BACK TO
TOP
Special Reports

Η λυοφιλίωση κλειδί για μια αγορά 70 δισ. δολαρίων

Οι επιστήµονες της NASA την αξιοποιούν ώστε να επεξεργάζονται τα τρόφιµα, που στέλνουν στους διαστηµικούς σταθµούς, για τη σίτιση των αστροναυτών, αλλά ως τεχνολογία δεν είναι µόνο για… εξωγήινους.

luofiliwsh-gia-mia-agora

Λεωνίδας Λιάμης

308
0

Η δυνατότητά της να εξασφαλίζει ένα εύκολα διαχειρίσιµο προϊόν, µε ελάχιστο βάρος, µεγάλο χρόνο ζωής και µε διαθρεπτικά και γευστικά συστατικά, που διατηρούνται σχεδόν όπως και στην αρχική τους µορφή, την καθιστούν ολοένα και πιο δηµοφιλή στο σύγχρονο καταναλωτή που αναζητά κάτι υγιεινό και περιβαλλοντικά φιλικό για να καταναλώνει.

Η λυοφιλίωση ή αλλιώς κρυοξήρανση, είναι το κλειδί που «ανοίγει την πόρτα» στην ταχέως αναδυόµενη αγορά των αποξηραµένων τροφίµων, ωθώντας εδώ και περίπου 15 έτη ολοένα και περισσότερες βιοµηχανίες τροφίµων να την υιοθετήσουν.

Ήδη εφαρµόζεται κάθετα στην παλέτα των τροφίµων, περιλαµβάνοντας προϊόντα όπως το ψάρι, το κρέας, τα φρούτα, τα λαχανικά, το µέλι, τα έτοιµα φαγητά, τα γαλακτο-τυροκοµικά, το παγωτό και η σχετική λίστα δεν έχει τελειωµό, προσθέτοντας προστιθέµενη αξία στο τελικό προϊόν, που είναι και το ζητούµενο για τον κάθε παραγωγό ή και µεταποιητή.

Μια αναδυόµενη αγορά 30 δισ. δολαρίων, που τρέχει για τα 70 δισ. δολάρια

Αποτέλεσµα είναι να έχει αναπτυχθεί µια παγκόσµια αγορά µε αξία της τάξης -σύµφωνα µε παράγοντες του κλάδου- των 30 δισ. δολάρια, στο τέλος του 2023 και να προβλέπεται ότι µε τους ρυθµούς που ακολουθεί θα προσεγγίσει τα 70 δισ. δολάρια στις αρχές της δεκαετίας του 2030.

Στο νέο τοπίο που διαµορφώνεται µε αιχµή τα αποξηραµένα φρούτα, η Ελλάδα, όπως συµβαίνει σχεδόν µε όλες τις νέες τάσεις, ακολουθεί µεν, αλλά µε σχετική διαφορά φάσης κι ως εκ τούτου η λυοφιλίωση δεν έχει ακόµη τόσο εκτεταµένη απήχηση.

Το παράδοξο, µάλιστα, είναι πως η χώρα µας διαθέτει και εργοστάσιο κατασκευής εξοπλισµού, µε γερµανικές προδιαγραφές ποιότητας, που ενσωµατώνει την καινοτοµική τεχνολογία της λυοφιλίωσης και του δίνει τη δυνατότητα να πραγµατοποιεί το 95% των ετήσιων πωλήσεών του σε ιδιαίτερα απαιτητικές αγορές στην Ευρώπη και σε άλλα σηµεία της γης.

Καινοτόµα τεχνολογία λυοφιλίωσης made in Greece

«Η λυοφιλίωση ή κρυοξήρανση, είναι µια µέθοδος αφύγρανσης ενός υλικού. Εµείς χρησιµοποιούµε ψύξη για να εξαχνώσουµε τον πάγο και αυτή είναι η ουσιαστική διαφορά µεταξύ λυοφιλίωσης και της απλής θερµικής αφύγρανσης», εξηγεί στην Agrenda, ο Αλέξανδρος Ροδάς, από την εταιρεία Gellert, η οποία µεταφέρει στην Ελλάδα τεχνογνωσία για την κατασκευή µηχανηµάτων στη Νεοχωρούδα Θεσσαλονίκης.

Από τη θέση του υπευθύνου στο τµήµα διαχείρισης των λυοφιλιωτών, ο συνοµιλητής µας τονίζει πως τα πλεονεκτήµατα της τεχνολογίας Freeze Dryer, είναι πολλαπλά. «∆εν καταστρέφουµε τη δοµή του προϊόντος, δεν αλλοιώνουµε το χρώµα του και σχεδόν καθόλου τη σύστασή του σε σχέση µε τα θρεπτικά συστατικά του και επεκτείνεται για χρόνια η ζωή του στο ράφι, χωρίς να απαιτούνται συντηρητικά», τονίζει ο κ. Ροδάς.



Ο Αλέξανδος Ροδάς από την εταιρεία Gellert

Λίγα ακόµη τα φωτεινά παραδείγµατα στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, στην τεχνολογία της λυοφιλίωσης µε εξοπλισµό Gellert έχουν επενδύσει, µεταξύ άλλων, η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου, η Mediterra, η Βοιών Αλόη Βέρα ΙΚΕ και άλλοι.

«Υπάρχουν φωτεινά παραδείγµατα, τα οποία, όµως, είναι λίγα ακόµη. ∆ιεθνώς επενδύουν στη λυοφιλίωση για τη δηµιουργία κάποιου σνακ ή κάποιου υποπροϊόντος, µε υψηλή προστιθεµένη αξία, τόσο στο B2C, όσο και B2B», εξηγεί ο Γιώργος Τζεβελέκης, διευθυντής πωλήσεων της εταιρείας, προσθέτοντας πως η Gellert, ακριβώς λόγω της διεθνούς δραστηριότητάς της, έχει καθαρή εικόνα των νέων τάσεων και µπορεί να βοηθήσει όποιον επιλέξει να επενδύσει σε αυτή την τεχνολογία.

Σύµφωνα µε τον ίδιο σε ελληνικά super market θα βρει κανείς σήµερα αποξηραµένα, µε τη µέθοδο της κρυοξήρανσης, τυρί, γιαούρτι, φάβα, φλούδα από µανταρίνι για τον τοµέα της ζαχαροπλαστικής, µέλι, ακόµη και µαστίχα Χίου και όσο περνούν τα χρόνια η βεντάλια θα ανοίγει.

«Είναι µια νέα αγορά που δίνει υπεραξία στο προϊόν και τον παραγωγό. Έχουµε συµβόλαια εµπιστευτικότητας και για αυτό δεν µπορώ να µπω σε λεπτοµέρειες, αλλά πραγµατικά την περίοδο που διανύουµε µεγάλες ελληνικές εταιρείες από την λιανική και τη χονδρική αγορά, αλλά και τη HORECA µπαίνουν µε αυτή την τεχνολογία, σε προϊόντα που θα δεις αύριο», ανέφερε ο κ. Τζεβελέκης.

Το µηχάνηµα προσαρµόζεται στα χαρακτηριστικά του προϊόντος

Η καινοτοµία που έχει εισάγει η Gellert στην τεχνολογία Freeze Dryer είναι ότι έχει αναπτύξει δικούς της αλγορίθµους, που αναγνωρίζουν τις ανάγκες του προς επεξεργασία προϊόντος και αναλόγως δρα. Η µεγάλη διαφορά µας από τον ανταγωνισµό είναι ότι σε εµάς λέει το προϊόν τί θα κάνει το µηχάνηµα και όχι το αντίθετο», διευκρινίζει ο κ. Ροδάς και προσθέτει πως ο εξοπλισµός µπορεί να είναι τυποποιηµένος, σε µια σειρά από µοντέλα δυναµικότητας επεξεργασίας από 5 κιλά έως και 1 τόνο τη φορά ή να γίνει tailor made, µε βάση τις ανάγκες του πελάτη.

Έρχεται η τεχνητή νοηµοσύνη και το άνοιγµα της αγοράς των ΗΠΑ

Το επόµενο βήµα για τη Gellert είναι να ενσωµατώσει στον εξοπλισµό των λυοφιλιωτών της και την Τεχνητή Νοηµοσύνη. «Η µετεξέλιξη του AutoDry θα είναι το AutoDry AI και ήδη ξεκινήσαµε να κάνουµε κάποιες πρώτες σκέψεις στο πώς µπορεί η Τεχνητή Νοηµοσύνη να µας δώσει µεγαλύτερη περίµετρο εφαρµογής» λέει και συµπληρώνει πως στις προτεραιότητες της επιχείρησης είναι, µέσα σε βάθος δύο ετών, να έχει ανοίξει και την αγορά της Αµερικής.

Η εταιρεία εξάγει σήµερα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, στην Τουρκία, στην Αίγυπτο, την Ινδία και έχει αιτήµατα και από τη Βόρεια Αφρική, ενώ δουλεύει και το άνοιγµα της αµερικανικής αγοράς. Το 95% των πωλήσεών της αφορά σε εξαγωγές, αναπτύσσεται διψήφιο ρυθµό κάθε χρόνο και ο κύκλος εργασιών της κυµαίνεται στα 4-5 εκατ. ευρώ.

*στην κεντρική φωτογραφία ο Γιώργος Τζεβελέκης

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία