών, η οποία να καλύπτει την πραγματική διαφορά του κόστους από το προηγούμενο έτος. Θα πρέπει να υπάρχει ένα χτύπημα της αισχροκέρδειας, χτύπημα των ελληνοποιήσεων, καθώς το τελευταίο διάστημα έχουμε δει μία αποδιοργάνωση των ελεγκτικών μηχανισμών. Και εκείνο που θέλω να πω είναι ότι αυτή η κρίση μπορεί να δημιουργεί προβλήματα, δημιουργεί όμως και μεγάλες ευκαιρίες, ιδιαίτερα με την εφαρμογή της πολιτικής από το αγρόκτημα στο πιάτο, με την εφαρμογή της πολιτικής για την πράσινη ανάπτυξη, την βιοποικιλότητα του 2030 και τις επιμέρους πολιτικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Σήμερα, λοιπόν, είναι αναγκαίο όσο ποτέ να συντονιστούμε για να αντιμετωπίσουμε και τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγρότες μας, αλλά και να χαράξουμε την πολιτική μας για το μέλλον, η οποία θα βασίζεται σε στοιχεία τέτοια που πραγματικά να δίνουν μία διαφορετική δυναμική για την επανεκκίνηση της πρωτογενούς παραγωγής, την επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας, άρα και της εθνικής οικονομίας.

Εκείνο που πρέπει άμεσα να γίνει είναι να επανέλθει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα πληρωμής των επιδοτήσεων, καθώς το τελευταίο διάστημα έχουμε μια πλήρη απορρύθμιση με παλινωδίες από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, που υπεύθυνη γι’ αυτό είναι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Χρειάζεται ένα σχέδιο παρεμβάσεων για τη δημογραφική ανανέωση του αγροτικού πληθυσμού, με πολιτική γης, με την αξιοποίηση της σχολάζουσας δημόσιας αγροτικής γης, με την ενεργοποίηση των ανενεργών αγροτικών υποδομών των Συνεταιρισμών και επίσης μία πολιτική διαδοχής και πολιτική επενδυτικών κινήτρων.

Ταυτόχρονα, η χώρα οφείλει να επενδύσει σε δημόσιες αγροτικές υποδομές. Κατά τη γνώμη μας αυτές - φράγματα, αντιπλημμυρικά, αρδευτικά - θα πρέπει να έχουνε δημόσιο χαρακτήρα και να μη γίνουνε μέσω ΣΔΙΤ, όπως προβλέπεται από το ταμείο ανάκαμψης. Θα πρέπει να υπάρξει άμεσα ουσιαστική αντιμετώπιση στην μεγάλη έκρηξη της ακρίβειας στην ενέργεια, καθώς η ρήτρα αναπροσαρμογής, ενώ στα λόγια μειώθηκε στο αγροτικό τιμολόγιο της ενέργειας κατά 80%, στην πράξη αυτό είναι 44%. Θα πρέπει να αξιοποιηθούν όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη ρευστότητα των αγροτικών επιχειρήσεων, να γίνει ουσιαστική αξιοποίηση του ταμείου εγγυήσεων αγροτικής ανάπτυξης, ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε και την αγροτική παραγωγή και την μεταποίηση.

Ένα ζήτημα που θα βρούμε μπροστά μας, το οποίο έχει ήδη πολύ μεγάλα προβλήματα, είναι τα δάνεια που είναι ενυπόθηκα από την PQH, η οποία από ότι φαίνεται τα περνάει σε σένα funds. Εδώ, λοιπόν, έχει ένα ενδιαφέρον να το τονίσουμε και σε αυτή τη συζήτηση, καθώς στη συγκεκριμένη μελέτη της  Ernst Young συμμετέχει και η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία θα πρέπει να φροντίσει ιδιαίτερα για αυτά τα δάνεια από την παλιά, κακή Αγροτική.

Θα πρέπει να υπάρξει άμεση επιδότηση για την αγορά των λιπασμάτων.

Να υπάρξει στήριξη στις οργανώσεις των παραγωγών και στα συνεταιριστικά σχήματα, στα σχήματα της αλληλέγγυας οικονομίας, στις αγορές των παραγωγών.

Η αξιοποίηση της τεχνολογίας για την εφαρμογή της στην ψηφιακή Γεωργία και τη Γεωργία Ακριβείας.

Η σύνδεση συνολικά της παραγωγής μας με τη διατροφική αλυσίδα, με αλυσίδες παραγωγής, με την μεταποίηση, την τυποποίηση, τη διανομή στους καταναλωτές, τα agrologistics. Η αύξηση και προώθηση των εξαγωγών.

Η ενεργητική προστασία των καλλιεργειών μας. Τα λέω επιγραμματικά λόγω χρόνου και γι’ αυτό ουσιαστικά χρησιμοποιώ επικεφαλίδες. Η ενεργητική προστασία των καλλιεργειών μας από την κλιματική αλλαγή και η αναδιάρθρωση των καλλιεργειών όπου απαιτείται.

Η ενίσχυση κλαδικών προγραμμάτων με ισχυρή αντιπροσώπευση σε ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντα.

Υπάρχουν και άλλα πολλά ζητήματα, τα οποία δεν επιτρέπει ο χρόνος να αναλυθούν, σε εκείνο όμως που πιστεύω ότι θα πρέπει η χώρα μας να στοχεύσει είναι αυτό που είπα και στην αρχή, ότι η χώρα μας έχει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση και με τη μεσογειακή διατροφή και εδώ να δούμε λίγο πώς θα αντιμετωπίσουμε το καινούργιο σύστημα, το Nutriscore, το οποίο παρουσιάζει τα δικά μας προϊόντα κατώτερα ακόμη και από την coca-cola, γεγονός που δεν υπάρχει και θα πρέπει εδώ συντονισμένα και με όλους τους αρμόδιους φορείς να κινηθούμε σε αυτήν την κατεύθυνση.

Στοίχημα, λοιπόν, για την Ελλάδα η ανάδειξη της ποιότητας, της ταυτότητας και της αυθεντικότητας των ελληνικών προϊόντων που είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα. Αυτό, λοιπόν, νομίζω ότι θα βοηθήσει και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και την αξιοπρεπή διαβίωση των αγροτών μας και τη δυνατότητα των καταναλωτών μας να μπορούν να προμηθεύονται αυτά τα προϊόντα. Εδώ βέβαια μπαίνει κι ένα συνολικότερο ζήτημα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης που δεν είναι της παρούσης.

Νομίζω ότι η πρωτογενής μας παραγωγή έχει όλες τις δυνατότητες να είναι βιώσιμη, ανταγωνιστική και να γίνει μία δύναμη ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, αρκεί να υπάρχει και η αντίστοιχη πολιτική βούληση, που δυστυχώς από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την κρίνουμε επιεικώς ανεπαρκή. Αυτά κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ».



 

 


 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Πληρωμές