
Τάση 1η: Flexitarians και vegetarians. Στην Ελλάδα το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι βρίσκεται περίπου στο 4%, δηλαδή 400 χιλιάδες πολίτες. ∆ίπλα σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών υπάρχει η κατηγορία των flexitarians ή ηµιχορτοφάγων, καταναλωτών δηλαδή που προσπαθούν να υιοθετήσουν µία πιο χορτοφαγική διατροφή, αλλά όχι ολοκληρωτικά χορτοφαγική. Η κατηγορία αυτή είναι περίπου το 15% του πληθυσµού, δηλαδή περίπου 1,5 εκατ. πολίτες, και αποτελεί µία πολύ σηµαντική οµάδα.
Τάση 2η: Plant-based και lab-grown τρόφιµα προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστηρίου κλπ υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά. Το 14% καταναλώνει γαλακτοκοµικά φυτικής προέλευσης, το 11% θα έτρωγε κρέας εργαστηρίου, ενώ το 19% του κοινού θεωρεί αυτές τις εναλλακτικές ως πιο υγιεινές.
Τάση 3η: Μείωση σε ζάχαρη και αλάτι. Η πλειοψηφία των καταναλωτών (και ειδικά οι µεγαλύτερες ηλικίες) αναµένεται να αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο για τον σχεδιασµό και προγραµµατισµό της διατροφή τους. Η στροφή προς εναλλακτικές γλυκαντικές ύλες όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, µε το 26% του κοινού να επιλέγει αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα ένα 37% του κοινού δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης. Ακόµα πιο έντονη είναι η τάση για τη µείωση του αλατιού, την οποία επιθυµεί το 48% του κοινού.
Τάση 4η: Η Επίδραση των κοινωνικών δικτύων στη διατροφή. Όπως προκύπτει το 53% του κοινού µαγειρεύει σήµερα έχοντας ανοιχτό το κινητό δίπλα για να βλέπει συνταγές, ενώ το 26% έχει ρωτήσει ενεργά συµβουλές µέσω των social media.
Τάση 5η: Κλιµατική αλλαγή και βιώσιµη ανάπτυξη.
Μειοψηφία οι καταναλωτές που θα πληρώσουν κάτι παραπάνω για βιώσιµα τρόφιµα
Η επίδραση των κοινωνικών δικτύων στη διατροφή αντανακλά την 4η τάση, σύµφωνα µε τα ευρήµατα του ΙΕΛΚΑ. Όπως προκύπτει το 53% του κοινού µαγειρεύει σήµερα µε ανοιχτό το κινητό δίπλα για να βλέπει συνταγές, ενώ το 26% έχει ρωτήσει ενεργά συµβουλές µέσω των social media. Πλέον το φαγητό δεν αρκεί να είναι νόστιµο, πρέπει να είναι και όµορφο για το 75% του κοινού, κάτι που αποδίδεται στα social media και την αυξηµένη χρήση βίντεο και φωτογραφίας για την µαγειρική σε ποσοστά 27% και 33% αντίστοιχα. Τέλος, κλιµατική αλλαγή και βιώσιµη ανάπτυξη είναι η 5η τάση. Η πρόθεση αγοράς µε κριτήριο τη διαφάνεια των επιχειρήσεων για τον τρόπο λειτουργίας τους καταγράφεται σε ποσοστό 77% στην Ελλάδα, ενώ το 67% δηλώνει ότι είναι σηµαντικό για τους ίδιους τα προϊόντα που καταναλώνουν να παράγονται µε φιλικές πρακτικές προς το περιβάλλον.