Κάθε αιγοπρόβατο θα σηµαίνεται µε ηλεκτρονικό «βώλο» και τα στοιχεία του θα τηρούνται αποκλειστικά στη νέα βάση, η οποία θα συνδεθεί απευθείας µε το ΟΣ∆Ε. Τα παραπάνω αναφέρει ανακοίνωση του ΥΠΑΑΤ σχετικά µε το action plan 2 το οποίο κατατέθηκε στην ΕΕ και αναµένει έγκριση ώστε να µπορέσει να πιστωθεί η προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης έως τέλος του Νοεµβρίου.
Η επιλεξιµότητα βοσκότοπου θα περάσει από τα τιµολόγια
Για τις παραπάνω προβλέψεις αναμένεται να δημοσιευθεί µία νέα Υπουργική Απόφαση που θα τροποποιεί τον τρόπο καταμέτρησης ζώων, ώστε:
Πρώτον, να διαπιστώνεται ότι πράγµατι τηρείται η απαιτούµενη αναλογία ζώων ώστε ο βοσκότοπος να ενεργοποιεί δικαιώµατα βασικής ενίσχυσης και να είναι επιλέξιµος και για άλλες επιδοτήσεις (π.χ εξισωτική, βιολογικά κ.λπ). Τα τιµολόγια θα είναι ο τρόπος λοιπόν που οι ελληνικές αρχές σχεδιάζουν να ελέγχουν τη γεωργική δραστηριότητα / τη διατήρηση της γεωργικής έκτασης σε µόνιµους βοσκότοπους και σε άλλους τύπους γης όπου ο έλεγχος της γεωργικής δραστηριότητας / της διατήρησης δεν µπορεί να διενεργηθεί µέσω του AMS (∆ορυφόρος Monitoring).
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
Σηµειώνεται πως µε βάση το ισχύον θεσµικό πλαίσιο (ΦΕΚ 3071/Β’/2023), βοσκότοπος σε διατήρηση που ενεργοποιεί ενίσχυση νοείται εκείνος που έχει ελάχιστη βοσκοφόρτωση 0,2 ΜΜΖ/εκτάριο (10 στρέµµατα). Για τους βοσκότοπους σε παραγωγή νοείται η διατήρηση ζωικού κεφαλαίου τουλάχιστον 0,7 ΜΜΖ ανά εκτάριο. Υπενθυµίζεται πως οι αναλογίες ΜΖΚ µε βάση το θεσµικό πλαίσιο έχουν ως εξής:
- Αιγοπρόβατα (ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου): 0,15 ΜΖΚ.
- Αρσενικά και θηλυκά βοοειδή ηλικίας κάτω των 6 µηνών: 0,20 ΜΖΚ
- Αρσενικά και θηλυκά βοοειδή ηλικίας από 6 έως 24 µηνών: 0,60 ΜΖΚ.
- Αρσενικά και θηλυκά βοοειδή ηλικίας άνω των 24 µηνών: 1,00 ΜΖΚ.
- Συνολικά, ενεργοποιούνται δικαιώµατα 13,9 εκατ. στρέµµατα βοσκοτοπικών εκτάσεων, µε βάση τα στοιχεία ΟΣ∆Ε του 2023.
∆εύτερον, µε βάση το ζωικό κεφάλαιο που θα δικαιολογούν τα τιµολόγια να γίνει και η κατανοµή Εθνικού Αποθέµατος και βοσκοτόπων για το περασµένο έτος ενίσχυσης (2024) αλλά και για το ΟΣ∆Ε του 2025.
Βοσκότοποι δηλωµένοι όχι πέρα από όµορο νοµό
Οι βοσκότοποι που θα δηλώνονται θα µπορούν να «φτάνουν» µέχρι και όµορους νοµούς, µε βάση τη σχετική υπουργική απόφαση που βρίσκεται στα σκαριά.
Φυσικά εδώ προκύπτουν διάφορα ερωτήµατα:
Θα προλάβει να γίνει ανακατανοµή βοσκοτόπων για το 2025 µε βάση τον κανόνα «κανένα βοσκοτόπι δηλωµένο πέρα από όµορο νοµό»;
Θα τεθούν εκτός επιλεξιµότητας όλα τα βοσκοτόπια που είναι δηλωµένα από κτηνοτρόφους πέρα από όµορους νοµούς αλλά δεν έχουν κατανεµηθεί µε την τεχνική λύση; Γιατί, ουσιαστικά θα πρέπει σε αυτά τα βοσκοτόπια να αποδεικνύεται γεωργική δραστηριότητα/διατήρηση µε την ύπαρξη ενός ελαχίστου αριθµού ζώων. ∆ηλαδή, πράγµατι θα πρέπει στον βοσκότοπο αυτόν «να πατάει ζώο».
Εάν δεν προλάβει να γίνει η νέα κατανοµή έγκαιρα, θα πληρωθούν αργότερα το τσεκ οι κτηνοτρόφοι;
Οι παρατηρήσεις της DG Agri πάνω στις οποίες βασίζονται οι δροµολογούµενες αλλαγές
Οι παραπάνω ενέργειες από το ΥΠΑΑΤ έγιναν ύστερα από τη σύσταση της DG Agri που ανέφερε στις παρατηρήσεις πάνω στις οποίες βασίζεται το action plan 2:
«Οι εν λόγω δράσεις (π.χ. αντικατάσταση του ηλεκτρονικού ενωτίου µε βώλο, ατοµική καταχώριση κάθε ζώου στην ηλεκτρονική βάση δεδοµένων) θα πρέπει να επικεντρώνονται στην αντιµετώπιση των ελλείψεων που διαπιστώθηκαν κατά τον έλεγχο. Ειδικότερα, όσον αφορά τους ελέγχους σηµειώνεται ότι οι όροι επιλεξιµότητας για τον αριθµό των ζώων για τα οποία καταβλήθηκε ενίσχυση εξακολουθούν να ισχύουν στην κτηνοτροφική εκµετάλλευση καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου υποχρεωτικής διατήρησης και ότι επίσης συµµορφώνονται µε τις απαιτήσεις αναγνώρισης και καταγραφής των µεµονωµένων ζώων κατά τη διάρκεια της περιόδου υποχρεωτικής διατήρησης».