Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Θεσμικά

Από τους κτηνοτρόφους της Μακεδονίας η ελπίδα για λύση

Χαρακτηριστικά πολιτικής βεντέτας παίρνει η υπόθεση της ειδικής ενίσχυσης των κτηνοτρόφων και ειδικότερα των παραγωγών αμνοεριφίων για την ζημιά που έχουν υποστεί την περίοδο του Πάσχα, λόγω των συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία. Μετά την «καταιγιστική» απάντηση του υπουργείου την Πέμπτη, το πρωί της Παρασκευής, ο πρώην γενικός γραμματέας, Χαράλαμπος Κασίμης επανέρχεται με νέα ανάρτηση στο Facebook. Εκείνοι ωστόσο που έχουν όλο το δίκιο με το μέρος τους, είναι οι κτηνοτρόφοι, με την ανακοίνωση των Κτηνοτροφικών Συλλόγων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης να βάζει τα πράγματα στη θέση τους, προσφέροντας στους ανθρώπους της πραγματικής παραγωγής την ελπίδα ότι μπορεί να υπάρξει ευήκοον ους.

oneirokritis-provato-sheep_2

11690
15

Χωρίς να αποσαφηνίζεται ακόμα, τουλάχιστον επισήμως, θέση του υπουργείου για το τί μέλλει γενέσθαι μ’ αυτή την υπόθεση, σε ανακοίνωσή του υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, εγκαλεί τον πρώην γενικό γραμματέα – καθηγητή, Χαράλαμπο Κασίμη για τις προτάσεις που διατύπωσε με ανάρτησή του στο Facebook και τις οποίες φιλοξένησε την Τετάρτη το Agronews.

 Η ανακοίνωση επιδίδεται σε παρελθοντολογία όσον αφορά τις de minimis ενισχύσεις που διαχειρίσθηκε τα τελευταία χρόνια το υπουργείο, προασπίζεται την συνετή διαχείριση των εθνικών πόρων όταν πρόκειται για την ενίσχυση των πραγματικών αγροτών και αποφεύγει να ξεκαθαρίσει τη θέση της πολιτικής ηγεσίας για το πως θα χειρισθεί την υπόθεση των αμνοεριφίων, μετά τις σθεναρές αντιδράσεις των θεματοφυλάκων της παραδοσιακής κτηνοτροφίας στις γενικευμένες προσεγγίσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας.   

 

Η ανακοίνωση του υπουργείου έχει ως ακολούθως:

 

Κρείττον του λαλείν το σιγάν κύριε Κασίμη

 Με αφορμή ανάρτηση του τέως Γενικού Γραμματέα του ΥπΑΑΤ, Χ. Κασίμη σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αναφέρει τα εξής:

 «Ο τ. γ.γ. του ΥπΑΑΤ, Χαρ. Κασίμης κατάφερε μέσα στις 650 λέξεις του «πονήματός» του να επιβεβαιώσει, για άλλη μία φορά, τον τρόπο με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τον αγροτικό κόσμο της πατρίδας μας για να αποκομίσει μικροκομματικά και πρόσκαιρα οφέλη.

 

Υιοθετώντας άκριτα την παραφιλολογία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία εικοσιτετράωρα σχετικά με τη στήριξη των αιγοπροβατοτρόφων που προωθεί το Υπουργείο, καταφεύγει σε αίολα επιχειρήματα με μοναδικό στόχο να διχάσει τον κτηνοτροφικό κόσμο και να δημιουργήσει εσφαλμένες εντυπώσεις για τις κυβερνητικές προσπάθειες, εκμεταλλευόμενος τη ζημία που έχει υποστεί ο συγκεκριμένος κλάδος.

 

Για παράδειγμα, εκείνο που παρέλειψε να αναφέρει ο κ. Κασίμης είναι ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε τον Ιούλιο του 2019 το ταμείο του μηχανισμού ήσσονος σημασίας (de minimis) με μόλις 43 εκατομμύρια ευρώ αφού τα υπόλοιπα 91 εκατομμύρια είχαν διατεθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για ενισχύσεις κλάδων του πρωτογενούς τομέα.

 

Σύμπτωση άραγε ότι το 2019 ήταν προεκλογική περίοδος;

 Αυτή τη στιγμή το ποσό που έχει απομείνει στο συγκεκριμένο ταμείο ανέρχεται μόλις σε 22 εκατομμύρια ευρώ. Εάν αυτά τα χρήματα δοθούν αλόγιστα, ελλοχεύει ο κίνδυνος ο πρωτογενής τομέας να στερηθεί ενισχύσεων ήσσονος σημασίας σε μελλοντικές ανάγκες που τυχόν προκύψουν εντός του τρέχοντος έτους.

 Παράλληλα, τα όσα αναφέρει ο κ. Κασίμης χρησιμοποιώντας ως «μέτρο σύγκρισης» την ενίσχυση που έλαβε ο καθολικά πληγείς κλάδος των ανθοπαραγωγών συνιστούν μια επιπόλαιη και υποκειμενική προσέγγιση στο ζήτημα των αποζημιώσεων και άλλων κλάδων. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι έχουν χαλαρώσει οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παραβλέπει ωστόσο ότι συνεχίζουν να ισχύουν. Το γεγονός ότι εγκρίθηκαν χρήματα για τους ανθοπαραγωγούς δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελέσει «δεδικασμένο» για να αντληθούν χρήματα και για άλλους κλάδους αφού η κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και χρήζει άλλης προσέγγισης. Η επιπόλαια «ανάγνωση» του ζητήματος στην οποία έχει επιδοθεί ο κ. Κασίμης αποδεικνύει περίτρανα για ακόμη μία φορά τη διάθεση με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ προσέγγιζε συνολικά τον πρωτογενή τομέα επί 4,5 χρόνια και συνάδει με τη «λογική»: «ωχ αδερφέ δεν βαριέσαι, ποιος θα το καταλάβει;».  

 Σε ό,τι αφορά την κατά παρέκκλιση αύξηση της de minimis ενίσχυσης από 20.000 σε 25.000 ανά εκμετάλλευση, όπως δίνει τη δυνατότητα ο τροποποιημένος Κανονισμός (ΕΕ) 2019/316 της 21ης Φεβρουαρίου 2019 (άρθρο 3, παρ.3α), που σωρευτικά αυξάνει σε 161.126.450 εκατ., το ποσό των de minimis ενισχύσεων από το σημερινό των 134.272.042 εκατ., ο κ. καθηγητής είτε δεν έχει ενημερωθεί σωστά είτε, ακόμα χειρότερα, αποκρύπτει σκοπίμως να αναφέρει ότι για την αύξηση κατά περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ του μηχανισμού ενισχύσεων ήσσονος σημασίας απαιτείται να τεθεί σε εφαρμογή το Εθνικό Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων, ήτοι η συγκρότηση ψηφιακής βάσης δεδομένων για την οποία το 2019, όταν και τροποποιήθηκε ο Κανονισμός, ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έπραξε το παραμικρό.

 Θα συνιστούσαμε στον τέως Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να είναι πιο προσεκτικός στη διατύπωση των επιχειρημάτων του, όταν μάλιστα διακυβεύονται ζητήματα επιβίωσης του κτηνοτροφικού κλάδου. Η Κυβέρνηση της ΝΔ και η ηγεσία του ΥπΑΑΤ έχουν αποδείξει επανειλημμένως ότι προσεγγίζουν ρεαλιστικά τα ζητήματα που ανακύπτουν στον πρωτογενή τομέα και στηρίζουν εμπράκτως τις πραγματικές παραγωγικές δυνάμεις της πατρίδας μας χωρίς να υποκύπτουν στα αντιπολιτευτικά διλήμματα που θέτει ο ΣΥΡΙΖΑ».

 

 

Άδικη και παράλογη η λύση λένε οι Κτηνοτροφικοί Σύλλογοι ΑΜΘ

Θέση επί του θέματος παίρνουν με ανακοίνωσή τους κι οι κτηνοτροφικοί σύλλογοι Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, απορρίπτοντας τη γενικευμένη λύση ενίσχυσης με 4 ευρώ για κάθε θηλυκό ζώο, και υποστηρίζοντας ότι η επιλογή αυτή είναι άδικη και δε στηρίζεται σε λογική τεκμηρίωση.

 

Αναλυτικά η ανακοίνωση των κτηνοτροφικών συλλόγων ΑΜΘ:

Κύριε υπουργέ.

 Από το απόγευμα της Δευτέρας διαβάζουμε αλλεπάλληλα δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο, για την πρόταση που προκρίνει το ΥΠΑΑΤ ώστε η ενίσχυση των αιγοπροβατοτρόφων που είχαν οικονομικές απώλειες στην πώληση των αμνοεριφίων τους, λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό, να δοθεί με βάση το αν έχουν αιτηθεί συνδεδεμένη ενίσχυση για το αιγοπρόβειο γάλα.

Το γενικό ποσό της ζημιάς έχει υπολογιστεί σύμφωνα με την τιμή των σφαγείων του Μαρτίου και του Απριλίου, της ζημιάς δηλαδή που υπέστησαν οι αιγοπροβατοτρόφοι που πούλησαν αμνοερίφια την παραπάνω περίοδο.

Μέχρι το σημείο αυτό εφαρμόζεται η κοινή λογική. Ο τρόπος κατανομής του ποσού είναι το επόμενο βήμα. Προκρίνεται λοιπόν, να κατανεμηθεί το πόσο της ζημιάς, που υπολογίστηκε στοχευμένα την περίοδο των μέτρων για τον κορονοϊό, στο κρέας των αμνοεριφίων που πούλησαν συγκεκριμένοι κτηνοτρόφοι, σε όσους έχουν αιτηθεί συνδεδεμένη ενίσχυση για το γάλα, με τη μορφή της οριζόντιας ενίσχυσης. Γνωρίζετε φυσικά ότι πολλοί κτηνοτρόφοι δεν παραδίδουν γάλα,  άρα αποκλείονται από την ενίσχυση με αυτό τον τρόπο. Ταυτόχρονα γνωρίζετε ότι το πόσο που αντιστοιχεί στο κάθε ζώο θα είναι κάτω από 4 ευρώ, αφού την ενίσχυση αυτή τη μοιράζονται πολλαπλάσια ζώα και δικαιούχοι από αυτούς που είχε πληγεί το προϊόν τους και που υπολογίστηκε η ζημιά.

Θεωρούμε ότι μια τέτοια απόφαση δεν μπορεί να στηριχτεί με καμιά  λογική τεκμηρίωση και είναι άδικη γιατί αποκλείει αιγοπροβατοτρόφους που δεν πωλούν γάλα κι έχουν έσοδο από την παραγωγή τους μόνο από το κρέας και γιατί η οικονομική ζημιά των εκμεταλλεύσεων συγκεκριμένων κτηνοτροφών, δεν είναι δυνατό να μοιράζεται ως ενίσχυση σε κτηνοτρόφους που πολλοί από αυτούς, δεν έχουν καμιά οικονομική ζημιά την περίοδο αναφοράς, από τα μετρά για τον κορονοϊο. Οι αιγοπροβατοτρόφοι που αποκλείονται, είναι κυρίως κάτοικοι νησιωτικών, παραμεθόριων περιοχών αλλά και περιοχών που βρίσκονται εκτός διαδρομής εσκομισης των μεταποιητών γάλακτος.

Ταυτόχρονα η πραγματική οικονομική ενίσχυση που είχαν ανάγκη όσοι επλήγησαν, για να αποσβέσουν μέρος της ζημιάς που υπέστησαν, θα θυμίσει επιδοματικής βοήθεια.

Με έγγραφό μας από τις 25 Μαρτίου σας είχαμε προτείνει τη στοχευόμενη ενίσχυση των πληττόμενων κτηνοτρόφων με βάση την τιμή και τα κιλά των τιμολογίων πώλησης των αμνοεριφίων, αλλά κι άλλα μέτρα.

Δε γνωρίζουμε αν τελικά ο συγκεκριμένος τρόπος ενίσχυσης που προτείναμε προσκρούει σε περιορισμούς στον κανονισμό. Στην περίπτωση που αυτό ισχύει και υπάρχει ο κίνδυνος καταλογισμών, υπάρχουν κι άλλοι τρόποι κατανομής της ενίσχυσης.

Μπορούν να ενισχυθούν τα σφάγια κατά κεφαλή με ένα ποσό που θα είναι το πηλίκο της διαίρεσης του γενικού ποσού της ζημιάς, με τον αριθμό των σφαγίων που αυτή έχει υπολογιστεί.

Με αυτό τον τρόπο θα πληρωθούν όλοι όσοι πούλησαν αμνοερίφια την περίοδο αναφοράς, θα ευνοηθούν τα ελαφριά σφάγια, θα αδικηθούν τα βαριά σφάγια και θα πληρωθούν δίκαια όσα σφάγια ήταν κοντά στο μέσο όρο. Κάτι παραπλήσιο με αυτό που έκαναν οι Ισπανοί.

Ένας άλλος τρόπος είναι να ενισχυθούν κατά κεφαλή τα θηλυκά αιγοπρόβατα (μάνες) όσων κτηνοτρόφων είχαν σφάγια την περίοδο αναφοράς, με ένα ποσό που θα είναι το πηλίκο της διαίρεσης του γενικού ποσού της ζημιάς, με τον αριθμό των θηλυκών αιγοπροβάτων όλων των εκμεταλλεύσεων που είχαν σφάγια την περίοδο αναφοράς.

Με αυτό τον τρόπο θα πληρωθούν όλοι όσοι πούλησαν αμνοερίφια την περίοδο αναφοράς, θα ευνοηθούν αυτοί που πούλησαν λίγα αμνοερίφια σε σχέση με το ζωικό τους κεφάλαιο και αυτοί που κράτησαν πολλά θηλυκά αναπαραγωγής, λόγω των χαμηλών τιμών και θα αδικηθούν αυτοί που πούλησαν πολλά αμνοερίφια σε σχέση με το ζωικό τους κεφάλαιο. Η ενίσχυση με τον τρόπο αυτό θα είναι πολύ υψηλότερη, αφού θα αποκλειστούν όσοι δεν είχαν καμιά ζημιά από τα μέτρα για τον κορονοϊο.

Να σημειωθεί ότι και με τους δύο παραπάνω  τρόπους, οι κτηνοτρόφοι που πούλησαν ζώντα

ζώα για σφαγή ή για πάχυνση, την περίοδο αναφοράς θα είναι επιλέξιμοι για ενίσχυση, αφού ο κωδικός εκμετάλλευσης του κτηνοτρόφου, που γεννήθηκε το σφάγιο στην εκμετάλλευσή του, παραμένει ο ίδιος και στη σφαγή. Άρα επιλέξιμος για να ενισχυθεί δεν μπορεί να είναι ο μεσάζων παχυντής. Αν τελικά προκύψουν διαφορές σίγουρα υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Ελπίζουμε οι μέχρι σήμερα δηλώσεις σας κ.υπουργέ να μη διαψευστούν από τη δική σας τελική απόφαση.

 

ΤΑ Δ.Σ. ΤΩΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ Α.Μ.Θ.

  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Δ.Κ.ΝΕΥΡΟΚΟΠΙΟΥ ΤΗΛ.6972896984
  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Δ.ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ ΤΗΛ.6932759101
  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Ν.ΚΑΒΑΛΑΣ ΤΗΛ.6972409960
  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Ν.ΞΑΝΘΗΣ ΤΗΛ.6972316281
  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Δ. ΙΑΣΜΟΥ ΤΗΛ.6936924070
  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Δ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ ΤΗΛ.6973036466
  • ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΘΡΑΚΩΝ ΑΜΝΟΣ ΤΗΛ.6906899820
  • ΑΓΡΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΑΡΡΙΑΝΩΝ ΤΗΛ.6973305775

 

Νωρίτερα το Agronews έγραφε:

Ξανασκέφτεται ο Βορίδης τα μέτρα στήριξης μετά τις αντιδράσεις κτηνοτρόφων

Δεύτερες σκέψεις, αρχίζουν να γίνονται στο 6ο όροφο της Αχαρνών 2 αναφορικά με τα μέτρα στήριξης της αιγοπροβατοτροφίας, μετά τον καταιγισμό αντιδράσεων που εισέπραξε και ο ίδιος ο υπουργός, Μάκης Βορίδης, προκειμένου να γίνει κατανοητό ότι είναι άλλοι οι ζημιωθέντες από την κατάσταση στην πασχαλινή αγορά οι παραγωγοί αμνοεριφίων (παραδοσιακοί) και άλλοι οι μεγαλοκτηνοτρόφοι μεγάλων εκμεταλλεύσεων που έχουν εστιάσει τη δραστηριότητά τους στην παραγωγή γάλακτος.

«Είναι σαν να έχεις τρακάρει με το αυτοκίνητό σου και την αποζημίωση της ασφάλειας να τη μοιράζεσαι μαζί με όλους τους άλλους ασφαλισμένους στην ίδια εταιρία που δεν έχουν πάθει τίποτα», μετέφερε εύγλωττα στον υπουργό, δραστήριος εκπρόσωπος των κτηνοτρόφων της Μακεδονίας, θέλοντας να καταδείξει το λάθος που πάει να γίνει.

Την ίδια στιγμή, ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και αξιόπιστος γνώστης της λειτουργίας των κοινοτικών κανόνων, Χαράλαμπος Κασίμης, καταρρίπτει με επιχειρήματα την αιτίαση από την πλευρά του υπουργείου ότι η αποζημίωση των παραγωγών κρέατος αμνοεριφίων «δεν περνούσε» στις Βρυξέλλες.

Πρώτον, μετά τα μέτρα για τον κορωνοϊό το κοινοτικό πλαίσιο έχει χαλαρώσει και καθιστά εφικτή, χωρίς πολλές διατυπώσεις, μια τέτοια ενίσχυση, τονίζει ο έμπειρος τεχνοκράτης – καθηγητής και δεύτερον, θα μπορούσε η συγκεκριμένη ενίσχυση να περάσει απ’ ευθείας από τις ήσσονος σημασίας ενισχύσεις (de minimis) και να μην χρειάζεται καμιά απολύτως έγκριση, σ’ αυτή τη φάση, από τις Βρυξέλλες.

Ο κ. Κασίμης, καταθέτει τέλος και την πρόταση αναφορικά με τη δυνατότητα για αύξηση των de minimis από 20.000 σε 25.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση που έχει η χώρα και θα μπορούσε να της δώσει μεγαλύτερη ευελιξία στην διάθεση ενισχύσεων από εθνικούς πόρους, αποφεύγοντας έτσι, τυχόν πιο περίπλοκες διαδικασίες.

Η ανάρτηση Κασίμη επί του θέματος έχει ως ακολούθως:

«Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν»

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, κοντά στα 23.2 εκατ. ευρώ θα διαθέσει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της αιγοπροβατοτροφίας.

Οι πληροφορίες μιλούν για 4 ευρώ ενίσχυση για κάθε θηλυκό ζώο που δηλώνεται στο ΟΣΔΕ. Θα δοθεί σε αυτούς που δικαιούνται «συνδεδεμένη ενίσχυση», που για να καταβληθεί προϋποθέτει συγκεκριμένα κριτήρια όπως δηλωμένα ζώα πάνω από 20 (αίγες ή πρόβατα) και παράδοση 100 κιλών γάλα το χρόνο ανά ζώο (κριτήρια που ίσως και να δούμε να αλλάζουν στην αναμενόμενη ανακοίνωση).

Το ύψος της ενίσχυσης έσπειρε την απογοήτευση στον κτηνοτροφικό κόσμο και προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.

Η «φιλοαγροτική» κυβέρνηση της ΝΔ, που στηρίχθηκε από τους αγρότες, θα διαθέσει λιγότερα από τα μισά λεφτά που διέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την ενίσχυση της αιγοπροβατοτροφίας από de minimis (κοντά στα 50 εκατ. μεταξύ Δεκ. 2018 και Απριλίου

2019) και μάλιστα πριν τη κρίση του κορονοϊού και πριν τη χαλάρωση της χορήγησης των κρατικών ενισχύσεων από την ΕΕ.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η δυστοκία του ΥΠΑΑΤ να δώσει λύση μέχρι σήμερα οφείλεται στη δυσκολία να «περάσει το αίτημα στις Βρυξέλλες» λόγω δυσκολιών τεκμηρίωσης για την αιτιολόγηση της κρατικής ενίσχυσης.

Το παραπάνω επιχείρημα δεν έχει βάση, αλλά ακόμα και αν είχε, υπήρχαν και άλλες επιλογές.

Πρώτον, δεν προκύπτει ιδιαίτερη δυσκολία τεκμηρίωσης για την έγκριση της Επιτροπής αφού, όπως όλοι γνωρίζουμε, έχουν χαλαρώσει οι απαιτήσεις της με τις αποφάσεις του Προσωρινού Πλαισίου για τις Κρατικές Ενισχύσεις της ΕΕ που υιοθετήθηκε στις 19/3/2020 και τροποποιήθηκε στις 3/4/2020.

Αυτό θα το διαπιστώσουμε αν δούμε την απόφαση της 5ης Μαΐου για την κρατική ενίσχυση στους ανθοπαραγωγούς, όπως ανακοινώθηκε από την Επιτροπή: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε 10 εκατ. κρατικών ενισχύσεων από την Ελλάδα για την στήριξη των ανθοπαραγωγών στα πλαίσια της κρίσης του κορονοϊού.

Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή, υπό το Προσωρινό Πλαίσιο, ενίσχυση 10 εκατ. για την στήριξη επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ανθοπαραγωγή και επλήγησαν από την έξαρση του κορονοϊού. Η στήριξη θα είναι προσβάσιμη σε επιχειρήσεις όλων των μεγεθών που δραστηριοποιούνται στον τομέα στην Ελλάδα. Η Επιτροπή κατέληξε ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό να αντιμετωπίσει μια σοβαρή διαταραχή στην οικονομία ενός Κράτους Μέλους σύμφωνα με το άρθρο 107(3)(b) TFEU και τις συνθήκες που ορίζονται στο Προσωρινό Πλαίσιο» (Πηγή: https://ec.europa.eu/commiss…/presscorner/detail/…/ip_20_809).

Προσέξτε: «Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή» και η Επιτροπή ενέκρινε, αφού κατέληξε ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό.

Δεύτερον, αν υποθέσουμε ότι είναι υπαρκτή η δυσκολία τεκμηρίωσης και έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων, τότε γιατί η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ δεν επιλέγει την de minimis ενίσχυση, που δεν προαπαιτεί την έγκριση της Επιτροπής, όπως προκύπτει και από την πρόσφατη ανακοίνωση της Επιτροπής για τα μέτρα στήριξης (https://ec.europa.eu/…/food…/farming/coronavirus-response_en);

Και γιατί επίσης δεν αποφασίζει την κατά παρέκκλιση αύξηση της de minimis ενίσχυσης από 20.000 σε 25.000 ανά εκμετάλλευση, όπως δίνει την δυνατότητα ο τροποποιημένος Κανονισμός (ΕΕ) 2019/316 της 21ης Φεβρουαρίου 2019 (άρθρο 3, παρ.3α), που σωρευτικά αυξάνει σε 161.126.450 εκατ., το ποσό των de minimis ενισχύσεων από το σημερινό των 134.272.042 εκατ. και δίνει επιπλέον οικονομικά περιθώρια ενίσχυσης στη χώρα μας;

Τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα επιλογών για την καταβολή της ενίσχυσης και επέλεξε την χειρότερη.

Πρόκειται για σκόπιμη επιλογή ή για το αποτέλεσμα της ανεπάρκειάς της να βρει μια ικανοποιητική λύση για την στήριξη της αιγοπροβατοτροφίας;

Μετά από δύο μήνες διαβουλεύσεων, συσκέψεων και αρθρογραφίας «περί μεθοδολογίας» κατά του «λαϊκισμού» των οριζόντιων μέτρων, αποκαλύπτεται «άνθρακες ο θησαυρός» και χαμένος ο αιγοπροβατοτρόφος.

Καμία στοχευμένη, συνεκτική και τεκμηριωμένη πολιτική αντιμετώπισης των επιπτώσεων για τους άμεσα πληττόμενους του τομέα, καμία σοβαρή μεθοδολογία.

Επιβεβαίωση της έλλειψης, από πλευράς κυβέρνησης, στοιχειώδους σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης τόσο για τις βραχυπρόθεσμες όσο και για τις μεσομακροπρόθεσμες επιπτώσεις της.

Ο αγροτικός τομέας βρίσκεται σε κενό πολιτικής αξιολόγησης των προβλημάτων του και πολιτικού σχεδιασμού.

Βρίσκεται χωρίς στρατηγική για την επόμενη μέρα.

Κινδυνεύει μάλιστα με ασφυξία όταν η κρίση του τουρισμού θα προστεθεί σε αυτή της εστίασης και το έλλειμμα ρευστότητας θα θέσει εν αμφιβόλω τόσο την λειτουργική όσο και την επενδυτική δυνατότητα των αγροτικών μας εκμεταλλεύσεων.

Στα όσα έχουν προηγηθεί επανέρχεται με νέα ανάρτηση το πρωί της Παρασκευής 22 Μαίου ο πρώην γενικός γραμματέας, Χαράλαμπος Κασίμης, υποστηρίζοντας: 

Απάντηση ΥΠΑΑΤ: «Η διατύπωση των ερωτημάτων και προτάσεων διακυβεύει την επιβίωση των κτηνοτρόφων»

Με Δελτίο Τύπου (ΔΤ) το ΥΠΑΑΤ(http://www.minagric.gr/…/grafeiot…/deltiatypou/9855-dt210520) απάντησε το πρωί στη χθεσινή ανάρτησή μου σχετικά με τη στήριξη των αιγοπροβατοτρόφων και τις διαθέσιμες δυνατές επιλογές.

Αντί όμως να απαντήσει επί της ουσίας των ζητημάτων που θέτει η ανάρτηση, καταφεύγει σε υπεκφυγές και χαρακτηρισμούς για την αντιπολίτευση, ελλείψει επιχειρημάτων για την αντιμετώπιση της κριτικής. Είναι προφανής η πολιτική αδυναμία και αμηχανία διαχείρισης του προβλήματος και της κριτικής.

Ας δούμε πως έχουν τα πράγματα:

  1. Ισχυρίζεται το ΥΠΑΑΤ ότι «η Κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε τον Ιούλιο του 2019 το ταμείο του μηχανισμού ήσσονος σημασίας (de minimis) με μόλις 43 εκατομμύρια ευρώ αφού τα υπόλοιπα 91 εκατομμύρια είχαν διατεθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για ενισχύσεις κλάδων του πρωτογενούς τομέα»
    Πράγματι! Δόθηκαν 91 εκατ. από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε πληττόμενους κλάδους αλλά αυτό έγινε από το 2017 μέχρι τον Ιούλιο του 2019 και όχι προεκλογικά το 2019, όπως κακώς ισχυρίζεται το ΥΠΑΑΤ. Η κυβέρνηση της ΝΔ δαπάνησε όμως, όπως ομολογεί, τα 21 εκατ. από τα εναπομείναντα 43 σε λιγότερο από 10 μήνες διακυβέρνησής της.
  2. Αναφέρεται στο ΔΤ του ΥΠΑΑΤ ότι η κατά παρέκκλιση αύξηση των ενισχύσεων de minimis από 134 εκατ. σε 161 εκατ. που προτείνω και προβλέπει ο τροποποιημένος Κανονισμός (ΕΕ) 2019/316 της 21ης Φεβρουαρίου του 2019, απαιτούσε την δημιουργία Εθνικού Μητρώου Κρατικών Ενισχύσεων για το οποίο «ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έπραξε το παραμικρό». Εγκαλείται δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ γιατί δεν δημιούργησε το Μητρώο στους 4 τελευταίους μήνες της διακυβέρνησής του μετά την τροποποίηση του Κανονισμού.

Δεν εγκαλείται όμως η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ που, αν και βρήκε μικρό υπόλοιπο de minimis, όπως ισχυρίζεται, δαπάνησε τα μισά από αυτά και δεν έκανε τίποτα για να αυξήσει σωρευτικά το ποσό κατά 27 εκατ., όπως της έδινε την δυνατότητα ο Κανονισμός, και να συστήσει το Μητρώο στους 10 μήνες της διακυβέρνησής της, με την κρίση του κορονοϊού μάλιστα απειλητική.

Αν αυτό δεν είναι έλλειμμα πολιτικής εκτίμησης της κατάστασης και σχεδιασμού, τι είναι;

  1. Χαρακτηρίζεται ως «επιπόλαιη και υποκειμενική» η αναφορά της ανάρτησης στη χαλάρωση των απαιτήσεων για τις κρατικές ενισχύσεις που υιοθετεί η ΕΕ λόγω κορονοϊού, όταν η ανάρτηση παραπέμπει ακριβώς στο ίδιο το περιεχόμενο της απόφασης της ΕΕ για την ενίσχυση των ανθοπαραγωγών. Και προφανώς χαλάρωση των απαιτήσεων, δεν σημαίνει και κατάργησή τους. Σημαίνει απλά χαλάρωση και ευελιξία στην εφαρμογή τους, όπως έχει εξαγγείλει η ΕΕ σε μια σειρά πολιτικές και προγράμματά της για την αντιμετώπιση της κρίσης
    Αυτό όμως δεν δείχνει να το καταλαβαίνει το ΥΠΑΑΤ.
  2. Χαρακτηρίζεται επίσης η πολιτική διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ως πολιτική ‘λογικής ωχαδερφισμού’. Χαρακτηρισμός που αγνοεί ή συνειδητά αποκρύπτει ότι επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ: πληρώθηκαν εκκρεμότητες από το 2010 και άρχισαν να καταβάλλονται οι ενισχύσεις στην ώρα τους, εγκρίθηκε το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης ύψους 4.2 δις, που είχε μείνει στα αζήτητα στην ΕΕ, η απορρόφησή του είναι πλέον η υψηλότερη στα διαρθρωτικά προγράμματα της χώρας και βρίσκεται στον μέσο όρο της Ευρώπης, ελαχιστοποιήθηκαν οι καταλογισμοί και αποκαταστάθηκαν οι σχέσεις της χώρας με την Επιτροπή κ.α., όπως διαπίστωσε ο ίδιος ο υπουργός κ. Βορίδης στην πρώτη του επίσκεψη στις Βρυξέλλες.

Αλλά το καλύτερο φυλάσσεται για το τέλος στο ΔΤ του ΥΠΑΑΤ.
‘Προειδοποιεί’ το ΔΤ ότι «η διατύπωση των ερωτημάτων και προτάσεων διακυβεύει την επιβίωση των κτηνοτρόφων», ότι «διακυβεύονται ζητήματα επιβίωσης του κτηνοτροφικού κλάδου» με την διατύπωση των επιχειρημάτων της ανάρτησης.

Αλλοίμονο! Δεν έχουν αντιληφθεί ακόμα αυτό που όλοι οι άλλοι έχουν; Ότι δηλαδή ο κτηνοτροφικός κλάδος και ο αγροτικός κόσμος κινδυνεύουν από τις λάθος πολιτικές επιλογές και όχι από την κριτική διατύπωση ερωτημάτων και την κατάθεση προτάσεων.

 




Σχόλια (15)
Προσθήκη σχολίου

22-05-2020 09:14Γεώργιος

Καράβι που αργεί να έρθει........... ξέρετε τι είναι φορτωμένο.

Απάντηση

21-05-2020 19:58Καλλια

Αν ξαναδεί ψήφο από κτηνοτρόφους με αυτά που κάνει τσιπρας και πάλι τσιπρας!!!

Απάντηση Συνολικές απαντήσεις (1)
Περισσότερα σχόλια
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία