Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Honey Insider

Το ταξίδι της μέλισσας στην ομορφιά

Δύο ελληνικής έμπνευσης πολυεθνικές και το παράδειγμα της Ρόδου επιβεβαιώνουν την ισχυρή διείσδυση των προϊόντων της μέλισσας στην κοσμετολογία.

37_4

Γιώργος Λαμπίρης

245
0

Πολύπλευρη διάσταση παρουσιάζει το μέλι εκτός από τη διατροφή, με διείσδυση και σε άλλους τομείς που σχετίζονται με την ανθρώπινη δραστηριότητα. Δύο εταιρείες που ιδρύθηκαν από Έλληνες επιχειρηματίες και στη συνέχεια προσέλκυσαν το ενδιαφέρον διεθνών επενδυτών, η Apivita και η Κορρές στήριξαν ή συσχέτισαν μέρος της δραστηριότητάς τους με τα προϊόντα που περιέχουν μέλι. Οι δύο επιχειρήσεις που εξαγοράστηκαν στη συνέχεια από την ισπανική Puig και από επενδυτικό σχήμα της Morgan Stanley αντίστοιχα έχουν ως κοινό σημείο αναφοράς το γεγονός ότι πίσω από τις επιχειρηματικές ιστορίες επιτυχίας βρίσκονται φαρμακοποιοί. Τόσο το ζεύγος Κουτσιανά της Apivita, όσο και ο Γιώργος Κορρές, διατηρούν κοινές ακαδημαϊκές καταβολές προερχόμενοι από τη Φαρμακευτική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Και οι δύο επιχειρήσεις συνέδεσαν τον κόσμο του τροφίμου με τα καλλυντικά και τα παραφαρμακευτικά προϊόντα, χρησιμοποιώντας το μέλι σε προϊόντα περιποίησης σώματος, σε καραμέλες, σε σαπούνια. Σε ό,τι μπορούσε εν γένει να προσθέσει επιπλέον χαρακτηριστικά και προστιθέμενη αξία στα προϊόντα της, συνυπάρχοντας με την γκάμα και την φιλοσοφία των δύο επιχειρήσεων.

Ο ιδρυτής της Apivita, Νίκος Κουτσιανάς, ξεκίνησε την επιχειρηματική του διαδρομή, παράγοντας σαπούνια με μέλι. Ωστόσο το σκούρο χρώμα τους τα κατέστησε καταρχάς αντιεμπορικά. Ο Κουτσιανάς απόφοιτος της Φαρμακευτικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπως και η σύζυγός του και συνοδοιπόρος, Νίκη Κουτσιανά, επέμειναν παρά την περιορισμένη εμπορική επιτυχία που είχαν τα πρώτα σαπούνια. Ιδρύοντας το 1979 την εταιρεία καλλυντικών Αpivita κατάφεραν στη διαδρομή να δικαιωθούν μέσα από δυσκολίες, αποτυχίες και επιτυχίες, καθιερώνοντας το μαύρο σαπούνι με πρόπολη και θυμάρι στα ράφια των ελληνικών φαρμακείων.

Νίκος και  Νίκη Κουτσιανα

Οι δεσμοί του Νίκου και της Νίκης Κουτσιανά με τη μέλισσα και τον κύκλο ζωής της δεν περιορίστηκαν μόνο στα καλλυντικά. Το 2012 ίδρυσαν την Αpigea. Στόχος της συγκεκριμένης επιχείρησης αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή να φέρει στην επιφάνεια μελισσοκομικά προϊόντα με ισχυρό ποιοτικό αποτύπωμα.

Η μέλισσα υπήρξε πάντοτε στο επίκεντρο κάθε κίνησης που έκαναν οι δύο επιχειρηματίες. Τέτοια μάλιστα ήταν η επίδρασή της ούτως ώστε το πρώτο συνθετικό στην εμπορική ονομασία, τόσο της Apivita, όσο και της Apigea, προέρχεται από την γενική ονομασία της μέλισσας στα λατινικά, apis.

Η Apivita από την οποία αποχώρησε οριστικά στις αρχές του 2021 ο Νίκος Κουτσιανάς με την Exea, συνδεδεμένη εταιρεία του ομίλου Puig να αποκτά και τις υπόλοιπες μετοχές της τον Δεκέμβριο του 2020, καταγράφει τζίρο που κινείται στα επίπεδα των 47,8 εκατ. ευρώ το 2019 και 43,6 εκατ. ευρώ το 2018, έχοντας προχωρήσει σε διαγραφές θυγατρικών εταιρειών που δεν απέδιδαν όπως αυτές της Ιαπωνίας και της Βορείου Αμερικής και εξυγιαίνοντας τον ισολογισμό της με καθαρά κέρδη μετά τους φόρους στα επίπεδα των 4,37 εκατ. ευρώ και 4,15 εκατ. ευρώ αντίστοιχα στις δύο χρονιές, μετά τα ζημιογόνα αποτελέσματα του 2017. Ταυτόχρονα η επιχείρηση έκανε βήματα εισόδου σε αγορές όπως αυτές της Πορτογαλίας, της Βουλγαρίας, της Τυνησίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Κίνας, της Γαλλίας και αρκετών ακόμα στο πλαίσιο της εξωστρεφούς στρατηγικής που ακολουθεί.

Με έμπνευση από το ρακόμελο του παππού του Γ. Κορρέ

Από την πλευρά του ο Γιώργος Κορρές, ιδρυτής της Κορρές Φυσικά Προϊόντα, έφερε στην αγορά ένα από τα προϊόντα της εταιρείας του, το οποίο διατηρούσε ευθεία σύνδεση με τον συνονόματο παππού του, Γιώργο. Ο λόγος για το πρώτο προϊόν της Κορρές, ένα αρωματικό σιρόπι για τον λαιμό με μέλι και γλυκάνισο. Η ιστορία πίσω από το προϊόν παρουσιάζει τον Ναξιώτη πρόγονο του επιχειρηματία να αποτελεί πηγή έμπνευσης για το εν λόγω σιρόπι, καθώς φέρεται να βασίστηκε στο θερμαντικό ρακόμελο που εκείνος  παρασκεύαζε αρκετά χρόνια πριν στο νησί των Κυκλάδων. Το συγκεκριμένο σιρόπι μάλιστα υπήρξε το έναυσμα και για άλλα προϊόντα στη συνέχεια, συντασσόμενα με την εξέλιξη των καιρών και τις καταναλωτικές – διατροφικές απαιτήσεις της εποχής. Ο λόγος για τις καραμέλες που κυκλοφόρησε στη συνέχεια η Κορρές με κύρια συστατικά τα βότανα, το μέλι και γλυκαντικό από το φυτό στέβια.

Από το φαρμακείο Τζιβανίδη και τα πρώτα πειράματα

Ο Κορρές ξεκίνησε την σταδιοδρομία του από την ομάδα του φαρμακείου Τζιβανίδη το 1989. Ήταν το πρώτο φαρμακείο με οποιοπαθητικά προϊόντα στην Ελλάδα με δραστηριότητα ήδη από την δεκαετία του '60. Γνώστης και θιασώτης της χρήσης των βοτάνων στα καλλυντικά ο ίδιος, εμπνεύστηκε τη δημιουργία μίας πλήρους σειράς προϊόντων περιποίησης προσώπου με βασικό συστατικό τα βότανα. Η εταιρεία αυτή που ξεκίνησε μέσα από τις αναζητήσεις του για φυσικά προϊόντα ο Γιώργος Κορρές, κατέγραψε πωλήσεις ύψους 60 εκατ. ευρώ το 2019 και 52,7 εκατ. ευρώ το 2018 με κύριες αγορές ενδιαφέροντος στο εξωτερικό τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Νορβηγία.

Δεν υπήρχε στο μυαλό του η μεγάλη εικόνα

Ο ίδιος σε συνέντευξή του είχε αναφέρει πως όταν ξεκινούσε δεν υπήρχε ποτέ στο μυαλό του η μεγάλη εικόνα, καθώς ζούσε την καθημερινότητα ενός φαρμακείου, το οποίο επισκέπτονταν οι ασθενείς για να αγοράσουν τα ομοιοπαθητικά τους φάρμακα. Ωστόσο η ανάγκη των πελατών του φαρμακείου για διαφοροποιημένα προϊόντα που θα ανακούφιζαν τον πονοκέφαλο, θα περιποιούνταν τα μαλλιά, τον οδήγησε σε αναζητήσεις μέσα από τη βιβλιογραφία της εποχής -ελλείψει διαδικτύου τότε- για να δημιουργήσει τις πρώτες του συνταγές. Από μία, δύο, είκοσι συνταγές, σταδιακά αυξήθηκαν και έγιναν περισσότερες από διακόσιες.

Το παράδειγμα της Μελισσοκομικής Δωδεκανήσου

Υπάρχουν όμως στην αλυσίδα του μελιού και αντίστροφα παραδείγματα. Εταιρειών δηλαδή που παράγουν οι ίδιες μέλι και αποφάσισαν να αφιερώσουν μέρος της δραστηριότητάς τους και στα καλλυντικά. Μία τέτοια περίπτωση αποτελεί η Μελισσοκομική Δωδεκανήσου. Η μικρού βεληνεκούς και απολύτως υγιής οικονομικά επιχείρηση με έδρα τη Ρόδο και τζίρο περί τα 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Η συγκεκριμένη εταιρεία αντιμετώπισε το μέλι σφαιρικά ως προς τους τομείς που μπορεί να προσφέρει προϊόντα, ως πρώτη αλλά και ως κύρια ύλη. Έτσι, εκτός από τρόφιμα όπως το μέλι, το παραδοσιακό μελεκούνι, τον χαλβά με μέλι, η Μελισσοκομική Δωδεκανήσου επέκτεινε την δραστηριότητά της και στον τομέα των καλλυντικών με πλήρη γκάμα προϊόντων.

Η συγκεκριμένη εταιρεία έκανε τα πρώτα της βήματα το 1999 με την ιδρυτική σφραγίδα του Νίκου Μελισσουργού και Νίκου Ρέτσα, οι οποίοι υλοποιώντας το όραμά τους για τη μέλισσα, το φυσικό περιβάλλον και την υγιεινή διατροφή, εκτός από καθετοποιημένες εγκαταστάσεις, δημιούργησαν και το, μοναδικό έως αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, Μουσείο Μέλισσας.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία