
Παράλληλα στη σχετική ρύθµιση που υπερψήφισε η Ευρωβουλή για τις λεγόµενες και ως προτάσεις «Omnibus» αναφέρεται ότι οι άµεσες ενισχύσεις δεν θα υπόκεινται σε οποιεσδήποτε άλλες δηµοσιονοµικές επιβαρύνσεις όπως για παράδειγµα οφειλές συµψηφισµού µε δηµόσιο (π.χ. συµψηφισµός ενίσχυσης µε χρέη προς εφορία ή ΕΦΚΑ).
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
Σηµειώνεται πως στις άµεσες ενισχύσεις περιλαµβάνονται τα εξής καθεστώτα: βασική ενίσχυση, συνδεδεµένες, ειδική ενίσχυση βάµβακος, συµπληρωµατική ενίσχυση νεαρών αγροτών, αναδιανεµητική ενίσχυση και οικολογικά σχήµατα.
Η σχετική ρύθµιση που υπερψήφισε η Ευρωβουλή αναφέρει συγκεκριµένα:
Τροπολογία 27 Πρόταση κανονισµού, Άρθρο 1 – παράγραφος 1 – σηµείο 7 α (νέο) Κανονισµός (ΕΕ) 2021/2115, Άρθρο 16 – παράγραφος 3 α (νέα): 7α) Στο άρθρο 16, προστίθεται η ακόλουθη παράγραφος: «3α. Οι άµεσες ενισχύσεις δεν υπόκεινται σε φόρους ή σε οποιεσδήποτε άλλες δηµοσιονοµικές επιβαρύνσεις που επιβάλλονται από τα κράτη µέλη».
Το καθεστώς φορολόγησης που ισχύει στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα µε βάση τα όσα ισχύουν, σήµερα η βασική ενίσχυση φορολογείται από το πρώτο ευρώ, ενώ οι πράσινες (οικολογικά σχήµατα) και οι συνδεδεµένες φορολογούνται µόνο κατά το µέρος που, αθροιζόµενες, υπερβαίνουν τις 12.000 ευρώ. Αντίθετα, όλες οι περιπτώσεις των επενδυτικών επιδοτήσεων (κωδικοί 074, 076 και 079 στο Ε3), οι λοιπές περιπτώσεις των εισοδηµατικών ενισχύσεων (κωδικοί 075, 077 και 080 στο Ε3) και η κατηγορία της πρόωρης συνταξιοδότησης (κωδικός 078), δεν λαµβάνονται υπόψη στον προσδιορισµό του κέρδους από αγροτική επιχειρηµατική δραστηριότητα.
Εφόσον τελικώς εγκριθεί και από τα κράτη-µέλη, η νέα παράγραφος (3α) θα τροποποιούσε το πλαίσιο αυτών των πληρωµών µε κανονιστική απαγόρευση φορολόγησης, υπερισχύουσα του εθνικού δικαίου.
Για «τουφεκιά στον αέρα» κάνει λόγο ο Άλαν Μάθιους
Προφανώς δεν είναι καθόλου εύκολο, ούτε απλό, να εγκριθεί από τα κράτη-µέλη µία τέτοια τροπολογία. «Πρόκειται για µια µάλλον ασυνήθιστη τροπολογία που υποθέτει κανείς ότι δεν έχει καµία πιθανότητα να συµφωνηθεί στους τριµερείς διαλόγους, καθώς εκτείνεται πολύ πέρα από τις αρµοδιότητες της Ένωσης», σχολιάζει από την πλευρά του ο καθηγητής αγροτικής οικονοµίας Άλαν Μάθιους, «γκουρού» στα θέµατα της ΚΑΠ.
∆εν υπάρχει κάποια ενιαία φορολόγηση στα κράτη-µέλη
Γενικότερα, δεν φαίνεται να υπάρχει πλήρης, καθολική εξαίρεση από τη φορολόγηση των άµεσων πληρωµών σε κάποιο µέλος. Ωστόσο πολλά κράτη όπως και η Ελλάδα εφαρµόζουν ειδικές φορολογικές ρυθµίσεις ή εξαιρέσεις για ορισµένα είδη επιδοτήσεων, δηλαδή σε πρακτικό επίπεδο κάποιες ενισχύσεις δεν περιλαµβάνονται στη φορολογική βάση ή αντιµετωπίζονται µε ειδικό τρόπο. Εντούτοις η τροπολογία της Ευρωβουλής µπορεί να βρει πρόσφορο έδαφος στη συζήτηση για την επόµενη προγραµµατική περίοδο, λόγω και της διαφαινόµενης µείωσης των επιδοτήσεων.
Σε κάθε περίπτωση, όλες οι τροπολογίες που θα µπουν σε διαπραγµάτευση µε τα κράτη-µέλη και την Κοµισιόν (τρίλογος) είναι προγραµµατισµένο να εγκριθούν ή να απορριφθούν έως τον ερχόµενο Νοέµβριο, ώστε να µπει σε εφαρµογή ο αναθεωρηµένος κανονισµός το 2025.