BACK TO
TOP
Fresher

Νέες ανθεκτικές ποικιλίες συνήθως κλειστών club δίνουν τόνο στα μήλα

Μετατόπιση προς νέες πιο παραγωγικές ποικιλίες, με υφή, γεύση και ανθεκτικότητα στα διάφορα στρες, συχνά κάτω από την «ομπρέλα» κλειστών club, με νέα συστήματα διαμόρφωσης, που διευκολύνουν την εκμηχάνιση και τη μείωση του εργατικού κόστους, είναι ορισμένες από τις νέες τάσεις στην παγκόσμια αγορά της καλλιέργειας μήλου, όπου, ταυτόχρονα, ενισχύεται ο ρόλος του marketing και του branding, ως εργαλείο διαφοροποίησης, καθώς αυξάνει και ο ανταγωνισμός.

Valassas-Dionisis

Λεωνίδας Λιάμης

649
0

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις τοποθετήσεις των ομιλητών του διεθνούς συνεδρίου Μήλου, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Μαΐου στο πλαίσιο της 6ης διεθνούς έκθεσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών Freskon, που διεξάγεται έως και σήμερα Σάββατο 14 Μαΐου  στο διεθνές εκθεσιακό κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Στην ενότητα για τον κόσμο των ποικιλιών, ο Walter Guerra ερευνητής στο Institute for fruit Growing and Viticulture, από το Νότιο Τυρόλο της Ιταλίας, ανέφερε μεταξύ άλλων πως «υπάρχει χώρος στα ράφια τόσο για νέες ποικιλίες, όσο και για βελτιωμένες υπάρχουσες», αλλά τόνισε πως «δν φτάνει μόνο η γεύση, χρειάζεται να έχουν και καλή όψη, ωραίο χρώμα και άλλα χαρακτηριστικά στην εμφάνιση, για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών».

Στο πλαίσιο αυτό επισήμανε πως αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη πάνω από 100 διαφορετικά προγράμματα στον κόσμο για την παραγωγή νέων ποικιλιών μήλου, που είναι μια επίδοση που δεν έχει καταγραφεί ποτέ άλλοτε στο παρελθόν. Σημείωσε ακόμη, πως σε ό,τι αφορά στα Clubs, διεθνώς υπάρχουν 68 logo στην αγορά, τα οποία είναι σχεδόν διπλάσια από ό,τι πριν από περίπου δέκα χρόνια, γεγονός που καταδεικνύει την τάση για στροφή προς ποικιλίες κλειστών σχημάτων με δικαιώματα, αλλά όπως έσπευσε να σημειώσει το πόσα από αυτά θα διατηρηθούν, ο τελικός κριτής θα είναι ο καταναλωτής.

Σε σχέση με τις καλλιεργητικές φροντίδες και τη σύγχρονη τεχνολογία, ως εργαλεία στην υπηρεσία της παραγωγής μήλων, ο πρώην ερευνητής στο F.E. Mach, Alberto Dorigoni, υποστήριξε πως κατά την εκτίμησή του, το σύστημα διαμόρφωσης που πρόκειται να κυριαρχήσει στο μέλλον είναι το κατακόρυφο διασδιάστατο, γνωστό ως σύστημα Guyoy. Στα πλεονεκτήματά του, όπως τόνισε, είναι μεταξύ άλλων ότι βοηθά τα καρποφόρα κλαδιά να μεγαλώσουν ευκολότερα από ό,τι το οριζόντιο σύστημα, αφήνει αρκετό χώρο για να περνά άνετα το τρακτέρ, η σοδειά κατανέμεται ομοιόμορφα, όλα τα μήλα είναι ορατά οπότε ο παραγωγός εύκολα μπορεί να αφαιρέσει ελαττωματικά, επιτρέπει το διπλασιασμό του αριθμού των σειρών και ενόψει της επικράτησης, στο μέλλον, της ρομποτικής συγκομιδής στην καλλιέργεια, θεωρείται ιδανικό σύστημα.

Από την πλευρά του ο Γεώργιος Πουλτσίδης της Emphyton, σημείωσε πως στην Ελλάδα τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν γίνει ανανεώσεις στην καλλιέργεια, με νέα πιο παραγωγικά συστήματα, αλλά ακόμη υπάρχει δρόμος να διανυθεί. «Στο χώρο υπάρχουν ευκαιρίες, αλλά και κίνδυνοι, που θα πρέπει να λάβουν υπόψη όσοι θελήσουν να ασχοληθούν με το αντικείμενο», ανέφερε και στο πλαίσιο αυτό  έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη παράμετροι τόσο αγρονομικοί, όσο και τεχνικοί οικονομικοί, πριν αποφασίσει κάποιος να επενδύσει. Παρουσίασε μάλιστα αναλυτικά οικονομικά δεδομένα για την καλλιέργεια, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, πως η απόσβεση σε ένα κτήμα 10 στρεμμάτων ξεκινά από το 8ο έτος και τα κέρδη έρχονται έως το 10ο ή 12ο ανάλογα με τον παραγωγό.

Το ρόλο των πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών ως κρίσιμο εργαλείο για την εκπαίδευση των παραγωγών στα δεδομένα που διαμορφώνονται στην καλλιέργεια, εξήρε ο γενικός διευθυντής του Α.Σ. Ζαγοράς Πηλίου, Διονύσης Βαλασσάς, κάνοντας, ταυτόχρονα μια ιστορική αναδρομή στην πορεία του συνεταιρισμού που κατάφερε να δημιουργήσει με το μήλο της περιοχής, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brand στην Ελλάδα.

Νωρίτερα, η Paulina Kopec από τη fruit union της Πολωνίας επισήμανε πως το μάρκετινγκ στην εμπορία των μήλων πολύ σημαντικό εργαλείο δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός δεν περιορίζεται μόνο στην ίδια τη χώρα παραγωγής ή την Ευρωπαϊκή αγορά, αλλά αφορά και τα προϊόντα που έρχονται από την υπόλοιπη υφήλιο. «Τα πολωνικά μήλα πρέπει να παλέψουν μέσα στην Πολωνία για να πείσουν τους Πολωνούς και μέσα στην Ευρώπη για να πείσουν ότι είναι καλύτερα σε σχέση με τα ισπανικά, τα ιταλικά, τα ελληνικά κλπ και ταυτόχρονα τα ευρωπαϊκά μήλα να πολεμήσουν ενάντια στα αμερικάνικα και των υπόλοιπων ανταγωνιστριών χωρών» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Ισπανός Rafa  Povo, creative director της full emotion επισήμανε πως μια από τις τάσεις που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια, λόγω του κορονωϊού είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο. «Σε πολλές χώρες έχουν εκτοξευτεί οι πωλήσεις λόγω πανδημίας και αποφυγής να πάμε στο σούπερ μάρκετ. Οπότε άλλαξαν οι αγοραστικές τους συνήθειες. Τα επώνυμα προϊόντα εδώ έχουν σημαντικό πλεονέκτημα. Το brand είναι η μόνη εγγύηση, γιατί δεν μπορούμε να το δοκιμάσουμε και να το πιάσουμε στο χέρι μας, μέσω της φωτογραφίας. Σημαντικό όμως το brand να είναι αναγνωρίσιμο, να το θυμάται ο καταναλωτής», τόνισε και υπογράμμισε πως «κομβικά στοιχεία για να έχει επιτυχία ένα brand είναι να αφηγείται μια ιστορία κάτι καινούριο, αστείο, ριζοσπαστικό, αλλά ποτέ βαρετό και φυσικά να κρύβει από πίσω του ποιότητα, διότι αν δεν υπάρχει ποιότητα της παραγωγής όπως αυτή που έχει ο καταναλωτής στο μυαλό του, δεν έχουμε τίποτε».

Ενίσχυση παραγωγών με κοινοτικούς πόρους σε περίπτωση εμπορικών δυσκολιών


Στήριξη με ευρωπαϊκούς πόρους, ως δικλείδα ασφαλείας, στα προϊόντα του εγχώριου αγροδιατροφικού τομέα που ίσως να αντιμετωπίσουν προβλήματα διάθεσης, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, υποσχέθηκε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Γεωργαντάς, αποκαλύπτοντας πως έχει υπάρξει σχετικό αίτημα και από άλλες χώρες.

Εγκαινιάζοντας την 6η διεθνή έκθεση φρούτων και λαχανικών Freskon, ο υπουργός αν και παραδέχθηκε ότι τίθεται ένα ζήτημα, ιδίως με τα νωπά φρούτα και τα λαχανικά, διότι πολλά από τα συγκεκριμένα προϊόντα είχαν προορισμό σε χώρες, οι οποίες αυτή τη στιγμή είναι σε εμπόλεμη κατάσταση, εμφανίστηκε καθησυχαστικός.

«Είναι μια εύλογη ανησυχία, ελπίζουμε να μην επαληθευτεί. Όμως η προστασία που προσφέρει η ευρωπαϊκή οικογένεια είναι σημαντική, γιατί έχουμε ζητήσει και εμείς και άλλες χώρες να ενεργοποιηθεί ο σχετικός κανονισμός της Ε.Ε., ώστε στην περίπτωση που δεν μπορέσουν να γίνουν αυτές οι εξαγωγές όπως γινόταν πάντα, να πριμοδοτηθεί η διάθεση αυτών των προϊόντων με ευρωπαϊκά χρήματα σε δομές στη χώρα», ανέφερε ο υπουργός και έσπευσε να συμπληρώσει: «Ελπίζουμε να μη χρειαστεί να συμβεί, υπάρχει όμως αυτή η εναλλακτική, αυτή η ασφάλεια για τους παραγωγούς. Οπότε θα πρέπει να ασχοληθούν μόνο με την παραγωγή τους, διότι είμαστε εδώ για να στηρίξουμε».

Στο σημείο αυτό εξήρε τη σημασία του κλάδου για την οικονομία της χώρας, επισημαίνοντας πως τα τελευταία δύο χρόνια κατάφερε να παρουσιάσει θετικό πρόσημο στο εμπορικό μας ισοζύγιο.

Αναφερόμενος στο άλλο μεγάλο θέμα που καίει τους παραγωγούς, αυτό των εργατών γης, ο κ. Γεωργαντάς έκανε ιδιαίτερη μνεία στο νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση, διευκολύνοντας τον εργοδότη να μπορέσει να κάνει τις προσκλήσεις του για τους εργάτες γης και στη συνέχεια να βγάλει τις 5ετείς άδειες με ένα παράβολο, οι οποίες ανανεώνονται χωρίς να χρειάζεται ταλαιπωρία κάθε έτος, αλλά και στα ταξίδια και τις διμερείς συμφωνίες που υπέγραψε για το σκοπό αυτό ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Νότης Μηταράκης.

Παρόλα αυτά παραδέχθηκε πως δυστυχώς το πρόβλημα παραμένει και τόνισε προσπαθεί να βρει κι ο ίδιος κάποια λύση. «Ένα ζήτημα που μου τέθηκε είναι να έρθω σε συνεργασία με τους άλλους ομολόγους μου, για το πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο να μετακινούνται εργάτες γης που έχουν πάρει άδεια σε μια συγκεκριμένη χώρα, σε άλλες χώρες στη συνέχεια. Γιατί άλλο ο απλός μετανάστης που υπάρχει ένα δίκαιο συγκεκριμένο ευρωπαϊκό με το οποίο μετακινείται και άλλο ο εργάτης γης του οποίου η πρόσκληση είναι για συγκεκριμένη χώρα. Και πρέπει να δω πως σε συνεννόηση με τους ομολόγους μου και τους άλλους αρμόδιους υπουργούς θα βάλουμε ένα πλαίσιο στο οποίο να μη δημιουργούνται τελικά φαινόμενα τα οποία αδικούν κάποιες χώρες, συνήθως τις χώρες πρώτης εισόδου», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Γεωργαντάς επανέλαβε, επίσης, την πρόθεση της κυβέρνησης και του υπουργείου, να στηρίξει τον πρωτογενή τομέα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία στο θέμα του κόστους παραγωγής που πυροδοτείται από το ενεργειακό κόστος, ενώ το ίδιο θα γίνει και με τα συνεργατικά σχήματα και τη συμβολαιακή γεωργίας, με μέτρα τα οποία θα εξειδικευτούν στο προσεχές διάστημα, ώστε να μπορέσουν οι αγρότες να παράξουν και τα προϊόντα να διακινούνται με διαφάνεια, υπέρ των παραγωγών, αλλά και της οικονομίας της χώρας. Προανάγγειλε ακόμη «αυστηροποίηση των ελέγχων σε όλα τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα, ώστε να προστατευτεί το εισόδημα των παραγωγών, όπως έγινε με επιτυχία στο αιγοπρόβειο γάλα».

Καταλήγοντας ο κ. Γεωργαντάς κηρύσσοντας τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης τη χαρακτήρισε ως αφετηρία για μια ουσιαστική επανεκκίνηση του κλάδου και υποστήριξε πως η συγκυρία όσο και αν είναι δύσκολη κρύβει ευκαιρίες για τον πρωτογενή τομέα και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση, αλλά έχει αρχίσει να συμβαίνει εδώ και χρόνια λόγω των κλιματικών αλλαγών και θα πρέπει τα ελληνικά προϊόντα να τις αξιοποιήσουν με τη συνδρομή και της πολιτείας, η οποία το επόμενο διάστημα θα ενεργοποιήσει ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στις υποδομές άρδευσης.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία