
Ακολουθεί η τοποθέτηση του Γρηγόρη Βάρρα:
Ήμουν πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ από 19 Νοεμβρίου 2019 έως 11 Νοεμβρίου 2020.
Με αφορμή το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, θα ήθελα να σας καταθέσω συνοπτικά τα εξής. Τοποθετήθηκα στ9 Νοεμβρίου 2019 και ανέλαβα μετά από λίγες μέρες καθότι ήμουν στο εξωτερικό. Βρήκα τους δύο αντιπροέδρους στον ΟΠΕΚΕΠΕ, τον κο Μελά και τον κο Ζαμπέλα, αλλά και τον κο Κοροβέση που δεν ήταν μέλος της Διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά όπως μου είπε ο κος Μελάς, παρακάλεσε τον τότε ΥπΑΑΤ και αμέσως τον απέσπασε από το υπουργείο για να μας βοηθάει. Δεν μου άρεσε αυτό αλλά δεν το έδειξα. Όμως το είχα στα υπόψιν για δική μου προστασία.
Εν συντομία θα αναφέρω. Έκανα την εξόφληση του 2019, δηλαδή το τσεκ. Η πληρωμή ήταν εφάπαξ και όχι σε τρεις δόσεις που ήταν σχεδιασμένο από την απελθούσα διοίκηση του Οργανισμού. Αν δε κάνω λάθος ήταν κοντά στα 1,4 δις ευρώ. Χρονικά ήταν κοντά στις 14 με 17 Δεκεμβρίου του 2019. Μη ξεχνάμε ότι εκείνο το χρονικό διάστημα η χώρα μας βίωνε μνημόνια και δύσκολα πράγματα, οπότε και η αγορά ήταν νεκρή. Άρα τότε, έπεσε ζεστό χρήμα στην αγορά.
Μετά από λίγο καιρό η θητεία μου συνέπεσε με τον Covid-19. Έγιναν πολλά και συνετά πράγματα. Ο στόχος και σκοπός μου (καθώς έπρεπε να γίνουν οι έλεγχοι) ήταν αφενός μεν να μην μεταδοθεί η αρρώστια. Δηλαδή να κρατήσουμε ασφαλείς τους εργαζόμενους αλλά και τους ελεγχόμενους. Πράγμα που το πετύχαμε. Οι πληρωμές ήταν στην ώρα τους. Το 70% των εργαζομένων ΟΠΕΚΕΠΕ δούλευε με τηλεργασία και τα κάναμε όλα στην ώρα τους χωρίς καμία αντίδραση.
Ένα μεγάλο θέμα ήταν τα λεγόμενα Δ.Α. (Δάσος/Αγρός). Όταν πήγα στον Οργανισμό είχα δύο θέματα που είχαμε σαν σχεδιασμό να κάνουμε. Τα λεγόμενα Δ.Α. και τα βοσκοτόπια.
Λίγο να τονίσω, το επάγγελμά μου είναι καθηγητής Πανεπιστημίου αλλά ο προπτυχιακός τίτλος σπουδών μου είναι δασολόγος/περιβαλλοντολόγος. Οπότε έχω επαφή με αυτό το ζήτημα.
Ήτα λοιπόν ένα θέμα το Δ.Α.. Εκεί βοήθησε πάρα πολύ ο νυν αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο κος Χατζηδάκης, ο οποίος τότε ήταν υπουργός ΠΕΝ και μας έστειλε κάποιο νομικό σύμβουλο το Δεκέμβριο 2019 και σιγά σιγά αρχίσαμε να δουλεύουμε γιατί έπρεπε να γίνει νομοθετική ρύθμιση.
Διαπίστωσα ότι το 10% των αιτήσεων ΟΣΔΕ ήταν δεσμευμένα, δηλαδή κρεμασμένα -όπως λένε οι αγρότες για το 2018 και το 2019 και αν δεν γινόταν κάτι, οι δικαιούχοι θα έχαναν την επιλεξιμότητά τους. Δηλαδή από το 2020 και έπειτα δεν θα έπαιρνε κανένας καμία επιδότηση. Συμμετείχα με άλλα δύο άτομα, συμβούλους τότε του ΥΠΕΝ. Ήταν ο νομικός σύμβουλος ο κος Οικονόμου και μία δασολόγος, η κυρία Κουζιράκη, στην συγγραφή των άρθρων που θα έρχονταν να λύσουν το πρόβλημα. Γι’ αυτό το λόγο δημιουργήσαμε το άρθρο 48 του Νόμου 4685/2020 και το άρθρο 53 του Νόμου 4711/2020.
Έκανα πληρωμές και δεν είχαν πρόβλημα οι δικαιούχοι. Ενεργήσαμε ορθά και όχι…
Επιτρέψτε μου λίγο, γενικά δεν μιλάω πολιτικά αλλά θα ακουστεί λίγο άσχημα. Πρέπει όμως να το πω συγκριτικά ότι η προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ) -δεν έφταιγε η ίδια η κυβέρνηση (οι υφιστάμενοι) καθότι και αυτοί λάμβαναν εισηγήσεις και έβαζαν τους δικαιούχους να κάνουν εξαγορές γης. Εκεί υπήρχαν διάφορες αντιδικίες, το ΓΕΩΤΕΕ, υπήρχαν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, υπήρξαν υποθέσεις σε ανώτατα δικαστήρια και κατέπεσαν. Επομένως, εμείς τότε λύσαμε, η κυβέρνηση της ΝΔ, το πρόβλημα με αυστηρότητα, λογική και γνώση. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχων και δεν έχει τη δικαιοδοσία χαρακτηρισμού έκτασης, καθότι είναι άλλων αρμοδιότητα. Το τονίζω αυτό διότι αυτό είχα βρει, αυτό είχα συναντήσει. Οπότε αντιλαμβάνεστε, γι’ αυτό ανέφερα προηγουμένως ότι είμαι δασολόγος. Ήξερα αυτές τις διακριτές διαφορές.
Τότε, καθοριστικό γεγονός στη θητεία μου ήταν επίσης η έκδοση των δύο αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου -Φεβρουάριος και Απρίλιος 2020- όπου δικαιώνεται η χώρα μας στη διαφορά για τον ορισμό των επιλέξιμων βοσκοτόπων με χαμηλή ξυλώδη βλάστηση και της επέστρεφε πρόστιμα ύψους 480 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2010 – 2013 που της είχαν επιβληθεί. Αυτό αποτέλεσε και την αφορμή για να ασχοληθώ συστηματικά -και λόγω των καθηγητικών μου καθηκόντων και του επαγγελματικού μου παρελθόντος, με τη θεραπεία αυτού του θέματος.
Για να γίνω σαφής. Οι δύο αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου καθόριζαν μόνο ποσό. Ασχολήθηκα με ολιγομελή Ομάδα για την επίλυση του θέματος με τα Δ.Α.. Δημιουργήσαμε μεθοδολογία για τον μεσογειακό βοσκότοπο που δεν υπήρχε. Διαπιστώθηκε ότι αυτό ήταν κοντά στα 9,7 εκατ. στρέμματα με πίνακα, τον οποίο καταθέτω ώστε να έχετε πλήρη εικόνα.
Είδα σε προηγούμενη συνεδρίαση διάγραμμα εκτόξευσης του Εθνικού Αποθέματος το 2020. Δηλώνω στην Επιτροπή σας ρητά κα κατηγορηματικά ότι στη θητεία μου δεν έδωσα εθνικό απόθεμα, καθότι ήθελα να δημιουργήσω αλγόριθμο ορθής κατανομής. Από τον Ιούνιο του 2020 άρχισα να διαπιστώνω μαζική υποβολή δηλώσεων για λήψη Εθνικού Αποθέματος με βοσκοτόπια χωρίς ζώα. Άρχισα να προβληματίζομαι πολύ και να διερευνώ το θέμα για λήψη μέτρων. Σε αυτή την προσπάθεια, αφορμή στάθηκε μία καταγγελία που έλαβα από τον κο Καλιούρη Δημήτρη, υπάλληλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Κρήτης αλλά και μία έκθεση ελέγχου που είχα λάβει από την τότε διευθύντρια εσωτερικού ελέγχου κα Λίνα Καρτελέτσου. Εντόπισα το πρόβλημα. Αποφάσισα για λόγους, που έχω καταθέσει εκτενώς, να προχωρήσω σε ελέγχους με άλλους ελεγκτές, αλλάζοντας την εγκύκλιο ελέγχων. Αυτή είναι η λεγόμενη «αυστηρή εγκύκλιος Βάρρα».
Σε αυτούς τους πρώτους ελέγχους των 99 ΑΦΜ με βοσκοτόπια σε απομακρυσμένες περιοχές, καθοριστική ήταν η έκθεση ελέγχου της Παρασκευής Τυχεροπούλου. Στη συνέχεια έγιναν τρεις αναφορές στη Δικαιοσύνη, οι δύο εκ των οποίων έχουν εκδικαστεί και έχουν δικαιώσει τα αποτελέσματα των ελέγχων. Παράλληλα, επέκτεινα τους ελέγχους, δεσμεύοντας 3.840 ΑΦΜ. Έγιναν έλεγχοι, πέρασαν πέντε χρόνια και ήταν «κρεμασμένοι» αυτοί οι άνθρωποι, αλλά έγιναν και άλλοι έλεγχοι για 4.800 ΑΦΜ με διαφορετική μέθοδο.
Ενώ είχα ορίσει 11 Νοεμβρίου του 2020 Διοικητικό Συμβούλιο, το ΦΕΚ της παραίτησής μου δημοσιεύτηκε 10 Νοεμβρίου 2020. Έγινε ΔΣ με πρόεδρο τον κο Φάνη Παππά. Είχα κληθεί ως αποχωρών στο ΔΣ και εκεί κατέθεσα όλα τα έγγραφα, δηλαδή τα αποτελέσματα ελέγχων και αυτά εκτιμώ ότι συμπεριλήφθησαν στα πρακτικά του ΔΣ, που εσείς ως Επιτροπή μου ζητάτε όλα αυτά τα έγγραφα και τα χαρτιά. Σίγουρα πρέπει να υπάρχουν. Έκτοτε, δεν έχω ξανασυναντηθεί με τον κο Θεοφάνη Παππά...
Απ’ τις αρχές Μαΐου και φθάνοντας με διαβούλευση έως καλοκαίρι του 2020, προσπάθησα να αλλάξω και να βελτιώσω το σύστημα παροχής υπηρεσιών από τον Τεχνικό Σύμβουλο και το θέμα των ανισορροπιών στην υποβολή δηλώσεων ΟΣΔΕ και την εμπλοκή του ΓΑΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ. Υπήρξε παρέμβαση του τότε υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης για τη διακήρυξη. Απαίτησε να την πάμε στο γραφείο του, πράγμα που πράξαμε, παρουσία των δύο αντιπροέδρων του Οργανισμού. Ζητούσε διορθώσεις. Απαιτούσε το λόγο, γιατί και πως την ανέβασα σε διαβούλευση. Η διαβούλευση, ξέρετε, είναι ό,τι πιο μοντέρνο και σύγχρονο και λάβαμε υπόψιν όλες τις παρατηρήσεις -ακόμα και της NEUROPUBLIC. Ανέβασα λοιπόν σε διαβούλευση τη διακήρυξη για τον Τεχνικό Σύμβουλο. Προκήρυξη για διαγωνισμό. Άρα η διαβούλευση ήταν ένα στοιχείο διαφάνειας και λάβαμε υπόψιν όλες τις παρατηρήσεις.
Ένα πράγμα το οποίο θέλω να τονίσω σε αυτό, ότι ο Οργανισμός είναι προεδροκεντρικός. Εγώ όμως πάντα, σε όποια συνάντηση και αν πήγαινα, είχα και τους δύο αντιπροέδρους. Αυτό είναι το ένα και το δεύτερο είναι πως όλα τα κοινωνούσα στο Δ.Σ.. Άρα είχαμε πλήρης διαφάνεια. Όλα τα μέλη του ΔΣ ήξεραν με τη κάθε λεπτομέρεια κάθετι που συνέβη.
Λοιπόν, αξιότιμοι κύριοι και κυρίες της Εξεταστικής Επιτροπής. Με τη πείρα και εμπειρία της συμμετοχής σε πλείστες Επιτροπές που έχω, σας δηλώνω ρητά και ξεκάθαρα ότι απαγορεύεται η όποια παρέμβαση όσο ανώτερος και αν είναι, σε διαγωνιστική διαδικασία. Δηλαδή, να το κάνω πιο σαφές. Όταν βγαίνει ένας διαγωνισμός, είναι δύο πράγματα, τα οποία σε παίρνουν από το κεφάλι. Το ένα είναι αν είναι φωτογραφικός και δεύτερον αν παραδείγματος χάρη ο τάδε μας επιβάλει «βάλε αυτόν μέσα στο διαγωνισμό». Αυτά είναι παράνομες πράξεις.
Σας ρωτώ εγώ λοιπόν τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Πως ορίζεται η παράβαση καθήκοντος; Δηλαδή όταν ένας υπουργός ζητάει από πρόεδρο εποπτευόμενου φορέα, τη διακήρυξη και να κάνει τις παρατηρήσεις, αυτό είναι παρέμβαση ή δεν είναι; Να ξεκαθαριστεί έπειτα και κάτι άλλο ακόμα. Ότι, εδώ λόγω της εξουσιαστικής σχέσης έχει το όποιο δικαίωμα παρέμβασης;
Οτιδήποτε πράττω και λέω είναι με στοιχεία. Υπάρχει αλληλογραφία που μέσα σε αυτή φαίνεται ο παρεμβατικός χαρακτήρας, ο εξουσιαστικός χαρακτήρας. Πως να το πω πιο απλά;
Λοιπόν και πρέπει εσείς ως μέλη του Κοινοβουλίου να δείτε τι σημαίνει εποπτεύον φορέας. Διότι άκουσα με υποτιμητικό τρόπο να ακούγεται ο όρος υφιστάμενος. Δηλαδή ο πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι κατώτερος; Άλλο ο εποπετυόμενος Οργανισμός, άλλο ο υφιστάμενος στο υπουργείο. Η Γενική Γραμματεία εντέλλεται από τον Υπουργό. Ο Πρόεδρος ενός Οργανισμού δεν εντέλλεται από τον Υπουργό. Ένα πράγμα θέλω να τονίσω και να γίνω πάρα πολύ σαφής. Ο πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ ελέγχεται από δύο Ελεγκτικά Συνέδρια. Το Ελληνικό και το Ευρωπαϊκό.
Άρα με το χρόνο καθυστέρησης, ήταν έτοιμος ο διαγωνισμός από αρχές Ιουνίου 2020. Λόγω παρεμβάσεων που έγιναν, πήγαμε πίσω. Εδώ εξάλλου, ο επόμενος πρόεδρος Φάνης Παππάς, κατέθεσε ότι είχε «αγωνία» για την προκήρυξη. Έτσι άκουσα.
Η αιτία ποια ήταν; Την έψαξε; Φαντάζομαι όχι. Αναφέρθηκε ότι τελικά η «προκήρυξη Βάρρα» ανέβηκε. Αυτό άκουσα. Λοιπόν, θα διαφωνήσω γιατί εκτιμώ ότι η «προκήρυξη Βάρρα» μαζί με τις όποιες παρατηρήσεις/διορθώσεις γινόταν, κατόπιν υπηρεσιών, δεν ήταν η ίδια ενδεχομένως.
Δηλώνω ρητά και κατηγορηματικά:
Ένα. Στη θητεία μου, τον Τεχνικό Σύμβουλο τον βρήκα. Ήταν η εταιρεία NEUROPUBLIC συμφερόντων Αναστάσιου Γαργαλάκου.
Δεν υπήρχε άλλη εταιρεία και το καταγράφω. Γιατί ήθελαν να δημιουργήσουν εντυπώσεις σε βάρος μου ότι ενδεχομένως υπήρχαν τρίτες εταιρείες ή ενδεχομένως θα σκεφτόμουνα κάποια άλλη κλπ κλπ κλπ. Καμία σχέση με μένα. Η εταιρεία COGNITERRA εμφανίστηκε είτε στην υπουργία Γεωργαντά ή του κυρίου Αυγενάκη. Άρα, επειδή το άκουσα και αυτό, παροικούμαστε όλοι μας εις την Ιερουσαλήμ και ακούμε, η COGNITERRA εμφανίστηκε μετά από 2-3 χρόνια. Άρα όποιος είπε το οτιδήποτε είναι ψεύτης.
Τον Οκτώβριο του 2020, πρόβηκα στη πληρωμή της προκαταβολής με υψηλότατο % πληρωμής, χωρίς νέα τεχνική λύση και χωρίς να κατανείμω εθνικό απόθεμα λόγω των ελέγχων που διεξήγαγα. Τί θέλω να πω εδώ; Γίνεται μια μεγάλη κουβέντα για την υπογραφή για το «συμφωνώ». Δεν αναζητήθηκε ποτέ στα αρχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ αν ο Βάρρας έδωσε ποτέ αντίγραφο από το έγγραφο που δόθηκε στον κο Καπρέλη στον υπουργό να το υπογράψει. Δεν θα βρείτε κανένα γιατί δεν υπάρχει αυτό το έγγραφο. Όμως άκουσα με έκπληξη τον κο Παππά να λέει ότι υπάρχει έγγραφο μου που λέει πάνω ότι «συμφωνώ».
Η προκαταβολή την οποία έκανα ήταν επιτυχής κατά 99,5%. Δεν το λέω εγώ. Υπάρχουν αρχεία που το πιστοποιούν αυτό από τη NEUROPUBLIC. Άρα, εγώ ήμουν ευτυχισμένος. Ήμουν έτοιμος να κάνω εξόφληση 1 Δεκεμβρίου 2020. Διαπίστωσα έπειτα από την δημοσιογραφία ότι γινόταν ένας πολύ μεγάλος χαμός, κάτι περικοπές κάτι το ένα κάτι το άλλο… ενδεχομένως κάτι να αλλοίωσαν στη πορεία.
… μικρή διακοπή
Μιλάω για την προκαταβολή, που έλεγα ότι δεν έκανα κατανομή εθνικού αποθέματος. Δεν μιλούσα για το διαγωνισμό. Ήμουν έτοιμος η εξόφληση να γίνει 1 Δεκεμβρίου 2020. Διαπίστωσα ότι γινόταν κάποιος χαμός μετά την εξόφληση. Τα αγροσάιτ έγραφαν και αναρωτήθηκα τότε είναι δυνατόν ενώ οι πληρωμές ήταν έτοιμες να υπάρχει τελικά αυτό το χάος, με κακές πληρωμές.
Τότε πρόεδρος ήταν κύριος Παππάς, όχι εγώ. Αυτόν πρέπει να ρωτήσετε.
Εγώ είχα ετοιμάσει τα αρχεία να γίνει η εξόφληση 1 Δεκεμβρίου σωστά και η πληρωμή αυτή έγινε υπό τον κο Παππά ένα «περίεργο πράγμα».
Και λέω εγώ, από την κατάθεση του κυρίου Παππά ενδεχομένως, μου δίνει εμένα απάντηση, ότι πιθανώς να έγινε μία νέα κατανομή.
Στις 6 Νοεμβρίου υπέβαλλα την παραίτησή μου κατόπιν απαίτησης και πίεσης και του κου Βορίδη και του κου Αθανασά. Για όλα αυτά και όσα ακολούθησαν έχω καταθέσει λεπτομερώς στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (36 ώρες σε 3 φάσεις).
Η κατάθεσή μου είχε σχεδόν μόνο ένα θέμα, την τεχνική λύση.
{ανάγνωση μέρους της κατάθεσης προς την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και κατάθεση στα πρακτικά}
Δράττω την ευκαιρία της σημερινής παρουσίας μου, καθότι έχουν γραφτεί πολλά. Καλά δεν ενημέρωσε ο κος Βάρρας τον πρωθυπουργό ή τον κο Βορίδη; Λοιπόν, η απάντησή μου είναι ότι ποτέ δεν ανέφερα προβλήματα σχέσης μου με τον κο Βορίδη στον πρωθυπουργό.
Στη συνέχεια ο κος Βάρρας αρνήθηκε να δεχτεί ερωτήσεις.