Με βάση το ρεπορτάζ οι λόγοι της παραίτησης Τσιάλτα αφορούν στο γεγονός ότι όλο το προηγούμενο διάστημα συνάντησε μια σειρά από δυσκολίες που «εμπόδιζαν» το έργο των ελέγχων στην αγορά. Επιπρόσθετα το γεγονός ότι παραμένει ενεργό το σενάριο μεταφοράς της αρμοδιότητας του ΕΦΕΤ σε άλλο υπουργείο φαίνεται να έπαιξε και αυτό το ρόλο του στην απόφαση του προέδρου του ΕΦΕΤ. Μέχρι αυτή την ώρα δεν έχουν γίνει ανακοινώσεις κάτι το οποίο αναμένεται το επόμενο διάστημα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες – και όπως έχει γράψει ήδη η Agrenda εκτός της αλλαγής του επικεφαλής του Φορέα αναμένονται ανακατατάξεις και στην υπηρεσιακή ομάδα του υπουργείου αντικαθιστώντας την παλιά… φρουρά Αποστόλου ενώ η επόμενη φάση θα ακουμπάει και στην ανασυγκρότηση του ΟΠΕΚΕΠΕ.
Μεταξεταστέα η δημόσια διοίκηση στον έλεγχο ποιότητας των τροφίμων
Με το γάντι ή µάλλον µε µια γραφιστική παραλλαγή του βασικού εργαλείου των συστηµάτων ISO, «σφάζει», ο σύλλογος µόνιµων υπαλλήλων στον ΕΦΕΤ τις πολιτικές ηγεσίες που συντηρούν, όπως υποστηρίζει, δυνάµεις που προωθούν και ενισχύουν το περιβάλλον σύγχυσης, ανοργανωσιάς και διάσπασης στον έλεγχο των τροφίµων.
Το ρεπορτάζ της Agrenda από το φύλλο 650
«Οποιαδήποτε δραστηριότητα της οικονοµίας παρουσιάζει κέρδη, είναι συνηθισµένο να βάλλεται από τυχοδιώκτες του εύκολου κέρδους αλλά και από κοινούς εγκληµατίες. Από τον κανόνα δεν ξεφεύγει δυστυχώς, και ένας από τους δυναµικότερους κλάδους της ελληνικής οικονοµίας, αυτός των τροφίµων, όπου οι αθέµιτες πρακτικές πέραν των άλλων, ενέχουν και κίνδυνο για της υγεία των καταναλωτών», αναφέρει χαρακτηριστικά η επιστολή του Συλλόγου Μονίµων Υπαλλήλων στον ΕΦΕΤ µε αποδέκτες τους υπουργούς Οικονοµίας, Υγείας και Αγροτικής Ανάπτυξης.
Μάλιστα, ατυχώς, όπως αναφέρουν στην επιστολή οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες είτε λόγω ατολµίας, είτε λόγω άγνοιας αλλά και µε το φόβο του πολιτικού κόστους, αποφεύγουν να δηµιουργήσουν το ορθό περιβάλλον, κατά την επιστηµονική και κοινή λογική αλλά και τη λογική της χρηστής δηµόσιας διοίκησης, και αυτό είναι απολύτως εµφανές στον έλεγχο των τροφίµων. Την ίδια, ώρα, ο ΕΦΕΤ, παραµένει αποδυναµωµένος µε 260 άτοµα σε 9 Περιφερειακές ∆ιευθύνσεις, αντί των 550 σε 13 ∆ιευθύνσεις.
«Τσαλαβούτα» δείχνει το δέντρο αποφάσεων
Στην επιστολή περιγράφεται το πρόβληµα µε τη χρήση µια παραλλαγής ενός βασικού εργαλείου των συστηµάτων ISO, το «∆έντρο αποφάσεων για τον έλεγχο των τροφίµων και την προστασία των καταναλωτών» και βάσει αυτής προκύπτει ότι η δηµόσια διοίκηση µένει… µετεξεταστέα αφού:
Επιτρέπει σε διάφορα υπουργεία και υπηρεσίες να «τσαλαβουτούν» αυτόνοµα και κατά το δοκούν , στον έλεγχο, µε πλήρη έλλειψη συντονισµού και αδυναµία συγκέντρωσης και συνολικής επεξεργασίας των αποτελεσµάτων των ελέγχων.
Αγνοεί τις ετησίως επαναλαµβανόµενες συστάσεις της ΕΕ για ενιαίο σύστηµα ελέγχων υπό το συντονισµό ενός µόνο φορέα.
Θεωρεί λογικό να υλοποιεί 50% λιγότερους ελέγχους από αυτούς που θα µπορούσε να πραγµατοποιεί.
Χρηµατοδοτεί τον ΕΦΕΤ οριακά µε τα έξοδα µισθοδοσίας και αναµένει τα υπόλοιπα να τα αναζητήσει µέσω της επιβολής προστίµων, διακυβεύοντας την πιθανότητα ελαχιστοποίησης των ελέγχων λόγω χαµηλής εισπραξιµότητας εν µέσω οικονοµικής κρίσης.
∆ιατηρεί σε ισχύ το νόµο 4235/2014 για τα πρόστιµα, ο οποίος µετατρέπει τους ελεγκτές σε συµβούλους, ενώ τα πρόστιµα όταν τελικά επιβάλλονται είναι αµελητέα.
Ρεπορτάζ της Agrenda στο φύλλο 650 που κυκλοφόρησε στις 28 Απριλίου 2018