BACK TO
TOP
Green reports

Έως 35% η έκτακτη εισφορά στα φ/β

Ανάστατη η αγορά από το μέτρο που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο.

Έως 35% η έκτακτη εισφορά στα φ/β

0
0

Έκτακτη εισφορά σε ποσοστό 25%,29% και 35% επί του τζίρου τους, ανάλογα με την ημερομηνία σύνδεσης της επένδυσης στο δίκτυο, θα κληθούν να πληρώσουν για τα επόμενα δύο τουλάχιστον χρόνια οι παραγωγοί ενέργειας από φωτοβολταϊκά, όπως προβλέπει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε τη Δευτέρα 5 Νοεμβρίου από την κυβέρνηση στη Βουλή. Μάλιστα, η ισχύς του μέτρου είναι αναδρομική (ξεκινάει από την 1η Ιουλίου 2012) ενώ δίνεται η δυνατότητα παράτασής του για έναν ακόμη χρόνο.

Από την επιβάρυνση «γλυτώνουν» μόνο τα οικιακά φωτοβολταϊκά καθώς και αυτά που έχουν «κλειδώσει» τιμή μετά τον Αύγουστο του 2012 (όταν δηλαδή τέθηκαν σε ισχύ οι νέες μειωμένες ταρίφες) ενώ, αντίθετα, δεν υπάρχει εξαίρεση ή ειδική μεταχείριση των επενδύσεων των αγροτών.

Παράλληλα, για όσους έχουν υπογράψει σύμβαση αλλά δεν έχουν υλοποιήσει ακόμα τις επενδύσεις τους, δίδεται χρονικό περιθώριο 4 μηνών –εκτός κι αν το 18μηνο εκπνέει νωρίτερα- να το πράξουν.

Η κατανομή της εισφοράς

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην παράγραφο Ι του πολυνομοσχεδίου, η έκτακτη εισφορά ορίζεται σε :

- 25% του τζίρου, για όσες επενδύσεις έχουν συνδεθεί έως τις 30 Δεκεμβρίου του 2011

- 35% του τζίρου για όσες επενδύσεις ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1η Ιανουαρίου του 2012 και η «ταρίφα» που έχουν κλειδώσει αντιστοιχεί σε μήνα πριν τον Φεβρουάριο του 2012,

- 29% του τζίρου για όσους ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1η Ιανουαρίου του 2012 και η τιμή που έχουν κλειδώσει αντιστοιχεί στο διάστημα  Φεβρουάριος του 2012 έως 9 Αυγούστου του 2012.

Ποιοι εξαιρούνται

Δε θα καταβάλλουν εισφορά: 

-Όσοι έχουν κλειδώσει τιμή μετά τον Αύγουστο του 2012

-Τα οικιακά φωτοβολταϊκά (σ.σ. στις στέγες με ισχύ έως 10 ΚW)


Mέσω παρακράτησης η καταβολή

Η έκτακτη εισφορά θα παρακρατείται απευθείας από τις πληρωμές το ΛΑΓΗΕ ή, στην περίπτωση των μη διασυνδεδεμένων νησιών, από τη ΔΕΔΔΗΕ. Πιο συγκεκριμένα, όπως περιγράφεται στο νομοσχέδιο «τα ποσά που αντιστοιχούν στην […] εισφορά υπολογίζονται και παρακρατούνται σε κάθε εκκαθάριση από τη ΛΑΓΗΕ ΑΕ και, για την περίπτωση των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, από τη ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ και αποτελούν έσοδο του ειδικού λογαριασμού του άρθρου 40 του ν. 2773/1999. Για τον υπολογισμό της εισφοράς εκδίδεται εκκαθαριστικό σημείωμα, αντίγραφο του οποίου αποστέλλεται στον υπόχρεο.»

«Για δύο+ένα χρόνια και… βλέπουμε»

Η ειδική εισφορά ξεκινά να ισχύει από την 1η Ιουλίου 2012 και καταλήγει στις 30 Ιουνίου 2014, με δυνατότητα παράτασης, υπό τους ίδιους όρους, για έναν ακόμα χρόνο. Ωστόσο, εξυπακούεται ότι ο εκάστοτε υπουργός μπορεί μετά την παρέλευση της τριετίας και εφόσον το κρίνει σκόπιμο να νομοθετήσει καινούργια εισφορά…

Τελεσίγραφο 4 μηνών για την υλοποίηση

Οι επενδυτές που έχουν καταθέσει φάκελο με πλήρη στοιχεία ή έχουν συνάψει σύμβαση μέχρι την ημερομηνία που θα τεθεί σε ισχύ το νομοσχέδιο αλλά δεν έχουν ολοκληρώσει το έργο και θέλουν να κρατήσουν την «ταρίφα» που έχουν κλειδώσει,  έχουν περιθώριο τεσσάρων μηνών το αργότερο από την ημερομηνία έναρξης του νόμου. Μάλιστα, αν το 18μηνο εκπνέει νωρίτερα, λογίζεται αυτό ως καταληκτική προθεσμία.

Η αιτιολογία

Στην αιτιολογική έκθεση, η κυβέρνηση εξηγεί την απόφασή της για έκτακτη εισφορά επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, «την εξόχως δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο τομέας της ενέργειας, το διαρκώς διογκούμενο έλλειμμα του ανωτέρω Ειδικού Λογαριασμού» αλλά και το γεγονός ότι, όπως αναφέρεται, «οι επενδύσεις φωτοβολταϊκών σταθμών απολάμβαναν, πριν τον Αύγουστο του 2012, ιδιαίτερα ευνοϊκή αντιμετώπιση μέσω των υψηλών εγγυημένων τιμών πώλησης – οι οποίες εξασφαλίζονταν σε χρόνο σημαντικά προγενέστερο της σύνδεσης του σταθμού με αποτέλεσμα να μην αντανακλούν, κατά την υλοποίηση του έργου, τη μείωση του κόστους του εξοπλισμού – αλλά και των επιχορηγήσεων με κρατικούς πόρους εξασφαλίζοντας έτσι ικανοποιητικές αποδόσεις σε βάθος εικοσαετίας».  

Παράλληλα, αναφέρει ότι «το κόστος εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών μειώνεται συνεχώς με υψηλούς ρυθμούς. Ο ρυθμός μείωσης της τιμής αποζημίωσης της παραγόμενης ενέργειας πρέπει να ακολουθεί τη μείωση αυτή ώστε να μην υφίσταται υπερβολική αποζημίωση των παραγωγών και να επιβαρύνεται δυσανάλογα ο καταναλωτής. Η διασφάλιση τιμής αποζημίωσης με την υποβολή αιτήματος για σύναψη σύμβασης πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας και η διατήρησή της για 18 ή 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, αναλόγως της ισχύος του σταθμού, αντίκειται στην ανωτέρω λογική καθώς ενώ διασφαλίζεται αναλογικά υψηλή τιμή αποζημίωσης, το κόστος κατασκευής του σταθμού εντός του διαστήματος των 18 ή 36 μηνών θα είναι τελικά πολύ χαμηλό.»

Διαβάστε αναλυτικά την Αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών.pdf καθώς και  ολόκληρο το Πολυνομοσχέδιο υπουργείου Οικονομικών.pdf
 
Οι πρώτες αντιδράσεις από την αγορά

Στην αγορά, πάντως, επικρατεί μεγάλη αναστάτωση καθώς η άποψη των περισσότερων επιχειρήσεων του κλάδου είναι ότι η έκτακτη εισφορά συνιστά ουσιαστικό πλήγμα στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Επιπλέον, είναι έκδηλη η δυσαρέσκεια προς την πλευρά του ΥΠΕΚΑ καθώς η θεσμοθέτησή της εντάχθηκε αιφνιδιαστικά στο νομοσχέδιο με τις «προαπαιτούμενες δράσεις», δηλαδή ουσιαστικά το νέο Μνημόνιο. 

Παράλληλα, δε λείπουν και οι εκτιμήσεις ότι η απόφαση για την εισφορά είναι έωλη νομικά και μπορεί να προσβληθεί στα δικαστήρια.

Από την πλευρά του, ο ΣΠΕΦ μόλις διέρρευσαν οι πρώτες πληροφορίες για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, απέστειλε επιστολή προς τους βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου η οποία έχει ως εξής:


"Αξιότιμε κε/κα Βουλευτή,

Όπως προφανώς γνωρίζετε, ο Σύνδεσμός μας αποτελεί τον επίσημο φορέα εκπροσώπησης των ηλεκτροπαραγωγών από Φωτοβολταϊκά.  Στα Μέλη του Συνδέσμου μας περιλαμβάνονται εταιρείες με εγκατεστημένη ισχύ από 20kW έως αρκετά MW.

Γνωρίζοντας ότι την Δευτέρα 5 Νοεμβρίου θα κατατεθεί  στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ η οποία θα προβλέπει την επιβολή ισοπεδωτικής οριζόντιας εισφοράς επί του κύκλου εργασιών των εν λειτουργία μέχρι σήμερα φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων ως εξής:

*Φ/Β πάρκα που συνδέθηκαν ως και τις 31/12/2011 επιβολή οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου τους 25%.

*Φ/Β πάρκα που συνδέονται εντός του 2012 επιβολή οριζόντιας εισφοράς επί του τζίρου τους 35%.

προβαίνουμε στην παρούσα επιστολή για να σας επισημάνουμε πως η παράνομη, μονομερής και οριζόντια αυτή αντιμετώπιση θα πτωχεύσει κυρίως τους χιλιάδες μικρομεσαίους έλληνες ηλεκτροπαραγωγούς από Φ/Β.  Τούτο συνίσταται στους εξής λόγους:

1.     Μέχρι και το 2011 η συνολική εγκατεστημένη εν λειτουργία ισχύς από Φ/Β πάρκα ανέρχεται στα 522 MW.  Αυτό το ποσό αναπτύχθηκε στο διάστημα των 5,5 ετών από τον ν. 3468/2006 που άνοιξε την συγκεκριμένη αγορά με εθνικό στόχο τα 700 MW.

Η ισχύς αυτή αναπτύχθηκε κυρίως από Έλληνες μικρομεσαίους επιχειρηματίες ηλεκτροπαραγωγούς, δεδομένου του υψηλού κόστους της τεχνολογίας τα χρόνια αυτά, της εξαντλητικής γραφειοκρατίας που υπήρχε τότε, αλλά και της πιστωτικής ασφυξίας που μαστίζει την χώρα μας ήδη από το 2008 και έχει οδηγήσει τα επιτόκια δανεισμού σε διψήφια ποσοστά.  Για να γίνει γλαφυρά αντιληπτό το μέγεθος της καταστροφής που θα επιφέρει στους ηλεκτροπαραγωγούς αυτούς το μέτρο της εισφοράς επί του τζίρου, ακολουθεί ενδεικτική οικονομική ανάλυση Φ/Β μονάδας 100 KWp επί αγρού που κατασκευάστηκε και διασυνδέθηκε στο δίκτυο π.χ. στα τέλη 2010 – αρχές 2011:

Κεφαλαιακή διάρθρωση

Πλήρες κόστος ποιοτικής κατασκευής = 330,000 ευρώ

Δάνειο 75% x 330,000 = 250,000 ευρώ, 10ετούς διάρκειας αποπληρωμής με επιτόκιο 10%.

Ίδια συμμετοχή 25% x 330,000 = 80,000 ευρώ πλέον την αγορά γηπέδου εγκατάστασης  π.χ. 30,000 ευρώ, που δεν προσμετρείται ωστόσο στο κόστος κατασκευής της μονάδας.

Ετήσια οικονομική ανάλυση

Τζίρος Φ/Β μονάδας= 63,000 ευρώ

Τοκοχρεολύσια = 40,000 ευρώ

Λειτουργικά έξοδα = 8,000 ευρώ

Προ φόρων κέρδη = 15,000 ευρώ

Φόρος εισοδήματος = 4,000 ευρώ

Τελικά μετά φόρων κέρδη 11,000 ευρώ

Από αυτά ο επαγγελματίας παραγωγός ή χειρότερα ακόμη ο κάθε ομόρρυθμος εταίρος για εταιρείες παραγωγών, πρέπει να καλύψει ατομικά και τις ασφαλιστικές του εισφορές που ανάλογα με το ταμείο κυμαίνονται π.χ. στις 4,000 ευρώ ετησίως.

Άρα απομένει καθαρό μετά φόρων κέρδος για διαβίωση 11,000 – 4,000 = 7,000 ευρώ ετησίως

Αυτός λοιπόν ο επενδυτής κλήθηκε από το Ελληνικό Κράτος διαχρονικά να επενδύσει στην πράσινη ανάπτυξη, έβαλε τις οικονομίες του 110,000 ευρώ (80,000 ίδια συμμετοχή + 30,000 ευρώ για την αγορά του γηπέδου εγκατάστασης), δανείστηκε άλλα 250,000 ευρώ από τις τράπεζες υποθηκεύοντας και την προσωπική του περιουσία, για να καταλήξει να κερδίζει 7,000 ευρώ ετησίωςλαμβάνοντας υπόψη και τις ασφαλιστικές του εισφορές.

Αν λοιπόν του χρεωθεί εισφορά επί του τζίρου 25% = 15,750 ευρώ, τότε αυτός θα ζημιώνει κάθε χρόνο 7,000 – 15,750 = - 8,750 ευρώ ετησίως!  Δηλαδή πρακτικά θα πτωχεύσει και θα εκποιηθεί η περιουσία του υπέρ της δανείστριας τράπεζας που μένει προκλητικά στο απυρόβλητο από το «κούρεμα»!

2.     Το 2012 προβλέπεται να αναπτυχθούν 900 MW Φ/Β επιπλέον, δηλαδή περίπου διπλάσια ισχύς σωρευτικά απ’ όση τα προηγούμενα 5,5 χρόνια μαζί  Η ευθύνη γι’ αυτό ανήκει αποκλειστικά στις αρμόδιες Αρχές που προέβησαν σε αλόγιστη αδειοδότηση έργων Φ/Β ασύμμετρα ως προς τους θεσμοθετημένους εθνικούς στόχους που εκ νέου τέθηκαν με την Α.Υ./Φ1/οικ.19598 ΦΕΚ Β 1630 από 11/10/10.  Το 2012 το κόστος των Φ/Β πάνελς έχει αποκλιμακωθεί κατά 50% συγκριτικά με το μόλις προηγούμενο έτος, με αποτέλεσμα οι νέες επενδύσεις εντός του 2012 που αξιοποίησαν και την δυνατότητα 18μηνης διακράτησης τιμής παλαιών συμβάσεων ΛΑΓΗΕ, να έχουν δυσανάλογο συγκριτικό πλεονέκτημα όσον αφορά τις αποδόσεις τους αλλά και υπέρμετρο βάρος έναντι του συνόλου των προηγούμενων ετών όπως επισημάνθηκε.  Η πολιτεία, παρά τις έγκαιρες προειδοποιήσεις μας από την αρχή του 2012 για το φαινόμενο αυτό, έδειξε περίεργη αδράνεια στην κατάργηση του 18μηνου και δεν προέβη έγκαιρα σε προσαρμογή της αγοράς στα νέα δεδομένα ως όφειλε.

Με δεδομένη την πιστωτική ασφυξία του εγχώριου τραπεζικού συστήματος είναι προφανές ότι η ραγδαία αυτή ανάπτυξη των Φ/Β μόνο εντός του 2012 οδηγήθηκε από ξένες επενδύσεις, που «σκουπίζοντας» μαζικά τις υφιστάμενες άδειες με επίσης ξένη και φθηνή χρηματοδότηση εγκαταστάθηκαν στο ηλεκτρικό σύστημα.  Χωρίς να επιθυμούμε να γίνουμε ξενοφοβικοί, αυτές δεν είναι οι ξένες επενδύσεις που ως χώρα έχουμε ανάγκη διότι ούτε χρήμα φέρνουν στην Ελλάδα, αφού δεν αγοράζουν εγχώριο εξοπλισμό και πολύ χειρότερα ούτε εξάγουν έστω μέρος από το παραγόμενο προϊόν (ρεύμα) ώστε να εισάγεται συνάλλαγμα στην χώρα.  Αντίθετα θα εξάγουν μόνο την κερδοφορία τους στο εξωτερικό για 20 χρόνια.  Κερδοφορία που θα προέρχεται από το FIT που θα πληρώνουν αποκλειστικά οι έλληνες καταναλωτές…

Ακόμη και στα Φ/Β του 2012 ωστόσο η εισφορά του 35% επί του τζίρου είναι πέρα από υπερβολική και πτωχευτική για κάθε μικρομεσαία επένδυση.  Αιώνες τώρα διεθνώς το φορολογικό σύστημα στηρίζεται στην αρχή της αναλογικότητας και της προοδευτικότητας των συντελεστών φορολόγησης ανοδικά με την αύξηση του μεγέθους της φορολογητέας ύλης άρα και των οικονομιών κλίμακας.  Οφείλει να προκαλέσει εθνικό προβληματισμό η προκλητική αδιαφορία της Κυβέρνησης στις στοιχειώδεις αυτές αρχές δικαίου και μάλιστα επί του τζίρου και όχι των καθαρών κερδών εις βάρος των εγχώριων μικρομεσαίων παραγωγών. 

Εν κατακλείδι και με βάση την πρόθεση της Κυβέρνησης να προβεί στο παράνομο, αντισυνταγματικό και ακραίο αυτό μέτρο, ζητούμε:

1.    Να απαλλαγούν της εισφοράς όλα τα Φ/Β πάρκα που συνδέθηκαν ως και το 2011 ως μη υπαίτια οποιαδήποτε έννοιας «υπερθέρμανσης» της αγοράς

2.     Να εξορθολογιστεί προς τα κάτω η εισφορά για το 2012 τόσο ως προς ύψος αλλά και κλιμακωτά με βάση το τυπικό μέγεθος των Φ/Β μονάδων αλλά και της ταρίφας που απολαμβάνουν.

3.     Να αρθούν άμεσα οι στρεβλώσεις υπέρ του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή που «διαλύουν» τα οικονομικά της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και «καταπίνουν» κάθε εγχώρια πηγή όπως οι ΑΠΕ και ο Λιγνίτης."

Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκώ
Η έκτακτη εισφορά 25%- 35% επί του τζίρου των φωτοβολταϊκών που προβλέπει το νομοσχέδιο για το Μεσοπρόθεσμο, θα οδηγήσει πολλούς επενδυτές σε αδυναμία αποπληρωμής των δανείων προς τις υράπεζες και εν τέλει σε πτώχευση, υποστηρίζει ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών.

«Τα φωτοβολταϊκά επιβαρύνονται ούτως ή άλλως και με φόρο (εταιρικό και μερισμάτων) της τάξης του 40% επί των κερδών, ανεβάζοντας τη συνολική φορολόγηση σε εξωπραγματικά ύψη και καθιστώντας μη βιώσιμες πολλές επενδύσεις», τονίζει

«Ένας οριζόντιος φόρος όπως αυτός που προωθείται, θα οδηγήσει σε περαιτέρω στρεβλώσεις και αδικίες, αφού πολλά έργα που μπορεί να απολαμβάνουν σήμερα την ίδια ταρίφα υλοποιήθηκαν με σημαντικά διαφορετικό κόστος, ενώ κάποια έλαβαν και επιδότηση από τον αναπτυξιακό. Η αγορά οδηγείται σε ξαφνικό θάνατο πριν μπει η άνοιξη του 2013 και μαζί της οδηγούνται σε ανεργία χιλιάδες εργαζόμενοι στα φωτοβολταϊκά», επισημαίνει

Ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας από Φωτοβολταϊκά πραγματοποίησε τη Δευτέρα έκτακτη γενική συνέλευση, ενώ το προεδρείο του Συνδέσμοπυ συναντήθηκε με τον γενικό γραμματέα του ΥΠΕΚΑ Κ. Μαθιουδάκη.

Σε ανακοίνωση του, κάνει λόγο για «άδικη, ισοπεδωτική και παράνομη εισφορά αποκλειστικά στα φωτοβολταϊκά, ενώ οι στρεβλώσεις υπέρ του φυσικού αερίου που "διαλύουν" τα οικονομικά της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, "καταπίνουν" τις εγχώριες πηγές ΑΠΕ και Λιγνίτη και οδηγούν την χώρα στην πλήρη ενεργειακή εξάρτηση από το εξωτερικό παραμένουν προκλητικά στο απυρόβλητο».

 

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία