Οι αντικαπιταλιστές ισχυρίζονται ότι ο καπιταλισµός προάγει τα χειρότερα χαρακτηριστικά των ανθρώπων, και ιδίως την απληστία. Είναι όµως όντως η απληστία και ο αχαλίνωτος εγωισµός οι κινητήριες δυνάµεις του καπιταλισµού;
Το ιδιοτελές συµφέρον των ανθρώπων είναι µία - και όχι η µόνη - κινητήρια δύναµη κάθε ανθρώπινης δράσης. Αυτό όµως δεν αφορά κάποιο συγκεκριµένο οικονοµικό σύστηµα. Αντιθέτως, πρόκειται για µια ανθρωπολογική σταθερά. Στον καπιταλισµό όµως, το ιδιοτελές συµφέρον περιορίζεται από το γεγονός ότι µόνο ο επιχειρηµατίας που θέτει ως προτεραιότητα τις ανάγκες των άλλων ανθρώπων µπορεί να πετύχει. Υπάρχουν συντριπτικά δεδοµένα που καταδεικνύουν ότι η ενσυναίσθηση και όχι η απληστία είναι η πραγµατική κινητήριος δύναµή του […].
Πάρτε για παράδειγµα τον Στιβ Τζοµπς. Επινόησε το iPhone και άλλα προϊόντα γιατί κατανοούσε τις ανάγκες και τις επιθυµίες των σύγχρονων καταναλωτών καλύτερα από τον καθένα. Το ίδιο ισχύει και για τον Μαρκ Ζούκεµπεργκ. Αυτός δηµιούργησε το Facebook γιατί ήξερε καλύτερα από καθένα τι θέλουν οι άνθρωποι. Για πολλά χρόνια, οι αδελφοί Άλµπρεχτ ήταν οι πλουσιότεροι άνθρωποι στη Γερµανία. Απέκτησαν τις περιουσίες τους από την αλυσίδα καταστηµάτων τροφίµων χαµηλής τιµής Aldi. Tην ίδια συνταγή επιτυχίας ακολούθησε και ο ιδρυτής της Walmart Σαµ Γούλτον, που υπήρξε σταθερά ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στις ΗΠΑ. Οι καταναλωτικές αποφάσεις των ανθρώπων επιβεβαιώνουν ότι ο Τζοµπς, ο Ζούκεµπεργκ, οι αδελφοί Άλµπρεχτ και ο Σαµ Γούλτον είχαν κατανοήσει σωστά τις επιθυµίες, τις ανάγκες και τα συναισθήµατα των καταναλωτών τους. [...]
Στα σοσιαλιστικά συστήµατα από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές είναι ανίσχυροι και στο έλεος των κρατικών εταιρειών. Αν µια κρατική επιχείρηση λειτουργεί χωρίς να ενδιαφέρεται για τις ανάγκες των καταναλωτών, αυτοί δεν έχουν εναλλακτική υπό τον σοσιαλισµό καθώς δεν υπάρχει ανταγωνισµός.
*Ιστορικού, συγγραφέας και επιχειρηματία