BACK TO
TOP
Γνώμες

Πριμ εγκατάστασης 100.000€ είναι πιθανό

Με τη διαπραγµάτευση της επόµενης περιόδου της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής να βρίσκεται περίπου στα µισά της διαδικασίας, και την προσωρινή παύση λόγω των εκλογών του ευρωκοινοβουλίου θεωρώ ότι είναι η κατάλληλη στιγµή να συζητηθούν τα θέµατα που φαίνονται να παρουσιάζουν το µεγαλύτερο ενδιαφέρον για την επόµενη ηµέρα της Ελληνικής υπαίθρου.

melas-dim

Δημήτρης Μελάς

19
0

Έχοντας δυστυχώς µικρή έως ελάχιστη πληροφόρηση από την κυβέρνηση για την πορεία της διαπραγµάτευσης αλλά και τις θέσεις που υποστηρίζει η Ελληνική πλευρά στις οµάδες εργασίας και στο συµβούλιο υπουργών δεν µπορούµε παρά να ανησυχούµε για την έκβαση της διαπραγµατευτικής διαδικασίας. Παρόλα αυτά µε την πληροφόρηση που αντλούµε από τα Ευρωπαϊκά όργανα τα οποία δείχνουν µεγαλύτερη διαφάνεια από την Ελληνική Κυβέρνηση, µπορούµε να επικεντρωθούµε στα κρίσιµα ζητήµατα της επόµενης µέρας και σε εκείνα τα στοιχεία του κανονιστικού Πλαισίου που µπορούν να λειτουργήσουν ως ευκαιρίες για ανάπτυξη της Ελληνικής επισηµαίνοντας ταυτόχρονα και τα στοιχεία που παρουσιάζονται ως κίνδυνοι για να κρατήσουν την ελληνική ύπαιθρο στάσιµη την επόµενη επταετία.

 

Γεωργικές Συµβουλές

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε κάθε ευκαιρία επισηµαίνει ότι η επόµενη φάση ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Γεωργίας θα περάσει υποχρεωτικά µέσα από την ενσωµάτωση των έξυπνων τεχνολογικών λύσεων στην παραγωγική διαδικασία και συνεπώς οι γεωργικές συµβουλές αποτελούν βασικό εργαλείο εφαρµογής και της νέας ΚΑΠ. Στο νέο πλαίσιο, οι γεωργικές συµβουλές έχουν υψηλή προτεραιότητα καθώς περιγράφονται στα πρώτα άρθρα του κανονισµού για τα στρατηγικά σχέδια δείχνοντας έτσι ότι όλη η επόµενη ΚΑΠ θα στηριχθεί πάνω στην εφαρµογή αυτού του συστήµατος.

Στην τρέχουσα ΚΑΠ οι γεωργικές συµβουλές αποτέλεσαν µέτρο του προγράµµατος αγροτικής ανάπτυξης το οποίο όµως δεν εφαρµόστηκε ποτέ στην Ελλάδα, µε ευθύνη της κυβέρνησης. Αποτελεί παράδειγµα προς αποφυγή διότι είναι µία µεγάλη ευκαιρία που χάθηκε. Μια µοναδική ευκαιρία να εχει ο γεωργός ένα σύµβουλο στο πλάι του για να δίνει λύσεις και να παρέχει επιστηµονική στήριξη χωρίς οικονοµική επιβάρυνση του ίδιου του παραγωγού. Εάν επαναλάβουµε το ίδιο λάθος και στη νέα περίοδο, θα χάσουµε την τελευταία ευκαιρία.

 

Νέοι Γεωργοί

Στο νέο κανονιστικό Πλαίσιο η εγκατάσταση νέων γεωργών στην ύπαιθρο συνεχίζει να αποτελεί υψηλή προτεραιότητα. Οι νέες προτάσεις δίνουν ακόµα περισσότερα προνόµια στους Νέους γεωργούς από ότι το τρέχον πλαίσιο. Ενδεικτικό γεγονός αποτελεί ότι το πριµ εγκατάστασης µπορεί να φτάσει µέχρι και τις 100.000 ευρώ ανά γεωργό. Στην πρόταση της Ε. Επιτροπής περιλαµβάνονται προϋποθέσεις που αφορούν την εκπαίδευση και την κατάρτιση των δικαιούχων νέων γεωργών, η οποία µπορεί να είναι επιλογή των Κρατών Μελών. Κατά τη γνώµη µου, η κατάρτιση θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για την Ελλάδα διότι µπορεί να µετατρέψει ένα απλό επίδοµα σε πραγµατική ευκαιρία ανανέωσης του πληθυσµού των γεωργών στην ύπαιθρο. Οι εν δυνάµει νέοι γεωργοί πρέπει να παρακολουθήσουν θεωρητική και πρακτική κατάρτιση πλήρη και προσαρµοσµένη στις ανάγκες τους πριν ενταχθούν στο µέτρο, µε δαπάνες του προγράµµατος. Έτσι θα έχουµε την ευκαιρία να δηµιουργήσουµε µία κρίσιµη µάζα νέων γεωργών οι οποίοι θα πάνε την ύπαιθρο µπροστά µέσω της κατάρτισής τους. ∆ιότι έχει αποδειχθεί ότι οι γεωργοί θα παραµείνουν στην ύπαιθρο εφόσον έχουν ξοδέψει χρόνο και φαιά ουσία για την εκπαίδευσή τους πάνω στο επάγγελµα. Παράλληλα µε την κατάρτιση θα γνωρίζουν τι τους περιµένει στο µέλλον, πώς να αντιµετωπίσουν τις δυσκολίες και πώς να κάνουν τις εκµεταλλεύσεις τους πιο αποδοτικές.

Η τελευταία εφαρµογή του µέτρου των νέων γεωργών στην Ελλάδα ήταν απλά µια επιδοµατική πολιτική αφού το πριµ εγκατάστασης χορηγούνταν για τρία χρόνια στους Νέους γεωργούς οι οποίοι µετά το πέρας της τριετίας µπορούν να εγκαταλείψουν το Γεωργικό τοµέα. Οι άνθρωποι της υπαίθρου γνωρίζουν οτι από τους νέους που εντάχθηκαν στο µέτρο αυτό θα είναι ευτύχηµα αν οι µισοί παραµείνουν στο επάγγελµα. ∆ε θα πρέπει να επαναλάβουµε το ίδιο λάθος.

 

Επενδυτικά µέτρα

Οι νέοι κανονισµοί δίνουν για πρώτη φορά την ευκαιρία στους γεωργούς να συµπεριλάβουν στα σχέδια βελτίωσης την αγορά γης ζωικού κεφαλαίου και φυτικού υλικού. ∆ίνεται λοιπόν η ευκαιρία στους Έλληνες αγρότες να επενδύσουν στις πραγµατικές ανάγκες τους, αλλά χρειάζεται ένα σωστό πλαίσιο εφαρµογής το οποίο θα τους δίνει τη δυνατότητα να επενδύουν πάνω από µία φορά µέσα στην επταετία. Η ορθή εφαρµογή του µέτρου των σχεδίων βελτίωσης σηµαίνει ότι θα υπάρχει ετήσια πρόσκληση, γρήγορη αξιολόγηση των προτάσεων και άµεση πληρωµή µε την ολοκλήρωση. Έτσι θα δίνεται η δυνατότητα στους γεωργούς να ολοκληρώνουν γρήγορα τις επενδύσεις τους και να προχωράνε σε καινούριες προτάσεις µετά από δυο ή τρία χρόνια, µε προφανή διευκόλυνση στην εύρεση των κεφαλαίων που χρειάζονται για την ιδιωτική συµµετοχή.

Συνδυάζοντας τα νέα σχέδια βελτίωσης µε τα χρηµατοδοτικά εργαλεία τα οποία επίσης εµπεριέχονται στο Νέο κανονιστικό Πλαίσιο ως µέτρο του προγράµµατος αγροτικής ανάπτυξης, θα δοθεί η ευκαιρία τους γεωργούς της χώρας να δηµιουργήσουν τις προϋποθέσεις µιας σοβαρής υποδοµής ώστε να µπορέσουν να µειώσουν το κόστος παραγωγής και να ενσωµατώσουν τις νέες τεχνολογίες χωρίς να υποθηκεύσουν το σπίτι τους και το µέλλον των παιδιών τους.

 

Νέο πρασίνισµα

Η πράσινη ενίσχυση όπως τη γνωρίζαµε µέχρι σήµερα αλλάζει εντελώς µε το νέο κανονιστικό Πλαίσιο. Το πρασίνισµα δεν θα είναι πια υποχρεωτικό για όλους τους αγρότες αλλά ταυτόχρονα δεν θα υπάρχουν εξαιρέσεις από την εφαρµογή. Ο κίνδυνος για τους Έλληνες παραγωγούς είναι ότι οι κτηνοτρόφοι και οι µικρές εκµεταλλεύσεις µε αρόσιµες εκτάσεις κάτω των 100 στρεµµάτων θα πρέπει πλέον να εφαρµόζουν κάποια µέτρα για να λάβουν την πρόσθετη ενίσχυση του πρασινίσµατος. Στην Ευρωπαική διαπραγµάτευση η Ελλάδα πρέπει να κάνει ότι µπορεί για να µη βρεθούν οι Έλληνες παραγωγοί µε µειωµένες ενισχύσεις λόγω πρασινίσµατος.

Στον εσωτερικό σχεδιασµό, ο κίνδυνος όµως µπορεί να µετατραπεί σε ευκαιρία εάν βρούµε έξυπνα, εύκολα µέτρα τα οποία θα µπορούν να εφαρµόσουν σε ετήσια βάση µε στόχο την περιβαλλοντική αειφορία χωρίς να επιβαρύνουν υπερβολικά την οικονοµική λειτουργία της εκµετάλλευσής. Πρέπει λοιπόν να σχεδιαστεί µία ποικιλία µέτρων τα οποία θα είναι στη διάθεση του αγρότη και τα οποία θα µπορεί να εφαρµόσει µε δική του επιλογή.

 

Τοµεακά προγράµµατα

Μία καινοτοµία του νέου κανονιστικού πλαισίου είναι η ενσωµάτωση των τοµεακών προγραµµάτων της αγοράς που αφορούν το ελαιόλαδο, το κρασί, τα οπωροκηπευτικά, τη µελισσοκοµία και τα µικρά νησιά του Αιγαίου στο πλαίσιο των στρατηγικών σχεδίων ανάπτυξης της υπαίθρου. Η ενσωµάτωση αυτή αποτελεί ευκαιρία καθώς, εάν περιληφθούν στο συνολικό στρατηγικό σχεδιασµό θα αξιοποιηθούν πολύ καλύτερα στοχεύοντας σε δράσεις οι οποίες δεν καλύπτονται από τα υπόλοιπα µέτρα και εργαλεία που µας παρέχει η Κοινή Αγροτική Πολιτική. Θα δώσουν επίσης την ευκαιρία σε περισσότερους παραγωγούς να εκµεταλλευτούν αυτές τις δυνατότητες καθώς αρκετά από αυτά τα µέτρα παρέµεναν για χρόνια προνόµιο γνώσης ελάχιστων συµβούλων και παραγώγων. Ειδική µνεία χρειάζεται για το πρόγραµµα των νησιών του Αιγαίου το οποίο πρέπει κατά τη γνώµη µου να ανανεωθεί, καθώς οι οικονοµικές συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί πλέον λόγω της αύξησης της τουριστικής κίνησης και της ιδιαίτερης ζήτησης που έχουν τα τοπικά προϊόντα. Η προηγούµενη ουσιαστική αναθεώρηση του προγράµµατος ανταποκρίθηκε πλήρως στις τότε ανάγκες αλλά οι συνθήκες τώρα έχουν αλλάξει και µολονότι δίνεται η δυνατότητα ετήσιων αναπροσαρµογών του προγράµµατος αυτό δεν έχει συµβεί λόγω της γνωστής αδράνειας της Κυβέρνησης.

 

Κτηνοτροφία

Κλείνοντας την παρέµβασή αυτή θα ήθελα να αναφερθώ στην ιδιαίτερη µέριµνα που πρέπει να ληφθεί για την κτηνοτροφία στην Ελλάδα. Οι δυσκολίες που έχουµε µε τη διαχείριση των εκτάσεων των βοσκοτόπων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο µαζί µε το πρόβληµα που δηµιουργήσαµε µόνοι µας µε την κακή εφαρµογή των δασικών χαρτών καθιστούν επιτακτική τη στρατηγική παρέµβαση στον τοµέα. Εάν δε λάβουµε υπόψη, και την κατακόρυφη µείωση της τιµής του γάλακτος που πληρώνουν οι έµποροι στους κτηνοτρόφους, κατανοούµε οτι ο κλάδος έχει ανάγκη από ουσιαστικές παρεµβάσεις. Στη Νέα περίοδο πρέπει να εφαρµόσουµε τα µέτρα διαχείρισης τον βοσκοτοπικών εκτάσεων µε εµπλουτισµό σε βόσκησιµη ύλη, και να δώσουµε κίνητρα για ίδρυση και οργάνωση κτηνοτροφικών πάρκων τα οποία θα βοηθήσουν να µειωθεί το κόστος παραγωγής και να διατηρηθεί ο εκτατικός χαρακτήρας της Ελληνικής κτηνοτροφίας. Ευτυχώς το νέο πλαίσιο δίνει τις αντίστοιχες δυνατότητες τις οποίες µπορούµε να εκµεταλλευτούµε µε σωστό σχεδιασµό και αξιοποίηση των οµάδων και οργανώσεων παραγωγών.

Αντί συµπεράσµατος θα ήθελα να τονίσω ότι η επιτυχία της Ελληνικής υπαίθρου στην επόµενη περίοδο είναι συνδυασµός επιτυχηµένης διαπραγµατευτικής παρέµβασης στα Ευρωπαϊκά Όργανα (Συµβούλιο Υπουργών και Κοινοβούλιο) και σωστού στρατηγικού σχεδιασµού στο εσωτερικό της χώρας. Ο σχεδιασµός αυτός πρέπει να περιλαµβάνει τους εµπλεκόµενους αλλά και την περιφερειακή διοίκηση εκτός από το κεντρικό κράτος. Χρειάζεται όλο το απόθεµα γνώσης και όλες τις αναπτυξιακές δυνάµεις που διαθέτει η Ελληνική ύπαιθρος.

 

*Υποψήφιος ευρωβουλευτής της Ν.Δ.

 

Βιογραφικό

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά, με καταγωγή από τη λακωνική Μάνη και τη Μεσσηνία. Έχε διατελέσει αναπληρωτής υπηρεσιακός υπουργός και γενικός γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Είναι πτυχιούχος Κτηνιατρικής του Α.Π.Θ., με διδακτορικές σπουδές. Το 2016, ανέλαβε τη θέση του Συντονιστή του Προγράμματος της Ν.Δ. για τον αγροδιατροφικό τομέα. Είναι υποψήφιος ευρωβουλευτής.

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία