Αντιπροσωπεύοντας, µαζί µε τον αδελφό του, τη νέα γενιά του Κτήµατος Χατζηµιχάλη, ο Λεωνίδας µιλώντας στο Wine Trails, τόνισε ότι τα νέα δεδοµένα της αγοράς επιβάλλουν συνεχή επαγρύπνηση και δυνατότητα προσαρµογής, µιας και το brand loyalty δεν υπάρχει πια.
Το 1973 το Κτήµα ξεκίνησε µε 90 στρέµµατα για να φτάσει σήµερα τα 2200. Θέλετε να µας µιλήσετε για τις επιλογές που οδήγησαν τελικά σε αυτή την ανάπτυξη;
Ο πατέρας µου, ∆ηµήτρης Χατζηµιχάλης, εισήγαγε την έννοια του premium εµφιαλωµένου κρασιού στην Ελλάδα µε το Cabernet Sauvignon. Παρήγαγε κάτι που δεν υπήρχε τότε. Αυτή η επιλογή αποτέλεσε ορόσηµο. Στα χρόνια που ακολούθησαν καλλιέργησε πολλές άλλες ποικιλίες, όπως το Chardonnay, το Sauvignon Blanc και το Syrah µε τις οποίες επίσης παρήγαγε δηµοφιλή κρασιά και καθιέρωσαν το Κτήµα. Σήµερα έχουµε ξεπεράσει τα 2.000 στρέµµατα ιδιόκτητου αµπελώνα µε 25 ποικιλίες. Οι ετικέτες µας φτάνουν τις 35 και οι εξαγωγές µας το 30% της παραγωγής µας.
Το Κτήµα σας ήταν ένα από τα πρώτα που ξεκίνησαν τις εξαγωγές το 1990. Πόσο δύσκολο ήταν τότε το εγχείρηµα;
Στις ΗΠΑ ξεκινήσαµε τη δεκαετία του '90. Ο πατέρας µου πήγαινε συχνά στην Αµερική και σιγά-σιγά έχτισε ένα δυνατό brand µε όχηµα το Cabernet Sauvignon και το Chardonnay. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο κόσµος ήξερε τις ποικιλίες και ήθελε να δοκιµάσει πώς τις οινοποιούν στην Ελλάδα. Πιστεύω ότι ακόµα και σήµερα οι διεθνείς ποικιλίες είναι το µέσο για να γίνουµε πιο γνωστοί στις ΗΠΑ, όπου το κρασί µας πωλείται ακόµα κυρίως σε ελληνικά καταστήµατα. Καλό θα ήταν να µην υποτιµούµε τις διεθνείς ποικιλίες. Μετά έρχονται οι πιο γνωστές ελληνικές ποικιλίες και, αφού γίνουµε γνωστοί, µπορούµε να προχωρήσουµε και στις λιγότερο γνωστές γηγενείς, ακολουθώντας ουσιαστικά το πετυχηµένο µοντέλο της Ιταλίας.
Το Βέλγιο είναι µία σηµαντική αγορά για εσάς. Πώς ταίριαξαν τα κρασιά σας εκεί;
Οι Βέλγοι βρίσκονται το top 3 των λαών µε τη µεγαλύτερη κατανάλωση κρασιού κατά κεφαλήν. Για εµάς πλέον το Βέλγιο είναι µεγαλύτερη αγορά από τη Γερµανία. Το στυλ των κρασιών µας βοηθά, γιατί ο Βέλγος καταναλωτής προτιµά τα γαλλικής φιλοσοφίας κρασιά. Επίσης, µας βοηθά η τιµολογιακή πολιτική των καταστηµάτων εστίασης. Εκεί το κρασί πωλείται επί 1,5 ή 2, οπότε ο καταναλωτής θα καταναλώσει περισσότερο. Στην Ελλάδα που η τιµή είναι επί 3 και 4, θα σκεφτεί κανείς ακόµα και το πρώτο.
Tο οικονοµικό εµφιαλωµένο κρασί θα µπορούσε να αντικαταστήσει το χύµα;
Εµείς έχουµε µία αντίστοιχη πρόταση, τη σειρά «J' aime» στη φιάλη των 187ml. Ωστόσο, ένα στα δέκα εστιατόρια θα αντικαταστήσει το χύµα µε κάτι πιο οικονοµικό εµφιαλωµένο.
Τι ξεχωριστό έχει η αµπελουργική ζώνη σας, της Κοιλάδας της Αταλάντης;
Το καλοκαίρι το δροσερό ρεύµα από τον Παρνασσό δροσίζει τ’ αµπέλια, ενώ το χειµώνα ο θερµός αέρας του Ευβοϊκού δεν τ’ αφήνει να παγώσουν. Επιπλέον, έχουµε πολλά διαφορετικά είδη terroir που µας επιτρέπουν να παίρνουµε το καλύτερο από κάθε ποικιλία όπως και διαφορετικές εκφράσεις της, γι' αυτό έχουµε λανσάρει και τη σειρά single vineyard.
Γνωρίζουµε ότι το Κτήµα Χατζηµιχάλη αγαπά τα γυναικεία χέρια. Γιατί;
Ο τρύγος µας γίνεται αποκλειστικά γυναίκες, οι οποίες δουλεύουν πάρα πολλά χρόνια στο Κτήµα µας. Τις προτιµούµε γιατι έχουν µεγαλύτερη υποµονή από τους άνδρες να καθαρίσουν σωστά το φυτό και να τρυγήσουν ό,τι πρέπει. Επίσης, δείχνουν µία µητρική αγάπη όταν ασχολούνται µε το αµπέλι. Η διαφορά φαίνεται ξεκάθαρα όταν έρχεται το τελάρο.
Όσον αφορά την προώθηση των εξαγωγών, γίνονται όσα χρειάζονται;
Τα προγράµµατα προώθησης καλύπτουν πιο πολύ το κοµµάτι των εκθέσεων. Πιστεύω όµως ότι θα µπορούσε να γίνει µία άλλου είδους καµπάνια. Επιστρατεύοντας για παράδειγµα κάποιους µεγάλους Instagram Ιnfluencers ή ακόµα και µέσα από ξένες σειρές. Πώς βλέπαµε ας πούµε στα «Φιλαράκια» ότι έπιναν Chianti. Γιατί να µη δούµε σε µία αντίστοιχη σειρά ένα ελληνικό κρασί.
Κατά τη γνώµη σας ποιες θα είναι οι οινικές τάσεις των επόµενων ετών;
Σηµαντικότερές τάσεις θεωρώ τα vegan και τα ροζέ κρασιά. Πιστεύω µάλιστα ότι τα ροζέ κρασιά θα ξεπεράσουν τα ερυθρά. Οι περισσότεροι καταναλωτές που θέλουν να αντικαταστήσουν το «σκληρό» αλκοόλ, στρέφονται σε λευκό και ροζέ.
Είναι εύκολος ο νεαρός καταναλωτής;
∆εν είναι πολύ εύκολος, ενώ παράλληλα αυξάνονται οι παραγωγοί και οι επιλογές. Επίσης, δεν υπάρχει πια το brand loyalty, που υπήρχε. ∆ηλαδή ένας νέος δύσκολα θα µείνει πιστός σε µία εταιρεία γιατί του αρέσει να δοκιµάζει, γι’ αυτό πρέπει να µπορείς να προσφέρεις πάντα κάτι διαφορετικό, κάτι καινούργιο.
Τα µελλοντικά σχέδια του Κτήµατος;
Το Κτήµα µας σιγά-σιγά περνά στην επόµενη γενιά, δηλαδή σε εµένα και τον αδελφό µου. Πρώτος βασικός µας στόχος είναι η µεγαλύτερη διείσδυση στις ξένες αγορές. Επιπλέον, αλλαγές έρχονται και στο κοµµάτι της επικοινωνίας σε µία προσπάθεια να προσεγγίσουµε νεότερο κόσµο. Αλλάξαµε ήδη την ετικέτα του «Καπνία» αλλά και των µονοποικιλιακών ετικετών, ενώ το κρασί µας φυσικά παραµείνει πιστό στη φιλοσοφία του πατέρα µας. Σκεφτόµαστε να αντικαταστήσουµε ποικιλίες µε Μαλαγουζιά και Ασύρτικο που θεωρούµε ότι είναι το µέλλον. Μία ακόµα νέα ιδέα µας είναι να παράγουµε λευκό Cabernet Sauvignon.
Φωτογραφίες: Γεωργία Καραµαλή