BACK TO
TOP
Αμπελοοινικά

Χρυσή τομή παραγωγής και μάρκετινγκ αναζητά η αμπελουργία

Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν τελειώσει οι προεργασίες που αφορούν στην εκπόνηση Στρατηγικού Σχεδιασμού για την ανάπτυξη της ελληνικής αμπελουργίας, με βασικό αίτημα από την πλευρά της ΚΕΟΣΟΕ να δοθεί βαρύτητα στο αμπελουργικό εισόδημα.

Oinopoioi_1

Πέτρος Γκόγκος

92
0

Την ίδια ώρα σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στο πλαίσιο της ΚΟΑ Οίνου, φαίνεται πως οι συμμετοχές για τη νέα περίοδο είναι λιγότερες του αναμενομένου, με αποτέλεσμα να μείνουν και πάλι αδιάθετα κεφάλαια, γεγονός που αποδίδεται στην δυσκολία διάθεσης ιδίων κεφαλαίων  από την πλευρά των ενδιαφερόμενων.

Τα παραπάνω φλέγοντα κλαδικά ζητήματα, όπως ο Στρατηγικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη της ελληνικής αμπελουργίας, ο νέος ψηφιακός τρόπος υποβολής των δηλώσεων παραγωγής και  οι επενδύσεις στο πλαίσιο της ΚΟΑ Οίνου, συζητήθηκαν στην Γενική Συνέλευση της Διεπαγγελματικής Αμπέλους και Οίνου, η οποία βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη.

Εθνικός Σχεδιασμός Ανάπτυξης ελληνικής αμπελουργίας

Να ληφθεί υπ όψιν το αμπελουργικό εισόδημα στην διαδικασία σύνταξης του Στρατηγικού Σχεδίου για την ανάπτυξη της ελληνικής αμπελουργίας, ζητήθηκε από στελέχη της ΚΕΟΣΟΕ. Ειδικότερα, όπως επεσήμανε ο Χρήστος Μάρκου, πρόεδρος της ΚΕΟΣΟΕ, «Είναι πρωτίστως πολιτική και οι επιλογές θα πρέπει να είναι καθαρά πολιτικού περιεχομένου. Απαιτούνται θεσμικές αλλαγές. Υπάρχει μια συμφωνία σε όλα τα επίπεδα στο κλάδο, όμως ο διάλογος θα δούμε που θα καταλήξει. Το σημαντικό είναι ότι θα πρέπει να ζητηθεί για τη χώρα μας ένα μοντέλο ιδιαίτερο γιατί υπάρχουν αντικειμενικές ιδιαιτερότητες στην οργάνωση της παραγωγής. Και γεωγραφικές και γεωπολιτικές και κλιματολογικές, πράγμα που δεν υπάρχει σε άλλες χώρες. Άρα θα πρέπει να ληφθούν υπ όψιν όλες αυτές οι παράμετροι». Ο ίδιος τόνισε πως αν το Στρατηγικό Σχέδιο γίνει στα πρότυπα του Στρατηγικού Σχεδίου για το Μάρκετινγκ, τότε αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την ενδυνάμωση της οινοποιίας και όχι της αμπελουργίας. Από την  πλευρά του ο Παρασκευάς Κορδοπάτης, Γενικός Διευθυντής της ΚΕΟΣΟΕ, είναι σημαντικό να διατηρηθεί ο παραγωγικός ιστός της χώρας, ενώ επανέλαβε πως είναι παράλογο οι τιμές που απολαμβάνουν οι παραγωγοί να είναι αντίστοιχες με αυτές που είχαν το 1995, όταν από το 1990 ως σήμερα η παραγωγικές εκτάσεις έχουν μειωθεί  κατά 20% τουλάχιστον. 

«Αυτό το στρατηγικό σχέδιο θα πρέπει να ακουμπά στο δικό σας στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ που έχετε χρόνια υλοποιήσει. Να μπουν οι στόχοι, να ιεραρχηθούν τα προβλήματα που τυχόν υπάρχουν, να γίνουν προτάσεις και νομοθετικές τροποποιήσεων. Έχουν μπει σε κάποιο δρόμο. Το στρατηγικό σχέδιο βρίσκεται στη διαβούλευση των μελών της ομάδας εργασίας που αφορά τον ΕΛΓΟ, στη συνέχεια θα γίνει κοινοποίηση στα υπόλοιπα μέρη. Ευελπιστούμε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν τελειώσει. Βεβαίως όλα αυτά έχουν μια οικονομική αποτύπωση», ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους η Γεωργία Ουζουνίδου, εκ μέρους του ΕΛΓΟ.

«Ο Ελληνικός οινοπαραγωγικός κλάδος έχει εκπονήσει προσφάτως (2008-2010) Στρατηγικό Σχέδιο Branding και Marketing για τους Ελληνικούς οίνους, στην εξελισσόμενη υλοποίηση του οποίου οφείλεται η εξαγωγική δραστηριότητα και ανάπτυξη των τελευταίων ετών. Η υλοποίηση του όμως δημιουργεί απαιτήσεις στην παραγωγή γι’ αυτό πρέπει ο τομέας της παραγωγής πρέπει να μπορεί να υποστηρίξει αυτό το σχέδιο», ανέφερε ο Δρ. Δημήτριος Τάσκος, ερευνητής του ΕΛΓΟ Δήμητρα, ο οποίος παρουσίασε πρόταση για το έργο εκπόνησης του  Στρατηγικού Σχεδίου, ο οποίος τόνισε πως «το έργο πρέπει να έχει αρχές, να είναι εναρμονισμένο με το Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ και την προεργασία της ΕΔΟΑΟ και να ξεπεράσει περιορισμούς όπως τα εγγενή χαρακτηριστικά της ελληνικής αμπελουργίας».

Σε ό,τι αφορά τους πόρους για την υλοποίηση, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης, κατά την ομιλία του υποστήριξε πως «Τα χρήματα που θα απαιτηθούν, υπάρχουν τρόποι να εξοικονομηθούν. Υπάρχει πλέον δίκαιη κατανομή χρημάτων, αναπροσανατολισμός χρημάτων, όταν έχουν κοπεί τα λεγόμενα 10% τα οποία γνωρίζατε καλά όλοι σας κατά το παρελθόν, νομίζω ότι οι πόροι επαρκούν», ενώ τόνισε την ανάγκη το σχέδιο να είναι έγκαιρα έτοιμο. Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος ερευνητής του ΕΛΓΟ, κ. Τάσκος, εφόσον υπάρξει συμφωνία μέσα στον πρώτο μήνα του 2019, το σχέδιο θα έχει ολοκληρωθεί μέσα σε ένα δωδεκάμηνο.

Αδιάθετα χρήματα στις επενδύσεις της ΚΟΑ οίνου

Τα στοιχεία της χρονιάς 2017-2018 παρουσίασε ο Διονύσης Γραμματικός, προϊστάμενος τμήματος Αμπέλου και Οίνου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, για τα προγράμματα επενδύσεων στον κλάδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι αρχικές αιτήσεις ήταν 50 με ύψος επενδύσεων   5.365.115 ευρώ και ύψος ενωσιακής ενίσχυσης 2.713.262 ευρώ. Οι τελικές επιλέξιμες αιτήσεις έφτασαν τις 47 με ύψος επενδύσεων 4.931.446 ευρώ και ύψος ενωσιακής ενίσχυσης 2.468.082 ευρώ, ενώ οι επενδύσεις που ολοκληρώθηκαν 37 με ύψος επενδύσεων  3.828.234 ευρώ και ύψος ενωσιακής ενίσχυσης 1.865.510 ευρώ.

Για το νέο έτος, οι αιτήσεις είναι λιγότερες. Συγκεκριμένα, 49 αιτήσεις με ύψος επενδύσεων   6.608.300 ευρώ και ύψος ενωσιακής ενίσχυσης 3.296.952 ευρώ υποβλήθηκαν και οριστικοποιήθηκαν, από τις 78 που είχαν εκδηλώσει αρχικά ενδιαφέρον. Ο μικρός αριθμός αποδίδεται σε προβλήματα διοικητικού ελέγχου αλλά κυρίως σε μη επαρκή ιδία κεφάλαια. «Παρά το γεγονός ότι το σύστημα έγινε πιο ευέλικτο και οι αιτήσεις γίνονται πλέον ηλεκτρονικά, θα μείνουν και πάλι αδιάθετα κεφάλαια» ανέφερε ο κ. Γραμματικός, σημειώνοντας πως θα επιχειρηθεί από πλευράς υπουργείου να μεταφερθούν πόροι στην  αναδιάρθρωση.

Διαγωνισμός VitiVini Lab

Στην ίδια εκδήλωση παρουσιάστηκαν οι ιδέες των 14 ομάδων από τις 20 που προκρίθηκαν στο πλαίσιο του διαγωνισμού καινοτομίας του αμπελοοινικού τομέα VitiVini Lab και έγινε η ψηφοφορία των προτάσεων και η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας. «Θα προσφέρουμε στις ομάδες αυτές το bussines model canvas και θα ζητήσουμε από τους νέους ανθρώπους που συμμετείχαν την ειδική γνώση» ανέφερε ο Πέτρος Κόκκαλης, ιδρυτής της  Aephoria.net, η οποία παρακολουθεί από την πρώτη στιγμή τον διαγωνισμό. Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός VitiVini Lab διοργανώνεται από την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) με την υποστήριξη της Aephoria.net και αποτελεί τον πρώτο διαγωνισμό καινοτομίας αποκλειστικά για τον αμπελοοινικό τομέα. «Θέλουν το χρόνο τους για να ωριμάσουν τα οικοσυστήματα αυτά» ανέφερε ο κ. Κόκκαλης σχετικά.

Διαβάστε παρακάτω ολόκληρη την ομιλία του υπουργού Σταύρου Αραχωβίτη

Σταύρος Αραχωβίτης: «Με συνεργάτη τις διεπαγγελματικές θα ανασυγκροτήσουμε την αγροτική οικονομία» «Οι διεπαγγελματικές οργανώσεις είναι ο συνεργάτης, μαζί με τον οποίο θα ανασυγκροτήσουμε την αγροτική οικονομία», δήλωσε χαιρετίζοντας τη σημερινή γενική Συνέλευση της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης. Τόνισε δε ότι «ο αμπελοοινικός τομέας είναι στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία, την περιφερειακή ανάπτυξη, τον πολιτισμό και την προστασία του περιβάλλοντος». «Χρειαζόμαστε τη μέγιστη συνέργεια με όλους τους εμπλεκόμενους» Στη συνέχεια, ο Υπουργός αναφέρθηκε στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τον κλάδο της οινοποιίας και της αμπελουργίας μετά το ορόσημο του Αυγούστου του 2018, που επιτρέπει πλέον την αυτόνομη δημοσιονομική πολιτική της χώρας:
• «Ο φόρος στο κρασί, εισήχθη σε μια από τις άσχημες οικονομικές συγκυρίες της κρίσης. Οι προσπάθειές μας για την κατάργησή του είναι προ των πυλών και σύντομα θα έχουμε ευχάριστες εξελίξεις, με την ψήφιση του προϋπολογισμού.
• Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης αμπελώνων επεκτείνεται έως το 2023, αφού το πρόγραμμα αναμπέλωσης 2017-18 ολοκληρώθηκε με την κατανομή των 8.997.327 ευρώ να αφορά αναδιάρθρωση 6.055,90 στρεµµάτων.
• Το Μέτρο «Προώθηση οίνων σε αγορές τρίτων χωρών» ολοκληρώθηκε φέτος με τη δεύτερη προγραμματική περίοδο (2014-2018).
• Στο πρόγραμμα αυτό προβλέπεται και δεύτερο Μέτρο που αφορά την «Ενημέρωση στα Κράτη-Μέλη» και θα ενεργοποιηθεί από την χώρα μας για πρώτη φορά.
• Προβλήματα που δημιουργήθηκαν με αυτά τα προγράμματα θα διευθετηθούν με το καλύτερο τρόπο και στα νέα θα έχουμε ένα γόνιμο και παραγωγικό διάλογο
• Νοικοκυρεύουμε τους ελέγχους, που επί δεκαετίες ήταν περιορισμένοι, χωρίς σχέδιο και με πολυποίκιλες παρεμβάσεις, οι οποίες τελικά διαιώνισαν την ασυδοσία και τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Εδώ θέλουμε και τη δική σας βοήθεια με τη γνώση και εμπειρία σας.».

«Οφείλουμε όλοι να δουλέψουμε έτσι ώστε το στρατηγικό σχέδιο για τον κλάδο να είναι έγκαιρα έτοιμο το συντομότερο δυνατό και να αποτελέσει την πυξίδα μας. Κοινή επιδίωξη είναι η πρόοδος και η ανάπτυξη του τομέα», είπε ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του ο κ. Αραχωβίτης.

Η ανακοίνωση της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου αναφέρει τα εξής:

«Σε φάση δρομολόγησης περνά πλέον ο στρατηγικός σχεδιασμός για την αμπελουργία, καθώς δόθηκε ήδη στην ΕΔΟΑΟ η τελική πρόταση του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ με το πλάνο δράσης και μάλιστα έγινε και αναλυτική παρουσίαση του, σε συνάντηση σήμερα (Τρίτη 4 Δεκεμβρίου) πριν από τη Γενική Συνέλευση της Οργάνωσης, παρόντος του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Ο κ. Σταύρος Αραχωβίτης εξέφρασε την πεποίθηση ότι το Στρατηγικό Σχέδιο θα είναι έγκαιρα έτοιμο και θα αποδειχθεί αποτελεσματικό, ενώ εμφανίστηκε θετικός στο αίτημα του κλάδου για κάλυψη του κόστους λέγοντας χαρακτηριστικά «τα χρήματα που θα χρειαστούν, υπάρχει τρόπος να αναζητηθούν». Ακόμη, ο Υπουργός εξήρε το πνεύμα ενότητας και λειτουργίας της ΕΔΟΑΟ, τονίζοντας ότι παράγει έργο, ενώ σχετικά με τον ΕΦΚ στο κρασί, είπε χαρακτηριστικά ότι ο κύκλος έκλεισε.

Μιλώντας ο Πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Αμπέλου και Οίνου κ. Βαγγέλης Αργύρης επεσήμανε την ανάγκη κάλυψης του έργου από την πολιτεία, ως ελάχιστη ανταπόδοση της υπέρμετρης επιβάρυνσης του κλάδου από την τριετή εφαρμογή του ΕΦΚ στο κρασί.

Ο κ. Αργύρης συνεχάρη, εκ μέρους του κλάδου, τα στελέχη του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ κ. Γεωργία Ουζουνίδου και κ. Δημήτρη Τάσκο (παρουσίασαν στη συνάντηση τον αμπελουργικό σχεδιασμό για τη διαμόρφωση της τελικής πρότασης) ενώ αναφέρθηκε και στα προβλήματα σχετικά με τα προγράμματα Προβολής και Προώθησης σε Τρίτες Χώρες.

Τρία επίσης σημαντικά θέματα συζητήθηκαν πριν από τις εργασίες της Γενικής Συνέλευσης και συγκεκριμένα η ψηφιακή υποβολή δηλώσεων παραγωγής και οι επενδύσεις στο πλαίσιο της ΚΟΑ Οίνου (τις εισηγήσεις έκαναν τα στελέχη του ΥΠΑΑΤ) κ.κ. Λάζαρος Κιωκάκης και Διονύσης Γραμματικός), όπως και οι εξελίξεις στο πεδίο του Οινικού Τουρισμού από την Πρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού κα Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου.

Οι εργασίες της Γενικής Συνέλευσης ολοκληρώθηκαν σε ενωτικό κλίμα και με την έγκριση του απολογισμού του Διοικητικού Συμβουλίου.

VitiVini Lab

Επιτυχημένα ξεκινά ο διαγωνισμός καινοτομίας του αμπελοοινικού τομέα VitiVini Lab που διοργανώνει η ΕΔΟΑΟ, σε συνεργασία με την Aephoria.net. Eίναι ενδεικτικό ότι υποβλήθηκαν 20 προτάσεις, 14 εκ των οποίων προκρίθηκαν και παρουσιάστηκαν σήμερα (4 Δεκεμβρίου), 7 από αυτές περνούν στην επόμενη φάση (επώασης).

Τόσο ο κ. Αργύρης όσο και ο κ. Πέτρος Κόκκαλης εκ μέρους της Aephoria.net εξέφρασαν την προσδοκία ο διαγωνισμός καινοτομίας να εξελιχθεί σε ετήσιο θεσμό.
Στα αξιοσημείωτα της εκδήλωσης η μεγάλη προσέλευση κοινού, με πολλούς φοιτητές, ερευνητές και πανεπιστημιακούς ανάμεσά τους, οι οποίοι συμμετείχαν και στην ψηφοφορία επιλογής.»

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία