Ακόµη ένα κρίσιµο θέµα το οποίο δεν βρίσκει απάντηση, έχει να κάνει µε τον προϋπολογισµό των Σχεδίων Βελτίωσης 2026. Οι αρµόδιες αρχές µάλιστα απέφυγαν να «ανοίξουν τα χαρτιά» τους, και δεν τροποποίησαν το ευτελές µπάτζετ (145 εκατ. ευρώ) που προβλέπει το Στρατηγικό Σχέδιο της ΚΑΠ, στο πρόσφατο πλάνο που έστειλαν προς έγκριση στην ΕΕ. Ο προβληµατισµός εντός των διαχειριστικών µοιάζει να είναι έντονος, καθώς τον ούτως ή άλλως χαµηλό προϋπολογισµό του ΠΑΑ 2023-2027, ήρθαν να επιβαρύνουν «γέφυρες» έργων άνω των 500 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, οι προκηρύξεις που ήδη έχουν βγει στον «αέρα» έχουν συγκεντρώσει ζήτηση άνω των 6 δις ευρώ. ∆ηλαδή 150% του προϋπολογισµού του ΠΑΑ για ολόκληρη την προγραµµατική περίοδο.
Διαβάστε την εβδομαδιαία Agrenda σε υψηλή ανάλυση
Ωστόσο για τα Σχέδια Βελτίωσης 2026 θα πρέπει να διατηρηθεί διαθέσιµο ποσό ίσως και πάνω από 600 εκατ. ευρώ µε βάση τις ανάγκες εκµηχάνισης των εκµεταλλεύσεων.
Τρεις προκηρύξεις σε µία;
Ένα από τα σενάρια πάντως που «παίζουν» είναι να διαµορφωθεί το Μέτρο µε την ενοποίηση των τριών προκηρύξεων («κλασικά» Σχέδια, αρδευτικά, ενεργειακά), ώστε να µπορούν οι δικαιούχοι να προγραµµατίζουν καλύτερα την επένδυσή τους και να µην χάνονται στη γραφειοκρατία. ∆ηλαδή, έτσι όπως γινόταν παλαιότερα στο ΠΑΑ 2007-2013 (Μπαλτατζής).
Παράλληλα, είναι και ένας τρόπος ώστε να προγραµµατίζεται µε καλύτερο τρόπο ο προϋπολογισµός του Μέτρου.
Το νέο Μέτρο Εκσυγχρονισµού µέσα ΤΑΑ, έγινε τελικά 10 εκατ. ευρώ για Μεταποίηση
Εν τω µεταξύ, τον περασµένο Οκτώβριο, σε συνάντηση του ΥΠΑΑΤ µε τη διοργανώτρια αρχή της Agrotica, οι αρµόδιες αρχές υποστήριζαν ότι προγραµµατίζεται µία ακόµη πρόσκληση από το Ταµείο Ανάκαµψης για τον εκσυγχρονισµό αγροτικών εκµεταλλεύσεων ύψους 40 εκατ. ευρώ. Ωστόσο φαίνεται, πως από το Ταµείο Ανάκαµψης, προγραµµατίζεται µόνο η ενίσχυση του υποέργου της Μεταποίησης, µε χρήµατα ύψους 10 εκατ. ευρώ.