BACK TO
TOP
Συνεντεύξεις

Τάση με διάρκεια το ζωηρό ενδιαφέρον για αιγοπρόβειο γάλα

∆ιατηρώντας τη µεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στην Ελλάδα, µε πάνω από 70.000 τόνους εισκοµίσεων σε συνεργασία µε 5.500 παραγωγούς, η ∆Ω∆ΩΝΗ συνεχίζει σταθερά να προσφέρει την υψηλότερη τιµή γάλακτος στην αγορά, αναφέρει στη συνέντευξή του στην Agrenda ο αναπληρωτής διευθύνων σύµβουλος της γαλακτοβιοµηχανίας, Μιχάλης Παναγιωτάκης. Όπως λέει ο ίδιος, τα επόµενα χρόνια η βιοµηχανία σκοπεύει να εστιάσει σε βελτιώσεις των κυρίαρχων γραµµών παραγωγής στις εργοστασιακές της µονάδες στα Ιωάννινα, τη Θήβα και την Κύπρο, µε ετήσιες επενδύσεις τουλάχιστον 1,5-2 εκατ. ευρώ.

42-43__2_

51
0

Όσον αφορά την αυξηµένη ζήτηση για ελληνικό αιγοπρόβειο γάλα που καταγράφεται, ο κ. Παναγιωτάκης δηλώνει ικανοποίηση, ακόµη κι αν για κάποιες βιοµηχανίες αυτή η τάση προέρχεται από τον νέο νόµο περί ελληνοποιήσεων και όχι λόγω της αγάπης τους για την ελληνική κτηνοτροφία.

Μιχάλης Παναγιωτάκης -Αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος ΔΩΔΩΝΗ

 

 

συνέντευξη στον: Γιάννη Πανάγο

 

Πώς βλέπετε να ξεκινάει η νέα γαλακτοκοµική περίοδος;

Η νέα γαλακτοκοµική περίοδος έχει ξεκινήσει δυναµικά κι αυτό µας χαροποιεί ιδιαίτερα, καθώς  η ανάπτυξη του κλάδου µας συνδέεται άµεσα µε την πρόοδο και τη βιωσιµότητα των Ελλήνων παραγωγών γάλακτος. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος ως ∆Ω∆ΩΝΗ προχωρήσαµε στην πολιτική των προκαταβολών και συνεχίζουµε σταθερά να προσφέρουµε  την υψηλότερη τιµή γάλακτος στην αγορά, αποτελώντας τον «βασικό αιµοδότη» της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου κι ένα ασφαλές λιµάνι για τους 5.500 παράγωγούς µας. Χρησιµοποιώντας αποκλειστικά 100% ελληνικό γάλα και διατηρώντας τη µεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στη χώρα, κύριο µέληµα µας, πέραν της παραγωγής προϊόντων υψηλής ποιότητας, είναι να εφαρµόζουµε διαχρονικά πολιτική που υποστηρίζει τον πρωτογενή τοµέα και διαφυλάσσει ένα καλύτερο µέλλον για τους ίδιους και τις οικογένειές τους.

 

Καταγράφεται αυξηµένο ενδιαφέρον από την πλευρά του κλάδου για αιγοπρόβειο γάλα. Πού οφείλεται αυτό;

Υπάρχει µια ένδειξη στην αγορά γενικότερα, ωστόσο δεν έχω παρατηρήσει καταγεγραµµένη αύξηση ζήτησης γάλακτος για τη νέα χρονιά. Ίσως αυτή η ένδειξη να προέρχεται από την εκτίµηση του κλάδου ότι θα πουλήσει παραπάνω φέτα λόγω πανδηµίας. Θεωρώ ότι στο τέλος όλες οι γαλακτοβιοµηχανίες θα παράξουν την ίδια περίπου ποσότητας φέτας µε πέρυσι, λαµβάνοντας υπόψιν ότι τόσο η αγορά του HORECA, όσο και οι εξαγωγές δείχνουν αντίστροφη τάση. Η ∆Ω∆ΩΝΗ ανέκαθεν επιλέγει µόνο ελληνικό γάλα κι αποτελεί έναν από τους βασικότερους αγοραστές αιγοπρόβειου στη χώρα µας, προσφέροντας από τις καλύτερες τιµές στην αγορά.

Μας ικανοποιεί απόλυτα που άλλες γαλακτοβιοµηχανίες πλέον εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την εισκόµιση αιγοπρόβειου ελληνικού γάλακτος, ακόµη κι αν αυτή η τάση προέρχεται από τον νέο νόµο περί ελληνοποιήσεων και όχι λόγο της αγάπης τους για την ελληνική κτηνοτροφία.

Αυτή η τάση οφείλεται στην πρόσφατη ψήφιση του νόµου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης αναφορικά µε τις ελληνοποιήσεις τροφίµων και στις πολύ αυστηρές ποινές που προβλέπονται. Η εξέλιξη είναι πολύ σηµαντική καθώς δεν αφήνει περιθώρια για παράνοµες πρακτικές που ταλαιπωρούσαν εδώ και χρόνια τον κλάδο µας και προστατεύει την  ελληνική παραγωγή. Ελπίζω δε, αυτή η στροφή του ανταγωνισµού προς το ελληνικό γάλα να έχει διάρκεια και να µην είναι απλά µια προσωρινή προσέγγιση καθώς και «στάχτη στα µάτια» της Πολιτείας µέχρι να βρεθεί «νέος τρόπος» προµήθειας και παράνοµης χρήσης αλλοδαπού γάλακτος στη παραγωγή φέτας.

 

Ποια θα βλέπατε εσείς ως δίκαιη τιµή για τον παραγωγό στο πρόβειο γάλα µε βάση τα σηµερινά δεδοµένα;

Η σχέση παραγωγών µας και εταιρίας είναι πολύχρονη και βασίζεται στην αµοιβαία σχέση εµπιστοσύνης που έχει δηµιουργηθεί και έχει χτισθεί εδώ και µισό αιώνα. Η τιµή είναι συνδυασµός της ποιότητας της εισκοµιζόµενης πρώτης ύλης και όπως ξέρετε η ∆Ω∆ΩΝΗ παραλαµβάνει γάλα άριστης ποιότητας και αυτό αναγνωρίζεται και φυσικά ανταµείβεται.

 

∆ώστε µας µια εικόνα των µεγεθών της βιοµηχανίας από τη στιγµή που ιδιωτικοποιήθηκε µέχρι σήµερα.

Οκτώ χρόνια µετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ∆Ω∆ΩΝΗ, η εταιρεία καταγράφει σηµαντικές επιδόσεις σε όλους τους τοµείς και παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη. Τα τελευταία χρόνια καταφέραµε να αυξήσουµε την παραγωγική βάση µας, διπλασιάσαµε τις θέσεις εργασίας συγκριτικά µε το 2012, έχουµε 3 εργοστάσια σήµερα αντί ενός το 2012, ενισχύουµε κάθε χρόνο τις πωλήσεις µας και αυξάνουµε σταθερά την εξαγωγική µας δραστηριότητα, µε αποτέλεσµα σήµερα τα προϊόντα ∆Ω∆ΩΝΗ να ταξιδεύουν σε πάνω από 50 χώρες του κόσµου. Επιπλέον έχουµε λανσάρει πολλά νέα προϊόντα, µε πιο πρόσφατο το κατσικίσιο γιαούρτι ∆Ω∆ΩΝΗ από 100% ελληνικό κατσικίσιο γάλα, αλλά και το ∆Ω∆ΩΝΗ Τυρί ΤουΤοστ, τη φέτα ∆Ω∆ΩΝΗ µε λιγότερο αλάτι, το Ηπειρώτικο Στραγγιστό, τα τριµµένα τυριά και πολλά άλλα. Η προσέγγισή µας ως προς την ανάπτυξη της εταιρείας είναι βασισµένη σε 3 βασικούς πυλώνες: τους παραγωγούς µας, το προσωπικό µας και τους καταναλωτές που µας τιµούν καθηµερινά µε την εµπιστοσύνη τους.

 

Πώς κρίνεται τη µέχρι τώρα πορεία της και πού πιστεύετε ότι έγιναν κάποια λάθη χειρισµών µε κόστος για την ανάπτυξη της εταιρείας;

Η ∆Ω∆ΩΝΗ είναι µια δυνατή εταιρεία η οποία κάθε χρόνο ενισχύει τα µεγέθη της και ακολουθεί µια σταθερά αναπτυξιακή τροχιά. Όλα αυτά τα χρόνια έχουµε καταφέρει να διατηρήσουµε την ηγετική µας θέση στις πωλήσεις της ΠΟΠ φέτας στην Ελλάδα, ενώ επενδύουµε σταθερά σε κατηγορίες που παρουσιάζουν υψηλούς ρυθµούς ανάπτυξης, όπως αυτή του στραγγιστού γιαουρτιού. Κάθε απόφαση που αφορά την ανάπτυξη της εταιρείας είναι προσεκτικά µελετηµένη και µεθοδικά σχεδιασµένη ώστε να αποφεύγουµε τυχόν λάθος χειρισµούς. Αυτό δεν σηµαίνει ότι δεν θα γίνουν λάθη. Σίγουρα έχουν γίνει, θα συνεχίσουν να γίνονται, και εµείς θα µαθαίνουµε από αυτά για να γινόµαστε όλο και καλύτεροι. Αυτό που θα ήθελα να συγκεκριµενοποιήσω είναι η άµεση ολοκλήρωση της σύστασης της ∆ιεπαγγελµατικής της Φέτας, ενός θεσµού που λείπει από καταβολής και που αν στηθεί σωστά εξαρχής, θα προστατεύσει την ποιότητα και την ταυτότητα της Φέτας.  

 

Πώς είναι αυτό τον καιρό η σχέση της εταιρείας µε τους παραγωγούς;

Οι σχέσεις µας είναι άριστες, καθώς βασίζονται σε γερά θεµέλια και διακατέχονται από  αµοιβαία εµπιστοσύνη, ειλικρίνεια, αξιοπιστία  και αµοιβαίο σεβασµό. Είµαστε πολύ περήφανοι που διατηρούµε τη µεγαλύτερη ζώνη γάλακτος στη χώρα, µε πάνω από 5.500 παραγωγούς, τους οποίους θεωρούµε πολύτιµα µέλη της µεγάλης «οικογένειας» µας. Είναι ιδιαίτερα σηµαντικό για µας να ξέρουν πως στη ∆Ω∆ΩΝΗ θα βρουν έναν αξιόπιστο συνεργάτη, στον οποίο µπορούν να βασιστούν. Προστατεύουµε τους παραγωγούς µας και τους εξασφαλίζουµε τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους. ∆ιατηρούµε σταθερά την πολιτική προκαταβολών για το γάλα της νέας περιόδου και συµβάλλουµε στη σηµαντική ενίσχυση της απασχόλησης στην περιοχή. Τα τελευταία χρόνια, επεξεργαζόµαστε σε ετήσια βάση πάνω από 70.000 τόνους 100% ελληνικού γάλακτος, ενώ έχουµε συστήσει προγράµµατα στήριξής τους, ενισχύοντας στην πράξη τη βιωσιµότητα του πρωτογενή τοµέα. Αν κάποιος παραγωγός µας θέλει να επενδύσει στη φάρµα του, δεν έχει παρά να µας προτείνει το επιχειρηµατικό του µοντέλο κι αν αυτό είναι βιώσιµο και συνάµα επικεντρώνεται και στη διαρκή βελτίωση της ποιότητας µαζί µε την ποσότητα, τότε τον στηρίζουµε υλικά και τεχνικά.

 

∆ώστε µας µια εικόνα των µεγεθών, πρόβειου, γίδινου και αγελαδινού γάλακτος που εισκοµίζετε ετησίως.

Εισκοµίζουµε περίπου 50.000 τόνους αιγοπρόβειο για τις ανάγκες µας στη παραγωγή φέτας και άλλων κίτρινων τυριών, όπως κεφαλογραβιέρα και κεφαλοτύρι, καθώς και 20.000 τόνους αγελαδινό το οποίο χρησιµοποιούµε για το γιαούρτι, το φρέσκο γάλα και για τα αντίστοιχα ηµίσκληρα και σκληρά τυριά.

 

Ποιοι είναι οι αναπτυξιακοί στόχοι που τίθενται για τα επόµενα χρόνια και πως αυτοί επιτυγχάνονται;

Ο βασικός µας στόχος είναι να µεγαλώνουµε κάθε χρόνο. ∆εν µπορούµε να µένουµε στάσιµοι. Πιο συγκεκριµένα, οι αναπτυξιακοί στόχοι µας εστιάζουν στην παραγωγή, στη διάθεσή και στην ενίσχυση των µεριδίων αγοράς σε όσο το δυνατόν περισσότερες κατηγορίες γαλακτοκοµικών προϊόντων στην Ελλάδα και στις 55 χώρες που έχουµε παρουσία ως ∆Ω∆ΩΝΗ. Στο πλαίσιο αυτό, παρακολουθούµε στενά τις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις και προτιµήσεις και επενδύουµε στη δηµιουργία νέων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών. Κάθε χρόνο επενδύουµε τουλάχιστον 1,5 µε 2 εκατ. ευρώ για ενίσχυση των υποδοµών, ενδυνάµωση των εξαγωγών µας και υλοποίηση ερευνών για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Τα επόµενα χρόνια σκοπεύουµε να εστιάσουµε σε βελτιώσεις των κυρίαρχων γραµµών παραγωγής στις εργοστασιακές µας µονάδες στα Ιωάννινα, τη Θήβα και την Κύπρο, στην παραγωγή νέων προϊόντων, στην ενδυνάµωση των υπαρχόντων κωδικών και στην περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών µας.

 

Μήπως το επενδυτικό σχήµα που µετέχει στη ∆Ω∆ΩΝΗ είναι πολύ µεγάλο για τα µέτρα της εταιρείας;

Αυτή είναι µια ερώτηση που θα αφορούσε το 2012, όχι  το σήµερα: Ύστερα από 8 έτη απόλυτα επιτυχηµένης ανάκαµψης της εταιρείας σε όλους τους τοµείς, όντας παράδειγµα επιχειρηµατικού µοντέλου ανάπτυξης για το σύνολο του ελληνικού επιχειρηµατικού κόσµου, αποδεικνύεται στην πράξη ότι η ιδιοκτησιακή µας ταυτότητα ταυτίζεται απόλυτα µε όλες τις βασικές παραµέτρους ύπαρξης και ανάπτυξης της ∆Ω∆ΩΝΗ.  

Αν περνούσατε µια ηµέρα κοντά µας, θα καταλαβαίνατε από το κλίµα, το ηθικό και την αυτοπεποίθηση των εργαζοµένων, τι ακριβώς εννοώ.   

 

Ποιο είναι το σηµαντικότερο χαρτί που έχει στα χέρια της η ∆Ω∆ΩΝΗ;

Η αδιαπραγµάτευτη προσήλωση στις αρχές µας και η αφοσίωσης µας στην Ελληνική κτηνοτροφία. Είµαστε «Η» ελληνική εταιρεία, κάτι που δεν έχει όµοιο της στον Ελληνικό χώρο. Πιο συγκεκριµένα, το σηµαντικότερο στοιχείο που διαφοροποιεί την ∆Ω∆ΩΝΗ είναι η υψηλή ποιότητα που χαρακτηρίζει όλα της τα προϊόντα αλλά και η 60χρονη ιστορία της η οποία είναι απόλυτα συνυφασµένη µε την νεότερη ιστορία της Ελλάδας. Είναι πολύ σηµαντικό για εµάς να αναγνωρίζεται η προσπάθεια και η δέσµευσή µας για την παραγωγή αυθεντικών, αγνών γαλακτοκοµικών και τυροκοµικών προϊόντων υψηλής ποιότητας από 100% ελληνικό γάλα.

 

Πώς βλέπετε το µέλλον της φέτας στη διεθνή αγορά και τι πρέπει να προσέξει ο κλάδος;

Η ελληνική ΠΟΠ φέτα είναι ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά προϊόντα παγκοσµίως, χάρη στη µοναδική της γεύση και την υψηλή θρεπτική της αξία. Είναι στο χέρι µας να παραµείνει σε αυτό το επίπεδο της καταναλωτικής συνείδησης και σε κανενός άλλου. Αυτοί που παραβιάζουν κατά κύριο λόγο το ΠΟΠ της Φέτας είναι οι φίλοι µας Ευρωπαίοι, όπως για παράδειγµα οι ∆ανοί οι οποίοι εδώ και χρόνια προβάλουν το προϊόν τους λευκό τυρί ως «Φέτα». Έπονται οι Γάλλοι και ούτω καθεξής. Επίσης οι Έλληνες παραγωγοί φέτας, πρέπει όλοι ανεξαιρέτως να µην θυσιάζουν τη ποιότητα προς χάριν της ευκαιριακής πώλησης, πρέπει να µην προβαίνουν σε τυχόν παραποίηση ή αλλοίωση του κανονισµού ΠΟΠ Φέτας στη παραγωγή αυτής, και πρέπει να συµβάλλουν οικονοµικά ο καθένας αναλογικά µε την αξία των πωλήσεων του, στη διαµόρφωση µιας συνεχούς και διαρκούς κεντρικής επικοινωνιακής στρατηγικής σε διάφορες χώρες ανά έτος. Ένας σηµαντικός ρόλος για τη ∆ιεπαγγελµατική.

∆εν πρέπει να περιµένουµε από την πολιτεία και µόνο αυτήν να προασπίσει την ταυτότητα της ελληνικής Φέτας, αλλά όλοι εµείς θα πρέπει να δηµιουργήσουµε εκείνο το κονσόρτσιουµ για την υποστήριξη της πολιτείας στην ιερή αυτή αποστολή. Μέχρι πρότινος δεν προστατευόταν επαρκώς, µε αποτέλεσµα οι καταναλωτές να εξαπατώνται µε «λευκά τυριά» που φέρουν εσφαλµένα το όνοµά της, χωρίς να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές παραγωγής της αληθινής φέτας. Σ’ αυτή την κατεύθυνση, οι συµφωνίες που επιτυγχάνονται για την προάσπισή της διεθνώς, είναι ιδιαίτερα σηµαντικές και σ’ αυτό θα συµβάλλει σηµαντικά και η ∆ιεπαγγελµατική Φέτας µόλις ξεκινήσει το έργο της. Εποµένως, οι προοπτικές για το µοναδικό αυτό ΠΟΠ προϊόν πιστεύω πως  είναι ευοίωνες, καθώς το πρόβληµα της παραπληροφόρησης των καταναλωτών στις αγορές του εξωτερικού, θα αρχίσει να περιορίζεται και να εξαλείφεται.

 

Πώς επηρέασε η πανδηµία τη ζήτηση στα προϊόντα της εταιρείας σας και τι αλλαγές έχει φέρει στα επενδυτικά σας πλάνα;

Παρά την πρωτόγνωρη συγκυρία λόγω της πανδηµίας του COVID-19 και τις δυσκολίες που όλες οι εταιρίες κληθήκαµε να ανταπεξέλθουµε, οι πωλήσεις µας διατήρησαν θετική πορεία, µε κυριάρχους κωδικούς τη φέτα ΠΟΠ ∆Ω∆ΩΝΗ, η οποία είναι Νο1 σε πωλήσεις στην Ελλάδα και το γιαούρτι ∆Ω∆ΩΝΗ Στραγγιστό Κλασικό το οποίο είναι στα 3 πρώτα σε πωλήσεις στραγγιστά γιαούρτια στη Λιανική. Τα επενδυτικά µας πλάνα παραµένουν σταθερά, µε κύριους τοµείς εστίασης την ενδυνάµωση της γκάµας των προϊόντων µας και την ενίσχυση των εξαγωγών µας, αυξάνοντας τις πωλήσεις σε υπάρχουσες αγορές και αποκτώντας παρουσία σε νέες.

 

∆ώστε µας µια ιδέα της δικής σας πορείας ως manager και τι όνειρα έχει για την καριέρα του ο Μιχάλης Παναγιωτάκης;

Είµαι στην ευτυχή θέση να υλοποιώ τα όνειρά µου µέσω της διοίκησης της ∆Ω∆ΩΝΗ. Συµβάλω µέσω της δουλειάς µου στη κοινωνία προσφέροντας εξαιρετικά ποιοτικά αυθεντικά ελληνικά προϊόντα, αισθάνοµαι  δε ότι µε πολύ ευθύ και ξεκάθαρο τρόπο στηρίζουµε ανεπιφύλακτα και χωρίς ενδοιασµούς την ελληνική κτηνοτροφία, όταν οι ντιρεκτίβες της ΕΕ δείχνουν την τάση για το αντίθετο, και µέσω αυτής της προσφοράς  στην πατρίδα µου, µια σύνθεση κατάστασης και στάσης ζωής που δυστυχώς παρατηρώ καθηµερινά ότι φθίνει στους συµπατριώτες µου.

Είναι η ώρα και η στιγµή της γενιάς µου να βγει µπροστά, να υπερασπιστεί τα κεκτηµένα µας αλλά και τους θησαυρούς της Ελλάδας, θεωρώντας δεδοµένο ότι η υποστήριξη από την Ευρώπη θα είναι συµβολική και υποτυπώδης. Από κει και ύστερα, θεωρώ ότι δεν υπάρχουν όρια στο τι θα οραµατιστεί κανείς στο τι µπορεί να κατακτήσει.

 

 

Ο Μιχάλης Α. Παναγιωτάκης είναι αναπληρωτής διευθύνων σύµβουλος της Ηπειρωτικής ∆Ω∆ΩΝΗ Α.Ε. Έως τις 3 Ιουλίου 2014 διετέλεσε γενικός διευθυντής Οικονοµικών και ∆ιοικητικών Υπηρεσιών στις Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε.. Επίσης διετέλεσε Γενικός ∆ιευθυντής στον ΕΟΜΜΕΧ και στην Τραµ ΑΕ. Σηµαντική είναι και η εµπειρία του στον χώρο των τροφίµων, καθώς το 2000 ανέλαβε γενικός διευθυντής στην Blauel Organic Products.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία