
Με βάση την απόφαση (διαβάστε εδώ), δικαιούχοι πλέον είναι όσοι παραγωγοί κατά την 1η Ιανουαρίου διαθέτουν αγροτεμάχια ή/και βοσκοτόπους ή/ και εκτροφές, τα οποία είναι ενταγμένα στο σύστημα της βιολογικής γεωργίας και έχουν ολοκληρώσει το στάδιο μετατροπής σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/848.
Επί της ουσίας, αποκλείονται και μάλιστα δια παντός (αφού χάνουν και τα προηγούμενα δύο χρόνια) από την εν λόγω δυνατότητα ενίσχυσης, όσοι αγρότες, μπήκαν στη διαδικασία να δηλώσουν βιολογικά το 2023, δηλαδή την πρώτη χρονιά εφαρμογής των eco-schemes, δηλαδή, τότε που οι αρχές προέτρεπαν «…μπείτε όλοι στα βιολογικά για να μη χάσετε το πρασίνισμα».
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
Πρόκειται μνημείο ασυνέπειας από την πλευρά της επίσημης Πολιτείας, η οποία έρχεται για μια ακόμη φορά με ένα τεράστιο λάθος να καλύψει το προηγούμενο δικό της ολέθριο λάθος, κι όλο αυτό σε βάρος των παραγωγών που ανταποκρίθηκαν στα κελεύσματά της.
Σε βάρος των παραγωγών που μπήκαν στη διαδικασία να πιστοποιήσουν τις καλλιέργειές τους βιολογικές, να προμηθευτούν τα ακριβά βιολογικά σκευάσματα φυτοπροστασίας και θρέψης και να έχουν δύο χρόνια απώλειες από την παραγωγή τους. Ακόμη και στις περιπτώσεις που η τήρηση των κανόνων δεν ήταν ακριβής (πως θα μπορούσε να είναι άλλωστε όταν και τότε το «παράθυρο» άνοιξε βεβιασμένα και εκ των υστέρων), το πιστοποιητικό του φορέα πιστοποίησης πληρώθηκε και μάλιστα ακριβά, το ΚΥΔ πληρώθηκε και μάλιστα με το παραπάνω, κάποια τιμολόγια βιολογικών χρειάστηκαν και επίσης με ανάλογο κόστος και κάποια απώλεια παραγωγής υπήρξε, μέσα σε όλο αυτό το μπέρδεμα (τι κάνουμε και πότε).
Σήμερα, το κράτος έρχεται και λέει σε όλους αυτούς, που επί δύο χρόνια πλήρωναν και ξαναπλήρωναν για να έχουν εξασφαλισμένο ένα μικρό μέρος της ενίσχυσης (κάτι από το λεγόμενο παλιότερα πρασίνισμα), «…φέτος δεν θα πληρωθείς κι ας έχεις κάνει έξοδα, κι ας έχει πληρώσει (ξανά) το πιστοποιητικό σου φορέα.
Το ποσό της ενίσχυσης που αφαιρείται, έτσι ξαφνικά, από τους αγρότες οι οποίοι είχαν ενταχθεί σ’ αυτή τη διαδικασία, υπερβαίνει τα 160 εκατ. ευρώ (μόνο για το 2025) και φέρνει, προ οικονομικού αδιεξόδου περισσότερες από 40.000 αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Σημειωτέον ότι στη συγκεκριμένη παρέμβαση είχαν επιλέξει να μπουν οι πλέον αξιόλογες εκμεταλλεύσεις για τα ελληνικά δεδομένα, κάτι που σημαίνει ότι βάζει δύσκολα, ακόμα και σε αγροτικές μονάδες με καλό δείκτη οικονομικής απόδοσης.
Την ίδια στιγμή, η αιφνίδια απόφαση με βάση την οποία, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και ειδικότερα ο υπουργός, Κώστας Τσιάρας, με απόφασή του στις 13ω Αυγούστου, δηλαδή λίγες μέρες πριν κλείσουν οι φετινές δηλώσεις ΟΣΔΕ, αποκλείει από τη συγκεκριμένη παρέμβαση έναν τόσο μεγάλο αριθμό αγροτών, πέραν όλων των άλλων είναι σαν να ομολογεί ότι και τα προηγούμενα χρόνια κακώς τους ενέταξε στη συγκεκριμένη δράση, επομένως κακώς τους πλήρωσε. Μήπως κι αυτή την περίπτωση θα σπεύσει να τους ζητήσει πίσω τα χρήματα;
Είναι ηλίου φαεινότερο ότι η αφερεγγυότητα και οι παλινωδίες του κράτους έναντι των αγροτών έχουν χτυπήσει κόκκινο. Ένα κράτος, που, για περισσότερο από μια δεκαετία εμπιστεύθηκε την υπόθεση του ΟΣΔΕ και των κοινοτικών ενισχύσεων σε μια «σπείρα», επικεφαλής της οποίας ήταν ένας ιδιώτης, ο οποίος και σήμερα διεκδικεί ρόλο καθοδηγητή τα πράγματα, έρχεται τώρα και βάλει επί δικαίων και αδίκων, επιβάλλοντας οριζόντιους αποκλεισμούς από Μέτρα και παρεμβάσεις που το ίδιο το κράτος θέσπισε, δημιουργώντας νέα αναστάτωση και μεγάλες οικονομικές ζημιές σε χιλιάδες αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Είναι πολύ πιθανό, η δύσκολη θέση στην οποία έχει βρεθεί η σημερινή κυβέρνηση, μετά τα όσα έχουν αποκαλυφθεί για την απάτη που είχε στηθεί στον ΟΠΕΚΕΠΕ, να υποχρεώνει τους ιθύνοντες να δείξουν μια διαφορετική στάση και συμπεριφορά. Όπως να τους υποχρεώνει επίσης να αναζητήσουν από άλλες πηγές τα τεράστια πρόστιμα – καταλογισμούς με τα οποία βρίσκεται αντιμέτωπη η εγχώρια αρχή. Όμως, ο τρόπος διαχείρισης της κατάστασης με τη συγκεκριμένη απόφαση, συνιστά μια ακόμη παλινωδία, έναν ακόμη ευτελισμό, θεσμών και κανόνων, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η αντοχή των αγροτικών εκμεταλλεύσεων και οι συνέπειες αυτής της αλλοπρόσαλλης συμπεριφοράς των επίσημων αρχών.
Στο παραπεμπτικό της απόφασης Τσιάρα αναφέρεται:
Επισυνάπτεται η 4η τροποποίηση της υπ’ αρ. 1545/179036/ 9-6-2023 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της παρέμβασης Π1-31.9 “Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας” του άρθρου 31 “Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων” του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115, εφεξής οικολογικά σχήματα (ecoschemes), του Στρατηγικού Σχεδίου (Σ.Σ.) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Κ.Α.Π.) της Ελλάδας 2023-2027».
Δικαιούχοι πλέον είναι όσοι παραγωγοί κατά την 1η Ιανουαρίου διαθέτουν αγροτεμάχια ή/και βοσκοτόπους ή/ και εκτροφές, τα οποία είναι ενταγμένα στο σύστημα της βιολογικής γεωργίας και έχουν ολοκληρώσει το στάδιο μετατροπής σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/848.
Αναλυτικά η απόφαση έχει ως ακολούθως:
4η τροποποίηση της υπ’ αρ. 1545/179036/ 9-6-2023 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της παρέμβασης Π1-31.9 “Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας”, του άρθρου 31 “Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων” του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115, εφεξής οικολογικά σχήματα (ecoschemes), του Στρατηγικού Σχεδίου (Σ.Σ.) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Κ.Α.Π.) της Ελλάδας 2023-2027» (Β’ 3776).
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
Α. Τις εθνικές διατάξεις:
1. Του ν. 4914/2022 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας “Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.” και άλλες διατάξεις» (Α’ 61) και ιδίως του άρθρου 63 παρ. 32,
- των άρθρων 13 έως 29 του ν. 2637/1998 (Α’ 200),
- του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, A’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133),
- της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 62 του ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 32), όπως η παρ. 2 τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4384/2016 (Α’ 78),
- του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133),
- Του π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 138),
- του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91),
- του π.δ. 40/2021 «Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων και Γενικών Γραμματειών, σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών» (Α’ 100),
- της υπ’ αρ. 2618/13.10.2022 κοινής υπουργικής απόφασης «Διάρθρωση και αρμοδιότητες των Ειδικών Υπηρεσιών του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) 2023-2027» (Β’ 5375),
- της υπ’ αρ. 282966/9-7-2007 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Έγκριση του Κανονισμού Διαδικασίας Πληρωμών του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) των ενισχύσεων που βαρύνουν τον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕ- ΓΕΠ)» (Β’1205),
- της υπ’ αρ. 519/135068/05.05.2023 υπουργικής απόφασης «Καθορισμός οριζοντίων θεμάτων για την εφαρμογή των παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 και το Στρατηγικό Σχέδιο της Ελλάδας για την ΚΑΠ 2023-2027» (Β’ 3071),
- της υπ’ αρ. 1040/28.02.2023 υπουργικής απόφασης «Σύσταση Διαχείρισης και Ελέγχου «ΣΔΕ» Άμεσων Ενισχύσεων ΣΣ ΚΑΠ» (Β’ 2179),
- της υπ’ αρ. 2985/397197/30.12.2022 υπουργικής απόφασης «Καθορισμός εθνικού καταλόγου μέτρων σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 41 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 (L 150 και διόρθωση L 270/2018, L 305/2019, L 007/2021, L 204/2021 και L 318/2021) και το άρθρο 8 του εκτελεστικού Κανονι- σμού (ΕΕ) 2021/279 της Επιτροπής της 22ας Φεβρουα- ρίου 2021 (L 62)» (Β’ 279),
- της υπ’ αρ. 1313/178948/09-06-2023 υπουργικής απόφασης «Εφαρμογή του καθεστώτος της Αιρεσιμότητας σε εκτέλεση του Κανονισμού (ΕΕ) 2201/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και τους άλλους κανονισμούς» (Β’ 3777) και
- της υπ’ αρ. 2543/103240/02-10-2017 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή των διατάξεων του Κα- νονισμού (ΕΚ) αριθ. 834/2007 του Συμβουλίου (L 189 της 20.7.2007, σ. 1) και των Κανονισμών 889/2008 (L 250 της 18.9.2008, σ. 1) και 1235/2008 (L 334 της 12.12.2008, σ. 25) της Επιτροπής, σχετικά με τον βιολογικό τρόπο παραγωγής, την επισήμανση και τον έλεγχο των βιολογικών προϊόντων φυτικής, ζωικής παραγωγής και υδατοκαλλιέργειας, καθώς και τους όρους εισαγωγής βιολογικών προϊόντων από τρίτες χώρες» (Β’ 3529).
Β. Τις ενωσιακές διατάξεις:
- Του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τη στήριξη των στρατηγικών σχεδίων που πρέπει να καταρτίζονται από τα κράτη μέλη στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής (στρατηγικά σχέδια για την ΚΓΠ) και να χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση των Κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 και (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 (L 435),
- του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 2ας Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 (L 435),
- του εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2022/1173 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 31ης Μαΐου 2021 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου στην κοινή γεωργική πολιτική (L 183),
- του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2022/1172 της Επιτροπής της 4ης Μαΐου 2022 για την συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2116 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όσον αφορά στην κοινή γεωργική πολιτική για την εφαρμογή και τον υπολογισμό των διοικητικών κυρώσεων για την αιρεσιμότητα (L183),
- του εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2290 της Επιτροπής της 21ης Δεκεμβρίου 2021 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τις μεθόδους υπολογισμού των κοινών δεικτών εκροών και αποτελεσμάτων που καθορίζονται στο παράρτημα I του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη θέσπιση κανόνων για τη στήριξη των στρατηγικών σχεδίων που πρέπει να καταρτίζονται από τα κράτη μέλη στο πλαίσιο της κοινής γεωργικής πολιτικής (στρατηγικά σχέδια για την ΚΓΠ) και να χρηματοδοτού- νται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων (ΕΓΤΕ) και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση των Κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 και (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 (L458),
- του εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2022/1475 της Επιτροπής της 6ης Σεπτεμβρίου 2022 για τον καθορισμό λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά την αξιολόγηση των στρατηγικών σχεδίων για την ΚΓΠ και την παροχή πληροφοριών για σκοπούς παρακολούθησης και αξιολόγησης,
- του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2023/370 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2022 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τις διαδικασίες, τις προθεσμίες υποβολής από τα κράτη μέλη των αιτημάτων για τροποποίηση των στρατηγικών σχεδίων για την ΚΓΠ και τις περαιτέρω περιπτώσεις για τις οποίες δεν ισχύει ο μέγιστος αριθμός τροποποιήσεων των στρατηγικών σχεδίων για την ΚΓΠ (L51),
- του εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2023/130 της Επι- τροπής της 18ης Ιανουαρίου 2023 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την παρουσίαση του περιεχομένου της ετήσιας έκθεσης επιδόσεων (L17),
- του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 για τη βιολογική παραγωγή και την επισήμανση των βιολογικών προϊόντων και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 834/2007 του Συμβουλίου (L 150).
- του εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2021/279 της Επιτροπής της 22ας Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τους ελέγχους και άλλα μέτρα για την εξασφάλιση της ιχνηλασιμότητας και της συμμόρφωσης στη βιολογική παραγωγή και την επισήμανση βιολογικών προϊόντων (L 62) και
- της εκτελεστικής απόφασης (ΕΕ) 2022/8270 της Επιτροπής, της 21ης Νοεμβρίου 2022, σχετικά με την έγκριση του στρατηγικού σχεδίου της Ελλάδας για την ΚΓΠ 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023 - 2027), για ενωσιακή στήριξη που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Γ. Την υπ’αρ.35106/23-05-2025 εισήγηση του ΟΠΕΚΕΠΕ για τροποποίηση της υπ’ αρ. 1545/179036/09-06-2023 (Β’ 3776) απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Δ. Τo υπ’ αρ. 215218/07-08-2025 έγγραφο της ΕΥΔ ΣΣ ΚΑΠ, με το οποίο δίδεται η σύμφωνη γνώμη για την έκδοση της παρούσας
Ε. Το υπ’ αρ 215177/07-08-2025 έγγραφο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με το οποίο δίδεται η σύμφωνη γνώμη για την έκδοση της παρούσας.
ΣΤ. Το γεγονός ότι, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 885/13.03.2023 (ΑΔΑ: 6Ρ2Ρ4653ΠΓ-Σ0Α) απόφαση του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η Διεύθυνση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας, της Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων, ορίστηκε ως Ενδιάμεσος Φορέας για την εφαρμογή του οικολογικού προγράμματος (ecoscheme) Π31-9, του Στρατηγικού Σχεδίου (ΣΣ) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΓΠ) της Ελ- λάδας 2023- 2027.
Θ. Ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Η. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ, αποφασίζουμε:
Την τροποποίηση της υπ’ αρ. 1545/179036/09-06-2023 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της παρέμβασης Π1-31.9 “Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας”, του άρθρου 31 “Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων” του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115, εφεξής οικολογικά σχήματα (ecoschemes), του Στρατηγικού Σχεδίου (Σ.Σ.) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Κ.Α.Π.) της Ελλάδας 2023-2027» (Β’ 3776), ως εξής:
Άρθρο 1
Η πρώτη παράγραφος του άρθρου 5 της υπ’ αρ. 1545/ 179036/09-06-2023 (Β’ 3776) απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τροποποιείται ως ακολούθως:
«Δικαιούχοι είναι ενεργοί γεωργοί ή ομάδες ενεργών γεωργών όπου κατά την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους ενίσχυσης διαθέτουν αγροτεμάχια ή/και βοσκοτόπους ή/ και εκτροφές, τα οποία είναι ενταγμένα στο σύστημα της βιολογικής γεωργίας και έχουν ολοκληρώσει το στάδιο μετατροπής σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ης Μαΐου 2018. Η ένταξη των εν λόγω αγροτεμαχίων τεκμηριώνεται από ενεργή σύμβαση του παραγωγού με εγκεκριμένο Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης (ΟΕΠ), καθώς και από πιστοποιητικό το οποίο έχει εκδοθεί σε ηλεκτρονική μορφή με χρήση του συστήματος traces από τον Οργανισμό Ελέγχου και Πιστοποίησης, με τον οποίο είναι συμβεβλημένοι, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 35 παρ. 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/848 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ης Μαΐου 2018, και το άρθρο 1 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2119 της Επιτροπής, της 1ης Δεκεμβρίου 2021. Οι παραγωγοί επίσης, θα πρέπει να συμμορφώνονται με την αντίστοιχη εθνική νομοθεσία εφαρμογής της Οδηγίας 2014/40/ΕΕ και ειδικότερα το άρθρο 13 αυτής σε περιπτώσεις, όπου τα φύλλα καπνού/άλλα μέρη των φυτών καπνού από αυτή την παραγωγή προορίζονται για παραγωγή καπνού/προϊόντων καπνού.».
Κατά τα λοιπά ισχύει η υπ’ αρ. 1545/179036/9-6-2023 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της παρέμβασης Π1-31.9 “Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας”, του άρθρου 31 “Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων” του καν. (ΕΕ) 2021/2115, εφεξής οικολογικά σχήματα (ecoschemes), του Στρατηγικού Σχεδίου (ΣΣ) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ελλάδας 2023- 2027» (Β’ 3776).
Άρθρο 2
Έναρξη ισχύος
Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης ισχύουν από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και εκκινούν από την ενιαία αίτηση ενίσχυσης (ΕΑΕ) 2025 και μετά.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.