Προκαταβολή του τσεκ και Μέτρο 23 μέχρι τα τέλη Νοέμβρη εφόσον εγκριθεί το action plan από τις Βρυξέλλες
Αυτό δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, κατά την κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή που διερευνά την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, σε ερώτηση της εισηγήτριας του ΠΑΣΟΚ, Μιλένας Αποστολάκη, για το πότε ακριβώς θα γίνουν οι πληρωμές των αγροτών.
"Εφόσον εγκριθεί η πρόταση του Action plan 2, κάτι που δεν θα γίνει απόψε αλλά μετά από 3, 4, 5 μέρες, ο σχεδιασμός του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι να πληρώσει μέχρι τέλος του μήνα τη βασική μίσθωση, που είναι 500 με 600 εκατ. ευρώ και αν είναι δυνατόν να πληρώσουμε και την στήριξη από το Μέτρο 23 που είναι άλλα 178 εκατ. ευρώ", ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιάρας.
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
Εντωμεταξύ, ενδεχομένως με αφορμή προηγούμενο δημοσίευμα του Agronews, ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Κόκκαλης θίγει με επίκαιρη ερώτηση το θέμα της υπερβάλλουσας ζήτησης στο Μέτρο 23, η οποία σύμφωνα με τους αρμόδιους του υπουργείου υπολογίζεται σε 65 με 67 εκατ. ευρώ.
Ο Βασίλης Κόκκαλης ζητά σαφή απάντηση από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης: «Προτίθεται να ενισχύσει το Μέτρο 23 με επιπλέον εθνικούς πόρους, ώστε να καλυφθεί η υπερβάλλουσα ζήτηση και να καταβληθούν οι αρχικές ενισχύσεις χωρίς περικοπές;»
Η σχετική ανακοίνωση του βουλευτή και πρώην υφυπουργού έχει ως ακολούθως:
«Αδικία εις βάρος των αγροτών» καταγγέλλει ο Κόκκαλης για τη νέα μείωση 25% στις ενισχύσεις του Μέτρου 23
Έντονη πολιτική αντιπαράθεση προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει κατά 25% τις ενισχύσεις του Μέτρου 23 που αφορά την «Έκτακτη προσωρινή στήριξη ρευστότητας στους γεωργούς οι οποίοι επλήγησαν από φυσικές καταστροφές μετά την 1η Ιανουαρίου 2024».
Ο Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κ. Βασίλης Κόκκαλης, κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κάνοντας λόγο για «κατάφωρη αδικία εις βάρος των αγροτών» και «παραβίαση των υποσχέσεων της κυβέρνησης για πλήρη κάλυψη των δικαιούχων».
Σύμφωνα με την Απόφαση Ένταξης Πράξεων στο Μέτρο 23 (ΑΔΑ: 9ΑΛΟ4653ΠΓ-6Ω6), η συνολική δημόσια δαπάνη του προγράμματος ανέρχεται σε 178,5 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική ζήτηση φτάνει τα 245 εκατ. ευρώ — υπερβαίνοντας τον διαθέσιμο προϋπολογισμό κατά περίπου 65-67 εκατ. ευρώ.
Ως αποτέλεσμα, εφαρμόζονται οριζόντιες περικοπές στις ενισχύσεις, γεγονός που οδηγεί σε σημαντική μείωση των ποσών που θα λάβουν οι παραγωγοί.
Ενδεικτικά:
- Βαμβάκι: από 30,1 → 22,5 ευρώ/στρέμμα
- Αμύγδαλα: από 146,1 → 106,2 ευρώ/στρέμμα
- Καλαμπόκι: από 24,7 → 18,5 ευρώ/στρέμμα
- Ηλίανθος: από 20,4 → 15 ευρώ/στρέμμα
- Οινοποιήσιμα αμπέλια: από 101,9 → 76,5 ευρώ/στρέμμα
Ο κ. Κόκκαλης τονίζει ότι η υπερβάλλουσα ζήτηση δεν είναι αποτέλεσμα αυθαίρετων αιτήσεων, αλλά αντικατοπτρίζει τις πραγματικές ανάγκες των αγροτών που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Στην ερώτησή του υπογραμμίζει ότι «το Υπουργείο είχε δεσμευτεί δημόσια πως η πληρωμή του Μέτρου 23 θα γίνει χωρίς περικοπές, ωστόσο η απόφαση αυτή διαψεύδει τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις».
Ο Λαρισαίος βουλευτής ζητά από τον αρμόδιο Υπουργό να ενισχύσει το Μέτρο με πρόσθετους εθνικούς πόρους, ώστε να καλυφθεί η υπερβάλλουσα ζήτηση και να καταβληθούν οι αρχικές ενισχύσεις στο πλήρες ύψος.
Σύμφωνα με τον Τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., οι περικοπές οδηγούν σε ουσιαστική απώλεια εισοδήματος για χιλιάδες αγρότες σε όλη τη χώρα, ειδικά σε περιοχές που έχουν πληγεί κατ’ επανάληψη από θεομηνίες, όπως η Θεσσαλία.
«Η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να σταθεί στο πλευρό των παραγωγών, όχι να τους τιμωρεί. Η μείωση των ενισχύσεων αποτελεί πλήγμα για τον πρωτογενή τομέα και πλήρη ανατροπή των προσδοκιών που η ίδια καλλιέργησε», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κόκκαλης.
Ο πρώην υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ζητά σαφή απάντηση από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης: «Προτίθεται να ενισχύσει το Μέτρο 23 με επιπλέον εθνικούς πόρους, ώστε να καλυφθεί η υπερβάλλουσα ζήτηση και να καταβληθούν οι αρχικές ενισχύσεις χωρίς περικοπές;»
Νωρίτερα το Agronews έγραφε:
Υποβάλλεται το πλάνο για την ορθή καταβολή των επιδοτήσεων, στην κρίση του Χάνσεν η προκαταβολή βασικής
Σήμερα, Τρίτη 4 Νοεμβρίου, υποβάλλει η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την αναθεώρηση του πλάνου για το ΟΣΔΕ, το λεγόμενο Action Plan 2 με την έγκρισή του να αποτελεί τη βασική προϋπόθεση ώστε να ξεκλειδώσουν οι επιδοτήσεις (προκαταβολή τσεκ 2025). Στις 6 Νοεμβρίου, επισκέπτεται την Αθήνα και θα έχει συνάντηση με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστα Τσιάρα, σε ένα τετ – α – τετ που ίσως παίξει καθοριστικό ρόλο για την πορεία των πληρωμών (άμεσες ενισχύσεις και προγράμματα -Νιτρικά, Βιολογικά, Κομφούζιο, κτλπ).
Η DG Agri καλείται να εξετάσει αν η χώρα μας συμμορφώθηκε με τις υποδείξεις για αλλαγές στο σύστημα αναγνώρισης αγροτεμαχίων (χαρτογραφικό υπόβαθρο), την επικύρωση των ελέγχων, τους διασταυρωτικούς στα βοσκοτόπια, τον εντοπισμό τεχνητών συνθηκών για λήψη επιδοτήσεων (π.χ κατάτμηση αγροτεμαχίων για αναδιανεμητική) και την καταμέτρηση του ζωικού κεφαλαίου.
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
Όπως είχε αναφέρει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, χωρίς συμφωνία «δεν θα έχουμε το πράσινο φως για να πληρώσουμε και αν το κάνουμε είτε θα έχουμε πρόστιμα είτε μερική ή ακόμα και ολική ανατροπή των επιδοτήσεων».
Σημειώνεται πως φέτος, θα εφαρμοστεί μεταβατικό σύστημα για την καταβολή της βασικής ενίσχυσης του 2025 με διασταυρωτικούς ελέγχους, ενώ ειδικά στην κτηνοτροφία, ο προσδιορισμός του αριθμού ζώων και κατ' επέκταση των επιλέξιμων βοσκοτόπων θα στηρίζεται στα τιμολόγια για το γάλα και το κρέας που πούλησαν οι κτηνοτρόφοι και τις ζωοτροφές που αγόρασαν.
Σε ποιους τοµείς πρέπει να συμμορφωθεί η Ελλάδα σύµφωνα µε την Επιτροπή
- Σύστηµα Αναγνώρισης Αγροτεµαχίων (ΣΑΑ)
Η Επιτροπή ζητά οι ορθοφωτογραφίες που χρησιµοποιούνται να είναι ηλικίας όχι πέραν των 3 ετών (άρθρο 2 παρ. 5 του κανονισµού (ΕΕ) 2022/1172). Το σχέδιο προβλέπει ότι η επικαιροποίηση αυτού θα ολοκληρωθεί το 2026. Η Επιτροπή θεωρεί ότι αυτό σηµαίνει πως οι εικόνες του 2023 δεν θα είναι συµβατές για τις αιτήσεις του 2027. Ζητείται λοιπόν πρόσθετο βήµα τον Μάιο του 2026 για να αποκτηθούν νέες εικόνες για τα εδάφη που τώρα καλύπτονται από φωτογραφίες του 2023.
Η µεθοδολογία που χρησιµοποιεί η Ελλάδα για τον προσδιορισµό της Μέγιστης Επιλέξιµης Έκτασης (ΜΕΕ), ειδικά για αγροτεµάχια µε διάσπαρτα µη επιλέξιµα χαρακτηριστικά, θεωρείται λανθασµένη και χρειάζεται αξιολόγηση ποιότητας βαθµονόµησης. Επίσης. υπάρχουν ζητήµατα µε την επιλεξιµότητα εκτάσεων µε φυσικά ή άλλα ειδικά µειονεκτήµατα (οι χάρτες / περιοχές που ορίζονται πρέπει να είναι σε επίπεδα που καθορίζονται σαφώς).
Επιπλέον, οι επιτόπιες επισκέψεις χρειάζεται να διενεργούνται ανεξάρτητα από την αρχική φωτοερμηνεία, ώστε να συγκεντρώνονται τα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία ότι η φωτοερμηνεία παρήγαγε αξιόπιστα αποτελέσματα.
- Σύστηµα ∆ιαχείρισης & Ελέγχων ΟΣ∆Ε
∆εν υπάρχει πρόβλεψη για συγκεκριµένες δράσεις για το 2025 σε τοµείς υψηλού κινδύνου σφαλµάτων.
Επιτόπιοι έλεγχοι και έλεγχοι διοικητικοί: ενώ υπάρχουν σχέδια για χρήση βάσεων δεδοµένων, µηχανογραφικών ελέγχων, δεν υπάρχει ξεκάθαρη δέσµευση για «δοκιµές επικύρωσης» των δεδοµένων αυτών (validation) ώστε να ελεγχθεί η ορθότητά τους.
Το έγγραφο για την ανίχνευση της καταστρατήγησης (π.χ. τεχνητές συνθήκες) θεωρείται από την Επιτροπή ότι δεν καλύπτει όλους τους σηµαντικούς κινδύνους: Για παράδειγµα απόδειξη της άσκησης γεωργικής δραστηριότητας, παρεµβάσεις µε κατώτατα όρια, υψηλές µονάδες ενίσχυσης κλπ. Επίσης τα σενάρια που παρουσιάζονται είναι λίγα και η περιγραφή των διαδικασιών είναι γενική.
- Έλεγχος γεωργικής δραστηριότητας και κατοχής της γης
∆εν υπάρχει επαρκής πρόβλεψη για ελέγχους γεωργικής δραστηριότητας σε όλους τους τύπους γης. Το σχέδιο αναφέρει ελέγχους για αρόσιµη γη και µόνιµες καλλιέργειες, αλλά όχι για µόνιµους βοσκότοπους ή άλλους τύπους γης.
Επίσης, δεν υπάρχει γεωχωρικός διασταυρωτικός έλεγχος (spatial cross-check) µεταξύ των εκτάσεων που δηλώνονται στο ΣΑΑ και των εκτάσεων που δηλώνει ο γεωργός ότι έχει στη διάθεσή του, βάσει κτηµατολογίου.
- Επιδοτήσεις στα αιγοπρόβατα
∆ιαπιστώθηκαν σοβαρές ελλείψεις όσον αφορά τον έλεγχο των όρων επιλεξιµότητας, ιδίως:
-οι διασταυρωτικοί έλεγχοι µεταξύ διαφορετικών βάσεων δεδοµένων,
-η επιλογή δείγµατος µε κριτήριο κινδύνου,
-το χρονοδιάγραµµα των επιτόπιων ελέγχων .
Η Επιτροπή ζητά πιο συγκεκριµένα µέτρα (π.χ. καλύτερη ιχνηλασιµότητα των ζώων, αντικατάσταση του ηλεκτρονικού ενωτίου µε βώλο, ατοµική καταχώριση κάθε ζώου) ώστε να διασφαλιστεί ότι οι όροι επιλεξιµότητας τηρούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής περιόδου.