Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Κοινωνία

Στους ρυθμούς της ιστορικής Black Friday

Στους ρυθμούς της Black Friday κινείται και η ελληνική αγορά, με πλήθος εμπορικών αλυσίδων και καταστημάτων να προσφέρουν δελεαστικές προσφορές για την προσέλκυση των καταναλωτών.

black_friday

6
0

Ωστόσο, η πρώτη εμφάνιση του όρου χρονολογείται στο 1869 και δεν είχε καμία σχέση με τα ψώνια των Χριστουγέννων. Ήταν η μέρα που έπεσε τόσο η τιμή του χρυσού, που προκάλεσε κραχ στις αγορές, το αποτέλεσμα του οποίου ήταν αισθητό στην οικονομία των ΗΠΑ για χρόνια. Στην Ελλάδα πάντως το εμπορικό...έθιμο, έφθασε μόλις το 2016.

Σε πολλές περιπτώσεις ωστόσο οι προσφορές μπορεί να κρύβουν «παγίδες» προειδοποιούν οι αρμόδιοι φορείς. Η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝΕΠ) εφιστά την ιδιαίτερη προσοχή των καταναλωτών, ιδίως ως προς τις διαδικτυακές συναλλαγές, στο πλαίσιο των εμπορικών προσφορών της Black Friday οι οποίες, όπως σημειώνει, «δημιουργούν μια αίσθηση ''επείγοντος'' στη λήψη μιας απόφασης αγοράς».

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος με ανακοίνωση που εξέδωσε συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μην δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές. Ειδικότερα, η Ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

  • Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
  • Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
  • Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
  • Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή: Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
  • Να ζητούν πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Ολονυχτία στην Αμερική


Η Αμερική υποδέχεται την ημέρα του χρόνου που κάνει κάποιους από τους μεγαλύτερους εμπορικούς τζίρους σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Παραδοσιακά, έξω από τα Macy’s της Υόρκης όλη νύχτα οι πιο φανατικοί και οργανωμένοι πελάτες είχαν πάρει θέση περιμένοντας το άνοιγμα του καταστήματος, ενώ ο χριστουγεννιάτικος στολισμός και ο Άγιος Βασίλης περίμενε τους καταναλωτές ως προπομπός της Χριστουγεννιάτικης αγοράς.

Η ιστορία της Black Friday

Σύμφωνα με την αμερικάνικη HuffPost Το όνομα, πριν αποκτήσει το σημερινό της νόημα, είχε μια αρνητική πλευρά. Όπως όλες οι «μαύρες» ημέρες (βλ. Μαύρη Δευτέρα). 

Η πρώτη εμφάνιση του όρου χρονολογείται στο 1869 και δεν είχε καμία σχέση με τα ψώνια των Χριστουγέννων. Ήταν η μέρα που έπεσε τόσο η τιμή του χρυσού, που προκάλεσε κραχ στις αγορές, το αποτέλεσμα του οποίου ήταν αισθητό στην οικονομία των ΗΠΑ για χρόνια.

Η πρώτη αναφορά της Black Friday, όπως την γνωρίζουμε, λέγεται ότι χρονολογείται τη δεκαετία του ’50 ή του ’60 στη Φιλαδέλφεια και ήταν όρος που χρησιμοποιούσε η τροχαία που φοβόταν την ημέρα.

«Η αστυνομία της Φιλαδέλφειας χρησιμοποίησε τον όρο για να περιγράψει τη κυκλοφοριακή συμφόρηση και την κοσμοσυρροή στα καταστήματα στο κέντρο της πόλης», λέει ο Ντέιβιντ Ζιλα, βραβευμένος με Emmy ενδυματολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «How to Win at Shopping». Μια από τις πρώτες χρήσεις του όρου σε έντυπο ήταν σε μια διαφήμιση σε ένα τεύχος του 1966 του The American Philatelist, ενός περιοδικού για τους συλλέκτες γραμματοσήμων.

Ένα ακόμη στοιχείο δείχνει ότι ο όρος εφευρέθηκε από την αστυνομία της Φιλαδέλφειας. Ο Τζόσεφ Μπαρέτ, αστυνομικός συντάκτης στην Philadelphia Bulletin, γράφει σε άρθρο του στο Philadelphia Inquirer για το πως συνεισέφερε και εκείνος στην διάδοση του όρου.

Βέβαια, δεν ήταν μόνο η αστυνομία που έτρεμε αυτή την ημέρα. Οι υπάλληλοι των καταστημάτων είχαν την τάση να δηλώνουν άρρωστοι εκείνη την ημέρα για να επεκτείνουν το Σαββατοκύριακο των διακοπών τους, λέει ο Ζίλα.

Σχετική αναφορά για την «πανούκλα» της ημέρας υπάρχει σε ένα άρθρο του 1951 στο Factory Management and Maintenance.  

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 υπήρχε μια προσπάθεια να δοθεί θετικός όρος στην ημέρα. Δοκιμάστηκε το Big Friday αλλά τελικά δεν επικράτησε. Έμεινε όμως η θετική έννοια του όρου, που πλέον έχει συνδεθεί με τις προσφορές και το μαύρο μελάνι που βλέπουν τα καταστήματα από τις αυξημένες πωλήσεις.

 

 

 

 

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία