Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Αγορά Προϊόντων

Στην αγροτική παραγωγή ανταγωνιστής δεν είναι πια ο γείτονας

Το λιανεμπόριο υποχρεώθηκε να αγκαλιάσει ψηφιακά λόγω μιας εισόδου της Amazon στα τρόφιμα, που διαλύει σύνορα. Τώρα είναι η σειρά της γεωργίας να απευθυνθεί συλλογικά στις αγορές για ψηφιακή αναβάθμιση που θα την κρατήσει στο νέο περιβάλλον

1-mark-price

Πέτρος Γκόγκος

868
0

 ∆εν υπάρχει χρόνος για περισσότερη σκέψη πάνω στη διαδικασία ανάπτυξης µιας παγκοσµιοποιηµένης προσέγγισης στην παραγωγή τροφίµων και στη διάθεσή τους, µε το λιανικό εµπόριο να δείχνει το δρόµο στη µετάβαση αυτή, µιας και είναι το πρώτο που καλείται να αντιµετωπίσει τις προκλήσεις και την απειλή των ψηφιακών µεγαθηρίων.

Το ηλεκτρονικό εµπόριο τροφίµων αν και ακόµη καταλαµβάνει ποσοστό 6% στην αγορά, αυξάνεται από εδώ και στο εξής µε γρήγορους ρυθµούς, µε µπροστάρη την Amazon, που ακολουθεί µια πολύ επιθετική προσέγγιση στο όλο θέµα, προκαλώντας ανησυχίες στο παραδοσιακό λιανεµπόριο. Η ψηφιακή δικτύωση και στα τρόφιµα, ένα πράγµα µόνο µπορεί να σηµαίνει: περαιτέρω διασύνδεση των αγορών αστικών κέντρων µε τα παραγωγικά κέντρα της υπαίθρου σε παγκόσµια κλίµακα. Σε µια τέτοια προοπτική, ανταγωνιστής του παραγωγού δεν είναι η διπλανή εκµετάλλευση, ούτε η εκµετάλλευση µιας γειτονικής επαρχίας ή ακόµη και χώρας. Ανταγωνιστής γίνεται ο αγρότης του Μεξικού ή της Νέας Ζηλανδίας.

Την προοπτική αυτή αναδεικνύει σε διάλεξή του ο Λόρδος Μαρκ Πράις, πρώην υπουργός Εµπορίου του Ηνωµένου Βασιλείου στο Queens University του Μπέλφαστ. Μιλώντας σε ένα ικανό κοινό αγροτών τόνισε µεταξύ άλλων ότι οι παραγωγοί βρίσκονται σήµερα αντιµέτωποι µε πολλές προκλήσεις, όπως ο παγκόσµιος ανταγωνισµός, οι λιγότερες επιδοτήσεις, το αυξανόµενο κόστος και την ίδια στιγµή έχουν µπροστά τους µια µεγάλη πιθανή ευκαιρία: περισσότερες εξαγωγικές αγορές. «Είµαστε ακόµα στην αρχή του τι µπορεί να συµβεί µε την επιθετική είσοδο στην αγορά των τροφίµων της Amazon» σχολίασε, ενώ παραδέχτηκε πως βραχυπρόθεσµα το άνοιγµα σε ένα τέτοιο περιβάλλον δεν µπορεί να είναι εύκολο για κανέναν. «Ο ανταγωνιστής του Βρετανού και του Ευρωπαίου αγρότη δεν θα είναι πλέον το αγρόκτηµα δίπλα ή ακόµα και σε µια γειτονική επαρχία, θα είναι αγρότης στο Μεξικό ή τη Νέα Ζηλανδία» συνέχισε.

Αλλά οι αγρότες πρέπει να αγκαλιάσουν την αλλαγή και να πάρουν µαθήµατα από τους λιανοπωλητές. Τα τελευταία χρόνια, οι λιανοπωλητές έπρεπε να γίνουν γρήγορα «πιο αποτελεσµατικοί και πιο διαφοροποιηµένοι» και, όπως είπε, να αγκαλιάζουν νέα µοντέλα, ειδικά ψηφιακά.

Αυτό όµως δεν µπορεί να καταστεί εφικτό σε επίπεδο µεµονωµένου παραγωγού. «Οι συνεταιριστικές προσπάθειες αγροτών στο επίπεδο της αγοράς εισροών και των πωλήσεων της παραγωγής τους έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο παρελθόν και συνιστά αναγκαία προϋπόθεση για το µέλλον» ανέφερε φέρνοντας για παράδειγµα την ιστορική και µεγαλύτερη δηµοκρατική οργάνωση-συνεταιρισµό της Βόρειας Ιρλανδίας, Ulster Farmers Union. Υποστήριξε µάλιστα πως η ευθύνη πέφτει σε αυτούς και τις ηγεσίες τους ώστε να ατσαλώσουν για το µέλλον και να προετοιµάσουν σε κάθε επίπεδο τους αγρότες.

Ο συλλογισµός του Λόρδου Πράις καταλήγει σε µια σειρά ερωτηµάτων που µένει ακόµα να απαντηθούν, διερωτώµενος µεταξύ άλλων για το κατά πόσο χρειάζεται µια κυβέρνηση να δαπανά πόρους στην τεχνολογία, εφόσον η ίδια η αγορά µπορεί να προσφέρει λύσεις. Καταλήγει λοιπόν υποστηρίζοντας πως πλέον δεν αποµένει και πολύς χρόνος να απαντηθούν τα εξής ερωτήµατα: «πόσο σηµαντική είναι η επισιτιστική ασφάλεια σε µια αγορά ελεύθερου εµπορίου; Πώς τα πρότυπα παραγωγής και οι σχετικές µεταρρυθµίσεις προστατεύουν τον καταναλωτή, αυξάνουν τη διαφοροποίηση; Μήπως απλά οδηγούν σε περαιτέρω γραφειοκρατία και κόστη; Σε τι βαθµό πρέπει οι κυβερνήσεις να επενδύουν στην έρευνα, στην τεχνολογία και τις επιστήµες; Με ποιον τρόπο οι κυβερνήσεις ανταµείβουν τους παραγωγούς για το έργο τους στην προστασία και διατήρηση της υπαίθρου και πώς µπορούµε τελικά να εξασφαλίσουµε τη βιωσιµότητα των κοινοτήτων αυτών;».

Διαβάστε αναλυτικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα Agrenda που κυκλοφόρησε το Σάββατο 16 Νοεμβρίου μαζί με το περιοδικό Fresher
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία