Το Mercedes-Benz Vito καθιερώθηκε για πρώτη φορά πριν από 25 χρόνια ως ένα ευρύχωρο και ευέλικτο ελαφρύ επαγγελματικό όχημα για πληθώρα χρήσεων. Γιορτάζοντας την 25η επέτειο από την πρώτη κυκλοφορία του στην αγορά, το ανανεωμένο Vito έχει εμπλουτίσει τον εξοπλισμό του με περισσότερα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης οδηγού, όπως το DISTRONIC, το σύστημα προειδοποίησης πίσω διασταυρούμενης κυκλοφορίας (Rear Cross Traffic Alert) σε συνδυασμό με το σύστημα υποβοήθησης νεκρής γωνίας ορατότητας, την ενεργή υποβοήθηση πέδησης και τον ψηφιακό εσωτερικό καθρέφτη. Από την κυκλοφορία της πρώτης γενιάς το 1996 έχουν πωληθεί περισσότερα από 1,8 εκατομμύρια οχήματα της επιτυχημένης σειράς μοντέλων.
Μετά την σχεδιαστική και τεχνολογική ανανέωση το 2020, το Vito έγινε πιο ελκυστικό από ποτέ, χάρη στους νέους τετρακύλινδρους πετρελαιοκινητήρες και την άριστα ισορροπημένη σχέση τιμής/απόδοσης. Το ελαφρύ επαγγελματικό εξοπλίζεται με μία γκάμα πέντε αποδοτικών τετρακύλινδρων πετρελαιοκινητήρων από τις οικογένειες OM654 και OM622 με απόδοση ισχύος έως 174 kW (237 ίπποι). Το κορυφαίο μοντέλο Vito 124 CDI με ισχύ 174 kW (237 ίπποι) και ροπή στρέψης 500 Nm διατίθεται μόνο στην έκδοση Tourer με άδεια επιβατικού.
Στις καινοτομίες της νέας γενιάς Vito συγκαταλέγονται τα αναβαθμισμένα συστήματα infotainment, το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 9G-Tronic, η αερανάρτηση AIRMATIC για μεγαλύτερη οδηγική άνεση και περαιτέρω συστήματα ασφάλειας. Ολοκαίνουργια σχεδιαστικά στοιχεία τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό του οχήματος ολοκληρώνουν την ανανέωση του μοντέλου.
Η πρώτη γενιά:με εγκάρσια τοποθετημένους τετρακύλινδρους πετρελαιοκινητήρες και βενζινοκινητήρες
Το 1996 η Mercedes-Benz παρουσίασε το μικρών διαστάσεων Vito, ένα ελαφρύ επαγγελματικό στην κατηγορία 2,6 έως 2,8 τόνων, το οποίο είχε εντελώς νέα σχεδίαση και προανήγγειλε ουσιαστικά την αρχή μιας νέας εποχής για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
Το ίδιο του το όνομα υποδήλωνε αυτή τη νέα εποχή: αντί για συνδυασμό γραμμάτων και αριθμών, απέκτησε το όνομα Vito που παραπέμπει άμεσα στη «γενέτηρά» του, τη βασκική πρωτεύουσα Vitoria-Gasteiz, όπου βρίσκεται το εργοστάσιο παραγωγής του. Πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ισπανία και την Πορτογαλία ήδη από τα τέλη του 1995 και συνδύαζε την όμορφη σχεδίαση με τις κόμπακτ διαστάσεις. Με ύψος οχήματος 1,89 μέτρα, το μεσαίου μεγέθους Van χωρούσε σε όλα τα γκαράζ.
Ωστόσο, ο χώρος φορτίου 3,6 m2 προσέφερε χωρητικότητα που έφτανε σχεδόν τα 5 m3 κι έτσι το Vito μπορούσε να μεταφέρει ακόμη και ογκώδη φορτία χωρίς κανένα πρόβλημα. Με ωφέλιμο φορτίο ενός τόνου, το εμπροσθοκίνητο όχημα ήταν άριστα εξοπλισμένο και για βαριά φορτία.
Οι εγκάρσια τοποθετημένοι τετρακύλινδροι πετρελαιοκινητήρες και βενζινοκινητήρες καταλάμβαναν ελάχιστο χώρο, ενώ ταυτόχρονα προσέφεραν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και ενδιαφέρουσες οδηγικές επιδόσεις. Οι ειδικοί του κλάδου και οι επαγγελματίες υποδέχθηκαν αμέσως θερμά το ελαφρύ επαγγελματικό ανακηρύσσοντάς το «Van of the Year 1996». Χάρη στην ανανέωση του μοντέλου το 1999, η ζήτηση για το Vito παρέμεινε υψηλή. Μέχρι το 2003 η Mercedes-Benz είχε πωλήσει σχεδόν 473.000 οχήματα της πρώτης γενιάς.
Η δεύτερη γενιά: με κίνηση στους πίσω τροχούς, μεγαλύτερη άνεση και μεγαλύτερη γκάμα
Τον Ιούλιο του 2003 κυκλοφόρησε μια νέα γενιά. Με εντελώς νέα σχεδίαση, όλες οι εκδόσεις του Vito είχαν πλέον την κίνηση στους πίσω αντί στους μπροστινούς τροχούς. Επιπλέον, στη γκάμα μοντέλων προστέθηκε και μία τετρακίνητη έκδοση, επιτρέποντας στο στιβαρό Van να κινείται άνετα και εκτός δρόμου. Υπήρχε επίσης μια σειρά από πιο ισχυρούς κινητήρες: ο κορυφαίος πετρελαιοκινητήρας απέδιδε 165 kW/224 ίππους στις 3800 σ.α.λ., ενώ ο πανίσχυρος βενζινοκινητήρας V6 ανέπτυσσε πλέον 190 kW (258 ίπποι) στις 5900 σ.α.λ.
Ανάλογα με την έκδοση μοντέλου, το μήκος του οχήματος αυξήθηκε κατά έως 58 εκατοστά σε 5,24 μέτρα, ενώ το μεταξόνιο μεγάλωσε κατά έως 43 εκατοστά φτάνοντας τα 3,43 μέτρα. Για πρώτη φορά το νέο Vito ήταν διαθέσιμο σε τρία διαφορετικά μήκη αμαξώματος, δύο ύψη οροφής και με πέντε διαφορετικούς κινητήρες, ενώ ήταν καλύτερα εξοπλισμένο από ποτέ, για να καλύπτει το μεγάλο φάσμα απαιτήσεων σε ένα πλήθος κλάδων.
Αυτό το τεράστιο άλμα εξέλιξης απέδωσε: το 2005 η ευρωπαϊκή κριτική επιτροπή ψήφισε το Vito «Van of the Year». Η δεύτερη γενιά Vito Van ήρθε να θέσει ένα πρότυπο και στον εξηλεκτρισμό: πολύ έγκαιρα η Mercedes-Benz εντατικοποίησε την ανάπτυξη εναλλακτικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης, και ήδη από το 2010 ξεκίνησε την παραγωγή μιας μικρής σειράς 100 οχημάτων Vito E-CELL. Το ηλεκτρικό ελαφρύ επαγγελματικό εξοπλιζόταν με ηλεκτρικό κινητήρα 70 kW (95 hp) και μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 32 kWh. Μετά τη φάση δοκιμών, τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά ελαφρά επαγγελματικά παραδόθηκαν από το εργοστάσιο τον Απρίλιο του 2011. Το Vito δεύτερης γενιάς ξεπέρασε τον εξαιρετικό προκάτοχό του με 80.000 πωλήσεις σε μία μόνο χρονιά. Συνολικά, η Mercedes-Benz πώλησε σχεδόν 750.000 Vito δεύτερης γενιάς.
Η τρίτη γενιά: ακόμη πιο πολυχρηστική και ελκυστική
Τον Μάιο του 2014, έκανε την πρεμιέρα της η τρίτη γενιά του Vito. Χάρη στη νέα σχεδίαση, το ανανεωμένο μοντέλο απέκτησε 13 εκατοστά μεγαλύτερο μήκος φτάνοντας τα 5,37 μέτρα, ενώ το μεταξόνιο παρέμεινε αμετάβλητο, και έτσι προσέφερε περισσότερο χώρο τόσο για το φορτίο όσο και για τους επιβάτες.
Επιπλέον, οι πελάτες είχαν πλέον περισσότερες επιλογές όσον αφορά το σύστημα κίνησης: εκτός από την κίνηση στους πίσω τροχούς και την τετρακίνηση, η κίνηση στους μπροστινούς τροχούς ήταν και πάλι διαθέσιμη σε συνδυασμό με τον πετρελαιοκινητήρα σε δύο βαθμίδες ισχύος. Δεν διευρύνθηκε μόνο η γκάμα εκδόσεών του με συμβατικούς κινητήρες, αλλά και η προσφορά ηλεκτρικών οχημάτων: το αμιγώς ηλεκτρικό eVito διατίθεται στην αγορά από το 2018. Από το 2014 έχουν πωληθεί περισσότερες από 600.000 μοντέλα του σημερινού Vito.
Το eVito Tourer: πρωτοπόρος στις μεταφορές επιβατών χωρίς εκπομπές τοπικά
Το 2018 η Mercedes-Benz παρουσίασε το eVito Van, ανοίγοντας το δρόμο για βιώσιμες μεταφορές εμπορευμάτων χωρίς εκπομπές τοπικά. Με την τελευταία του εξέλιξη, που παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2020, το eVito Tourer αποδεικνύει ότι είναι άριστα εξοπλισμένο για να πληροί τις απαιτήσεις απόδοσης και αυτονομίας του συστήματος μετάδοσης κίνησης και είναι ιδανικό για υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών.
Η μπαταρία βρίσκεται κάτω από το δάπεδο εξασφαλίζοντας απεριόριστη χρήση του χώρου επιβατών και φορτίου. Χάρη στις ευέλικτες επιλογές φόρτωσης και τη δυνατότητα ταχείας φόρτισης με συνεχές ρεύμα, το eVito Tourer έγινε ακόμα πιο εύχρηστο και μπορεί να επιτυγχάνει αυτονομία 421 χιλιομέτρων.