BACK TO
TOP
Θεσμικά

Δρόμους για ανακτήσεις από πακέτα ενισχύσεων αγροτών ψάχνει 12μελής ομάδα

Μέχρι το τέλος του χρόνου θα πρέπει να έχει βρει τον τρόπο η νεοσυσταθείσα με ΦΕΚ ομάδα εργασίας που συγκρότησε το υπουργείου Οικονομικών, για την επίλυση των υποθέσεων ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων στον αγροτικό τομέα που ακουμπούν στις περιόδους υπουργίας Κοσκινά, Μωραϊτη, Χατζηγάκη και Κοντού και οι οποίες κρίθηκαν από τη Κομισιόν και το Ευρωδικαστήριο ασύμβατες με την εσωτερική αγορά.

image001_32

Μαρία Γιουρουκέλη

137
1

Καινούργιους δρόμους για νέες ανακτήσεις  από παλιά πακέτα  ενισχύσεων αγροτών  διερευνά 12μελής ομάδα τεχνοκρατών   
Συγκεκριμένα, με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών κ. Χρήστου Τριαντόπουλου, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β' 3133/19-07-2021 συγκροτείται ομάδας εργασίας για το χειρισμό υποθέσεων ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων, όπως της ρύθμισης χρεών γεωργικών συνεταιρισμών κατά τα έτη 1992 και 1994, συμπεριλαμβανομένων των ενισχύσεων για την αναδιοργάνωση της γαλακτοκομικής συνεταιριστικής επιχείρησης «ΑΓΝΟ», ή του λεγόμενου «πακέτου Χατζηγάκη» ύψους 425 εκατομμυρίων ευρώ που καταβλήθηκαν μέσω του ΕΛΓΑ για ζημιές που είχαν προκληθεί το 2008 εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών.

 Αναλυτικά το ΦΕΚ εδώ.

Αναλυτικότερα, πρόκειται για την με αριθμό 83235 ΕΞ 2021 απόφαση, η οποία υπαγορεύθηκε από την ανάγκη αποτελεσματικής διευθέτησης των υποθέσεων ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων οι οποίες κρίθηκαν ως μη συμβατές με την εσωτερική αγορά σύμφωνα με τις με αριθ. 2002/458/ΕΕ, 2012/157/ΕΕ, 2012/307/ ΕΕ, 2012/320/ΕΕ και C (2019) 7094 final αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ):

-              Απόφαση της Επιτροπής, της 1ης Μαρτίου 2000, για τα καθεστώτα ενίσχυσης τα οποία έθεσε σε εφαρμογή η Ελλάδα με σκοπό τη ρύθμιση χρεών γεωργικών συνεταιρισμών κατά τα έτη 1992 και 1994, συμπεριλαμβανομένων των ενισχύσεων για την αναδιοργάνωση της γαλακτοκομικής συνεταιριστικής επιχείρησης "ΑΓΝΟ.

-              Απόφαση της Επιτροπής, της 7ης Δεκεμβρίου 2011 , σχετικά με τις αντισταθμιστικές ενισχύσεις που καταβλήθηκαν από τον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.) κατά τα έτη 2008 και 2009.

-              2012/307/ΕΕ: Απόφαση της Επιτροπής, της 19ης Οκτωβρίου 2011 , σχετικά με τα καθεστώτα κρατικών ενισχύσεων υπό μορφή ρύθμισης οφειλών τα οποία η Ελλάδα έθεσε σε εφαρμογή στους νομούς Καστοριάς, Εύβοιας, Φλώρινας, Κιλκίς, Ροδόπης, Έβρου, Ξάνθης και Δωδεκανήσων, καθώς και στις νήσους Λέσβο, Σάμο και Χίο.

-              Εκτελεστικός κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 320/2012 της Επιτροπής, της 13ης Απριλίου 2012 , για καθορισμό των κατ’ αποκοπή τιμών εισαγωγής για τον προσδιορισμό της τιμής εισόδου ορισμένων οπωροκηπευτικών.

-              Απόφαση (ΕΕ) 2020/394 της Επιτροπής της 7ης Οκτωβρίου 2019 σχετικά με τα μέτρα SA.39119 (2016/C) (πρώην 2015/NN) (πρώην 2014/CP) που εφήρμοσε η Ελληνική Δημοκρατία με τη μορφή επιδοτήσεων επιτοκίου και εγγυήσεων που συνδέονται με τις πυρκαγιές του 2007 (η παρούσα απόφαση αφορά μόνο τον γεωργικό τομέα).

 

Η εν λόγω απόφαση αναφέρει, τα εξής:

«Α. Συστήνουμε στο Υπουργείο Οικονομικών ομάδα εργασίας για τη μελέτη και διερεύνηση του χειρισμού υποθέσεων ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων.

Β. Συγκροτούμε και ορίζουμε τα μέλη της ομάδας εργασίας, ως εξής:

  1. ΤΡΙΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ του ΓΕΩΡΓΙΟΥ, Γενικός Γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής ως Πρόεδρος.
  2. ΤΕΤΩΡΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ του ΝΙΚΟΛΑΟΥ, διευθύντρια του Ιδιαίτερου Γραφείου του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής.
  3. ΤΣΑΓΚΑΛΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του ΑΝΤΩΝΙΟΥ, Υπηρεσιακός Γραμματέας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
  4. ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ του ΓΕΩΡΓΙΟΥ, προϊσταμένη της Υπηρεσίας Συντονισμού, Υπεύθυνη Γραφείου Υπηρεσιακού Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
  5. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΦΛΩΡΑ, του ΝΙΚΟΛΑΟΥ, υπάλληλος του Τμήματος Ασφάλισης και Πολιτικής Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Ασφάλισης και Ενισχύσεων του ΕΛ.Γ.Α.
  6. ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, προϊστάμενος της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
  7. ΧΡΙΣΤΟΓΙΑΝΝΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ του ΧΡΗΣΤΟΥ, υπάλληλος της Αποκεντρωμένης Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
  8. ΜΑΝΤΖΑΡΗ ΣΟΦΙΑ του ΓΕΩΡΓΙΟΥ, υπάλληλος της Διεύθυνσης Χρηματοοικονομικής Πολιτικής, που υπηρετεί στο γραφείο του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής.
  9. ΣΤΑΝΙΟΥ ΕΛΕΝΗ του ΘΕΟΧΑΡΗ, συνεργάτης του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής.
  10. ΒΟΥΛΓΑΡΙΔΗ ΑΝΝΑ του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, υπάλληλος του Τμήματος Γ΄Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.
  11. ΓΙΑΝΝΟΥΡΑΚΟΥ ΑΝΤΙΓΟΝΗ του ΣΟΦΟΚΛΗ, υπάλληλος της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών.
  12. ΚΑΛΛΙΑΚΩΣΤΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ του ΧΡΗΣΤΟΥ, υπάλληλος της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών.

Γ. Τον Πρόεδρο της ομάδας εργασίας σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος αναπληρώνει το μέλος Καλλιόπη Τετώρου του Νικολάου, διευθύντρια του Ιδιαίτερου Γραφείου του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής.

Δ. Η γραμματειακή υποστήριξη θα γίνεται εκ περιτροπής από μέλη της ομάδας εργασίας τα οποία ορίζονται από τον πρόεδρο.

Ε. Έργο της ομάδας εργασίας είναι:

- η μελέτη και η διερεύνηση της δυνατότητας αποτελεσματικής διευθέτησης, αξιοποιώντας τα σχετικά ευρωπαϊκά πλαίσια και εργαλεία, των υποθέσεων ανάκτησης κρατικών ενισχύσεων οι οποίες κρίθηκαν ως μη συμβατές με την εσωτερική αγορά, σύμφωνα με τις με αριθ. 2002/458/ΕΕ, 2012/157/ΕΕ, 2012/307/ΕΕ, 2012/320/ΕΕ και C (2019) 7094 final αποφάσεις της ΕΕ,

- η συνεργασία με εξωτερικό σύμβουλο στον οποίο θα ανατεθεί να συνδράμει τις αρμόδιες υπηρεσίες στον χειρισμό αυτών των υποθέσεων,- η εισήγηση προτάσεων για τον αποτελεσματικό χειρισμό και την επίλυση τυχόν προβλημάτων και

- ο συντονισμός όλων των απαραίτητων ενεργειών και η παρακολούθηση της επίτευξης προόδου σε κάθε στάδιο ανά υπόθεση.

ΣΤ. Ο Πρόεδρος και τα μέλη της ομάδας εργασίας, μπορούν να ζητούν πληροφορίες και στοιχεία και από Υπουργεία και λοιπούς φορείς. Στις συνεδριάσεις δύνανται να συμμετάσχουν και εκπρόσωποι άλλων δημοσίων ή ιδιωτικών φορέων, μετά από πρόσκληση του Προέδρου, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο προκειμένου να συνδράμουν στο έργο τους. Ειδικότερα, δύναται να καλείται εκπρόσωπος του Ειδικού Γραφείου Κοινοτικού Δικαίου προκειμένου να συνδράμει και να υποστηρίξει σε οιοδήποτε νομικό ζήτημα ανακύψει.

Ζ. Η ομάδα εργασίας συνεδριάζει εντός του κανονικού ωραρίου λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών ή σε χρόνο που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση, σε τόπο που θα ορίζεται από τον Πρόεδρο της ομάδας εργασίας.

Η διάρκεια της ομάδας εργασίας ορίζεται μέχρι την 31.12.2021.

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».

 

Για τα αγροτικά χρέη μίλησε στη Βουλή ο Αποστόλου

 

Στο μεταξύ, σε πρόσφατη συζήτηση στην Βουλή επί νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για ρύθμιση των «κόκκινων δανείων», ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ευβοίας & πρώην Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, τόνισε πως αυτές δεν ακουμπούν στα χρέη και στους καταλογισμούς των αγροτικών συνεταιρισμών. 

Σύμφωνα με τον κ. Αποστόλου, «από τα πρώτα θέματα που απασχόλησαν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ήταν η διαχείριση των χρεών των συνεταιρισμών όλων των βαθμίδων, που σήμερα αγγίζουν τα 3 δις ευρώ.», ενώ σημείωσε πώς «Εμείς έχουμε ήδη έτοιμη μια πρόταση για το πως θα «πρασινίσουν» οι συνολικές οφειλές  των συνεταιρισμών προκειμένου να καταστούν βιώσιμοι.».

Η ομιλία του Βαγγέλη Αποστόλου, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Ν. Ευβοίας & πρώην Υπουργού, έγινε κατά τη συζήτηση του σ/ν Υπουργείου Οικονομικών «α) Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία διατάξεων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910 όσον αφορά υποχρεώσεις που απορρέουν από τον φόρο προστιθέμενης αξίας για παροχές υπηρεσιών και πωλήσεις αγαθών εξ αποστάσεως και σχετικές ρυθμίσεις - β) Τροποποιήσεις του ν. 4649/2019 «Πρόγραμμα παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων» (Α΄206), βάσει της C(2021) 2545/09.04.2021 (2021/N) εγκριτικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παράταση του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ» - γ) Διατάξεις για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας - Τροποποιήσεις ν. 4738/2020 και λοιπές διατάξεις»  Αναλυτικά η ομιλία Αποστόλου: 

 

«Υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στη σημερινή συζήτηση, μιλάμε για ρύθμιση οφειλών χωρίς να έχει ακουστεί ούτε ένας αριθμός στην αίθουσα. Όταν παρουσιάζατε στη Βουλή τον πτωχευτικό νόμο, ως μια δεύτερη ευκαιρία για τη ρύθμιση οφειλών, σας ρώτησα τι θα κάνετε με τον αγροτικό χώρο, όπου υπάρχουν ιδιωτικές και συνεταιριστικές μονάδες, που μπορούν μεν να ανταποκρίνονται στα λειτουργικά τους έξοδα, αλλά όχι στην εξυπηρέτηση των οφειλών τους;

Πρόκειται για μονάδες που καλύπτουν σήμερα μεγάλο μέρος των διατροφικών αναγκών  της χώρας μας.

Όχι μόνο δεν ακουμπήσατε το συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά δώσατε και το δικαίωμα στην εκκαθαρίστρια τράπεζα, την PQH, να ξεπουλάει τις οφειλές τους σε ξένα funds. 

Aπό τα πρώτα θέματα που απασχόλησαν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ήταν η διαχείριση των χρεών των συνεταιρισμών όλων των βαθμίδων, που σήμερα αγγίζουν τα 3 δις ευρώ. 

Οι πολιτικές διαχείρισης των συγκεκριμένων χρεών από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ.  μας έφεραν κατηγορούμενους στην Ε. Επιτροπή.

Ας δούμε πως ομαδοποιούνται σήμερα αυτά τα χρέη:

Πρώτη ομάδα, οι καταλογισμοί που αφορούν σε ανάληψη και ρύθμιση χρεών από το ελληνικό δημόσιο προς την ΑΤΕ ύψους 465 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για δύο περιπτώσεις, που έγιναν γνωστές με τα ονόματα των Υπουργών Γεωργίας την περίοδο που υλοποιήθηκαν.

Η πρώτη είναι γνωστή ως ρύθμιση “Κοσκινά”, με την οποία σε εφαρμογή του νόμου 2008/1992 αναλήφθησαν και ρυθμίστηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο χρέη Αγροτικών Οργανώσεων προς την ΑΤΕ. 

Η Ε. Επιτροπή όμως με απόφασή της έκρινε ότι οι ρυθμίσεις αυτές αποτελούσαν  παράνομη κρατική ενίσχυση που δεν συμβιβάζεται με την κοινή αγορά.

Η χώρα μας άσκησε προσφυγή κατά της παραπάνω απόφασης στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, το οποίο την απέρριψε, καταλογίζοντάς μας την ανάκτηση ποσού   181 εκατ. €.

Η δεύτερη περίπτωση, γνωστή ως ρύθμιση “Μωραϊτη”, αφορά στην εφαρμογή του νόμου 2237/1994, με τον οποίο η ΑΤΕ ρύθμισε τις υπάρχουσες στις  31.12.1993 ληξιπρόθεσμες οφειλές Συνεταιριστικών Οργανώσεων.

Κι αυτή η ρύθμιση δεν έγινε δεκτή, ορίζοντας ένα ποσό προς ανάκτηση 284 εκατ. Ευρώ.

Για τους δύο αυτούς καταλογισμούς των 465 εκατ. ευρώ που έγιναν οριστικοί από το 2004, μέχρι το 2015 που εμείς αναλάβαμε τη διακυβέρνηση, δηλαδή περισσότερα από 10 χρόνια δεν υπήρξε από τις κυβερνήσεις σας κανένα ενδιαφέρον.

Τα ίδια βέβαια κάνατε και με τον άλλο καταλογισμό των 421 εκατ. ευρώ, τον γνωστό ως  πακέτο “Χατζηγάκη”. 

Τι κάναμε εμείς γι αυτούς τους καταλογισμούς;

Επιλέξαμε τη συνεννόηση με την Ε. Επιτροπή. Αποφύγαμε καταρχήν τη γενικευμένη αποστολή προσκλήσεων και χρηματικών καταλόγων στους ενεργούς συνεταιρισμούς, που  διαδραματίζουν ακόμη και σήμερα σημαντικό ρόλο στην αγροτική οικονομία, γιατί η  ανάκτηση των χρηματικών ποσών που τους έχει καταλογισθεί, θα σήμαινε για τους περισσότερους την παύση λειτουργίας τους.

Η εκκαθάρισή τους θα επέφερε βραχυπρόθεσμα δυσχέρειες στην αγροτική παραγωγή   καθώς και σοβαρές επιπτώσεις στο εισόδημα των αγροτών.

Αντίθετα η διαρκής διαβούλευση με την Ε. Επιτροπή, η συνεργασία με την εκκαθαρίστρια εταιρεία της ΑΤΕ, αλλά και με μια αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση των συνεταιριστικών οργανώσεων μας έδωσε τη δυνατότητα να διασταυρώσαμε συμβάσεις και λογιστικά στοιχεία, για να διαπιστώσουμε το ακριβές ποσό.

Τι καταφέραμε με αυτή τη λειτουργία; Να αποδείξουμε ότι ορισμένοι συνεταιρισμοί δεν  είναι υπόχρεοι επιστροφής, ενώ άλλοι βρέθηκαν να οφείλουν μικρότερα ποσά.

Τα ποσά που τελικά συμφωνήθηκαν για τους καταλογισμούς αυτούς την άνοιξη του 2018 με τις Υπηρεσίες της  Ε. Επιτροπής αφορούν 103 οργανώσεις και είναι: για τη ρύθμιση Κοσκινά 71 εκατ. ευρώ και για τη ρύθμιση Μωραϊτη 25 εκατ. ευρώ, δηλαδή συνολικά 96 εκατ. αντί των 465 εκατ. των αρχικά επιβληθέντων καταλογισμών.

Έμεινε να συμφωνηθεί με την Ε. Επιτροπή ο τρόπος του διακανονισμού των καταβολών, καθώς και μια εκκρεμότητα, αυτή των πιστωτικών διευκολύνσεων για αγορά δημητριακών, το 2008 ύψους 13 εκατ. ευρώ.

Δεύτερη κατηγορία χρεών, προς Δημόσιο και ΙΚΑ. το 2017 πλησίαζαν τα 500 εκ ευρώ.

Τρίτη κατηγορία, μη εξυπηρετούμενα χρέη προς διάφορα πιστωτικά ιδρύματα το 2017 στα 300 εκ ευρώ και 

Τέταρτη, η μεγαλύτερη κατηγορία χρέους που αφορά συνεταιρισμούς, τα κόκκινα δάνεια της πρώην ΑΤΕ που τώρα έχουν μεταφερθεί στην ειδική εκκαθάριση. Το χρέος αυτό το 2017 αφορούσε 727 συνεταιρισμούς, οι περισσότεροι των οποίων είναι ανύπαρκτοι, αφού μόνον 84 ήταν ενήμεροι. Όλοι οι υπόλοιποι συνεταιρισμοί ήταν υπερήμεροι με λογιστικό υπόλοιπο 694 εκ ευρώ και συνολική οφειλή 1,6 δισεκατ. ευρώ.

Έτσι οι οφειλές των Αγροτικών Οργανώσεων για τις οποίες δεν κάνατε το παραμικρό ανέρχονται στα 2 δις 865 εκατ.

Τι κάναμε εμείς; Καταστρώσαμε σχέδιο και δρομολογήσαμε διαδικασία για να δώσει λύση στα θέματα της υπερχρέωσης και των ανακτήσεων, με γνώμονα το συμφέρον του Έλληνα φορολογούμενου και  στόχο την διάσωση των υγιών συνεταιρισμών.

Εσάς επίσης δεν σας απασχόλησε καθόλου το ζήτημα αυτό.

Εμείς έχουμε ήδη έτοιμη μια πρόταση για το πως θα «πρασινίσουν» οι συνολικές οφειλές  των συνεταιρισμών προκειμένου να καταστούν βιώσιμοι.».

 

 

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

21-07-2021 14:12Καπνουλας

Θα τα παρουν ματσο πισω αυτο ειναι σιγουρο,ρε ποιον κοροιδευετε εκει στο υπουργειο

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

Ροή Ειδήσεων

Ροή Ειδήσεων Προγράμματα Πληρωμές