BACK TO
TOP
Fresher

Τα ξηρά εμπορεύματα τρώνε θέσεις φορτίων με φρέσκα φρούτα-λαχανικά

Νέα δεδομένα έφερε στην αλυσίδα εφοδιασμού με φρούτα και λαχανικά η πανδημία και το Brexit με τους εμπλεκόμενους του τομέα να αναζητούν λύσεις προκειμένου να μην διαταραχθεί περαιτέρω το παγκόσμιο εμπόριο.

VO6_5924_t624e8a19_m800_xvycYV-FOBXTcQvRp

Μαρία Γιουρουκέλη

769
0

«Κάθε πελάτης στην αλυσίδα εφοδιασμού πρέπει να αλλάξει λίγο τη συμπεριφορά του», είπε με νόημα στην διάρκεια της φετινής Fruit Logistica η Ingrid Vanstreels,  Σύμβουλος Ανάπτυξης Επιχειρήσεων και Αποστολών στο μεγαλύτερο κόμβο φρέσκων φρούτων της Ευρώπης, στο λιμάνι της Αμβέρσας.


Τα άδεια ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν μια έντονη εικόνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού. Εκτός από τον φόβο για ελλείψεις παραγωγής και προμήθειας, ορισμένες εταιρείες μετέφεραν φορτίο και με επιβατικά αεροπλάνα. Πολλά έχουν αλλάξει. Οι περισσότεροι περιορισμοί δεν ισχύουν πλέον. Αλλά οι προκλήσεις για τη διαφύλαξη του παγκόσμιου εμπορίου φρούτων και λαχανικών είναι τόσο μεγάλες όσο ποτέ. Tα παραπάνω, αναφέρθηκαν στο τριήμερο της φετινής Fruit Losistica, στο Βερολίνο, στην διάρκεια της οποίας αναζητήθηκαν λύσεις απέναντι στις νέες προκλήσεις.

Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, ειδικότερα, επηρεάζουν τη βιομηχανία – σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού. Το γεγονός ότι ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί ταυτόχρονα, το καθιστά πραγματικό πρόβλημα.

Επί του παρόντος, το 90% των παγκόσμιων αγαθών και εμπορευμάτων μεταφέρονται με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στον μεγαλύτερο κόμβο φρέσκων φρούτων της Ευρώπης, στο λιμάνι της Αμβέρσας, οι αποστολές φρούτων και λαχανικών αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% του συνολικού όγκου, ενώ 40 εκατομμύρια τυποποιημένα δοχεία χρησιμοποιούνται παγκοσμίως. Αλλά αντί για εμπορεύματα με ψυγεία, μεταφέρονται όλο και περισσότερα ξηρά εμπορεύματα. Υπάρχουν σημεία συμφόρησης για τα φρούτα και τα λαχανικά, ειδικά από τη Λατινική Αμερική και την Ευρώπη. Τα φορτία που απαιτούνται επειγόντως για φρέσκα προϊόντα βρίσκονται σε λάθος θέση. Ένα θέμα που τέθηκε στο επίκεντρο προβληματισμού στην Fruit Logistica, η οποία αναζητά λύσεις σε πολλές μορφές.



Εντός της Ευρώπης, το Brexit έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο. Οι επιπτώσεις της εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) μπορεί να μην επηρέασαν τον τομέα των φρούτων όσο φοβόμασταν, αλλά τώρα απαιτούνται πολύ περισσότερες διατυπώσεις. Ο νόμος περί εφοδιαστικής αλυσίδας αποτελεί επί του παρόντος αντικείμενο έντονων συζητήσεων εντός της ΕΕ. Σκοπός του είναι να υποχρεώσει τις εταιρείες να παρακολουθούν ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Στόχος είναι η προστασία των ανθρώπων και της φύσης.

Οι σύντομες αλυσίδες εφοδιασμού μπορούν να συμβάλουν στην αύξηση της βιωσιμότητας. Οι καταναλωτές προτιμούν επίσης όλο και περισσότερα φρούτα και λαχανικά που παράγονται στην περιοχή τους. Αυτό δημιουργεί μια ευαισθητοποίηση σχετικά με τα προϊόντα που κυκλοφορούν αυτήν τη στιγμή. Και αυτό με τη σειρά του έχει θετικό αντίκτυπο στο αποτύπωμά μας άνθρακα – πτυχές που γίνονται όλο και πιο σημαντικές στο λιανικό εμπόριο.

Ενδιαφέρον έχουν τα όσα είπε και η Ingrid Vanstreels,  Σύμβουλος Ανάπτυξης Επιχειρήσεων και Αποστολών στο Λιμάνι της Αμβέρσας (Business Development Advisor Shippers & Forwarders, Port of Antwerp), η οποία απάντησε σε ερωτήματα που της τέθηκαν στην Fruit Logistica.



Οι ειδικοί συζητούν την αναστάτωση στις διεθνείς εμπορευματικές επιχειρήσεις. Ως το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη, ποιες αλλαγές παρατηρείτε;

Οι πελάτες αναζητούν χωρητικότητα σκαφών και τα πλοία καθυστερούν. Υπάρχει επίσης έλλειψη εξοπλισμού η οποία θα λυθεί μόνο μέχρι το 2023. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα συμφορήσεις τερματικών σταθμών. Εάν έχετε πλοία που έρχονται αργά, έχετε και κοντέινερ που παραμένουν στους τερματικούς σταθμούς. Αντιμετωπίζουμε επίσης τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού. Μετά από μια πολύ καλή περίοδο τα τελευταία χρόνια, βρισκόμαστε σε έναν φαύλο κύκλο αυτή τη στιγμή και αναρωτιόμαστε, πώς θα βγούμε από αυτό και θα βρούμε λύσεις. Κάθε πελάτης στην αλυσίδα εφοδιασμού πρέπει να αλλάξει λίγο τη συμπεριφορά του.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις;

Η μέση καθυστέρηση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι επτά ημέρες. Είναι τεράστιο και έχει μεγάλο αντίκτυπο στην παραγωγικότητα των τερματικών μας. Μια άλλη πρόκληση είναι η αποδοτικότητα του λιμανιού και η ετοιμότητα για το μέλλον. Και μας απασχολεί να μετατρέψουμε την ενέργεια στα λιμάνια μας σε βιώσιμη. Έχουμε έναν πολύ φιλόδοξο στόχο να είμαστε κλιματικά ουδέτεροι το 2030.



Ποιες νέες εξελίξεις θεωρείτε χρήσιμες για την αύξηση της αποτελεσματικότητας;

Υπάρχει μια σειρά από νέα ψηφιακά εργαλεία και τεχνολογίες. Αυξάνουμε την ψηφιακή μας διαφάνεια στην πλατφόρμα λιμένων μας για να βοηθήσουμε τους πελάτες να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις. Προσπαθούμε να διοχετεύσουμε τα πάντα και να τα κάνουμε πιο διαφανή. Αλλά δεν θα έλεγα ότι είναι νέα τεχνολογία. Απλώς επενδύει και δημιουργεί καλύτερα ψηφιακά εργαλεία.

Οι 10 τάσεις που παρουσιάζονται στη κατανάλωση οπωροκηπευτικών

Η νέα Έκθεση Τάσεων της Fruit Logistica παρουσιάστηκε λίγες μέρες πριν η έκθεση ανοίξει τις πύλες της και εξετάζει τις 10 τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν τη βιομηχανία φρέσκων προϊόντων φέτος.

  1. Βιωσιμότητα: Τόσο κοινωνική όσο και περιβαλλοντική. Σύμφωνα με την έκθεση αποτελεί την πιο ισχυρή τάση που επηρεάζει ριζικά τις καταναλωτικές διαθέσεις ενώ η υιοθέτησή της από το σύνολο της παραγωγικής αλυσίδας αποτελεί μονόδρομο για τη μακροπρόθεσμη επιβίωση και ανάπτυξη της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών.
  2. Ενεργειακό κόστος: Ο υψηλός πληθωρισμός και το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος οδηγούν στο συμπέρασμα πως κάθε διατροφικό αγαθό του οποίου η παραγωγή απαιτεί χαμηλές ενεργειακές εισροές θα έχει ανταγωνιστική τιμολόγηση και θα προτιμάται τελικώς από τους καταναλωτές.
  3. Διατροφική αξία: Διαχρονική αξία για τον τελικό καταναλωτή αποτελεί η θρεπτική αξία του εμπορευόμενου τρόφιμου, με την πανδημία να επιδρά καταλυτικά στην εδραίωση πιο υγιεινών προτύπων για το παγκόσμιο πληθυσμό δεδομένου του μικρότερου αριθμού θερμίδων που καταναλώθηκαν εξαιτίας της καραντίνας και του περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας.
  4. Τοπικά προϊόντα: Τα νέα υγειονομικά πρότυπα που γεννά η κοινωνική εμπειρία με τη πανδημία ισχυροποιούν την επιθυμία του καταναλωτή για φρέσκα προϊόντα, τα οποία μπορεί να τα προσφέρει ευκολότερα και γρηγορότερα η τοπική αγορά.
  5. Στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο: Οι πωλήσεις διατροφικών αγαθών μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων έχουν πάρει την ανιούσα τα τελευταία χρόνια σε Κίνα, Αμερική αλλά και στην Ευρώπη τόσο λόγω φόβου για τη φυσική επαφή με το προϊόν λόγω πανδημίας όσο και λόγω χαμηλότερων τιμών.
  6. Διαθεσιμότητα εργατικών χεριών: Οι υγειονομικοί αποκλεισμοί και οι ανακατατάξεις στην παραγωγική αλυσίδα τα τελευταία 2 χρόνια έχουν προκαλέσει σοβαρές ελλείψεις σε εργατικά χέρια παγκοσμίως, περιορίζοντας την παραγωγή τροφίμων που απαιτούν περισσότερες εργατοώρες.
  7. Αλυσίδα διανομής: Οι νέες και αυξανόμενες καταναλωτικές απαιτήσεις για πιο φρέσκα προϊόντα δημιουργούν επιβάλλουν την άμεση μεταφορά του τροφίμου από τον παραγωγό στο ράφι της λιανικής δίχως πολλούς μεσάζοντες.
  8. Βιοτεχνολογία: Οι σοβαρές βελτιώσεις στα ποιοτικά χαρακτηριστικά που επιτυγχάνονται μέσω της επένδυσης στη βιοτεχνολογία, ωθούν τον ανταγωνισμό στα ύψη με σκοπό την παραγωγή ολοένα και πιο ελκυστικών και θρεπτικών τροφίμων.
  9. Η εικόνα του τροφίμου: Οι μελέτες υποδεικνύουν πως οι καταναλωτές ενδιαφέρονται εξίσου τόσο για τη θρεπτικότητα του τροφίμου όσο και για την εικόνα που έχει το τρόφιμο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο μάτι.
  10. Τεχνολογική πρόοδος: Η συνεχής καινοτομία και η επένδυση στην τεχνολογία αιχμής τόσο στην παραγωγή όσο και στην διάθεση του τρόφιμου ανταμείβεται από τον καταναλωτή και βελτιώνει την αντίληψη της κοινωνίας για τον παραγωγό και το προϊόν.

Η ισπανική ντομάτα Amela νικήτρια του Διαγωνισμού Καινοτομίας της Fruit Logistica 2022


Τον ιδιαίτερο συνδυασμό γευστικών και ποιοτικών χαρακτηριστικών της ισπανικής ντομάτας Amela επέλεξαν ως νικητή του Διαγωνισμού Καινοτομίας (FLIA) της Fruit Logistica 2022 οι επισκέπτες της έκθεσης.

Η υψηλή συγκέντρωση σακχάρων και αμινοξέων καθιστούν την γευστική εμπειρία της μοναδική, ενώ παράλληλα η θρεπτικότητάς της κέρδισε και τους πιο απαιτητικούς διατροφολόγους και τεχνολόγους τροφίμων. Η εξαιρετική ισορροπία μεταξύ οξύτητας και γλυκύτητας μπέρδεψε επίσης πολλούς δοκιμαστές οι οποίοι πίστευαν πως δοκίμαζαν φρούτο και όχι μία ποικιλία ντομάτας.

Για 2η σερί χρονιά κέρδισε ντομάτα το βραβείο FLIA

Προτίμηση στις ποικιλίες ντομάτας δείχνουν ξανά οι επισκέπτες της έκθεσης, καθώς το βραβείο καινοτοµίας στη Fruit Logistica 2020 είχε κερδίσει μία άλλη σκουρόχρωµη µικρόκαρπη ντοµάτα µε την επωνυµία «YOOM», µια διεθνή πατέντα που έχει παραχθεί στο ερευνητικό κέντρο της Syngenta και ανατέθηκε στην Agritex Energy SA, του οµίλου Κ&Ν. Ευθυµιάδη, να το καλλιεργήσει στην Ελλάδα.



 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία