Το νέο Irizar είναι ένα 100% ηλεκτρικό μηδέν εκπομπών μήκους 12 μέτρων λεωφορείο και είναι ένα πρωτοποριακό έργο, διότι πρόκειται για ένα όχημα κανονικού μεγέθους στο δρόμο σε μια πραγματική κυκλοφοριακή κατάσταση στην πόλη.
Αυτό το πρώτο αυτόνομο λεωφορείο είναι το αποτέλεσμα του πρότζεκτ AutoMOST που χρηματοδοτείται από το CDTI μέσω του προγράμματος CIEN. Η Avanza συμμετείχε ως χειριστής μαζί με 11 συνεργάτες, οι οποίοι περιελάμβαναν τον Όμιλο Irizar μέσω της Irizar e-mobility και της Datik. Συμμετείχαν επίσης το Πολυτεχνικό Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, η Ινδία, το CEIT-IK4 και το Πανεπιστήμιο του Βίγκο. Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης που ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια και τελείωσε φέτος, το 2021, πληρώντας την προβλεπόμενη προθεσμία.
Το πρωτοποριακό πρότζεκτ έχει δύο χαρακτηριστικά που το κάνουν μια σημαντικό, η ικανότητά του να μεταφέρει επιβάτες και η αλληλεπίδρασή του με οχήματα, πεζούς και υποδομές υπό πραγματικές συνθήκες στην πόλη της Μάλαγα. Το λεωφορείο θα χρησιμοποιήσει ένα σύστημα εντοπισμού θέσης και καθοδήγησης υψηλής ακρίβειας και θα συνδεθεί με ένα κέντρο ελέγχου από το οποίο μπορούν να αποστέλλονται συγκεκριμένες οδηγίες σε κάθε μονάδα και τα λεωφορεία μπορούν να παρακολουθούνται και τα δρομολόγια τους να έχουν πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο.
Το AutoMOST έχει πρόσφατα απονείμει το Βραβείο Βιομηχανικού Σχεδιασμού στο ITS από το ισπανικό κεφάλαιο της Ευφυούς Εταιρείας Συστημάτων Μεταφορών (ITSS). Το AutoMOST είναι η εφαρμογή κοινών συστημάτων ελέγχου (Διπλής Λειτουργίας) για μελλοντικά αυτοματοποιημένα οχήματα που κάνει τις λειτουργικές υπηρεσίες πιο αποτελεσματικές ευέλικτες σε ένα πλαίσιο ευφυούς και συνδεδεμένης υποδομής. Η Μάλαγα έγινε έτσι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που έχει αυτόνομο λεωφορείο στους δρόμους της. Αυτό είναι ένα τεράστιο βήμα προς τη μεταφορά του μέλλοντος - βιώσιμες, συνδεδεμένες, ασφαλείς και αυτόνομες μεταφορές, όπου η Irizar θα είναι ο βασικός παίχτης στον μετασχηματισμό.