BACK TO
TOP
Θεσμικά

Μεγάλες οι κυρώσεις, δύσκολη η τεκμηρίωση στο θέμα ελληνοποιήσεις

Δραστική αύξηση των προστίμων σε περιπτώσεις «ελληνοποιήσεων» και γενικά αλλαγής ταυτότητας στα αγροτικά προϊόντα, προβλέπουν οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στα άρθρα 27, 28 και 29 του ερανιστικού νομοσχεδίου που συζητείται την ερχόμενη εβδομάδα στην Ολομέλεια της Βουλής, γεγονός που δίνει την ευκαιρία στην υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Φωτεινή Αραμπατζή να επαίρεται για την θεαματική αλλαγή σε σχέση με το καθεστώς ποινών που ίσχυε μέχρι σήμερα.

ARAMPATZHPNPVOULH01_2

29
1

Βεβαίως, όλα θα κριθούν στους ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη δυνατότητα τεκμηρίωσης αυτής της μετονομασίας η οποία παίρνει χαρακτηριστικά γενικευμένης απάτης, εις βάρος τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών, δηλαδή σε βάρος της λειτουργίας των κανόνων της αγοράς.

 

  Αναλυτικά η τοποθέτηση της κ. Αραμπατζή την Πέμπτη στη Βουλή έχει ως εξής:

«Και στο θέμα της αντιμετώπισης των ελληνοποιήσεων, η διαφορά αυτής της Κυβέρνησης, της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων είναι ότι αφήνει τα λόγια και περνά στις πράξεις», τόνισε η Υφυπουργός, κ. Φωτεινή Αραμπατζή, μιλώντας την Πέμπτη 28 Μαΐου, στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής επί του Σχεδίου Νόμου του ΥΠΑΑΤ, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Αγροτικού Τομέα. «Είναι κοινή η εκτίμηση ότι δεν υπάρχει νομικό προηγούμενο αυστηροποίησης του κυρωτικού πλαισίου των ελληνοποιήσεων, που φτάνουν τα 5 χρόνια φυλάκιση και τις 300.000 ευρώ πρόστιμο, το οποίο μπορεί να φτάσει τις 600.000 ευρώ όταν, ο κύκλος εργασιών είναι πάνω από 10 εκατ. ευρώ  και να ξεπεράσει τις 600.000 ευρώ, όταν το  παράνομα, προσποριζόμενο κέρδος είναι μεγαλύτερο, για όσους εξαπατούν με τα παράνομα  «βαφτίσια», υπονομεύοντας το γεωργικό εισόδημα και πλήττοντας την εθνική οικονομία», επισήμανε η Υφυπουργός αναδεικνύοντας «την πιστή τήρηση λόγων και έργων της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και στον Αγροτικό Τομέα».

Θα δημοσιοποιούνται τα στοιχεία αυτών που κατηγορούνται - καταδικάζονται για «ελληνοποιήσεις»

Αναλύοντας το νέο θεσμικό πλαίσιο στη «μάχη» κατά των «ελληνοποιήσεων», που προωθεί η Κυβέρνηση με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, η κ. Φωτεινή Αραμπατζή εστίασε στις εξής αλλαγές:
-«Μέχρι σήμερα, επικρατούσε «άκρα του τάφου σιωπή» για  τα στοιχεία των «ελληνοποιητών».
Από σήμερα, με διάταξη του αρμόδιου Εισαγγελέα μπορούν να δημοσιοποιούνται στοιχεία κατηγορουμένων ή καταδικασθέντων για ειδικά ποινικά αδικήματα σχετικά με «ελληνοποιήσεις».

Ιδιαίτερα τόνισε ότι μέχρι σήμερα δεν προβλεπόταν αφαίρεση αδείας παραγωγής Π.Ο.Π.- Π.Γ.Ε. προϊόντος για όσους υποτροπιάζουν «ελληνοποιώντας» τα συγκεκριμένα προϊόντα.  Το παρόν νομοσχέδιο κάνει πράξη την προεκλογική δέσμευση του ίδιου του  Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη από την Καρδίτσα στις 6  Μαΐου 2018, όπου συνοδευόμενος  από την τότε Τομεάρχη Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του Κόμματος, κ. Φωτεινή Αραμπατζή, το εξήγγειλε, ενώπιον της Πανελλήνιας Ένωσης Κτηνοτρόφων.  

-«Μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε ειδική ρύθμιση, που να καταλαμβάνει συνδυαστικά τα νοθευμένα τρόφιμα που είναι και επιβλαβή για την υγεία του ανθρώπου.

Από σήμερα, θεσπίζεται ένα αδίκημα, αυξημένης ποινικής απαξίας: Ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 3 ετών ή χρηματική ποινή σε βάρος όποιου με πρόθεση παράγει, εισάγει, εξάγει, αποθηκεύει, διακινεί ή διαθέτει στην κατανάλωση τρόφιμα, τα οποία, κατά τη διαπίστωση της αρμόδιας αρχής είναι νοθευμένα και  επιβλαβή για την υγεία του.

-Και κυρίως, μέχρι σήμερα, δεν προβλεπόταν ειδικό αυστηρό πλαίσιο προστασίας των προϊόντων Π.Ο.Π.- Π.Γ.Ε. μολονότι τα συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν εθνικό πλούτο της χώρας, η οποία οφείλει να τα προστατεύει και, συνακόλουθα, να θωρακίζει τη φήμη της και το εισόδημα των παραγωγών, που θίγεται βάναυσα από τους παραβάτες.

Από σήμερα, αυτοί που θα τολμούν να «παίζουν» για να αισχροκερδούν με τα πολύτιμα προϊόντα γεωγραφικών ενδείξεων και τα βιολογικά μας προϊόντα, θα απειλούνται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών σωρευτικά με χρηματική ποινή».

Κυρώσεις - «χάδι» επί ΣΥΡΙΖΑ

Η Υφυπουργός αντιδιέστειλε την πολιτική της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας μ’ αυτή του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνοντας ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση «δεν «αρκέστηκε στο να θεσμοθετήσει  κυρώσεις- «χάδι» για τους «ελληνοποιητές» (Κ.Υ.Α υπ΄αριθμ 838/51008/21.3.2019, στην αυστηρότερη εκδοχή τους το πρόστιμο ήταν υποδεκαπλάσιο του παράνομα προσποριζόμενου κέρδους) αλλά, περαιτέρω, επέτρεψε τεχνηέντως σε κατηγορίες προσώπων, τη νομότυπη αποφυγή του ελέγχου». Υπενθύμισε μάλιστα ότι επί ΣΥΡΙΖΑ «το ΔΣ του  ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ άφηνε ανενόχλητες 24 επιχειρήσεις μεταποίησης γάλακτος, που επί 18 ολόκληρους μήνες δεν είχαν δηλώσει ούτε λίτρο γάλακτος».

Στρατηγική προτεραιότητα μελισσοκομία – αυγοπαραγωγή

Στην ομιλία της, η κ. Αραμπατζή ανέδειξε και τη σημασία, που αποδίδει η Κυβέρνηση και η Πολιτική Ηγεσία του ΥΠΑΑΤ στη μελισσοκομία και την αυγοπαραγωγή, τονίζοντας μεταξύ άλλων:
«Με τη λειτουργία του Εθνικού Ηλεκτρονικού Μελισσοκομικού Μητρώου και την ψηφιακή καταγραφή και παρακολούθηση των μελισσοκόμων και των μελισσιών της χώρας αποκτάμε επιτέλους  ένα χρήσιμο  «εργαλείο» στην κατεύθυνση της πάταξης των ελληνοποιήσεων μέσω της παρακολούθησης της αγοράς του μελιού και της εποπτείας των εισαγωγών μελιού και μελισσοκομικών προϊόντων, που επί χρόνια ζητούσε ο κλάδος. Επιπρόσθετα, μειώνουμε δραστικά το διοικητικό  βάρος και διευκολύνουμε σημαντικά τους διοικητικούς ελέγχους».

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε κλείνοντας, ότι γίνεται επιτέλους πράξη ένα χρόνιο και πάγιο αίτημα του κλάδου των αυγοπαραγωγών,  για την συμπερίληψη τους  στα ισοζύγια του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ και στην εφαρμογή «ΆΡΤΕΜΙΣ» ως ένα ακόμη όπλο για την αντιμετώπιση της μάστιγας των «ελληνοποιήσεων» και στον δυναμικό αυτόν Τομέα.  



Ακολουθεί η σχετική Ρύθμιση, όπως είναι διατυπωμένη στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου (διαθέσιμο εδώ): 


ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ – ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Άρθρο 27
Διοικητικές κυρώσεις

1. Η υποπερ. 7 της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 4235/2014 (Α΄ 32) τροποποιείται ως εξής: «7. Η παραγωγή και διάθεση νοθευμένων τροφίμων. 15.000 - 80.000».
2. Μετά την υποπερ. 14 της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 4235/2014 (Α΄ 32) προστίθεται υποπερ. 14α , ως εξής: «14α. Η μη συμμόρφωση, πέραν των περιπτώσεων μη συμμόρφωσης του άρθρου 23Α, με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας σχετικά με την παραπλανητική επισήμανση, παρουσίαση, και διαφήμιση των τροφίμων που αφορούν ειδικά στον προσδιορισμό του τόπου παραγωγής, προέλευσης ή μεταποίησης των τροφίμων. 30.000 - 300.000 ». 

Άρθρο 28
Μη συμμορφώσεις στην ορθή σήμανση της χώρας καταγωγής και χρήση των ενδείξεων Π.Ο.Π., Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π. και βιολογικών προϊόντων

Μετά το άρθρο 23 του ν. 4235/2014 (Α’ 32) προστίθεται άρθρο 23Α ως εξής: «Άρθρο 23Α Μη συμμορφώσεις ως προς τη σήμανση της χώρας καταγωγής και τη χρήση ενδείξεων Π.Ο.Π., Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π. και βιολογικών προϊόντων


1. Μη συμμορφώσεις ως προς τη σήμανση της χώρας καταγωγής των προϊόντων και τη χρήση ενδείξεων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (Π.Ο.Π.), Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (Π.Γ.Ε.), Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων (Ε.Π.Ι.Π.) και ενδείξεων βιολογικών προϊόντων, συνιστούν: α) Η με πρόθεση παραγωγή, εισαγωγή, εξαγωγή, αποθήκευση, διακίνηση, επισήμανση, διαφήμιση, προώθηση ή διάθεση στην κατανάλωση τροφίμων, τα οποία, είτε τα ίδια είτε κατά τα συστατικά τους, εμφανίζονται να έχουν ως χώρα καταγωγής άλλη από αυτή από την οποία κατάγονται ή τόπο μεταποίησης ή παραγωγής ή προέλευσης άλλον από αυτόν στον οποίο μεταποιήθηκαν ή παράχθηκαν ή από τον οποίο προέρχονται ή τα οποία εμφανίζονται ως προϊόντα Π.Ο.Π., Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π. ή βιολογικά, χωρίς να δικαιούνται τη χρήση των ενδείξεων αυτών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. β) Η με πρόθεση μη τήρηση των προδιαγραφών παραγωγής, διάθεσης, επισήμανσης, παρουσίασης και διαφήμισης των τροφίμων που φέρουν ενδείξεις Π.Ο.Π., Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π. ή βιολογικών προϊόντων. γ) Η με πρόθεση κατάρτιση ή νόθευση εγγράφων, η χρήση πλαστών ή παραποιημένων εγγράφων ή η αντιποίηση της ταυτότητας μιας επιχείρησης τροφίμων για να επιτευχθεί η κυκλοφορία ή διάθεση των παραπάνω προϊόντων.

2. Για τις μη συμμορφώσεις της παρ. 1, επιβάλλονται κατά περίπτωση σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου: α) Τα ακόλουθα διοικητικά μέτρα και κυρώσεις, σωρευτικά ή διαζευκτικά: αα) Περιορισμός ή απαγόρευση διάθεσης τροφίμων, σύμφωνα με τα άρθρα 6 και 7, αντίστοιχα.
αβ) Αναστολή λειτουργίας του συνόλου ή μέρους των δραστηριοτήτων της επιχείρησης τροφίμων.
αγ) Προσωρινή ή οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας της εγκατάστασης επιχείρησης τροφίμων.
αδ) Δημοσιοποίηση των στοιχείων της επιχείρησης και των επίμαχων προϊόντων για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
αε) Διοικητικό πρόστιμο ποσού από τριάντα χιλιάδες (30.000) ευρώ έως και τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ. Αν η επιχείρηση έχει κύκλο εργασιών κατά τη χρήση του προηγουμένου έτους μεγαλύτερο από δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ, το ύψος του διοικητικού προστίμου υπολογίζεται σε ποσοστό από μηδέν κόμμα πέντε τοις εκατό (0,5%) έως έξι τοις εκατό (6%) του κύκλου εργασιών της επιχείρησης ή στο ύψος του κέρδους που έχει προσπορισθεί από τη συγκεκριμένη ενέργεια, αν το τελευταίο είναι υψηλότερο. Ως προς τη διαδικασία επιβολής και την είσπραξη και απόδοση των διοικητικών προστίμων της παρούσας υποπερίπτωσης εφαρμόζονται τα άρθρα 24 και 25, αντίστοιχα.
 αστ) Μόνιμη αφαίρεση από τον μη συμμορφούμενο του δικαιώματος χρήσεως ενδείξεων Π.Ο.Π., Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π. ή βιολογικών προϊόντων για τα προϊόντα για τα οποία διαπιστώνεται μη συμμόρφωση του παρόντος άρθρου. Η παρούσα κύρωση επιβάλλεται εφόσον ο μη συμμορφούμενος είναι υπότροπος. β) Οι ποινικές κυρώσεις της παρ. 4α του άρθρου 27.


3. Κριτήρια για την αξιολόγηση της βαρύτητας των μη συμμορφώσεων της παρ. 1 και την επιβολή των διοικητικών μέτρων και κυρώσεων της περ. α΄ της παρ. 2 αποτελούν ιδίως, η επιδίωξη οικονομικού ή άλλου οφέλους, η βλάβη του δημοσίου συμφέροντος ή τρίτων, η παραπλάνηση του καταναλωτή και η υποτροπή για μη συμμορφώσεις του παρόντος άρθρου.».

Άρθρο 29
Ποινικές κυρώσεις

1. Η παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 4235/2014 (Α’ 32) αντικαθίσταται ως εξής: «2. Όποιος με πρόθεση παράγει, εισάγει, εξάγει, αποθηκεύει, διακινεί ή διαθέτει στην κατανάλωση τρόφιμα, τα οποία κατά τη διαπίστωση της αρμόδιας αρχής είναι νοθευμένα, σύμφωνα με τον ορισμό της παρ. 10 του άρθρου 1, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών ή χρηματική ποινή σύμφωνα με την περ. β΄ της παρ. 2 και την παρ. 3 του άρθρου 57 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α΄ 95). Αν τα νοθευμένα τρόφιμα του προηγουμένου εδαφίου είναι, κατά τη διαπίστωση της αρμόδιας αρχής, επιβλαβή σύμφωνα με τις παρ. 6 και 8 του άρθρου 1, για την υγεία του ανθρώπου, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) ετών ή χρηματική ποινή σύμφωνα με την περ. β΄ της παρ. 2 και την παρ. 3 του άρθρου 57 του Ποινικού Κώδικα. Με απόφαση του αρμόδιου Εισαγγελέα, σύμφωνα με τα άρθρα 2 περ. β΄ και 3 παρ. 2 περ. β΄ του ν. 2472/1997 (Α΄ 50), μπορεί να επιτραπεί η δημοσίευση των στοιχείων των κατηγορουμένων ή καταδικασθέντων για τα ανωτέρω αδικήματα για τη συμπλήρωση στοιχείων της ανακρίσεως ή/και για την προστασία των καταναλωτών και της δημόσιας υγείας.».

2. Η παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4235/2014 αντικαθίσταται ως εξής: «3. Όποιος με πρόθεση παράγει, εισάγει, εξάγει, αποθηκεύει, διακινεί ή διαθέτει στην κατανάλωση τρόφιμα, τα οποία κατά τη διαπίστωση της αρμόδιας αρχής είναι επιβλαβή για την υγεία του ανθρώπου, σύμφωνα με τις παρ. 6 και 8 του άρθρου 1, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών ή χρηματική ποινή σύμφωνα με την περ. β΄ της παρ. 2 και την παρ. 3 του άρθρου 57 του Ποινικού Κώδικα, εκτός αν προβλέπεται μεγαλύτερη ποινή από άλλες κείμενες διατάξεις.».

3. Η παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 4235/2014 αντικαθίσταται ως εξής: «4. Όποιος, κατά τη διαπίστωση της αρμόδιας αρχής, αναμειγνύει παράνομα είδη τροφίμων διαφορετικών ποιοτήτων με σκοπό τη διάθεσή τους στην κατανάλωση, τιμωρείται με φυλάκιση ή χρηματική ποινή σύμφωνα με την περ. β΄ της παρ. 2 και την παρ. 3 του άρθρου 57 του Ποινικού Κώδικα. Με την ίδια ποινή τιμωρείται και όποιος με πρόθεση εισάγει, εξάγει, αποθηκεύει, διακινεί ή διαθέτει στην κατανάλωση τέτοια προϊόντα.».

4. Μετά την παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 4235/2014 προστίθεται παρ. 4α ως εξής: «4α. Όποιος με πρόθεση παράγει, εισάγει, εξάγει, αποθηκεύει, διακινεί ή διαθέτει στην κατανάλωση τρόφιμα τα οποία, είτε τα ίδια είτε κατά τα συστατικά τους, εμφανίζονται, κατά τη διαπίστωση της αρμόδιας αρχής, να έχουν ως χώρα ή τόπο μεταποίησης ή παραγωγής ή προέλευσης άλλον από αυτόν στον οποίο μεταποιήθηκαν ή παράχθηκαν ή από τον οποίο προέρχονται ή τα οποία εμφανίζονται ως προϊόντα Π.Ο.Π., Π.Γ.Ε. ή Ε.Π.Ι.Π. χωρίς να δικαιούνται τη χρήση των ενδείξεων αυτών σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών και χρηματική ποινή από εκατό (100) έως τριακόσιες εξήντα (360) ημερήσιες μονάδες, ύψους τουλάχιστον δέκα (10) ευρώ εκάστη.

Με απόφαση του αρμόδιου Εισαγγελέα, σύμφωνα με τα άρθρα 2 περ. β΄ και 3 παρ. 2 περ. β΄ του ν. 2472/1997, μπορεί να επιτραπεί η δημοσίευση των στοιχείων των κατηγορουμένων ή καταδικασθέντων για τα ανωτέρω αδικήματα για την συμπλήρωση στοιχείων της ανακρίσεως ή/και για την προστασία των καταναλωτών και της δημόσιας υγείας.».

Νωρίτερα το Agronews έγραφε:

Tα μέτρα Βορίδη για την ισχυρή ταυτότητα των ελληνικών προϊόντων

Την αυστηροποίηση των ποινών για την καταπολέμηση των παράνομων ελληνοποιήσεων με έμφαση στα ΠΟΠ προϊόντα της χώρας προβλέπει διάταξη που περιλαμβάνεται στο «ερανιστικό» νομοσχέδιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Την ιδιαίτερη σημασία που δίνει η παρούσα κυβέρνηση στην καταπολέμηση του φαινομένου των παράνομων ελληνοποιήσεων και των φαινομένων του μιμητισμού υπογράμμισε, με παρέμβαση του την Τρίτη 26 Μαΐου κατά τη διάρκεια της εξέτασης του «ερανιστικού» νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκης Βορίδης.

Ο υπουργός ανέφερε ως παράδειγμα προς αποφυγήν την τακτική που ακολούθησε η προηγούμενη κυβέρνηση στο συγκεκριμένο ζήτημα, επισημαίνοντας την περίπτωση δύο υποθέσεων παράνομων ελληνοποιήσεων που προέκυψαν έπειτα από ελέγχους που διενεργήθηκαν το 2017 και ακόμα δεν έχουν διεκπεραιωθεί. Τόνισε μάλιστα ότι η προηγούμενη διάταξη προέβλεπε ποινές «χάδι» για το συγκεκριμένο αδίκημα, η οποία, όπως είπε, παρείχε απόλυτη ανοχή στις ελληνοποιήσεις.

Ο κ. Βορίδης χαρακτήρισε μάλιστα την μέθοδο των παράνομων ελληνοποιήσεων και του μιμητισμού ως μία «γενικευμένη πρακτική η οποία υπονομεύει την ακεραιότητα των ελληνικών προϊόντων, σκοτώνει το εισόδημα των παραγωγών και παραπλανά τον καταναλωτή» προσθέτονας ότι «σήμερα δεν τελειώνουμε με το συγκεκριμένο θέμα, αλλά ξεκινάμε για να βάλουμε ένα τέλος» και κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ να συμμετάσχει σε αυτή την πολιτική βούληση «χωρίς αστερίσκους αλλά ολόψυχα και λεβέντικα».

Αναφερόμενος στην κριτική που ασκείται στη διάταξη που αφορά την καλλιέργεια βιομηχανικής κάνναβης και με την οποία τίθεται το ανώτατο όριο περιεκτικότητάς της τετραϋδροκανναβινόλης στο 0,2%, ο κ. Βορίδης επεσήμανε ότι το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι η κάνναβη περιέχει ψυχοτρόπες ουσίες και για αυτό είναι και εποπτευόμενη καλλιέργεια. Ο υπουργός τόνισε ότι η υφιστάμενη διάταξη περιείχε μία «γκρίζα ζώνη» σύμφωνα με την οποία καλούνταν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου να κρίνουν κατά πόσο η υπέρβαση του ποσοστού από 0,2% έως 0,6% σε τετραϋδροκανναβινόλη οφειλόταν σε κλιματολογικές ή άλλες ειδικές συνθήκες, γεγονός που, όπως τόνισε, δεν είναι δυνατόν να εμπεριστατωθεί από κανέναν επιστήμονα.

«Η διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ επιχειρούσε καθ’ υφαρπαγήν να οδηγήσει το ανώτατο όριο τετραϋδροκανναβινόλης στο 0,6%» υπογράμμισε ο κ. Βορίδης και κάλεσε τον ΣΥΡΙΖΑ να λάβει ανοιχτά θέση στο ζήτημα χωρίς περιστροφές.

Εξάλλου, ο υπουργός υπεραμύνθηκε της στρατηγικής που ακολουθεί το υπουργείο για στοχευμένη στήριξη των κλάδων του πρωτογενούς τομέα που έχουν πληγεί από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «το γεγονός ότι επιλέξαμε να κάνουμε στοχευμένες και όχι οριζόντιες προσεγγίσεις είναι αυτό που σώζει τις παραγωγές μας», αναφέροντας ως παράδειγμα την ενίσχυση με 10,5 εκατομμύρια ευρώ των ανθοπαραγωγών και με 15 εκατομμύρια ευρώ των παράκτιων αλιέων.

Ο κ. Βορίδης αναφέρθηκε μάλιστα και στην επικείμενη στήριξη που θα λάβουν οι αιγοπροβατοτρόφοι, καλώντας άπαντες να είναι προσεχτικοί στον δημόσιο διάλογο γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς, όπως είπε, λέγονται πράγματα που μπροστά σε αυτά που λέει η κυβέρνηση οδηγούν τον κλάδο σε ελαχιστότατες αποζημιώσεις.

«Εγώ θα μιλήσω με νούμερα όταν το θέλετε και θα είμαι πολύ αναλυτικός και στον τρόπο με τον οποίο προσδιορίστηκαν τα ποσά και στις εναλλακτικές δυνατότητες υπολογισμού που υπήρχαν και στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κατανομή τους» τόνισε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι «οι επιλογές που έχουν γίνει, και αυτό το γνωρίζουν οι εκπρόσωποι των κτηνοτρόφων μας, είναι αυτές που μας πηγαίνουν στα ανώτατα δυνατά όρια».

«Αυτή η κυβέρνηση έχει δείξει και δείχνει κάθε μέρα ιδιαίτερη ευαισθησία πάνω στο ζήτημα των ενισχύσεων» υπογράμμισε ο κ. Βορίδης.

Επιπλέον, ο υπουργός παρέθεσε τις τέσσερις καίριες παρεμβάσεις που έχει πραγματοποιήσει η κυβέρνηση για την επίλυση του κρίσιμου ζητήματος των εργατών γης που είχε δημιουργηθεί εξαιτίας του κορωνοϊού και συμφώνησε ότι οι συνθήκες είναι ώριμες για να ανοίξει η συζήτηση για την αναμόρφωση του ΕΛΓΑ.

Τέλος, αναφορικά με το θέμα των ανακτήσεων ο κ. Βορίδης επεσήμανε ότι η διάταξη που περιλαμβάνεται στο «ερανιστικό» νομοσχέδιο και με την οποία βελτιώνεται ο χρόνος αποπληρωμής των ποσών που έχουν καταλογιστεί στους συνεταιρισμούς, ενσωματώνει εν πολλοίς διαπραγμάτευση του ΣΥΡΙΖΑ επί του συγκεκριμένου ζητήματος.

Την Τρίτη 26 Μαίου 2020 στη Βουλή η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου συνεδρίασε με θέμα ημερήσιας διάταξης την συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων : «Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα», παρουσία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Μάκη Βορίδη, των Υφυπουργών Κωνσταντίνο Σκρέκα και Φωτεινή Αραμπατζή, και άλλων αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων.

Μεταξύ αυτών, ο κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, Β’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ), τοποθετήθηκε στο θέμα των εισαγωγών, των εγγειών βελτιώσεων επισημαίνοντας πως το εγχείρημα αυτό αποτελεί την πρώτη επανάσταση που γίνεται στ χώρα η οποία μάλιστα διαθέτει σημαντικό πλεονέκτημα στον πρωτογενή τομέα το οποίο και θα πρέπει να αξιοποιήσει.

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Σπυρίδων Μάμαλης, τόνισε την σημαντική προσφορά του νομοσχεδίου στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροτικός χώρος προτείνοντας τυχόν μικρές διορθώσεις πάνω σε αυτό ώστε να γίνει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για την αγροτική ανάπτυξη.

Από την άλλη ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της νέας Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ), Παύλος Σατολιάς, έκανε ιδιαίτερη μνεία για το ρόλο των περιφερειακών φορέων αλλά και των αγροτικών συνεταιρισμών οι οποίοι σύμφωνα με τα λεγόμενά του «σ' αυτό το μοντέλο της αγροτικής παραγωγής που ονειρευόμαστε όλοι, πρέπει να έχει ένα σημαντικό ρόλο, γιατί μόνο έτσι πηγαίνουν μπροστά οι κοινωνίες».

Παρατηρήσεις αναφορικά με τα κτηνιατρικά φάρμακα επισήμανε η Πρόεδρος της ΔΕ του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου – ΠΚΣ, Αθηνά Τραχήλη, σύμφωνα με την οποία ο κτηνίατροι φέρουν αποκλειστικά την ευθύνη για την συνταγογράφηση των φαρμάκων αυτών και η απαγόρευση διαδικτυακής διάθεσης κτηνιατρικών φαρμάκων θα πρέπει να είναι ρητή. Ανάλογες ήταν και οι αναφορές του Προέδρου του ΔΣ του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Εισαγωγέων και Παρασκευαστών Κτηνιατρικών Φαρμάκων, Θεοχάρη Κολοβέα.

Ο Αντιπρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Μελιού (ΕΔΟΜΠ), Γεώργιος Πίττας αναγνώρισε το γεγονός ότι το εν λόγω νομοσχέδιο είναι το μοναδικό που συμπεριέλαβε τη μελισσοκομία, ενώ ο Πρόεδρος της Ένωσης Αυγοπαραγωγών, Ιωάννης Βλαχάκης, διευκρίνισε πως το σημαντικότερο πρόβλημα του κλάδου είναι οι ελληνοποιήσεις.

Αναφορές και στις υδατοκαλλιέργειες και την αλιεία έκαναν τοσο ο Πρόεδρος της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛ.Ο.Π.Υ.) Απόστολος Τουραλιάς και ο Δημήτριος Κοτσόργιος, Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Παράκτιων Επαγγελματικών Αλιευτικών Σκαφών, σύμφωνα μάλιστα με τον οποίο οι κυρώσεις που επιβάλλονται για παραβάσεις της κοινής αλιευτικής πολιτικής, είτε της εθνικής αλιευτικής πολιτικής διασφαλίζουν τη θαλάσσια βιοποικιλότητα καθώς επίσης τόνισε και την άρρηκτη σχέση αλιείας-υδατοκαλλιέργειας όσον αφορά την προστασία των οικοσυστημάτων. Επιπλέον, έκανε λόγο για το προφίλ του αλιευτικού κλάδου το οποίο και πρέπει να επαναπροσδιοριστεί μέσω συλλογικής προσπάθειας και δημιουργίας περιφερειακών συμβουλίων αλιείας, ύστερα από τη διάλυση των ομοσπονδιών των αλιευτικών συλλόγων της χώρας.

 Δείτε εδώ τα πρακτικά από τη συζήτηση στη βουλή

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

27-05-2020 17:40ΗΛΊΑΣ

Για της ελιές Καλαμών ουτε κουβέντα που κάνουν εισαγωγές από Αίγυπτο κ της εξάγουν σαν ελληνικές

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Πληρωμές