Για τον υπολογισµό της αποζηµίωσης λαµβάνεται υπόψη η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής. Εν τω µεταξύ ο ΕΛΓΑ ενηµέρωσε στις 8 Οκτωβρίου µε γραπτό µήνυµα sms, τους ασφαλισµένους παραγωγούς στον Οργανισµό, ότι παρατείνεται η προθεσµία εξόφλησης της Ειδικής Ασφαλιστικής Εισφοράς έτους 2025, µέχρι την 30η Οκτωβρίου 2026, η οποία είχε λήξει την 31η Ιουλίου 2026.
Οι ασφαλισµένοι αγρότες στον ΕΛ.Γ.Α. έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν τις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις στον Οργανισµό, αυστηρά µέχρι τη συγκεκριµένη ηµεροµηνία της 30ης Οκτωβρίου 2026, ώστε να καταστούν δικαιούχοι των προβλεπόµενων αποζηµιώσεων του Προγράµµατος «Προανθικό 2025» και των υπολοίπων αποζηµιώσεων, σε ελάχιστες περιπτώσεις, του έτους 2025.
Η ∆ιοίκηση του ΕΛ.Γ.Α. επισηµαίνει ότι, σύµφωνα µε την ισχύουσα νοµοθεσία ν.3877/2010, ουδείς παραγωγός µπορεί να είναι δικαιούχος αποζηµιώσεων εάν δεν έχει εξοφλήσει εγκαίρως στον Οργανισµό την Ειδική Ασφαλιστική Εισφορά του έτους αναφοράς και εν προκειµένω του έτους 2025.
Οι τιµές και οι αποδόσεις του έτους ζηµιάς και της περιόδου αναφοράς προκύπτουν από τα επίσηµα στατιστικά στοιχεία της χώρας (βλ. πίνακα), όπως αυτά διαβιβάζονται από το αρµόδιο Υπουργείο.
Το πρόγραµµα αφορά κεράσια, βύσσινα, µήλα, κυδώνια και νωπά σύκα και συγκεκριµένα:
- Για τα κεράσια, επιλέξιµες είναι συγκεκριµένες περιοχές σε Αργολίδα, Αρκαδία, Αχαΐα, Γρεβενά, ∆ράµα, Έβρο, Ηµαθία, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Καρδίτσα, Καστοριά, Κιλκίς, Κοζάνη, Κορινθία, Λάρισα, Μαγνησία, Μεσσηνία, Ξάνθη, Πέλλα, Πιερία, Ροδόπη, Σέρρες, Τρίκαλα, Φλώρινα και Χαλκιδική.
- Τα βύσσινα περιλαµβάνονται σε Αργολίδα, Αρκαδία, Γρεβενά, Κορινθία, Λάρισα, Μεσσηνία, Πέλλα, Ροδόπη, Σέρρες και Τρίκαλα.
- Τα µήλα σε Αχαΐα, Γρεβενά, ∆ράµα, Έβρο, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Καρδίτσα, Καστοριά, Κοζάνη, Κορινθία, Ξάνθη, Πέλλα, Ροδόπη, Σέρρες και Φλώρινα.
- Τα κυδώνια σε Έβρο, Ηµαθία, Καβάλα, Καρδίτσα, Κιλκίς, Λάρισα, Ξάνθη, Πέλλα, Ροδόπη και Τρίκαλα, ενώ τα νωπά σύκα αφορούν την ΠΕ Αττικής.

Αναλυτικά η απόφαση αναφέρει:
Άρθρο 2 ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ
Επιτρέπεται η καταβολή ενισχύσεων για ζηµιές στη γεωργική παραγωγή όταν συντρέχουν αθροιστικά τα παρακάτω:
- Οι ζηµιές είναι αποτέλεσµα των παγετών του χρονικού διαστήµατος 17 Μαρτίου 2025 - 18 Απριλίου 2025. Ο έλεγχος επέλευσης της ζηµιάς διενεργείται από δηµόσια αρχή.
- Αφορούν απώλεια παραγωγής έτους 2025, στις καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, ∆ράµας, Έβρου, Ηµαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου ∆ηµητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, µήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, ∆ράµας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ηµαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν µείωση παραγωγής, ως αποτέλεσµα των παγετών του χρονικού διαστήµατος Μαρτίου - Απριλίου 2025, στο προανθικό στάδιο, σύµφωνα µε τα προβλεπόµενα στις παρ. 6 και 8 του άρθρου 25 του Κανονισµού (ΕΕ) 2472/2022.
- ∆ικαιούχοι της ενίσχυσης είναι οι παραγωγοί οι οποίοι έχουν υποβάλει οριστικές αιτήσεις χορήγησης ενίσχυσης στον ΕΛ.Γ.Α. εντός του έτους 2025.
- ∆ικαιούχοι µπορούν να είναι µόνο µικροµεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων σύµφωνα µε τον ορισµό του Παραρτήµατος Ι (1 και 2) του Κανονισµού (ΕΕ) 2472/2022.
- Το σύνολο της φυτικής παραγωγής που ζηµιώθηκε και δηλώθηκε είναι ασφαλισµένο στον ΕΛ.Γ.Α. και περιέχεται στην ενιαία ∆ήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής έτους 2025 και έχει εξοφληθεί η αντίστοιχη ειδική ασφαλιστική εισφορά του έτους ζηµιάς.
- Επιπρόσθετα θα πρέπει τα φυσικά πρόσωπα να:
- Παρουσιάζουν αγροτικό εισόδηµα.
- Είναι νόµιµοι κάτοχοι της εκµετάλλευσης τη χρονική περίοδο που συνέβη το ζηµιογόνο αίτιο. Η ιδιοκτησία στο πλαίσιο της οικογένειας θεωρείται ότι υφίσταται στο πρόσωπο και των δύο συζύγων, ανεξαρτήτως πραγµατικού γεγονότος.
Το νοµικό πρόσωπο θα πρέπει να:
- Έχει νοµική προσωπικότητα και να λειτουργεί τουλάχιστον ένα έτος µε οικονοµικά αποτελέσµατα.
- Είναι κάτοχος νόµιµης εκµετάλλευσης τη χρονική περίοδο που συνέβη το ζηµιογόνο αίτιο.
- Προκύπτει, από τη συστατική πράξη ότι, η κύρια δραστηριότητά του είναι η άσκηση της γεωργίας.
- Ασκούν γεωργία, οι εταίροι ή τα µέλη που κατέχουν την πλειοψηφία των µετοχών, δηλαδή δηλώνουν αγροτικό εισόδηµα.
- Είναι φορολογικά κατ’ άρθρο 12 του ν. 5104/2024 (Α’ 58) - Κ.Φ.∆. και ασφαλιστικά ενήµερο.
- Σε ότι αφορά τις προβληµατικές επιχειρήσεις, σύµφωνα µε την περ. β ’της παρ. 6 του άρθρου 1, ο Κανονισµός δεν εφαρµόζεται σε ενισχύσεις για προβληµατικές επιχειρήσεις µε εξαίρεση ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις που κατέστησαν προβληµατικές λόγω ζηµιών ή φθορών που προκλήθηκαν από το εν λόγω συµβάν στο διάστηµα Μαρτίου - Απριλίου του έτους 2025. Εποµένως, οι δικαιούχοι δεν θα πρέπει να συνιστούσαν προβληµατική επιχείρηση πριν την επέλευση του δυσµενούς κλιµατικού φαινοµένου ή κατά τη στιγµή χορήγησης της ενίσχυσης. 8. Αποκλείεται η καταβολή ενισχύσεων υπέρ επιχειρήσεων που εξακολουθούν να έχουν στη διάθεσή τους ενίσχυση που έχει κριθεί παράνοµη και ασυµβίβαστη µε βάση προηγούµενη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του ∆.Ε.Ε. κατά τα οριζόµενα. στην παρ. 3 του άρθρου 30 του ν. 5000/2022 (Α’ 226), και προς το σκοπό αυτό απαιτείται η προσκόµιση σχετικής υπεύθυνης δήλωσης και βεβαίωσης οφειλών από πλευράς δυνητικού δικαιούχου της ενίσχυσης της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης.
Άρθρο 3 ΚΑΤΩΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΖΗΜΙΩΝ
Τα κατώτατα όρια ζηµιών, πέρα από τα οποία είναι δυνατό να χορηγηθούν ενισχύσεις υπό την παρούσα Απόφαση, καθορίζονται ως εξής:
- Όταν η ζηµιά επέρχεται στη γεωργική παραγωγή, το σχετικό κατώτατο όριο απωλειών άνω του 30%, καθορίζεται στο επίπεδο της ευρύτερης περιοχής (Περιφερειακή Ενότητα), µε βάση τη µέση παραγωγή του συγκεκριµένου είδους κατά το εν λόγω έτος, σε σύγκριση µε τη µέση παραγωγή των προηγούµενων τριών ετών.
- Επιπλέον προϋπόθεση για την καταβολή των ενισχύσεων είναι η µείωση της παραγωγής, που οφείλεται στους παγετούς του χρονικού διαστήµατος Μαρτίου - Απριλίου του έτους 2025, να είναι άνω του 30 % της µέσης παραγωγής, των οµοειδών ειδών σε επίπεδο παραγωγού.
Στον Πίνακα, παρουσιάζονται οι καλλιέργειες, ανά Περιφερειακή Ενότητα (ΠΕ) που ζηµιώθηκαν, σε ποσοστό µεγαλύτερο του 30% σε επίπεδο ΠΕ και µπορούν να ενισχυθούν στο πλαίσιο της παρούσας.
Άρθρο 4 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ
Το παρόν πρόγραµµα αφορά µόνο τις ενισχύσεις για την απώλεια φυτικής παραγωγής για καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, ∆ράµας, Έβρου, Ηµαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου ∆ηµητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, µήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, ∆ράµας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ηµαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν µείωση παραγωγής, ως αποτέλεσµα των παγετών του χρονικού διαστήµατος Μαρτίου - Απριλίου 2025, που παρουσίασαν µείωση παραγωγής καλλιεργητικής περιόδου 2025, βάσει του Πίνακα του άρθρου 3,η οποία προκλήθηκε άµεσα από τους παγετούς του χρονικού διαστήµατος Μαρτίου - Απριλίου 2025. Οι καλλιέργειες βρίσκονταν σε στάδιο, µη ασφαλιστικά καλυπτόµενο σύµφωνα µε τον Κανονισµό Ασφάλισης του ΕΛ.Γ.Α. και ειδικότερα της παρ. 2 του άρθρου 23 της υπ’ αρ. 157502/27.7.2011 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονοµικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων (Β’ 1668). Οι παραγωγοί, των οποίων η παραγωγή των εκµεταλλεύσεών τους ζηµιώθηκε σε ποσοστό κατ’ είδος άνω του 30% δικαιούνται κρατική ενίσχυση το ύψος της οποίας ορίζεται σε ποσοστό µέχρι το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής Ως ποσοστό ζηµιάς νοείται η ποσοστιαία µείωση της παραγωγής του έτους ζηµιάς 2025 σε σχέση µε τη Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς, σε επίπεδο δικαιούχου. Για τον υπολογισµό της ενίσχυσης, από το ποσοστό ζηµιάς θα αφαιρείται το 20%, που αποτελεί το ποσοστό ζηµιάς που δεν ενισχύεται, και το υπόλοιπο ποσοστό θα πολλαπλασιάζεται µε το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής.
Η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής αντιστοιχεί στην απώλεια εισοδήµατος της παρ. 8 του άρθρου 25 του Κανονισµού (ΕΕ) 2472/2022 και ορίζεται ως η διαφορά µεταξύ της µέσης απόδοσης της περιόδου αναφοράς επί την αντίστοιχη µέση τιµή της περιόδου, µείον την πραγµατική απόδοση του έτους ζηµιάς, επί τη µέση τιµή για το έτος αυτό.
∆ηλαδή η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής θα προσδιορίζεται µε βάση τον ακόλουθο τύπο: ΑΑΠ = ΜΑΠΑ Χ ΜΤΠΑ - ΑΕΖ Χ ΜΤΕΖ Όπου: ΑΑΠ = Αξία Απωλεσθείσας Παραγωγής ΜΑΠΑ = Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς (αποδόσεις τριετίας πριν τη ζηµιά 2022, 2023, 2024) ΜΤΠΑ = Μέση Τιµή ίδιας Περιόδου Αναφοράς ΑΕΖ = Απόδοση Έτους Ζηµιάς 2025 = Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς × ποσοστό ζηµιάς ΜΤΕΖ = Μέση Τιµή Έτους Ζηµιάς 2025 Οι τιµές και οι αποδόσεις του έτους ζηµιάς και της περιόδου αναφοράς προκύπτουν από τα επίσηµα στατιστικά στοιχεία της χώρας, όπως αυτά διαβιβάζονται από το αρµόδιο Υπουργείο.
Οι ενισχύσεις ή άλλες πληρωµές που εισπράττονται για την αποζηµίωση των ζηµιών, συµπεριλαµβανοµένων των ενισχύσεων βάσει άλλων εθνικών ή ενωσιακών µέτρων ή ασφαλιστηρίων συµβολαίων για τη ζηµία για την οποία χορηγείται ενίσχυση, περιορίζονται στο ποσό που προκύπτει βάσει των προαναφερόµενων.
Άρθρο 5 ∆ΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
Τα στοιχεία της ∆ήλωσης Φορολογίας Εισοδήµατος (Έντυπο Ε1) και του αντίστοιχου Εκκαθαριστικού Σηµειώµατος έτους 2024 και του ΜΑΑΕ, που απαιτούνται από την παρούσα απόφαση προκειµένου ο παραγωγός να κριθεί δικαιούχος της ενίσχυσης υπάγονται στην «αυτεπάγγελτη αναζήτηση εγγράφων» και αναζητούνται υπηρεσιακά από τον ΕΛ.Γ.Α.
Στις εκµεταλλεύσεις που υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΕΛ.Γ.Α., βασική προϋπόθεση για την καταβολή της ενίσχυσης είναι η υποβολή της ∆ήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής για το έτος ζηµιάς 2025 και η εξόφλησή της. Για νέους αγρότες, ο διοικητικός έλεγχος θα διενεργηθεί µε τα στοιχεία του Εκκαθαριστικού Σηµειώµατος της ∆ήλωσης Φορολογίας Εισοδήµατος (Έντυπο Ε1) έτους 2025.
Επιπλέον, υποβάλλονται:
- Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης και, αν έχει λάβει, ότι έχει αποπληρώσει το δάνειo ή λύσει τη σύµβαση εγγύησης και ότι δεν έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και, αν έχει λάβει, ότι δεν υπόκειται ακόµα σε σχέδιο αναδιάρθωσης
- Υπεύθυνη δήλωση περί µη εκκρεµούς απόφασης ανάκτησης παράνοµης και ασυµβίβαστης κρατικής ενίσχυσης και βεβαίωσης οφειλών δυο.
- Αίτηση χορήγησης ενίσχυσης.
- Υπεύθυνη δήλωση, µε την οποία παρέχεται συναίνεση για την αυτεπάγγελτη υπηρεσιακή αναζήτηση (βλ. άρθρο 8 του Κανονισµού Κρατικών Οικονοµικών Ενισχύσεων)Βεβαίωση επέλευσης ζηµίας.
- Φορολογική και ασφαλιστική ενηµερότητα, εφόσον δεν υφίσταται σχετική απαλλακτική νοµοθετική ρύθµιση.
Άρθρο 7 ΑΝΩΤΑΤΑ ΠΟΣΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ
Οι κρατικές οικονοµικές ενισχύσεις καταβάλλονται από τον ΕΛ.Γ.Α. κατόπιν ελέγχου του συνόλου των προϋποθέσεων της παρούσας και σύµφωνα µε τον υπολογισµό των άρθρων 3 και 4 της παρούσας. Επιπλέον, η ενίσχυση που καταβάλλεται σε κάθε δικαιούχο σύµφωνα µε τους υπολογισµούς των άρθρων 3 και 4, δεν µπορεί να υπερβαίνει την µείωση των πωλήσεων από αγροτική-βιολογική δραστηριότητα, όπως προκύπτει από το έντυπο Ε3 (κωδικός 361 του Πίνακα Ζ1 του εντύπου Ε3) φορολογικού έτους 2025, σε σχέση µε το µέγιστο των πωλήσεων από αγροτική - βιολογική δραστηριότητα φορολογικών ετών 2023 και 2024, προστιθέµενων τυχόν αποζηµιώσεων που έλαβαν από τον ΕΛΓΑ έως τη δηµοσίευση του παρόντος επιµεριζόµενων στα αντίστοιχα έτη για τα οποία έλαβαν την ενίσχυση Το ανωτέρω όριο δεν ισχύει για νέους αγρότες και επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη λειτουργίας µετά το 2022.
Προκειµένου να υπολογιστεί το τελικό ποσό της ενίσχυσης βάσει του ανώτερου ορίου, ο ΕΛΓΑ αποστέλλει στην Γενική ∆ιεύθυνση Ψηφιακών Υπηρεσιών και Συστηµάτων (Γ∆ ΨΗΦΥΣ) της ΑΑ∆Ε αρχείο που περιέχει (α) τους ΑΦΜ των δικαιούχων, (β) το ποσό της ενίσχυσης που έχει υπολογιστεί βάσει των οριζόµενων στο άρθρο της παρούσας και (γ) τις αποζηµιώσεις που έχουν λάβει οι δικαιούχοι από τον ΕΛΓΑ για τα έτη 2023, 2024 και 2025. Κατόπιν η Γ∆ ΨΗΦΥΣ διαβιβάζει στον ΕΛΓΑ το τελικό ποσό της ενίσχυσης ανά ΑΦΜ κατόπιν εφαρµογής του ανωτέρου ορίου. Τα ανώτατα ποσά ενίσχυσης καθορίζονται σε 200.000,00 Eυρώ ανά δικαιούχο, υπό την προϋπόθεση συµµόρφωσης µε την ανώτατη ένταση ενίσχυσης του άρθρου 4 της παρούσας. Σε κάθε περίπτωση, τα ανώτατα ποσά ενίσχυσης και αφού ληφθούν υπόψη λοιπές πληρωµές που έχουν χορηγηθεί ως αντιστάθµιση για τη ζηµία, συµπεριλαµβανοµένων των πληρωµών βάσει άλλων εθνικών ή ενωσιακών µέτρων ή ασφαλιστήριων συµβολαίων, δεν µπορούν να υπερβαίνουν το 80% των επιλέξιµων δαπανών. Ποσά ενίσχυσης µικρότερα των 15,00 Ευρώ ανά δικαιούχο δεν χορηγούνται. Οι ενισχύσεις καταβάλλονται το αργότερο εντός τεσσάρων (4) ετών από την επέλευση του δυσµενούς καιρικού φαινοµένου, ήτοι έως 18/04/2029.