
Φυσικά, η Ελλάδα για µία ακόµη φορά έχει παραλείψει να προχωρήσει σε λεπτοµερή ρύθµιση της εφαρµογής της κοινωνικής αιρεσιµότητας, παρά το γεγονός ότι το θεσµικό πλαίσιο της βασικής ενίσχυσης (τσεκ) αναφέρει στο Άρθρο 9:
ΦΕΚ (3072/Β’/2023) Άρθρο 9
Κοινωνική Αιρεσιµότητα
1. Περαιτέρω για την χορήγηση της βασικής εισοδηµατικής ενίσχυσης, απαιτείται και η συµµόρφωση µε την κοινωνική αιρεσιµότητα.
2. Ενεργοί Γεωργοί που δεν συµµορφώνονται µε τις δεσµεύσεις της κοινωνικής αιρεσιµότητας, υπόκεινται σε διοικητική κύρωση.
3. Η κοινωνική αιρεσιµότητα επιβάλλει δεσµεύσεις στους τοµείς της απασχόλησης και της υγείας και ασφάλειας της εργασίας. Οι Ενεργοί Γεωργοί συµµορφώνονται το αργότερο έως 1/1/2025.
4. Οι δικαιούχοι θα ενηµερώνονται για την απαίτηση τήρησης του συστήµατος της αιρεσιµότητας και τις διοικητικές κυρώσεις µη τήρησής τους κατά την υποβολή της ΕΑΕ κάθε έτους.
5. Λεπτοµερής ρύθµιση της εφαρµογής του συστήµατος της κοινωνικής αιρεσιµότητας καθώς και οι σχετικές διοικητικές κυρώσεις περιλαµβάνονται σε αυτοτελή για το σκοπό αυτό κοινή υπουργική απόφαση, σε συνεργασία µε τα συναρµόδια υπουργεία.
Θα ζητήσει έκθεση η Κοµισιόν για το πώς «έτρεξε» το καθεστώς
Το ζήτηµα είναι επίσης ότι η Κοµισιόν θα ζητήσει του χρόνου έκθεση από το κάθε κράτος-µέλος για το πώς «έτρεξαν» την κοινωνική αιρεσιµότητα και µένει να φανεί τι θα εµφανίσει η χώρα µας.
Σηµειώνεται πως στην ενδιάµεση αναθεώρηση της ΚΑΠ, πράγµατι έγιναν προσπάθειες να καταργηθεί ή έστω να αναβληθεί η επιβολή των κυρώσεων. Το κύριο επιχείρηµα είναι πως εφόσον η εθνική νοµοθεσία ήδη τιµωρεί τους παραβάτες του εργασιακού δικαίου επιβάλλοντας διοικητικά πρόστιµα, τότε το να υπάρχουν κυρώσεις και στις επιδοτήσεις αποτελεί διπλή τιµωρία, δυσανάλογη του παραπτώµατος.
Τι θα γίνει µε το AKIS και τις συνδεδεµένες στα ζωικά;
Ένα άλλο ζήτηµα που κινείται προς το παρόν σε θολά νερά, είναι το σύστηµα συµβουλών AKIS και η υποχρέωση των κτηνοτρόφων να συµµετέχουν σε αυτό αν θέλουν να λάβουν συνδεδεµένες ενισχύσεις για το 2025. Λέγεται πως οι αρµόδιες αρχές έχουν λύσει το θέµα µε διάφορα τεχνάσµατα και η υποχρέωση θα είναι... τυπική, φυσικά σε συνεννόηση µε την Ευρωπαϊκή Ένωση. Την περασµένη βδοµάδα πάντως τροποποιήθηκε ο κανονισµός των συνδεδεµένων για τα αιγοπρόβατα, και πλέον λέει πως οι κτηνοτρόφοι πρέπει να «Συµµετέχουν σε πρόγραµµα AKIS, όπως για παράδειγµα παροχής συµβουλευτικής υποστήριξης, κ.λ.π. µετά την 1/1/2025». Σε αυτό το «κ.λ.π.» µάλλον κρύβεται το... τέχνασµα. Αναλυτικά η τροποποίηση αναφέρει:
2η Τροποποίηση της υπ’ αρ. 270/170279/ 02.06.2023 (Β’ 3702) της απόφασης Η υπ’ αρ. 270/170279/02.06.2023 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων «Καθορισµός λεπτοµερειών χορήγησης του Μέτρου συνδεδεµένης στήριξης στον τοµέα πρόβειου και αίγειου κρέατος, σύµφωνα µε την παρέµβαση Π1-32.3-Στήριξη Συνδεδεµένου Εισοδήµατος - Ζωική Παραγωγή, του εγκεκριµένου Σ.Σ ΚΑΠ 2023- 2027» (Β’ 3702) τροποποιείται ως ακολούθως:
Η παρ. 2 του άρθρου 5 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «2. Να διατηρούν στην εκµετάλλευσή τους αριθµό προβατίνων ή/και αιγών, που έχουν δηλώσει στο σχετικό πεδίο της αίτησης, έως την ετήσια απογραφή του έτους ενίσχυσης της εν λόγω εκµετάλλευσης στο Ολοκληρωµένο Πληροφοριακό Σύστηµα Κτηνιατρικής (Ο.Π.Σ.Κ.) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, σύµφωνα µε τα όσα προβλέπονται στην παρ. Β του άρθρου 8 της υπ’ αρ. 263493/27.07.2004 κοινής υπουργικής απόφασης όπως τροποποιήθηκε µε το στοιχείο στ) του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 134167/ 12-05-2011 απόφασης.
Η παρ. 5 του άρθρου 3 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «5. Συµµετέχουν σε πρόγραµµα AKIS, όπως για παράδειγµα παροχής συµβουλευτικής υποστήριξης, κ.λ.π. µετά την 1/1/2025».